1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 листопада 2022 року

м. Київ

справа № 826/14637/18

адміністративне провадження № К/9901/20885/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Стародуба О.П., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 квітня 2019 року у складі судді Кузьменка В.А. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2019 року у складі колегії суддів: Губської Л.В. (головуючий), суддів: Епель О.В., Карпушової О.В. у справі за його позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1, Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області (далі - ГУ ПФУ в Київській області) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1.. У вересні 2018 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відмови скласти, оформити і подати до ГУ ПФУ в Київській області довідку для перерахунку його пенсії;

- зобов`язати скласти, оформити і подати до ГУ ПФУ в Київській області довідку про розмір його грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 10%, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50%, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) - 15%;

- визнати протиправною бездіяльність ГУ ПФУ в Київській області щодо непроведення йому перерахунку пенсії;

- зобов`язати нарахувати і виплачувати таку пенсію з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 10%, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50%, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) - 15%, починаючи з 1 січня 2018 року.

2. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 26 квітня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2019 року позов задовольнив частково.

Зобов`язав ІНФОРМАЦІЯ_1 скласти та подати до ГУ ПФУ в Київській області довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років та наступних додаткових видів грошового забезпечення: надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) та премія, починаючи з 1 березня 2018 року. У іншій частині позову відмовив.

2.1 Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що на ІНФОРМАЦІЯ_1 покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій згідно з нормами, що діють на день призначення пенсії за відповідною посадою, та подання такої довідки до органу, що призначає пенсії - ГУ ПФУ. Відмовляючи в іншій частині позовних вимог суд вказав, що право на перерахунок пенсії у позивача виникло з дня набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704, а саме з 1 березня 2018 року, а не з 1 січня 2018 року, як помилково вважав позивач. Крім того, наголосив, що виплату надбавки за виконання особливо важливих завдань на момент здійснення перерахунку чинним законодавством не передбачено, а визначення розміру грошового забезпечення для обчислення і перерахунку пенсій належить до повноважень ІНФОРМАЦІЯ_1.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено:

3.1 Позивач перебуває на обліку ГУ ПФУ в Київській області та отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону України від 9 квітня 1992 року №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-XII).

3.2 Згідно із наявним у справі перерахунком пенсії вбачається, що пенсію позивача перераховано з 1 березня 2018 року, виходячи із сум грошового забезпечення: посадовий оклад, оклад за військове звання та процентна надбавка за вислугу років.

3.3 Отримавши перерахунок пенсії, позивач звернувся до ГУ ПФУ в Київській області та ІНФОРМАЦІЯ_1 із відповідними заявами від 13 липня 2018 року, у яких просив повідомити, на підставі яких нормативних документів та у зв`язку з чим під час перерахунку пенсії не враховані додаткові види грошового забезпечення, а саме: робота з таємними документами, надбавка за особливо важливі завдання, премія, та просив провести перерахунок і доплату пенсії з включенням додаткових видів грошового забезпечення з 1 січня 2018 року, та підготувати і подати до ГУ ПФУ в Київській області довідку для перерахунку пенсії з включенням вказаних додаткових видів грошового забезпечення.

3.4 ГУ ПФУ в Київській області у листі від 13 серпня 2018 року №2547/С-01 повідомило, що відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 (далі - Порядок №45; у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), функції визначення розміру грошового забезпечення покладено на уповноважені органи відповідних силових структур.

3.7 Вказана довідка не містить відомостей про розмір додаткових видів грошового забезпечення, а саме: робота з таємними виробами, носіями, документами; надбавка за особливо важливі завдання, премія.

3.8 Позивач, уважаючи свої права та охоронювані законом інтереси порушеними, звернувся з цим позовом до суду.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій в частині, де йому відмовлено у задаволенні позову та ухвалити в цій частині нове, яким позов задовольнити .

4.1. На обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що оспорювані види додаткового грошового забезпечення йому виплачувалися, і мали постійний характер, оскільки їх виплата була обов`язковою, а конкретний розмір встановлювався з урахуванням певних обставин. Тому уважає, що вищезазначені доплати повинні бути включені до грошового забезпечення.

5. ГУ ПФУ в Київській області подало відзив на касаційну скаргу. Зазначає, що управління діяло відповідно до вимог чинного законодавства, уважає, що вимоги позивача є безпідставними, тому у задоволенні касаційної скарги необхідно відмовити.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

6. При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин першої-другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) у редакції до 8 лютого 2020 року, у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

7. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

8. Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення осіб, які перебували на військовій службі є Закон України від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ).

9. Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

10. Частиною другою статті 51 Закону №2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

11. 30 серпня 2017 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", якою збільшив розмір грошового забезпечення військовослужбовців (далі - постанова №704).

12. Відповідно до пункту 10 постанови №704 ця постанова набирає чинності з 1 березня 2018 року.


................
Перейти до повного тексту