1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 листопада 2022 року

м. Київ

справа № 1540/4579/18

адміністративне провадження № К/9901/6911/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2018 року (суддя Тарасишина О.М.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05 лютого 2019 року (колегія суддів: Семенюк Г.В., Потапчук В.О., Шляхтицький О.І.) у справі № 1540/4579/18 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправними дій щодо неврахування при перерахунку пенсій надбавок та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, в якому просив: визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо:

неврахування при перерахунку з 01.01.2018 пенсії ОСОБА_1 надбавки за роботу з таємними виробами, носіями, документами в розмірі 15% від посадового окладу; надбавки за виконання особливо важливих завдань в розмірі 50% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років; премії в розмірі 380% від посадового окладу;

виплати пенсії з урахуванням лише 50% суми підвищення пенсії;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області провести перерахунок ОСОБА_1 пенсії з 01.01.2018, з урахуванням: посадового окладу в розмірі 6630,00 грн.; окладу за військове звання в розмірі 1410,00 грн.; процентної надбавки за вислугу років (50%) в розмірі 4020,00 грн.; надбавки за роботу з таємними виробами, носіями, документами в розмірі 15% від посадового окладу; надбавки за виконання особливо важливих завдань в розмірі 50% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та надбавки за вислугу років; премії в розмірі 380% від посадового окладу та здійснити виплату донарахованих сум з урахуванням 100 % суми підвищення пенсії.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12.10.2018 позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо перерахунку ОСОБА_1 пенсії, з 1 січня 2018 року - 50 відсотків, з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - 75 відсотків, з 1 січня 2020 року - 100 відсотків суми підвищення пенсії визначеного станом на 1 березня 2018 року. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області перерахувати ОСОБА_1 пенсію з 01.01.2018 року, з розрахунку 100% від підвищення: 4256,65 грн., що у підсумку пенсії (з надбавками) складає: 10736,60 грн. послідуючим її перерахунком у відповідності до діючого законодавства та сплатити заборгованість, що виникла у зв`язку з перерахуванням пенсії. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05.02.2019 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12.10.2018 у справі № 1540/4579/18 скасовано. Прийнято нову постанову, якою у задоволені позову відмовлено повністю.

Не погодившись з постановою суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить її скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області при здійсненні перерахунку та виплати пенсії з 01.01.2018 безпідставно застосовано положення постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" в частині поетапної її виплати. Наполягає на необхідності управлінню згідно з приписами Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" провести перерахунок його пенсії в повному обсязі з 01 січня 2018 року. Також вказує, що відповідачем безпідставно не включено до перерахунку додаткові складові грошового забезпечення, такі як: надбавка за роботу з таємними виробами, носіями, документами в розмірі 15% від посадового окладу, надбавка за виконання особливо важливих завдань в розмірі 50% посадового окладу; премія в розмірі 380% від посадового окладу.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить відмовити в задоволенні касаційної скарги, а постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.

Ухвалою Верховного Суду від 19.03.2019 відкрито касаційне провадження.

У зв`язку з відсутністю клопотань про розгляд справи за участю сторін, справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідь судді, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права і дотримання норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

Судами встановлено, що ОСОБА_1 проходив військову службу в Збройних Силах України та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону № 2262-ХІІ, виплату якої здійснює ГУ ПФУ в Одеській області.

З матеріалів справи вбачається, що позивач отримував до 1 січня 2018 року пенсію в розмірі 68 % грошового забезпечення з урахуванням таких складових:

- посадовий оклад; оклад за військовим званням;

- процентна надбавка за вислугу років - 40%;

- надбавка за особливо важливі завдання - 50%;

- надбавка за роботу з таємними виробами, носіями - 15 %;

- премія в розмірі 380 %;

02.04.2018 на підставі Постанови Кабінету міністрів України № 103 ІНФОРМАЦІЯ_1 на ім`я ОСОБА_1 видано довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахування пенсії за нормами, чинними на 01.03.2018 за посадою "заст. нач. відділу ВІ БДР - Голова ВКК ПІВДТУ ВСП", яка містить такі складові:

- посадовий оклад - 6 630,00 грн;

- оклад за військовим званням - 1 410,00 грн,

- надбавка за вислугу років у розмірі 50 % - 4020,00 грн.

В квітні 2018 року на підставі зазначеної довідки здійснено перерахунок пенсії позивача з 01.01.2018 з урахуванням посадового окладу в сумі 6630 грн., окладу за військове звання в сумі 1 410 грн. та надбавки за вислугу років 4020,00 грн., підсумок пенсії 8608,28 грн., з урахуванням попередньої суми пенсії 6479,95 грн. та підвищення 2128,33 грн. (50% від 4256,65 грн.).

При проведенні перерахунку управління, керуючись постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", визначило, що підвищення пенсії ОСОБА_1 складає 4 256,65 грн, з них виплачується: з 01.01.2018 по 31.12.2018 щомісячно 50% від підвищення - 2 128,33 грн.; з 01.01.2019 по 31.12.2019 щомісячно 75% від підвищення - 3 192,49 грн.; з 01.01.2020 щомісячно 100% від підвищення - 4 256,65 грн.

Вважаючи протиправним невключення до грошового забезпечення всіх складових та обмеження у виплаті пенсії за постановою № 103, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивач мав "законні сподівання" отримати пенсію у збільшеному розмірі після перерахунку її розміру, отже, обмеження щодо строків та розмірів виплати сум доплати до пенсії за 2018-2019 роки, передбачені Постановою № 103, не можуть бути застосовані.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що здійсненню перерахунку пенсії передує чітко визначена Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ), та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок № 45) процедура. Органи ПФУ не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір пенсії, а здійснюють її нарахування на підставі наданих їм іншими органами довідок про розмір грошового забезпечення, і розмір пенсійних виплат залежить від розміру складових грошового забезпечення, зазначених у таких довідках. Таким чином, без наявності нової довідки про розмір грошового забезпечення, до якої буде включено надбавки та доплати, щодо яких наполягає позивач, управління Пенсійного фонду України не може зробити перерахунок раніше призначеної пенсії. Щодо поетапності виплати позивачу пенсії, то суд апеляційної інстанції виходив з того, що такі умови встановлені Урядом, а тому відповідач правомірно керувався нормами постанови Уряду №103, чинної на момент виникнення спірних правовідносин.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема Закон № 2262-ХІІ.

Відповідно до статті 9 Закону № 2011-XII держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно із частиною другою статті 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять:

- посадовий оклад, оклад за військовим званням;

- щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);

- одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Частиною третьою статті 9 Закону № 2011-ХІІ встановлено, що грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

21 лютого 2018 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" №103 (далі - Постанова №103), з преамбули якої вбачається, що постановлена остання на виконання частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII.

Пунктом 1 Постанови № 103 встановлено перерахування пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-XII до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року, відповідно до Постанови № 704.

Пунктом 2 Постанови № 103 визначено, що виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом)) проводити з 1 січня 2018 року в таких розмірах: з 1 січня 2018 року - 50 відсотків; з 1 січня по 31 грудня 2019 року - 75 відсотків; з 1 січня 2020 року - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року.

Постановою № 103 внесені також зміни до Порядку № 45, а саме:

- пункт 5 викладено в такій редакції: "Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням".


................
Перейти до повного тексту