1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 листопада 2022 року

м. Київ

справа № 340/1307/20

адміністративне провадження № К/9901/29412/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 340/1307/20

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2020 року (прийняту у складі головуючого судді Брегея Р.І.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 09 червня 2021 року (постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді - Баранник Н.П., суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.)

у с т а н о в и в :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У квітні 2020 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (далі - ГУ ПФУ в Кіровоградській області, відповідач), в якому просив:

- скасувати рішення ГУ ПФУ в Кіровоградській області № 935250827130 від 01 квітня 2020 року про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 на підставі заяви від 01 квітня 2020 року та довідки про заробітну плату від 31 березня 2020 року №18-126 вих.20;

- зобов`язати відповідача здійснити ОСОБА_1 з 01 січня 2020 року перерахунок та виплату пенсії, обчисленої відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №657 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо оплати праці працівників прокуратури", виходячи з розрахунку 90 відсотків від середнього заробітку щомісячної (чинної) заробітної плати без обмежень її максимального розміру, відповідно до довідки прокуратури Кіровоградської області № 18-12 вих.20 від 31 березня 2020 року, а також виплачувати різницю між перерахованою і призначеною раніше пенсією за останні 12 місяців з дати звернення - 28 грудня 2019 року.

2. В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначає, що з дня набрання чинності рішенням № 7-р(II)/2019 Конституційного Суду України від 13 грудня 2019 року, чинне законодавство визначає, що підставою для перерахунку пенсії працюючим пенсіонерам прокуратури є підвищення заробітної плати діючим працівникам прокуратури. Оскільки постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 657 "Про внесення змін до деяких постанови Кабінету Міністрів України щодо оплати праці працівників прокуратури" підвищено зарплати діючим працівникам прокуратури в розумінні чинної редакції статті 86 чинного Закону України "Про прокуратуру", позивач має право на перерахунок пенсії на підставі довідки прокуратури Кіровоградської області № 18-12 вих.20 від 31 березня 2020 року в розмірі 80 відсотків та без обмеження її максимального розміру.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2020 року, яке залишене без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 09 червня 2021 року відмовлено у задоволенні позову.

4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди виходили з того, що оскільки позивач є працюючим пенсіонером органів прокуратури, на нього розповсюджується дія положень п. 13-1 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", абзацу четвертого частини п`ятнадцятої статті 86 Закону України "Про прокуратуру". Відповідно до цієї норми пенсія у період роботи на посадах, які дають право на призначення пенсії у порядку та на умовах, передбачених Законом України "Про прокуратуру", виплачуються у розмірі, обчисленому відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". При цьому, виплата пенсії, призначеної відповідно до Закону України "Про прокуратуру", поновлюється після звільнення з роботи.

Отже, станом на час звернення позивача до ГУ ПФУ в Кіровоградській області з заявою про перерахунок пенсії відповідно до положень Закону України "Про прокуратуру", законні підстави для такого перерахунку були відсутні.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 09 серпня 2021 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 .

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2020 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 09 червня 2021 року та ухвалити нове судове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди попередніх інстанцій застосували норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду по справі № 560/2120/20. Верховний Суд, не поділяючи пенсіонерів органів прокуратури на працюючих та непрацюючих, констатував право пенсіонерів органів прокуратури, яким пенсії призначені відповідно до Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-XII (далі - Закон № 1789-XII) або Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII (далі - Закон № 1697-VII) на перерахунок пенсії на підставі статті 86 Закону № 1697-VII, у зв`язку з підвищенням заробітної плати працівників прокуратури (зокрема, на підставі Постанови № 657); такі пенсії перераховуються з 13 грудня 2019 року.

Також позивач зазначив, що суди допустили неправильне тлумачення п. 13 (1) Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та абз. 4,5 частини п`ятнадцятої статті 86 Закону № 1697-VII, та ототожнили тимчасове обмеження розміру виплачуваної пенсії працюючому пенсіонеру із самим правом на призначення та/або перерахунок пенсії.

Позивач вважає, що суди позбавили його права на звернення про перерахунок пенсії, як на даний час, так і в майбутньому (до звільнення).

6. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09 серпня 2021 року визначено склад колегії суддів: Стрелець Т.Г. (головуючий суддя), Стеценко С.Г., Тацій Л.В.

Ухвалою Верховного Суду від 30 серпня 2021 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

27 вересня 2021 року до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому відповідач заперечує проти доводів ОСОБА_1 та вважає, що оскаржувані судові рішення є законними та обґрунтованими.

Верховний Суд ухвалою від 08 листопада 2022 року касаційну скаргу призначив до розгляду в порядку письмового провадження з 09 листопада 2022 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_1 на виконання постанови Кіровського районного суду м. Кіровограда від 30 листопада 2017 року у справі № 404/5263/17, яка набрала законної сили 24 січня 2018 року, призначено пенсію за вислугу 20 років на підставі статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 року (в редакції Закону України № 2663-ІІІ від 12.07.2001 року), та виплачувалась з 14 серпня 2017 року, виходячи із розрахунку 90% від суми заробітної плати, обрахованої за останні 24 календарні місяці роботи перед зверненням за призначенням пенсії, на підставі довідки прокуратури Кіровоградської області № 18-230 вих-17 від 14.08.2017 року.

Відповідач починаючи з жовтня 2017 року нараховував і виплачував пенсію позивачу відповідно до припису пункту 13-1 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, оскільки ОСОБА_2 продовжував працювати в органах прокуратури.

Станом на час виникнення спірних правовідносин позивач продовжує працювати в органах прокуратури.

31 березня 2020 року прокуратурою Кіровоградської області позивачу видано довідку за № 18-126 вих.20 про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсії, відповідно до якої розмір заробітної плати (грошового забезпечення), з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за нормами, чинними на 06 вересня 2017 року, за відповідною (прирівняною) посадою прокурор прокуратури становить 30 619,49 грн.

Як встановлено з вказаної довідки, вона видана на підставі Рішення Конституційного Суду України від 13 грудня 2019 року № 7-(ІІ)/2019 та постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 657 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо оплати праці працівників прокуратури".

01 квітня 2020 року позивач звернуся до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області із заявою про перерахунок пенсії та просив провести перерахунок пенсії на підставі відомостей про заробітну плату, зазначених у довідці прокуратури Кіровоградської області від 31 березня 2020 року за № 18-126 вих.20.

Рішенням ГУ ПФУ в Кіровоградській області № 935250827130 від 01 квітня 2020 року позивачу відмовлено в перерахунку його пенсії, оскільки на час, подання заяви щодо перерахунку пенсії питання оплати праці працівникам органів прокуратури регулюється постановою Кабінету Міністрів України "Про умови оплати праці прокурорів" від 11 грудня 2019 року № 1155 (набрала чинності 16 січня 2020 року). При цьому, відповідач зазначає, що пунктом 7 зазначеної постанови встановлено, що зміна розмірів посадових окладів для працівників прокуратури, передбачених цією постановою, не є підставою для перерахунку пенсій, що призначені згідно із Законом України "Про прокуратуру", а тому право на перерахунок пенсії згідно із поданою довідкою позивач не набув.

Не погодившись з такою відмовою відповідача, ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

8. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

9. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

В силу вимог частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10. З положень Закону України "Про прокуратуру" від 05 листопада 1991 року №1789-ХІІ вбачається, що статтею 50-1 визначаються особливості пенсійного забезпечення прокурорів, а саме:

прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Така пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку (частина перша статті 50-1);

обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком (частина дванадцята статті 50-1);

призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.

Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи (частина сімнадцята статті 50-1).

11. До статті 50-1 Закону №1789-ХІІ вносилися зміни Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 08 липня 2011 року № 3668-VI (далі - Закон № 3668-VI), унаслідок яких наведена вище частина сімнадцята статті 50-1 Закону №3668-VI з 01 жовтня 2011 року стала вісімнадцятою, - тобто відбулась зміна порядкового номеру частини статті, що регламентувала порядок та підстави перерахунку пенсії, проте її текст залишився незмінним.

12. 14 жовтня 2014 року ухвалено новий Закон України "Про прокуратуру" №1697-VІІ (далі - Закон №1697-VІІ).

Частина двадцята статті 86 Закону №1697-VІІ (в первинній редакції) мала такий текст: "Призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки".


................
Перейти до повного тексту