П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
5 жовтня 2022 року
м. Київ
Справа № 906/513/18
Провадження № 12-66гс21
Велика Палата Верховного Суду у складі:
головуючої судді Рогач Л. І.,
судді-доповідача Пількова К. М.,
суддів Британчука В. В., Власова Ю. Л., Григор`євої І. В., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Єленіної Ж. М., Желєзного І. В., Золотнікова О. С., Крет Г. Р., Лобойка Л. М., Прокопенка О. Б., Ситнік О. М., Ткача І. В., Ткачука О. С., Штелик С. П.,
за участю секретаря судового засідання Жураховської Т. О.,
учасники справи:
позивач (відповідач за зустрічним позовом) - Приведьон В. М.
відповідач (позивач за зустрічним позовом) - Якименко А. П.,
розглянула в судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Житомиробленерго" (далі - АТ "Житомиробленерго", Постачальник)
на рішенняГосподарського суду Житомирської області від 09.02.2021 (суддя Соловей Л. А.)
та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.04.2021 (головуючий - Миханюк М. В., судді Дужич С. П., Коломис В. В.) у справі
за первісним позовом АТ "Житомиробленерго"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Малинський спецкар`єр" (далі - ТОВ "Малинський спецкар`єр", Споживач)
про стягнення 363 842,31 грн
та за зустрічним позовом ТОВ "Малинський спецкар`єр"
до АТ "Житомиробленерго"
про скасування оперативно-господарської санкції
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. 14.06.2018 АТ "Житомиробленерго" звернулось до Господарського суду Житомирської області з позовом до ТОВ "Малинський спецкар`єр" про стягнення 363 842,31 грн за недовраховану електричну енергію.
Позов мотивованотим, що Споживач не сплатив оперативно-господарську санкцію, застосовану рішенням комісії Постачальника, оформленим протоколом № 1-09 від 13.09.2017 (далі - Рішення), яким розглянуто акт від 16.08.2017 № 019347 (далі - Акт) про порушення Правил користування електричною енергією, затверджених постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 31.07.1996 № 28 (далі - НКРЕ, ПКЕЕ відповідно).
1.2. 11.07.2018 ТОВ "Малинський спецкар`єр" подало до АТ "Житомиробленерго" зустрічний позов про скасування оперативно-господарської санкції в сумі 363 842,31 грн.
Зустрічний позов мотивовано тим, що Постачальник застосував спірну оперативно-господарську санкцію всупереч положенням статті 237 Господарського кодексу України (далі - ГК України) та ПКЕЕ, оскільки здійснив розрахунок вартості недоврахованої енергії на підставі некоректних вихідних даних. При цьому за відсутності можливості споживання необлікованої електроенергії визначення її обсягу та вартості відповідно до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ від 04.05.2006 № 562 (далі - Методика), є безпідставним.
2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2.1. Справа розглядалась судами неодноразово.
2.2. Постановою Верховного Суду від 12.03.2019 рішення Господарського суду Житомирської області від 27.09.2018 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.12.2018 скасовано, а справу передано на новий розгляд до суду першої інстанції. Передаючи справу на новий розгляд до суду першої інстанції, Верховний Суд вказав, що з аналізу пунктів 1.1, 1.2 Методики слідує, що вона встановлює порядок визначення обсягу та вартості саме необлікованої електроенергії. Тому за відсутності встановленого факту споживання необлікованої електроенергії безпідставним є нарахування вартості необлікованої електроенергії. Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 591/5934/16-ц. Однак суди попередніх інстанцій, встановивши порушення Споживачем ПКЕЕ, залишили поза увагою необхідність з`ясування обставин щодо спричинення цим порушенням відповідних наслідків у вигляді можливого чи неможливого споживання ним необлікованої електроенергії, що є необхідним для правильного вирішення цієї справи.
2.3. Рішенням Господарського суду Житомирської області від 09.02.2021, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.04.2021, у задоволенні первісного позову відмовлено; зустрічний позов задоволено; оперативно-господарську санкцію в сумі 363 842,31 грн, застосовану АТ "Житомиробленерго" до ТОВ "Малинський спецкар`єр", скасовано.
2.4. Суди мотивували свої рішення, зокрема, тим, що до моменту встановлення факту втручання Споживача в роботу приладів обліку Постачальник не мав підстав для здійснення нарахувань відповідно до Методики без наявності відповідних висновків спеціалізованих організацій. На виконання вказівок, викладених у постанові Верховного Суду від 12.03.2019 у цій справі, ухвалою суду першої інстанції від 24.07.2019 призначено комплексну судову електротехнічну та трасологічну експертизи. Оцінивши обставини справи, а також врахувавши, що висновок експерта не містить даних щодо явних ознак втручання у будь-який спосіб в комутаційний апарат та трансформатори струму з метою безоблікового споживання електроенергії, суди дійшли висновку, що у спірних правовідносинах не встановлено втручання Споживача в роботу приладів обліку, що могло призвести до споживання необлікованої електроенергії. У зв`язку з цим суди дійшли висновку про відсутність підстав для задоволення первісного позову про стягнення зі Споживача 363 842,31 грн вартості недоврахованої електроенергії та необхідність задоволення зустрічного позову про скасування відповідної оперативно-господарської санкції. Суди відхилили доводи Постачальника, що відсутність пломби є окремим видом порушення, і в такому випадку не потрібно проводити експертизу чи дослідження з метою доведення факту втручання в роботу лічильника чи розкрадання електричної енергії, оскільки вказівка на необхідність з`ясування обставин щодо спричинення цим порушенням (відсутність пломби) відповідних наслідків у вигляді можливого чи неможливого споживання Споживачем електроенергії викладена в постанові Верховного Суду від 12.03.2019 та є обов`язковою під час нового розгляду справи. Твердження Постачальника, що вимога про застосування оперативно-господарської санкції в сумі 363 842,31 грн вже розглядалась господарським судом і з цього приводу є рішення у справі № 906/896/17, яке набрало законної сили, також відхилено, оскільки під час розгляду зазначеної справи не досліджувалось питання щодо спричинення виявленим порушенням відповідних наслідків у вигляді можливого чи неможливого споживання споживачем необлікованої електроенергії, а підстави пред`явлення позову у справі № 906/896/17 та зустрічного позову у справі № 906/513/18 відрізняються.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. 10.06.2021 до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду (далі - КГС ВС) надійшла касаційна скарга АТ "Житомиробленерго", у якій воно просило скасувати рішення Господарського суду Житомирської області від 09.02.2021 і постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.04.2021 у цій справі та ухвалити нове рішення, яким задовольнити первісний позов повністю, а в задоволенні зустрічного позову відмовити; здійснити розподіл судових витрат.
4. Доводи Скаржника, викладені в касаційній скарзі
4.1. Суди порушили положення ПКЕЕ та Методики, оскільки застосували норми права без урахування висновків щодо їх застосування в подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 06.06.2018 у справі № 906/896/17, від 31.07.2019 у справі № 911/1776/18, від 06.02.2020 у справі № 908/384/19, та дійшли неправильного висновку, що самого факту зриву пломби недостатньо для застосування Методики і нарахування вартості недоврахованої електроенергії.
При цьому твердження судів про необхідність з`ясування обставин щодо спричинення порушенням ПКЕЕ (відсутністю пломби) відповідних наслідків у вигляді можливого чи неможливого споживання Споживачем електроенергії є хибними, оскільки відповідно до чинних на той час положень законодавства відсутність пломби є окремим видом порушення. У випадку виявлення представниками енергопостачальника зриву пломби проведення експертиз чи досліджень з метою доведення факту втручання в роботу лічильника чи факту розкрадання електричної енергії не передбачено. Така правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 20.02.2018 у справі № 911/2084/17, від 12.07.2018 у справі № 911/3327/17 та від 16.05.2018 у справі № 920/833/17.
4.2. Суди помилково задовольнили вимоги ТОВ "Малинський спецкар`єр" про скасування оперативно-господарської санкції, оскільки спір про скасування нарахувань уже вирішувався Верховним Судом у постанові від 06.06.2018 у справі № 906/896/17. При цьому рішення судів у цій частині суперечать висновкам Великої Палати Верховного Суду, викладеним у пункті 67 постанови від 14.01.2020 у справі № 910/17955/17, зокрема про те, що ані нарахування вартості недоврахованої електричної енергії, ані рішення комісії електропередавальної організації про визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та її вартості, оформлене протоколом з розгляду акта про порушення ПКЕЕ, не є оперативно-господарською санкцією.
5. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
5.1. 29.07.2021 ТОВ "Малинський спецкар`єр" подало відзив на касаційну скаргу, у якому просить скаргу залишити без задоволення, оскаржувані рішення та постанову - без змін. Відзив обґрунтований такими доводами.
5.2. Правовідносини у справі № 906/513/18, що переглядається, та у справах, на які Скаржник посилався в касаційній скарзі, не є подібними, оскільки вони відрізняються за встановленими фактичними обставинами та правовим регулюванням.
5.3. АТ "Житомиробленерго" довело лише порушення ПКЕЕ, яке полягає у зриві пломби на шафі з електрообладнанням, однак не довело спричинення цим порушенням відповідних наслідків, а саме споживання необлікованої електроенергії.
5.4. Решта доводів відзиву подібні до мотивів, викладених в оскаржуваних судових рішеннях.
6. Розгляд справи Верховним Судом
6.1. Ухвалою від 22.06.2021 колегія суддів КГС ВС відкрила касаційне провадження за вказаною скаргою, а ухвалою від 11.10.2021 передала справу разом з касаційною скаргою на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини третьої статті 302 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), оскільки вважає за необхідне відступити від висновків Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду (далі - КЦС ВС), викладених у постанові від 26.06.2018 у справі № 591/5934/16-ц про те, що за відсутності спричиненої певним порушенням можливості споживання необлікованої електроенергії визначення її обсягу та вартості є безпідставним, оскільки, як вбачається з назви пункту 1.1 та розділу 2 наведеної Методики, вона встановлює порядок для визначення обсягу та вартості саме необлікованої електроенергії.
6.2. Ухвала про передачу мотивована тим, що висновки КЦС ВС, викладені в постанові від 26.06.2018 у справі № 591/5934/16-ц, стосовно застосування положень Методики в залежності від встановлення обставин безоблікового споживання електроенергії суперечать правовим висновкам, викладеним у постановах КГС ВС від 16.05.2018 у справі № 920/833/17, від 04.06.2019 у справі № 905/778/18 та від 31.07.2019 у справі № 911/1776/18, у яких серед іншого вказано, що згідно з підпунктом 2 пункту 2.1 Методики вона застосовується на підставі акта про порушення, складеного в порядку, установленому цією Методикою, з урахуванням вимог ПКЕЕ та в разі виявлення порушень ПКЕЕ, зокрема пошкодження або відсутності пломб з відбитками тавр енергопостачальника чи інших заінтересованих сторін, індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному ПКЕЕ, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження приладів обліку, установлених пломб та індикаторів. Сам по собі факт пошкодження чи зриву пломби, незалежно від обставин та можливості безоблікового споживання електроенергії, є достатньою підставою для застосування оперативно-господарської санкції у виді донарахування вартості необлікованої електричної енергії.
6.3. Здійснивши власний аналіз положень підпунктів 1, 2 пункту 2.1 Методики та пунктів 6.40, 6.41 ПКЕЕ, колегія КГС ВС також дійшла висновку, що сам по собі факт пошкодження чи зриву пломби, незалежно від обставин та можливості безоблікового споживання електроенергії, є достатньою підставою для донарахування вартості необлікованої електричної енергії, у зв`язку із чим вважає за необхідне відступити від вказаних вище висновків КЦС ВС щодо необхідності встановлення обставин безоблікового споживання електроенергії для застосування положень Методики та ПКЕЕ.
6.4. Ухвалою від 02.11.2021 Велика Палата Верховного Суду прийняла до розгляду справу № 906/513/18 за касаційною скаргою АТ "Житомиробленерго" на рішення Господарського суду Житомирської області від 09.02.2021 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.04.2021 та призначила її до розгляду в судовому засіданні на 01.02.2022.
6.5. Ухвалою від 01.02.2022 Велика Палата Верховного Суду повідомила учасників справи, що судове засідання в цій справі відбудеться 19.04.2022.
6.6. 19.04.2022 судове засідання не відбулось у зв`язку з неможливістю проведення Великою Палатою Верховного Суду відкритих судових засідань за участі представників учасників справи, оскільки Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", пунктом 1 частини першої статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан, а на період дії правового режиму воєнного стану посилено охорону приміщень Верховного Суду та обмежено доступ до них осіб, які не є працівниками Верховного Суду.
6.7. Ухвалою від 15.06.2022 Велика Палата Верховного Суду задовольнила клопотання АТ "Житомиробленерго" про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів та повідомила учасників справи, що судове засідання в цій справі відбудеться 17.08.2022.
6.8. Ухвалою від 17.08.2022 Велика Палата Верховного Суду повідомила учасників справи, що судове засідання в цій справі відбудеться 05.10.2022.
7. Встановлені судами обставини
7.1. 15.04.2008 Малинський район електричних мереж (постачальник), який є структурним підрозділом Акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Житомиробленерго", та ТОВ "Малинський спецкар`єр" (споживач) уклали договір № 25 про постачання електричної енергії (далі - Договір; т. 1, а. с. 11-17), відповідно до розділу 1 якого постачальник постачає електричну енергію споживачу, а споживач оплачує постачальнику електричної енергії її вартість та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору та додатками, що є його невід`ємними частинами.
7.2. Пунктом 2 Договору передбачено, що під час виконання його умов, а також вирішення всіх питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов`язуються керуватися чинним законодавством України та ПКЕЕ, затвердженими в установленому порядку.
7.3. Відповідно до пункту 2.2.3 Договору споживач зобов`язаний своєчасно сплачувати використану електричну енергію, а також вносити всі інші платежі за розрахунковий період відповідно до встановленої системи обліку електричної енергії, класу напруги та за діючими на період розрахунку тарифами у грошовій формі та іншими формами розрахунків згідно з чинним законодавством України.
7.4. Згідно з пунктом 4.2.6 Договору споживач сплачує постачальнику вартість недоврахованої електроенергії, розраховану виходячи з приєднаної потужності струмоприймачів та кількості годин їх використання відповідно до Методики обчислення обсягу електричної енергії, недоврахованої унаслідок порушення споживачем - юридичною особою ПКЕЕ, затверджених постановою НКРЕ від 05.12.2001 № 1197, за тарифами, що діяли протягом споживання електричної енергії з порушенням, у разі таких дій споживача: самовільного внесення змін у схеми обліку електроенергії; пошкодження засобів обліку електроенергії, втручання в їх роботу, зняття пломб із засобів обліку; споживання електроенергії поза засобами обліку; інших умов, визначених Методикою.
7.5. Відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку та пломб покладається на їх власника або організацію, на території якої вони встановлені (пункт 4.2.10 Договору).
7.6. Відповідно до пункту 4.4 Договору в разі виявлення однією із сторін договору порушень умов договору іншою стороною, за які законодавством передбачене застосування санкцій, чи які тягнуть за собою збитки, недоотриману продукцію або вигоду тощо, на місці оформлюється двосторонній акт порушень. Акт складається у присутності представників обох сторін договору в двох примірниках. Сторона, дії або бездіяльність якої стала причиною складання акта, має право внести до акта свої зауваження. Сторона, яка виявила порушення своїх прав, зобов`язана попередити іншу сторону про необхідність складання акта, а інша сторона не може без поважних причин відмовитись від складання та підписання акта.
7.7. 16.08.2017 працівники Постачальника у присутності директора Споживача Мазура А. М. перевірили засоби обліку електричної енергії на об`єкті за адресою: м. Малин, вул. Покровська (Радянська), 6-А та встановили порушення Споживачем пункту 10.2.26 ПКЕЕ, яке полягає у зриві пломби на дверях щита 0,4 кВ з дообліковим комутаційним апаратом без повідомлення енергопостачальника.
7.8. 16.08.2017 за результатами проведення перевірки представники Постачальника у присутності представника Споживача (директора) склали Акт (т. 1, а. с. 18), пунктом 9 якого Споживача повідомлено про проведення 30.08.2017 засідання комісії з його розгляду. Акт підписано чотирма представниками Постачальника, а представник Споживача від його підписання відмовився.
7.9. 13.09.2017 на комісії з розгляду акта про порушення ПКЕЕ прийнято Рішення, яким Акт визнано правомірним та вирішено здійснити за ним нарахування відповідно до пункту 2.5 Методики з дня останнього контрольного огляду 15.02.2017 по день виявлення порушення 16.08.2017 (т. 1, а. с. 21); визначено, що обсяг та вартість необлікованої електричної енергії складає: 149 723 кВт.год на суму 363 842,31 грн.
7.10. На виконання Рішення Постачальник здійснив розрахунок вартості недорахованої електричної енергії на 363 842,31 грн (додаток до протоколу № 1, т. 1, а. с. 20).
7.11. Споживач не погодився з Рішенням та звернувся до Господарського суду Житомирської області з позовом про визнання його недійсним.
7.12. Рішенням Господарського суду Житомирської області від 04.12.2017 у справі № 906/896/17 задоволено позов ТОВ "Малинський спецкар`єр" до АТ "Житомиробленерго" про визнання недійсним Рішення, однак постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 05.02.2018, залишеною без змін постановою Верховного Суду від 06.06.2018, це судове рішення скасовано з прийняттям нового - про відмову в задоволенні позову (т. 1, а. с. 28-38; 208-215).
7.13. Предметом спору у справі № 906/896/17 була правомірність складання АТ "Житомиробленерго" Акта та його затвердження на засіданні відповідної комісії, а підставою - відсутність з боку Споживача порушень ПКЕЕ, які полягають у зриві пломб на дверях пункту щита 0,4кВ з дообліковим комутаційним апаратом без повідомлення енергопостачальної організації.
7.14. Під час розгляду справи №906/896/17 суди встановили, що Акт та процедура його складання не містять порушень, які б спростовували його дійсність, достовірність та законність. В Акті міститься достатньо даних, необхідних для встановлення суті правопорушення, а тому відсутні підстави для визнання недійсним Рішення. При цьому питання щодо спричинення виявленим порушенням відповідних наслідків у вигляді можливого чи неможливого споживання ТОВ "Малинський спецкар`єр" необлікованої електроенергії не досліджувалось.
7.15. На виконання вказівок, викладених у постанові Верховного Суду від 12.03.2019 у справі № 906/513/18, з метою встановлення факту втручання Споживача в роботу приладів обліку та безоблікового споживання електричної енергії ухвалою суду першої інстанції від 24.07.2019 у цій справі призначено комплексну судову електротехнічну та трасологічну експертизу, на вирішення якої поставлено такі питання:
- чи має дообліковий комутаційний апарат та трансформатори струму, який розташований у корпусі щита 0,4 кв (Т-1 АВН-1) РУ 0,4кВ ЗТП 283, м. Малин, вул. Покровська (колишня Радянська), буд. 6-А, сліди впливу чи втручання у внутрішню будову;
- у разі наявності слідів впливу чи втручання в дообліковий комутаційний апарат та трансформатори струму, що розташований у корпусі щита 0,4 кв (Т-1 АВН-1) РУ 0,4кВ ЗТП 283, м. Малин, вул. Покровська (колишня Радянська), буд. 6-А, чи можливе було безоблікове споживання електроенергії;
- чи можливе споживання безоблікованої електричної енергії споживачем - ТОВ "Малинський спецкар`єр" внаслідок зриву пломби постачальника № С30346589 на дверцятах щита 0,4 кв (Т-1 АВН-1) РУ 0,4кВ ЗТП 283, м. Малин, вул. Покровська (колишня Радянська), буд. 6-А, де знаходяться комутаційний апарат та трансформатори струму.
7.16. За результатами проведення комплексної судової електротехнічної та трасологічної експертиз експерти Київського науково-дослідного інституту судових експертизи склали висновок № 19-46/23/20-25 від 13.01.2020 (далі - Висновок), в якому дійшли таких висновків:
1. Комутаційний апарат та трансформатори струму, що встановлені попереду прилада обліку спожитої електроенергії, які розташовані в комірці Т-1 АВН-1 РУ-04кВ у ЗТП-283, м. Малин, вул. Покровська (колишня Радянська), буд. 6-А, ТОВ "Малинський спецкар`єр", не піддавались сторонньому впливу або втручанню у внутрішню його будову. На ділянці струмоведучої жили, приєднаної до вторинного кола трансформатора струму на фазі "А", ізольованої додатково ізолювальною стрічкою червоного кольору, не було стороннього підключення провідників.
2. За результатами проведених досліджень комутаційного апарату, трансформаторів струму та їх з`єднань, які розташовані в комірці Т-1 АВН-1 РУ-04кВ у ЗТП-283, м. Малин, вул. Покровська (колишня Радянська) буд. 6-А, ТОВ "Малинський спецкар`єр", встановлено, що безоблікове споживання електроенергії споживачем не відбувалось (не було).
3. У разі відсутності пломби № С30346589 електроенергії постачальника на дверцятах комірки 0,4кВ (Т-1 АВН-1) РУ-0,4кВ у ЗТП-283, м. Малин, вул. Покровська, (колишня Радянська), буд. 6-А, де знаходиться комутаційний апарат та трансформатори струму, споживач мав технічну можливість доступу до фазних шинопроводів РУ-0,4 кВ ЗТП-283, за умови, якщо мав доступ до вказаного приміщення.
7.17. Висновок не містить даних щодо явних ознак втручання у будь-який спосіб у комутаційний апарат та трансформатори струму з метою безоблікового споживання електроенергії.
8. Позиція Великої Палати Верховного Суду
Стосовно предмета та підстав позову в цій справі
8.1. Відповідно до статті 714 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання. До договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору постачання енергетичними та іншими ресурсами.
8.2. Статтею 26 Закону України "Про електроенергетику" передбачено, що споживання енергії можливе лише на підставі договору з енергопостачальником. Споживач енергії зобов`язаний додержуватись вимог нормативно-технічних документів та договору про постачання енергії. Споживач енергії несе відповідальність за порушення умов договору з енергопостачальником та правил користування електричною і тепловою енергією та виконання приписів державних інспекцій з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії згідно із законодавством України.
8.3. Правила користування електричною енергією, затверджені постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 31.07.1996 № 28 (далі - ПКЕЕ), чинні на час виникнення спірних правовідносин, регулювали відносини, які виникають у процесі продажу і купівлі електричної енергії між виробниками або постачальниками електричної енергії та споживачами (на роздрібному ринку електричної енергії).
8.4. Відповідно до пунктів 1.3 та 5.1 ПКЕЕ постачання електричної енергії для забезпечення потреб електроустановки здійснюється на підставі договору про постачання електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, або договору про купівлю-продаж електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за нерегульованим тарифом. Договір про постачання електричної енергії є основним документом, який регулює відносини між постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, що здійснює свою діяльність на закріпленій території, і споживачем та визначає зміст правових відносин, прав та обов`язків сторін. Споживання електричної енергії без договору не допускається.
8.5. Пунктом 3.3 ПКЕЕ передбачено, що відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.
8.6. Відповідно до підпунктів 1, 2, 4, 21, 26 та 27 пункту 10.2 ПКЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний: користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); оплачувати обсяг спожитої електричної енергії, а також здійснювати інші платежі відповідно до умов договору та рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору; додержуватись вимог нормативно-технічних документів та умов договорів; своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень; забезпечувати збереження і цілісність встановлених на його території (у його приміщенні) розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані постачальнику електричної енергії (електропередавальній організації), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.