1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 листопада 2022 року

м. Київ

справа № 809/1175/18

адміністративне провадження № К/9901/6589/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Івано-Франківської міської ради на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2018 року (головуючий суддя Остап`юк С.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 січня 2019 року (колегія суддів у складі: Носа С. П., Кухтея Р.В., Шевчук С. М.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Арсенал сіті" до Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Арсенал сіті" звернулось до суду з позовом до Івано-Франківської міської ради про визнання протиправним та скасування частини пункту 1 рішення № 68-18 від 20.02.2018 про затвердження детального плану території в межах вулиць Євгена Коновальця - Чорновола - О.Сорохтея - Національної Гвардії у м. Івано-Франківську, а саме в частині речення "в межах орендованих земельних ділянок 2610100000:20:004:0151, 2610100000:20:004:0152".

В обґрунтування вимог позовної заяви вказано, що відповідачем протиправно, в порушення норм законодавства, з перевищенням своїх повноважень, пунктом 1 рішення Івано-Франківської міської ради "Про затвердження детального плану території в межах вулиць Євгена Коновальця - Чорновола - О.Сорохтея -Національної Гвардії у місті Івано-Франківську" за №68-18 від 20.02.2018, затверджено детальний план території виключно в межах двох орендованих позивачем земельних ділянок 2610100000:20:004:0151, 2610100000:20:004:0152, що завдає шкоди правомірним очікуванням позивача щодо вчинення відповідачем певних дій відповідно до прийнятого рішення на розроблення детального плану території, тобто правомірні сподівання на здійснення запланованого розвитку території міста не справдились.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2018 року позов задоволено повністю. Визнано протиправним та нечинним пункт 1 рішення вісімнадцятої сесії сьомого демократичного скликання Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області за №68-18 від 20.02.2018 "Про затвердження детального плану території в межах вулиць Євгена Коновальця - Чорновола - О.Сорохтея -Національної Гвардії у місті Івано-Франківську". Зобов`язано Івано-Франківську міську раду Івано-Франківської області розглянути детальний план території в межах вулиць Євгена Коновальця - Чорновола - О.Сорохтея -Національної Гвардії у місті Івано-Франківську та прийняти рішення відповідно до частини 8 статті 19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Зобов`язано Івано-Франківську міську раду Івано-Франківської області невідкладно, після набрання рішенням законної сили, опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено. Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АРСЕНАЛ СІТІ за рахунок бюджетних асигнувань Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області сплачений судовий збір в розмірі 1 762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) гривні та витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 23 000 (двадцять три тисячі) гривень.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 січня 2019 року рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2018 року скасовано в частині стягнення на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АРСЕНАЛ СІТІ" витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 23 000 (двадцять три тисячі) гривень та прийнято нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог в цій частині відмовлено. Абзац 3 резолютивної частини доповнено "в строк не пізніше 30 календарних днів з дати набрання законної сили даного рішення". В решті постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2018 року в справі № 809/1175/18 залишено без змін.

Не погодившись з указаними судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.

Касаційну скаргу, серед іншого, обґрунтовано тим, що позивач, приймаючи спірне рішення діяв у спосіб, передбачений законодавством та у межах своїх повноважень. Крім того зазначив, що позивач обрав неналежний спосіб захисту, так як спірне рішення не порушує його права та інтереси, а твердження про вибіркове затвердження частини містобудівної документації не обґрунтовано належними доказами.

Відзив на касаційну скаргу до суду не надходив.

Ухвалою Верховного Суду від 18 березня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів зазначає наступне.

Як установлено судами попередніх інстанцій, 03.03.2017 між Державним підприємством Державний інститут проектування міст "Містопроект", Департаментом містобудування, архітектури та культурної спадщини виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Арсенал сіті" укладено Договір на виготовлення містобудівної документації за №МД/1400-12/18-2017.

Згідно Договору на виготовлення містобудівної документації за №МД/1400-12/18-2017 Департамент містобудування, архітектури та культурної спадщини виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради доручає, а Державне підприємство Державний інститут проектування міст "Містопроект" приймає на себе зобов`язання виконати містобудівну документацію на об`єкт: "Детального плану території в межах вулиць Є. Коновальця - В. Чорновола - О. Сорохтея - Національної Гвардії у м. Івано-Франківську", відповідно до вихідних даних на проектування, що надаються Департаментом містобудування, архітектури та культурної спадщини виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради.

Державним підприємством Державний інститут проектування міст "Містопроект" виконано умови вказаного договору та передано Департаменту містобудування, архітектури та культурної спадщини виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради Детальний план території в межах вулиць Є. Коновальця - В. Чорновола - О. Сорохтея - Національної Гвардії у м. Івано-Франківську, який охоплює територію 76, 82 га, що підтверджується актом №67-12 від 02.04.2018 здачі-приймання виконаних проектних, вишукувальних та додаткових робіт за вказаним договором та накладною за №39 від 19.04.2018.

20.02.2018, на вісімнадцятій сесії сьомого демократичного скликання Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області, прийнято рішення "Про затвердження детального плану території в межах вулиць Євгена Коновальця - Чорновола - О. Сорохтея - Національної Гвардії у місті Івано-Франківську" за №68-18, пунктом 1 якого затверджено детальний план території в межах вулиць Євгена Коновальця - Чорновола - О. Сорохтея - Національної Гвардії у місті Івано-Франківську в межах орендованих земельних ділянок ТзОВ "Арсенал сіті" (кадастрові номери земельних ділянок - 2610100000:20:004:0151, 2610100000:20:004:0152).

Вважаючи протиправним вибіркове затвердження плану території лише в межах двох земельних ділянок позивач звернувся до суду за захистом порушеного права.

Задовольняючи позовні вимоги суди попередніх інстанцій виходили з того, що детальний план території, який є містобудівною документацією, що визначає планувальну організацію та розвиток території, не може затверджуватись вибірково, для окремої частини проектованої території, є комплексною містобудівною документацією на структурно-планувальні елементи території населеного пункту, які мають цілісний планувальний характер.

Дослідивши спірні правовідносини, суд касаційної інстанції зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування закріплено у Законі України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі- Закон №280/97-ВР ).

Статтею 2 указаного Закону закріплено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (стаття 25 Закону №280/97-ВР).

До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження, зокрема, підготовка і подання на затвердження ради відповідних місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови населених пунктів, іншої містобудівної документації; встановлення на відповідній території режиму використання та забудови земель, на яких передбачена перспективна містобудівна діяльність; проведення громадського обговорення містобудівної документації; б)делеговані повноваження, зокрема, здійснення в установленому порядку державного контролю за дотриманням законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові відповідних територій; зупинення у випадках, передбачених законом, будівництва, яке проводиться з порушенням містобудівної документації і проектів окремих об`єктів, а також може заподіяти шкоди навколишньому природному середовищу (стаття 31 Закону №280/97-ВР).

Зі змісту статті 59 Закону №280/97-ВР вбачається, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Закон України Про основи містобудування від 16.11.1992 № 2780-XII (далі- Закон № 2780-XII) визначає правові, економічні, соціальні та організаційні засади містобудівної діяльності в Україні і спрямований на формування повноцінного життєвого середовища, забезпечення при цьому охорони навколишнього природного оточення, раціонального природокористування та збереження культурної спадщини визначено.

Статтею 12 указаного Закону визначено, що до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій.

Місцеві ради вирішують інші питання у сфері містобудування відповідно до закону, а також можуть делегувати вирішення питань, що належать до їх компетенції, своїм виконавчим органам або відповідним місцевим державним адміністраціям.

До компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать: затвердження детальних планів територій за наявності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території; визначення територій для містобудівних потреб; внесення пропозицій щодо встановлення і зміни меж населених пунктів відповідно до закону.

Питання у сфері містобудування, віднесені до компетенції сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів, можуть розглядатися на засіданнях громадських та архітектурно-містобудівних рад, утворених відповідно до законодавства.

Отже, право прийняття радою рішення, зокрема, про затвердження детальних планів територій закріплено Законом 2780-XII та Законом №280/97-ВР.

Як убачається з матеріалів справи, позивачем замовлено розроблення детального плану території в межах вулиць Євгена Коновальця - Чорновола - О. Сорохтея - Національної Гвардії у місті Івано-Франківську, який в подальшому передано на розгляд раді.

За результатами його розгляду 20.02.2018 міською радою прийнято рішення "Про затвердження детального плану території в межах вулиць Євгена Коновальця - Чорновола - О. Сорохтея - Національної Гвардії у місті Івано-Франківську" за №68-18, пунктом 1 якого затверджено детальний план території в межах вулиць Євгена Коновальця - Чорновола - О. Сорохтея - Національної Гвардії у місті Івано-Франківську в межах орендованих земельних ділянок ТзОВ "Арсенал сіті" (кадастрові номери земельних ділянок - 2610100000:20:004:0151, 2610100000:20:004:0152).


................
Перейти до повного тексту