ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 листопада 2022 року
м. Київ
справа № 280/5025/18
провадження № К/9901/24653/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Стрелець Т.Г.,
за участю секретаря судового засідання Буденка В.В.,
за участю представника відповідача Фалько М.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у касаційному порядку справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Токмак Солар Енерджі» до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області, третя особа - Національне антикорупційне бюро України, про визнання протиправним та скасування припису, за касаційною скаргою Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду у складі судді Максименко Л.Я. від 04 лютого 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Коршуна А.О., Панченко О.М., Чередниченка В.Є. від 07 серпня 2019 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
Відповідачем видано наказ про проведення позапланової перевірки на об`єкті позивача та наказ про продовження терміну проведення раніше призначеної перевірки. Позивач вважаючи, що державний архітектурно-будівельний контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності здійснюється під час виконання підготовчих і будівельних робіт не допустив перевіряючих до перевіри, оскільки об`єкт, який підлягав перевірці, прийнятий в експлуатацію, та за позивачем зареєстровано права власності на нерухоме майно. У зв`язку із недопуском посадових осіб відповідача на об`єкт перевірки, відповідачем складено акт про недопущення на об`єкт перевірки та припис про усунення порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності, яким зобов`язано позивача надати допуск посадовим особам відповідача на об`єкт будівництва. Уважаючи припис відповідача протиправним, позивач оскаржив його до суду.
Зважаючи на підстави та предмет позову, Суду слід дати відповідь на таке питання: який саме період охоплюється нормами законодавства, яке регулює відносини у сфері будівництва, щодо здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ТОВ «Токмак Солар Енерджі» звернулось до суду з позовом до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області, третя особа - Національне антикорупційне бюро України, про визнання протиправним та скасування припису у якому просило:
- визнати протиправним та скасувати припис Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області від 15 листопада 2018 року № 42 про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних стандартів, норм і правил, складений відносно ТОВ «Токмак Солар Енерджі».
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 04 лютого 2019 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2019 року, позовні вимоги ТОВ «Токмак Солар Енерджі» було задоволено.
Визнано протиправним та скасовано припис Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області від 15 листопада 2018 року № 42 про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних стандартів, норм і правил, складений відносно ТОВ «Токмак Солар Енерджі».
3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється не за усіма об`єктами будівництва в розумінні статті 4 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», а за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції; порядку здійснення авторського і технічного нагляду; інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об`єкта будівництва.
4. З метою усунення можливості зловживання правом на перевірки, сукупність заходів, які здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю за додержанням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, можуть здійснюватись лише під час виконання відповідними суб`єктами підготовчих та будівельних робіт. Тобто за загальним правилом, такі перевірки можливі щодо тих об`єктів, які знаходяться в процесі будівництва.
5. 26 березня 2013 року державним реєстратором реєстраційної служби Токмацького міськрайонного управління юстиції у Запорізькій області позивачу видане свідоцтво про право власності на нерухоме майно - будівлю, сонячну електростанцію, III пусковий комплекс, розташовану за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Новенська сільська рада, комплекс будівель і споруд № 2, загальною площею 27967 кв.м.
6. Із поданням декларації про готовність об`єкта до експлуатації, яка була прийнята та зареєстрована ДАБІ, та з реєстрацією права власності на нерухоме майно - будівлю, сонячну електростанцію, III пусковий комплекс, розташоване Запорізька область, Токмацький район, Новенська сільська рада, комплекс будівель і споруд № 2, загальною площею 27967 кв.м., позивач втратив статус суб`єкта містобудування, а сонячна електростанція (ІІІ пусковий комплекс) статус об`єкта будівництва, в розумінні Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
7. Оскільки перевірка була призначена без дотримання приписів чинного законодавства України, то відповідно у позивача був відсутній обов`язок допускати посадових осіб Держархбудінспекції до проведення позапланової перевірки, а у відповідача відповідно були відсутні підстави для складання спірного припису, оскільки позивачем не допускалось порушень вимог чинного законодавства України, в частині недопуску посадових осіб Держархбудінспекції до перевірки.
8. Також суд апеляційної інстанції зазначив, що рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 10 січня 2019 року у справі № 280/4864/18, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2019 року, визнано протиправними та скасовано накази Департаменту ДАБІ у Запорізькій області № 84П від 17 жовтня 2018 року та № 90П від 13 листопада 2018 року, чим підтверджено відсутність підстав для проведення позапланової перевірки на об`єкті «Будівництво сонячної електростанції потужністю 15 МВт ТОВ «Токмак Солар Енерджі» III пусковий комплекс потужністю 6 МВт» за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Новенська сільська рада, комплекс будівель і споруд № 2 щодо дотримання суб`єктом містобудування ТОВ «Токмак Солар Енерджі» вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
9. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Департамент державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 04 лютого 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2019 року, та ухвалити нове рішення, яким відмовити ТОВ «Токмак Солар Енерджі» у задоволенні позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
10. Судами попередніх інстанцій установлено, що 30 грудня 2011 року між Токмацькою районною державною адміністрацією Запорізької області та ТОВ «Токмак Солар Енерджі» укладено договір оренди землі № 527-р, відповідно до якого позивач отримав у строкове платне користування земельну ділянку державної власності для будівництва комплексу сонячної електростанції площею 27,9670 га (кадастровий номер 2325282400:08:001:0014) та площею 4,8299 га (кадастровий номер 2325282400:08:001:0015), які знаходиться за межами населеного пункту Новенської сільської ради Токмацького району Запорізької області.
11. 27 березня 2012 року ТОВ «Токмак Солар Енерджі» до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Запорізькій області подано декларацію про початок виконання будівельних робіт «Будівництво сонячної електростанції потужністю 15 МВт, ТОВ «Токмак Солар Енерджі», яка зареєстрована 28 березня 2012 року за № ЗП08312047278.
12. 17 грудня 2012 року ТОВ «Запорізьке міжміське бюро технічної інвентаризації» був виготовлений технічний паспорт на комплекс будівель та споруд сонячної електростанції, III пусковий комплекс потужністю 6 МВт.
13. 25 грудня 2012 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Запорізькій області зареєстровано декларацію про готовність об`єкта до експлуатації, відповідно до якої об`єктом є «Будівництво сонячної електростанції потужністю 15 МВт, ТОВ «Токмак Солар Енерджі», III пусковий комплекс потужністю 6 МВт», 71724, Запорізька область, Токмацький район, Новенська сільська рада, комплекс будівель і споруд № 2, код 2302.4, III категорія (реєстраційний номер № ЗП 14312515071).
14. 22 березня 2013 року виготовлено технічний паспорт на сонячну електростанцію, III пусковий комплекс потужністю 6 МВт.
15. 26 березня 2013 року державним реєстратором реєстраційної служби Токмацького міськрайонного управління юстиції у Запорізькій області ТОВ «Токмак Солар Енерджі» видане свідоцтво про право власності на нерухоме майно - будівлю, сонячну електростанцію, III пусковий комплекс, розташоване Запорізька область, Токмацький район, Новенська сільська рада, комплекс будівель і споруд № 2, загальною площею 27967 кв.м., про що внесений відповідний запис до Державного реєстру прав на нерухоме майно і видано витяг про реєстрацію права власності.
16. 17 жовтня 2018 року відповідачем прийнято наказ № 84П щодо проведення позапланової перевірки на об`єкті будівництва: «Будівництво сонячної електростанції потужністю 15 МВт ТОВ «Токмак Солар Енерджі» ІІІ пусковий комплекс потужністю 6 МВт» за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Новоселівська сільська рада, комплекс будівель і споруд № 2, замовник - ТОВ «Токмак Солар Енерджі», проектувальник та підрядник - ТОВ «Інтек-Інжиніринг» та видано направлення на проведення перевірки № 465 від 17 жовтня 2018 року, копія якого отримано представником підприємства 18 жовтня 2018 року. Наказ видано на підставі звернення Головного підрозділу детективів НАБУ № 04-062/37886 від 08 жовтня 2018 року.
17. 18 жовтня 2018 року відповідачем на адресу позивача було надіслано лист щодо витребування у зв`язку із проведення позапланової перевірки на об`єкті будівництва: «Будівництво сонячної електростанції потужністю 15 МВт ТОВ «Токмак Солар Енерджі» ІІІ пусковий комплекс потужністю 6 МВт» за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Новоселівська сільська рада, комплекс будівель і споруд № 2, замовник - ТОВ «Токмак Солар Енерджі», проектувальник та підрядник - ТОВ «Інтек-Інжиніринг», низки документів стосовно цього об`єкту будівництва відповідно до зазначеного у листі переліку, який позивачем отримано 25 жовтня 2018 року.
18. 30 жовтня 2018 року позивачем було надано контролюючому органу, зазначені у запиті документи, незважаючи на це, відповідачем 31 жовтня 2018 року повторно було надіслано позивачу лист щодо витребування додаткових документів, який позивачем було отримано 07 листопада 2018 року.
19. Наказом Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області № 90П від 13 листопада 2018 року продовжено на 2 робочі дні термін проведення раніше призначеної перевірки та видано направлення на перевірку № 513 від 13 листопада 2018 року.
20. 15 листопада 2018 року посадовими особами Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області складено акт, про те, що їх не було допущено на об`єкт будівництва: «Будівництво сонячної електростанції потужністю 15 МВт ТОВ «Токмак Солар Енерджі» ІІІ пусковий комплекс потужністю 6 МВт» за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Новоселівська сільська рада, комплекс будівель і споруд № 2, замовник - ТОВ «Токмак Солар Енерджі», проектувальник та підрядник - ТОВ «Інтек-Інжиніринг».
21. Також 15 листопада 2018 року головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу № 1 Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області складено припис № 42 про усунення порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних стандартів, норма і правил, яким ТОВ «Токмак Солар Енерджі» зобов`язано надати допуск посадовим особам відповідача на об`єкт будівництва: «Будівництво сонячної електростанції потужністю 15 МВт ТОВ «Токмак Солар Енерджі» III пусковий комплекс потужніст