ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 815/2162/17
касаційне провадження № К/9901/44656/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Одеської митниці ДФС (далі - Митниця) на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 21.07.2017 (суддя Левчук О.А.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 26.09.2017 (головуючий суддя - Семенюк Г.В., судді - Потапчук В.О., Шеметенко Л.П.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ровєрлайн-моторс" (далі - Товариство) до Одеської митниці ДФС про визнання протиправними та скасування рішень та карток відмови,
У С Т А Н О В И В:
У квітні 2017 року Товариство звернулось до суду із позовом до Митниці, у якому просило: визнати протиправними та скасувати рішення про коригування митної вартості товарів №500060001/2017/610008/2 від 21.02.2017, №500060001/2017/610009/2 від 22.02.2017, картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №500060001/2017/00026 від 21.02.2017, №500060001/2017/00027 від 22.02.2017.
На обґрунтування зазначених позовних вимог Товариство послалося на те, що Митницею, в порушення норм Митного кодексу України, було необґрунтовано використано другорядний метод визначення митної вартості товарів, які переміщувались позивачем через митний кордон України, що призвело до того, що митна вартість товару була значною мірою збільшена. Також, на думку позивача, у Митниці не було підстав для непогодження із заявленою ним митною вартістю, визначеною за основним методом (ціною договору), а тому оскаржувані рішення та картки відмови підлягають скасуванню.
Одеський окружний адміністративний суд постановою від 21.07.2017, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 26.09.2017, позов задовольнив: визнав протиправними та скасував рішення про коригування митної вартості товарів №500060001/2017/610008/2 від 21.02.2017, №500060001/2017/610009/2 від 22.02.2017, картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №500060001/2017/00026 від 21.02.2017, №500060001/2017/00027 від 22.02.2017.
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з недоведеності митним органом складу правопорушення, передбаченого частиною шостою статті 54 Митного кодексу України, а відтак, протиправності оскаржуваних рішень про коригування митної вартості товарів та карток відмови.
Митниця оскаржила рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволених позовних до Вищого адміністративного суду України, який ухвалою від 23.11.2017 відкрив касаційне провадження у справі та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник вказує на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, оскільки суди не надали належної правової оцінки тому, що: надані Товариством документи, необхідні для митного оформлення товарів, містили розбіжності, та не містили усіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, та відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за товари; у рішеннях про коригування митної вартості визначені джерела інформації, що використовувалися Митницею для визначення митної вартості товарів. Решта доводів скаржника зводиться до цитування норм Митного кодексу України.
Товариство не скористалося своїм процесуальним правом на подання відзиву на касаційну скаргу.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 08.11.2022 прийняв касаційну скаргу Митниці до провадження, визнав за можливе проведення попереднього розгляду справи і призначив попередній розгляд справи на 09.11.2022.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та, враховуючи межі касаційної скарги, дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
У справі, що розглядається, суди встановили, що 20.08.2015 між Товариством (покупцем) та Компанією "HANGZHOU JOY SHINE IMP.&EXP.CO.,LTD" (Китай) (продавцем) був укладений контракт № HJS/RM-15, за умовами та положеннями якого продавець зобов`язувався продати, а покупець прийняти та оплатити товар, асортимент та кількість якого по кожній партії вказуються в інвойсах, що є невід`ємною частиною цього контракту. Відповідно до пункту 4.4. контракту ціни розраховуються на базі CIF (вартість, страховка і фрахт до портів (Інкотермс 2000). 23.11.2015 та 15.12.2016 до зазначеного контракту були укладені додаткові угоди № 1 і № 2 відповідно. Згідно пункту 6 контракту "Якість, пакування та маркування" стандартна експертна якість товару у відповідності до специфікації заводу-виробника. Товар повинен бути упакований для транспортування відповідно специфікаціям покупця. Пакування повинно бути придатним для навантаження (розвантаження), повинне захищати товар під час транспортування. Товар повинен бути упакований в стандартне експортне пакування продавця. Продавець відповідає за понесений збиток та втрати товару під час транспортування та навантаження, які пов`язані з непридатним пакуванням.
21 та 22 лютого 2017 року Товариство здійснило декларування товару, придбаного згідно вказаного вище контракту, шляхом подання до митниці відповідних митних декларацій, а саме:
- № 500060001/2017/001767 від 21.02.2017: велосипеди двоколісні (код товару 87120030), з шарикопідшипниками, без двигуна, нові, (у частково розібраному стані для зручності транспортування), Розмір коліс D18", мод.18" GW STITCH PREMIUM - 320 шт.; Розмір коліс D16",мод.16"GW STITCH PREMIUM - 600 шт.; Розмір коліс D18", мод.18" А - 12 шт.; Розмір коліс D16", мод.16" KIDDY- 190 шт.; Розмір коліс D20", мод. 20 "GW STITCH PREMIUM - 621 шт.;
- № 500060001/2017/001803 від 22.02.2017: товар 1.: Велосипеди двоколісні (код товару 87120030), з шарикопідшипниками, без двигуна, нові, (у частково розібраному стані для зручності транспортування), КОЛЕСА D28", мод.28" RETRO - 496 шт.; КОЛЕСА D26", мод.F-5 28" NEW LADY - 40 шт.; КОЛЕСА D26", мод.26" RETRO - 24 шт.; КОЛЕСА D29", мод. 29-19"- HUNTER- 1 шт.; КОЛЕСА D29", мод. 29-19"FLASH - 1 шт; КОЛЕСА D29", мод. 29-19" INSPIRON 24S - 1 шт.; колеса D29", мод.29-19" GRIM 24S - 1шт.; колеса D29", мод.29-19" LEGEND 24S - 1 шт.; колеса D29", мод.29-19" VIPER 24S - 1шт.; колеса D28", мод.700С HORIZON - 1 шт.; колеса D28", мод.700С SWEEN - 1 шт.; колеса D26", мод.26 LIFE - 1 шт.; колеса D26", мод.26 SWEET - 1 шт.; колеса D26", мод. 26-HUNTER - 1 шт.; колеса D26", мод.26 FLASH - 1 шт.; колеса D26", мод.26" INSPIRON 24S - 1 шт.; колеса D26", мод.26 GRIM 24S - 1 шт.; колеса D26", мод.26 LEGEND 24S - 1 шт.; колеса D26", мод.26 VIPER 24S - 1шт.; колеса D26", мод.26 SMART 24S - 1 шт.; колеса D24", мод.24" SUMMER - 1 шт.; колеса D24", мод.24" SWEET - 1 шт.; колеса D24", мод.24 FLASH - 1 шт.; колеса D24", мод.24" INSPIRON 24S - 1 шт.; колеса D20", мод.20 SMART - 1 шт.; колеса D20", мод.20 -BRIGHT - 1 шт.; Товар 2.: Запасна частина велосипедів, двоколісних: Багажник (кошик), з недорого цінних металів - 600 шт.
В отриманому декларантом повідомленні від митного органу щодо витребування документів, які підтверджують митну вартість товарів, заявлену в вантажній митній декларації 500060001/2017/001767, зазначено, що у зв`язку із спрацюванням профілів ризику системи управління ризиками 105-2 щодо можливого заниження митної вартості та тим, що у поданих до митного оформлення документах містяться розбіжності та не міститься всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, та ознаки не автентичності поданих до митного оформлення документів, зокрема: ч. 10 ст. 58 Митного кодексу України при визначенні митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари, якщо вони не включалися до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті додається вартість упаковки або вартість пакувальних матеріалів та робіт, із пакуванням. Проте, у наданих до митного оформлення документах (контракті, пакувальному листі тощо) відсутня будь-яка інформація щодо включення/не включення складових митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за товари, внаслідок чого неможливо перевірити правильність визначення митної вартості самих товарів. Крім того, до митного оформлення надані додаткові угоди №1 та №2 у яких зазначено, що вони являються невід`ємною частиною контракту HJS/RM - 15 від 23.11.2015, але до митного оформлення надано контракт HJS/RM - 15 від 20.08.2015; у поданих до митного оформлення копіях митних декларацій країни відправлення №310120170519904221 відсутні реквізити зовнішньо-економічного контракту 20.082015 № HJS/RM - 15, інвойсів від 10.01.2017 № JS 7560-4А, № JS 7560-4В, відповідно до яких здійснюється митне оформлення товару, що унеможливлює ідентифікацію експортної операції з конкретною поставкою. В наданих до оформлення страхових полісах від 10.01.2017 № AHAZ41124217Q000069Y, № AHAZ41124217Q000070U в розділі "Insured" зазначені: номер інвойсу, що відповідає номерам поданим до митного оформлення задекларованої партії товару від 10.01.2017 № JS7560-4А, JS7560-4В, також відповідає кількість та назва товару, але зазначені суми відмінні від суми, що вказані, відповідно, у інвойсах від 10.01.2017 року № JS7560-4А, JS7560-4В.
Також, в отриманому декларантом повідомлення від митного органу щодо витребування документів, які підтверджують митну вартість товарів, заявлену в вантажній митній декларації 500060001/2017/001803, зазначено, що у зв`язку із спрацюванням профілів ризику системи управління ризиками 105-2 щодо можливого заниження митної вартості та тим, що у поданих до митного оформлення документах містяться розбіжності та не міститься всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, та ознаки не автентичності поданих до митного оформлення документів, зокрема: ч. 10 ст. 58 Митного кодексу України при визначенні митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари, якщо вони не включалися до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті додається вартість упаковки або вартість пакувальних матеріалів та робіт, із пакуванням. Проте, у наданих до митного оформлення документах (контракті, пакувальному листі тощо) відсутня будь-яка інформація щодо включення/не включення складових митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за товари, внаслідок чого неможливо перевірити правильність визначення митної вартості самих товарів. Крім того, у поданій до митного оформлення копії митної декларацій країни відправлення №021720160000354258 відсутні реквізити зовнішньо-економічного контракту 20.08.2015 № HJS/RM - 15, інвойсу від 29.12.2016 № JS 7557-3 відповідно до яких здійснюється митне оформлення товару, що унеможливлює ідентифікацію експортної операції з конкретною поставкою. В наданому до оформлення страховому полісі від 29.12.2016 № AHAZ41124216Q001359А в розділі "Insured" зазначені: номер інвойсу, що відповідає номеру інвойсу поданому до митного оформлення задекларованої партії товару від 29.12.2016 № JS7557-3, також відповідає кількість та назва товару, але зазначені суми відмінні від суми, що вказані відповідно у інвойсі від 29.12.2016 року № JS7557-3.
Листом від 21.02.2017 № 21/1 Товариство повідомило митний орган про те, що не має можливості подати додаткові документи до ВМД №500060001/2017/001803 від 22/02/2017.
Листом від 22.02.2017 № 22/1 Товариство повідомило митний орган про те, що не має можливості подати додаткові документи до ВМД №500060001/2017/001803 від 22/02/2017.
За результатами опрацювання поданих митних декларацій Митницею були складені картки відмови у прийнятті митних декларацій №500060001/2017/00026 від 21.02.2017 і №500060001/2017/00027 від 22.02.2017 та прийняті рішення про коригування митної вартості товарів від 21.02.2017 №500060001/2017/610008/2, від 22.02.2017 №500060001/2017/610009/2, відповідно до якого аналізом ПІК "Інспектор" та ЄЄАІС ДФС встановлено, що рівень митної вартості товарів, митне оформлення яких вже здійснено, є більшим (митна декларація від 07.11.2016 №500060804/2016/003321, митна декларація від 11.11.2016 №500040001/2016/010175), тому митну вартість визначено із застосуванням резервного методу.