1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 листопада 2022 року

м. Київ

справа № 540/2213/20

адміністративне провадження № К/9901/4003/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенко М.М.

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом Акціонерного товариства "Херсонська теплоелектроцентраль" до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Акціонерного товариства "Херсонська теплоелектроцентраль" на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 12.10.2020, ухвалене у складі головуючого судді Морської Г.М., та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20.01.2021, прийняту у складі колегії суддів: Косцової І.П. (головуючий), Осіпова Ю.В., Скрипченка В.О.

І. Суть спору

1. Акціонерне товариство (далі - АТ) "Херсонська теплоелектроцентраль" звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі), в якому просило суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 30.06.2020 №0005851307 про застосування штрафних санкцій в сумі 1 003 296,25 грн. та нарахування пені в сумі 164 507,89 грн. за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що оскаржуване рішення складене за висновками акту перевірки ДПС від 09.07.2019 №96/21-22-14-01/00131771 за період з 01.07.2017 по 31.03.2019, на підставі якого відповідачем уже було прийняте рішення від 09.08.2019 №0006851307 про застосування штрафних санкцій з ЄСВ в сумі 1 003 296, 30 грн. Таке рішення ДПС про застосування штрафних санкцій було визнано протиправним та скасовано в судовому порядку по справі №540/2139/19.

3. Повторно застосовуючи штрафні санкції за одне й те саме порушення, ДПС порушила норму ст. 61 Конституції України та всупереч рішенню ЄСПЛ від 20 жовтня 2011 року у справі "Рисовський проти України" (заява № 29979/04) намагається свої "помилки" покласти на АТ "Херсонська ТЕЦ", а також намагається по суті переглянути рішення суду від 20.01.2020 у справі № 540/2139/19 (яке набрало законної сили 19.05.2020), що є неприпустимим.

4. Також позивачем зазначено про наявні процедурні порушення при прийнятті оскаржуваного рішення, а саме: спірне рішення прийняте понад 10 робочих днів з дня отримання платником акту перевірки від 09.07.2019 №96/21-22-14-01/00131771, що є порушенням п.7 розділу VII Інструкції, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 №449. Також до оскаржуваного рішення відповідачем додано розрахунок штрафної санкції. Однак в даному розрахунку відсутня графа "Сума штрафу", відсутня інформація щодо суми недоїмки, на яку нараховується пеня, та відсутня кількість днів прострочення в розрахунку пені. В даному розрахунку немає загальної суми недоїмки, загальної суми штрафу та загальної суми пені. Крім того, ч. 10 ст. 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та рішенням від 30.06.2020 року №0005851307 визначено нарахування пені з розрахунку 0,1% суми недоплати. Натомість в розрахунку, доданому до рішення від 30.06.2020 №0005851307, в графі "%" зазначено 10% замість 0,1%.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

5. Судами попередніх інстанцій установлено, що АТ "Херсонська теплоелектроцентраль" є платником ЄСВ та подає до податкового органу відповідні звіти.

6. ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі проведена планова виїзна документальна перевірка АТ "Херсонська теплоелектроцентраль" з питань дотримання вимог податкового, валютного законодавства, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, повноти нарахування, утримання та сплати до бюджету військового збору, іншого законодавства за період з 01.07.2017 по 31.03.2019.

7. За результатами перевірки складений акт від 09.07.2019 № 96/21-22-14-01/00131771, на підставі якого серед іншого, було прийняте рішення від 09.08.2019 №0006851307 про застосування штрафних санкцій з ЄСВ в сумі 1 003 296,30 грн.

8. Зазначене рішення разом із іншими, прийнятими за результатами планової перевірки позивача, були оскаржені АТ "Херсонська ТЕЦ" у судовому порядку та стали предметом розгляду адміністративної справи № 540/2139/19.

9. Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 20.01.2020 по справі № 540/2139/19 позовні вимоги АТ "Херсонська ТЕЦ" задоволено у повному обсязі, у тому числі визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 09.08.2019 №0006851307 про застосування штрафних санкцій з ЄСВ в сумі 1 003 296, 30 грн.

10. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.05.2020 по справі №540/2139/19 апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі залишено без задоволення, рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 20 січня 2020 року залишено без змін.

11. Рішення суду набрало законної сили 19 травня 2020 року.

12. 30.06.2020 Головним управлінням Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі прийнято рішення №0005851307 про застосування до позивача штрафних санкцій в розмірі 1 003 296, 25 грн. та нарахування пені в розмірі 164 507,89 грн. за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (ЄСВ) за період з 21.09.2018 по 31.01.2019 року.

13. За результатами адміністративного оскарження ДПС України рішенням від 31.07.2020 №24336/6/99-00-06-03-01-06 залишено без змін рішення ДПС від 30.06.2020 №0005851307, а скаргу АТ "Херсонська ТЕЦ" - без задоволення.

14. Законність рішення ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 30.06.2020 №0005851307 є предметом спору у справі, що розглядається.

15. Уважаючи таке рішення необґрунтованим, платник податків звернувся з цим позовом до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

16. Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 12.10.2020 у задоволенні позову відмовлено.

17. Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції виходив із того, що факт порушення строків сплати ЄСВ АТ "Херсонська ТЕЦ" у період з 21.09.2018 по 31.01.2019 доведений податковим органом, підтверджується матеріалами справи та не спростований позивачем.

18. Суд першої інстанції визнав помилковим твердження позивача про відсутність у податкового органу права застосовувати штрафні санкції за вказане порушення, через скасування рішенням суду у справі № 540/2139/19 рішення відповідача від 09.08.2019 №0006851307, оскільки, скасовуючи вказане рішення, суд не надавав оцінку порушенню АТ "Херсонська ТЕЦ" строків сплати нарахованих сум ЄСВ, а зазначене рішення було скасовано у зв`язку із помилковим застосуванням до встановленого порушення податковим органом п.3 ч. 11 ст. 25 Закону № 2464 замість п.2 ч. 11 ст. 25 Закону № 2464.

19. Крім того, судом першої інстанції за наслідком перевірки розрахунку сум штрафних санкцій і пені та дослідження копії інтегрованої картки позивача по ЄСВ за спірний період, зроблено висновок про правильність нарахування вказаних сум.

20. П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 20.01.2021 підтримав позицію суду першої інстанції та за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.

IV. Касаційне оскарження

21. У касаційній скарзі позивач, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить їх скасувати, адміністративний позов задовольнити.

22. Як підставу касаційного оскарження відповідач указав пункт 3 частини четвертої статті 328 КС України.

23. У відзиві на касаційну скаргу представник відповідача вказує, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій винесені законно та обґрунтовано, на підставі всебічного та повного дослідження матеріалів та обставин справи, доводи ж касаційної скарги висновків цих судів не спростовують.

V. Оцінка Верховного Суду

24. Відповідно до обставин справи між сторонами виник спір щодо правомірності винесення контролюючим органом податкового повідомлення-рішення від 30.06.2020 №0005851307 про застосування штрафних санкцій в сумі 1 003 296,25 грн. та нарахування пені в сумі 164 507,89 грн. за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період 2018 -2019 роки.

25. Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначає Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08 липня 2010 року №2464-VI (далі - Закон №2464), за змістом пункту 1 частини 2 статті 6 якого платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

26. Приписами частини 8 статті 9 Закону №2464 передбачено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

27. Відповідно до пункту 1 частини 10 статті 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" днем сплати єдиного внеску у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів вважається: день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів.


................
Перейти до повного тексту