ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 320/1919/19
касаційне провадження № К/9901/33685/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Олендера І.Я., Пасічник С.С.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області
на рішення Київського окружного адміністративного суду від 27 червня 2019 року (головуючий суддя - Терлецька О.О.)
та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2019 року
(колегія суддів у складі: головуючий суддя - Безименна Н.В.; судді - Аліменко В.О., Кучма А.Ю.)
у справі № 320/1919/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Салді Сервіс"
до Головного управління ДПС у Київській області,
третя особа - Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області
про стягнення коштів,-
У С Т А Н О В И В:
У квітні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Салді Сервіс" (далі - ТОВ "Торговий дім "Салді Сервіс", позивач, платник) звернулося до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Київській області (далі - ГУ ДПС у Київській області, відповідач, контролюючий орган), третя особа - Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області про стягнення з Державного бюджету України бюджетного відшкодування податку на додану вартість за податковою декларацією з податку з податку на додану вартість за листопад 2012 року у розмірі 941193,00 грн.
В обґрунтування позову платник зазначив, що постановою Київського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2017 року у справі № 810/2742/17, яка набрала законної сили 15 лютого 2018 року, зобов`язано Головне управління ДФС у Київській області внести заяву ТОВ "Торговий дім "САЛДІ СЕРВІС" про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 941 193,00 грн відповідно до податкової декларації з податку на додану вартість за листопад 2012 року до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування. Обраний позивачем спосіб захисту, як зобов`язання контролюючого органу внести заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, не призвели до ефективного відновлення права платника, в зв`язку з чим позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з Державного бюджету України бюджетного відшкодування податку на додану вартість.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 27 червня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2019 року, позовні вимоги задоволено.
Стягнуто з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області на користь ТОВ "Торговий дім "Салді Сервіс" бюджетне відшкодування податку на додану вартість за податковою декларацією з податку з податку на додану вартість за листопад 2012 року у розмірі 941193,00 грн.
Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанції виходили з того, що єдиним ефективним способом захисту, який забезпечить поновлення порушеного права позивача, є стягнення з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області (далі - ГУ ДКС України у Київській області) на користь позивача заборгованості бюджету із відшкодування податку на додану вартість (далі - ПДВ).
Головне управління ДПС у Київській області звернулося до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 27 червня 2019 року, постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2019 року та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права. При цьому наголошує, що у зв`язку з відсутністю залишку невідшкодованого ПДВ на розрахунковому рахунку за декларацією з ПДВ за листопад 2012 року в сумі 941 193,00 грн заяву ТОВ "Торговий дім "Салді Сервіс" про повернення суми бюджетного відшкодування не внесено до Реєстру заяв про повернення сум бюджетного відшкодування ПДВ. Норми Податкового кодексу України та Порядку ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 2017 року №26, не передбачають бюджетного відшкодування у спосіб судового стягнення безпосередньо з Державного бюджету через ГУ ДКС України у Київській області.
Верховний Суд ухвалою від 20 січня 2020 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДПС у Київській області.
12 лютого 2020 року від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він зазначив, що оскаржувані судові рішення відповідають нормам матеріального та процесуального права, при цьому доводи касаційної скарги не спростовують правильності висновків судових інстанцій. Зазначив, що твердження відповідача про відсутність правових підстав для бюджетного відшкодування безпосередньо з Державного бюджету України через ГУ ДКС у Київській області за рішенням суду спростовується висновками постанови Великої Палати Верховного Суду від 12 лютого 2019 року у справі №826/7380/15.
Верховний Суд, переглянувши рішення попередніх інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з таких мотивів.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 20 грудня 2012 року ТОВ "Торговий дім "Салді Сервіс" було подано до ДПІ у Києво-Святошинському районі Київської області податкову декларацію з податку на додану вартість за листопад 2012 року та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 941 193,00 грн, проте сума бюджетного відшкодування не надійшла на рахунок позивача.
ДПІ у Києво-Святошинському районі Київської області проведено камеральну перевірку податкової звітності позивача з податку на додану вартість за грудень 2012 року.
За результатами проведення вказаної перевірки податковим органом складено Акт від 21 січня 2013 року №7/15-03/35997828 та прийнято податкове повідомлення-рішення від 12 лютого 2013 року №0001201503, яким ТОВ "Торговий дім "САЛДІ СЕРВІС" зменшено суму бюджетного відшкодування з ПДВ у розмірі 941193,00 грн та застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 235298,30 грн.
Назване податкове повідомлення-рішення позивач оскаржив в судовому порядку. Постановою Київського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2015 року, яка набрала законної сили 25 травня 2015 року відповідно до ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 25 травня 2015 року, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 12 лютого 2013 року№0001201503.
Після набрання законної сили постановою Київського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2015 податковий орган зобов`язаний був протягом п`яти робочих днів направити органу казначейства висновок про бюджетне відшкодування, а орган казначейства протягом п`яти робочих днів зобов`язаний був перерахувати дану суму бюджетного відшкодування позивачу.
У встановлений законом строк податковий орган не направив органу казначейства висновок про бюджетне відшкодування, а орган казначейства у встановлений строк не перерахував дану суму бюджетного відшкодування позивачу
01 серпня 2017 року ТОВ "Торговий дім "САЛДІ СЕРВІС" звернулося до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом про зобов`язання суб`єкта владних повноважень внести заяву ТОВ "Торговий дім "САЛДІ СЕРВІС" про повернення бюджетного відшкодування у розмірі 941 193,00 грн відповідно до податкової декларації з податку на додану вартість за листопад 2012 року до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2017 року у справі №810/2742/17, яка набрала законної сили 15 лютого 2018 року, зобов`язано Головне управління ДФС у Київській області внести заяву ТОВ "Торговий дім "САЛДІ СЕРВІС" про повернення суми бюджетного відшкодування відповідно до податкової декларації з податку на додану вартість за листопад 2012 року до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
10 жовтня 2018 року головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у м. Києві Григорян Оленою Грайровною винесено постанову про відкриття виконавчого провадження ВП № 57400616 з виконання виконавчого листа № 810/2742/17, виданого 07 березня 2018 року, про зобов`язання ГУ ДФС у Київській області внести заяву ТОВ "Торговий дім "САЛДІ СЕРВІС" про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 941 193,00 грн відповідно до податкової декларації з податку на додану вартість за листопад 2012 року до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
14 січня 2019 року головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у м. Києві Григорян Оленою Грайровною була винесена постанова про закінчення виконавчого провадження ВП № 57400616 з виконання виконавчого листа № 810/2742/17, виданого 07 березня 2018 року.
За фактом, скоєння посадовими особами ГУ ДФС у Київській області кримінального правопорушення, яке полягає у невиконанні рішення суду, 14 січня 2019 року головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у м. Києві Григорян Оленою Грайровною до Солом`янського управління поліції ГУ Національної поліції України направлено подання про притягнення до кримінальної відповідальності посадових осіб ГУ ДФС у Київській області.
Оскільки погашення заборгованості з бюджетного відшкодування податку на додану вартість перед ТОВ "Торговий дім "САЛДІ СЕРВІС" не здійснено, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що право позивача на отримання бюджетного відшкодування з податку на додану вартість є порушеним, має тривалий характер, тому єдиним способом захисту, який забезпечить поновлення порушеного права позивача є стягнення заборгованості із відшкодування податку на додану вартість з Державного бюджету України через ГУ ДКС України у Київській області.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до пункту 200.7 статті 200 Податкового кодексу України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Підпунктом 200.7.1 пункту 200.7 статті 200 Податкового кодексу України визначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує податкову та митну політику, формує та веде: а) Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування платникам податку, які відповідають критеріям, визначеним пунктом 200.19 цієї статті; б) Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування платникам податку, які не відповідають критеріям, визначеним пунктом 200.19 цієї статті. До таких реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування вносяться такі дані: назва платника податку та його індивідуальний податковий номер; дата подання заяви на бюджетне відшкодування на рахунок платника у банку, поданої у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку (за умови їх подання); сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку, зазначена у кожній заяві, поданій у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку (за умови їх подання); дата узгодження контролюючим органом суми бюджетного відшкодування за кожною заявою; дата висновку, направленого до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, із зазначенням суми, що підлягає бюджетному відшкодуванню; дата та номер податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування за кожною заявою з урахуванням (у разі подання) уточнюючого розрахунку, неузгоджена контролюючим органом; дата початку оскарження податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування, що оскаржується; дата закінчення оскарження податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування, узгоджена за результатами оскарження; дата та сума повернення бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку. Заяви про повернення сум бюджетного відшкодування автоматично вносяться до відповідного Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження. Порядок ведення та форма реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування затверджуються Кабінетом Міністрів України.
За правилами підпункту 200.7.2 пункту 200.7 статті 200 Податкового кодексу України повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до кожного відповідного Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.