1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 листопада 2022 року

м. Київ

справа № 260/437/21

провадження № К/9901/33209/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Стрелець Т.Г., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Закарпатської обласної прокуратури в інтересах держави до Виконавчого комітету Мукачівської міської ради, третя особа - Департамент культури, національностей та релігій Закарпатської обласної адміністрації, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Виконавчого комітету Мукачівської міської ради на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду у складі судді Маєцької Н.Д. від 20 квітня 2021 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Святецького В.В., Гудима Л.Я., Довгополова О.М. від 10 серпня 2021 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Закарпатська обласна прокуратура в інтересах держави звернулась до суду з позовом до Виконавчого комітету Мукачівської міської ради, третя особа - Департамент культури, національностей та релігій Закарпатської обласної адміністрації, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, у якому просила:

- визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Мукачівської міської ради щодо невиконання вимог чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини національного значення - Замок "Паланок" (час спорудження XIV - XVIII сторіччя, місце розташування м. Мукачево, Замкова гора, охоронний номер 168) та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури Закарпатської обласної державної адміністрації про занесення такого до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

- зобов`язати Виконавчий комітет Мукачівської міської ради виконати вимоги чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини національного значення - Замок "Паланок" (час спорудження - XVIII сторіччя, місце розташування м. Мукачево, Замкова гора, охоронний номер 168) та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівням - Департаменту культури Закарпатської обласної державної адміністрації про занесення такого до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 20 квітня 2021 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 серпня 2021 року, позовні вимоги Закарпатська обласна прокуратура було задоволено.

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідно до приписів частини другої статті 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" саме на Виконавчий комітет Мукачівської міської ради покладається обов`язок подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури, національностей та релігій Закарпатській області про занесення об`єктів культурної спадщини - Замку "Паланок" до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Виконавчий комітет Мукачівської міської ради звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 20 квітня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 серпня 2021 року, та ухвалити нове рішення, яким відмовити Закарпатській обласній прокуратурі у задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами попередніх інстанцій установлено, що на підставі рішення Мукачівської міської ради від 22 січня 1993 року "Про комунальну власність міста та програму її приватизації" Мукачівській міській раді належить на праві власності комплекс Замок "Паланок", загальною площею 6507,4 кв.м., який знаходиться за адресою: м. Мукачеве, вул. Замкова гора, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 242824071 від 03 лютого 2021 року.

6. 01 липня 2016 року між Управлінням культури Закарпатської обласної державної адміністрації та Мукачівським історичним музеєм укладено охоронний договір на пам`ятку архітектури національного значення № 7, відповідно до якого останній прийняв на себе зобов`язання щодо охорони пам`ятника архітектури національного значення Замок "Паланок".

7. На запит Закарпатської обласної прокуратури від 06 листопада 2020 року № 15-1586 вих.20 щодо дотримання вимог законодавства України з питань охорони культурної спадщини, Мукачівська міська рада листом від 19 листопада 2020 року № 1674/01-32/10506 повідомила, що Мукачівською міською радою не направлялися звернення до консультативної ради з питань охорони культурної спадщини при Закарпатській обласній державній адміністрації щодо внесення Замку "Паланок", охоронний № 168, до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

8. Листом від 15 січня 2021 року № 01-09/44 Департамент культури Закарпатської обласної державної адміністрації повідомив прокуратуру, що Виконавчий комітет Мукачівської міської ради не звертався до департаменту культури облдержадміністрації з пропозицією про занесення Замку "Паланок" до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

9. Уважаючи бездіяльність Виконавчого комітету Мукачівської міської ради щодо невиконання вимог чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини національного значення - Замок "Паланок" та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури Закарпатської обласної державної адміністрації про занесення такого до Державного реєстру нерухомих пам`яток України протиправною, Закарпатська обласна прокуратура звернулась до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

10. Касаційна скарга обґрунтована відсутністю висновку Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, а саме: застосування статті 14 Закону України "Про охорону культурної спадщини", розділу ІІ, ІІІ Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року № 158, щодо процедурних питань занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

11. Скаржник вважає, що касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики.

12. Також скаржник зазначає, що Виконавчий комітет Мукачівської міської ради не є належним відповідачем у цій справі, оскільки у системі виконавчих органів Мукачівської міської ради виконавчими органами є, зокрема відділ культури, управління освіти, молоді та спорту, фінансове управління, управління міського господарства, юридичний відділ, виконавчий комітет та інші відділи. Повноваження кожного виконавчого органу закріплюються у положенні, яке затверджується рішенням Мукачівської міської ради.

13. Закарпатська обласна прокуратура подала відзив на касаційну скаргу Виконавчого комітету Мукачівської міської ради на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 20 квітня 2021 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 10 серпня 2021 року, у якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права

14. Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь врегульовано Законом України "Про охорону культурної спадщини".

15. Відповідно до статті 1 Закону України "Про охорону культурної спадщини" культурна спадщина - сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об`єктів культурної спадщини;

об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;

пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

охорона культурної спадщини - система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини.

16. Згідно із пунктами 1, 2 частини другої статті 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" до повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить, зокрема забезпечення виконання цього Закону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на відповідній території; подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, внесення змін до нього та про занесення відповідної території до Списку історичних населених місць України.

17. Частиною першою статті 13 Закону України "Про охорону культурної спадщини" передбачено, що об`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (далі - Реєстр) за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки.


................
Перейти до повного тексту