ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 2040/5923/18
адміністративне провадження № К/9901/1162/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мороз Л.Л.,
суддів: Стародуба О.П., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку письмоваого провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №2040/5923/18
за позовом ОСОБА_1 до Головного Управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: судді-доповідача: Ральченка І.М., суддів: Бершова Г.Є., Курило Л.В.,
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного Управління Пенсійного фонду України в Харківській області (далі також - відповідач, Управління), в якому просив:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, які полягають у зменшенні розміру пенсії з 77 % грошового забезпечення до 70% грошового забезпечення та у зменшенні розміру пенсії з надбавками за рахунок виплати лише 50% суми підвищення пенсії, встановленого станом на 1 березня 2018 року, починаючи з 01 січня 2018 року;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного Фонду України в Харківській області перерахувати та виплачувати пенсію у розмірі 77 % грошового забезпечення без обмеження максимальним розміром з урахуванням 100 % суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018, починаючи з 01.01.2018,
- здійснити виплату недоплаченої частини основного розміру пенсії з 01.01.2018 однією сумою та подати протягом п`ятнадцяти днів з дня набрання постановою законної сили звіт про виконання судового рішення, згідно з ч. 1 ст. 382 КАС України.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що при перерахунку пенсії позивача з 01 січня 2018 року відповідач протиправно застосував положення статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" від 09 квітня 1992 № 2262-XII (далі - Закон № 2262-ХІІ), яка регулює питання призначення пенсії, чим зменшив розмір процентної складової грошового забезпечення із 77% до 70%, що призвело до невірного визначення розміру пенсії.
Крім того позивач зазначив, що на підставі Постанови Кабінету Міністрів України № 103 від 21 лютого 2017 року "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова КМУ № 103) відповідач протиправно виплачує йому перераховану пенсію не в повному обсязі.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2018 року позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, які полягають у зменшенні розміру пенсії позивача з 77 % грошового забезпечення до 70 % грошового забезпечення та у зменшенні розміру пенсії з надбавками за рахунок виплати лише 50% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018, з 01.01.2018.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного Фонду України в Харківській області здійснити перерахунок та виплату позивачеві пенсії у розмірі 77 % грошового забезпечення, з урахуванням 100 % суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018 з 01.01.2018, здійснивши виплату однією сумою.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2018 року скасовано рішення суду першої інстанції в частині визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, які полягають у зменшенні розміру пенсії з надбавками за рахунок виплати лише 50% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018 з 01.01.2018 та зобов`язання Головного управління Пенсійного Фонду України в Харківській області здійснити перерахунок та виплату позивачу пенсії з урахуванням 100 % суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018 з 01.01.2018.
Прийнято в цій частині нову постанову, якою у задоволенні позову відмовлено.
В іншій частині рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10.10.2018 залишено без змін.
Так, суди встановили, що ОСОБА_1 призначена пенсія за вислугу років у розмірі 77% грошового забезпечення (вислуга - 29 років) у відповідності до положень Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
З 01.01.2018 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області пенсію позивача перераховано відповідно до ч.4 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", а також постанови Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21.02.2018 № 103, з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби, що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" на підставі довідки Харківського обласного військового комісаріату №ФХ966355 від 14.03.2018.
Тобто, ГУ ПФУ в Харківській області здійснило перерахунок пенсії позивача з 01.01.2018 відповідно до постанови КМУ № 103 та зі зменшенням відсоткового коефіцієнту з 77% до 70% від суми грошового забезпечення позивача на підставі частини другої статті 13 Закону № 2262-ХІІ в редакції, чинній на час перерахунку пенсії.
Вважаючи такі дії відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції мотивував рішення тим, що оскільки призначення та перерахунок пенсії є різними за змістом та механізмом їх проведення, внесені зміни до частини другої статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" щодо встановлення граничного розміру пенсії за вислугу років у розмірі 80 відсотків, а потім 70 відсотків грошового забезпечення не стосуються перерахунку вже призначеної пенсії. Тому при перерахунку пенсії відповідним категоріям військовослужбовців має застосовуватись норма, що визначає розмір грошового забезпечення у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії.
Натомість суд апеляційної інстанції не погодився з вимогами позивача та визнав їх такими, що не підлягають задоволенню в частині зобов`язання відповідача виплачувати пенсію з 01 січня 2018 року в повному обсязі без обмежень передбачених в пункті 2 Постанови КМУ від 21 лютого 2018 року" Про перерахунок пенсій особам, які звільненні з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" з огляду на те, що зазначена Постанова КМУ не визнана не чинною у порядку, передбаченому законодавством України.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить скасувати постанову апеляційного суду та залишити в силі постанову суду першої інстанції. В обґрунтування своїх вимог посилається на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального права. Вказує, що у випадку суперечності норм закону і підзаконного акту слід керуватись законом. Оскільки Закон № 2262-XII жодних обмежень щодо поетапної виплати підвищення пенсії не встановлено, то у спірних правовідносинах слід застосовувати саме закон, а не постанову КМУ №103.
Отже, позивач оскаржує постанову апеляційного суду в частині відмови у задоволенні позовних вимог щодо виплати пенсії з урахуванням 100 % суми підвищення пенсії.
У поданому відзиві відповідач просить відмовити у задоволенні скарги.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, є Закон №2262-ХІІ.
Відповідно до статті 13 Закону № 2262-XII (в редакції чинній на час призначення позивачу пенсії -максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 80 процентів відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43), а особам, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і віднесені в установленому законом порядку до категорії 1, - 100 процентів, до категорії 2, - 95 процентів.
Перерахунок призначених відповідно до цього Закону пенсій визначений статтею 63, відповідно до якої перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України (редакція, чинна на час проведення перерахунку пенсії).
Відповідно до частини другої статті 63 цього Закону у разі, якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27 березня 2014 року № 1166-VII (далі - Закон № 1166-VII) внесено зміни у частину другу статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", згідно яких цифри " 80" замінено цифрами " 70".
Так, на момент виникнення спірних правовідносин було установлено, що максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 70% відповідних сум грошового забезпечення.
Разом з тим застосування цього показника до перерахунку пенсії позивача є протиправним, оскільки стосується призначення нових пенсій, а не перерахунку раніше призначених, так і з огляду на те, що законодавчо діє принцип незворотності нормативно-правових актів у часі в силу прямих приписів статті 58 Конституції України.
Отже, порядок перерахунку призначених пенсій військовослужбовців урегульований нормами статті 63 Закону № 2262-ХІІ, яка змін не зазнавала, тому застосування статті 13 цього Закону, яка регулює призначення пенсій, є протиправним, оскільки процедури призначення та перерахунку пенсії є різними за змістом і механізмом їх проведення.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій в частині обґрунтованості позовних вимог про безпідставне зниження відповідачем основного розміру пенсії з 77 % на 70 % сум грошового забезпечення при перерахунку пенсії позивача з 01 січня 2018 року відповідно до статті 63 Закону № 2262-ХІІ на підставі постанови № 103, оскільки відсутні підстави для застосування механізму нового обчислення пенсії із застосуванням норм частини другої статті 13 указаного Закону, яка застосовується саме при призначенні пенсії.
Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.10.2019 у справі № 240/5401/18 (провадження № 11-198заі19) та у постанові Верховного Суду від 25.03.2020 у справі № №804/175/1638/18 (262СП/804/3953/18).
Щодо спірного питання, щодо необхідності врахування положень пункту 2 Постанови КМУ від 21 лютого 2018 року "Про перерахунок пенсій особам, які звільненні з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" № 103 при задоволенні позовних вимог в частині зобов`язання відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії за вислугу років із розрахунку підвищення до пенсії виходячи із 77 % грошового забезпечення позивача, колегія суддів зазначає наступне.