ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 листопада 2022 року
м. Київ
cправа № 905/818/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Селіваненка В.П. (головуючий), Бенедисюка І.М. і Булгакової І.В.,
за участю секретаря судового засідання Крапивної А.М.,
представників учасників справи:
позивача - публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" - Горяніна А.О., Старовойтової Д.А.,
відповідача - товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Східенерго" - Лазовицького М.С.,
третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача:
товариства з обмеженою відповідальністю "Вітряний парк Новоазовський" - не з`яв.;
виробничо-енергетичного об`єднання "Вітроенергопром" - не з`яв.;
товариства з обмеженою відповідальністю "Екодонресурс" - не з`яв.;
розглянув касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Східенерго " (далі - ТОВ "ДТЕК Східенерго", Відповідач)
на рішення господарського суду Донецької області від 26.01.2022 (головуючий суддя - Демідова П.В., судді Фурсова С.М. і Шилова О.М.) та
постанову Східного апеляційного господарського суду від 01.08.2022 (головуючий суддя Попков Д.О., судді Стойка О.В. і Шутенко І.А.)
зі справи №905/818/19
за позовом публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" (далі - ПАТ "Донбасенерго", Позивач)
до ТОВ "ДТЕК Східенерго"
про стягнення збитків у розмірі 865 650 964,64 грн.,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача:
товариство з обмеженою відповідальністю "Вітряний парк Новоазовський" (далі- ТОВ "Вітряний парк Новоазовський");
виробничо-енергетичне об`єднання "Вітроенергопром" (далі - ВЕО "Вітроенергопром");
товариство з обмеженою відповідальністю "Екодонресурс" (далі - ТОВ "Екодонресурс").
РУХ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Позов було подано (з урахуванням заяв про збільшення та зменшення розміру позовних вимог) про стягнення 865 650 964,64 грн. збитків у вигляді недоотриманих доходів внаслідок порушення умов багатостороннього договору між учасниками ринку електричної енергії від 11.06.2015.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Позивач та Відповідач є виробниками електроенергії на неконтрольованій території і здійснюють продаж електричної енергії згідно з умовами багатостороннього договору, на порушення умов якого Відповідач здійснював поставку електроенергії за прямими договорами із споживачами електроенергії без затвердженого координаційним центром переліку споживачів. Позивач вважає, що, як наслідок, він недоотримав доходи у вигляді оплати за електроенергію в зв`язку з тим, що Відповідач здійснював прямі поставки електроенергії споживачам та отримав від них оплату всупереч умовам поставок через постачальників, як це передбачено багатостороннім договором, та оминаючи встановлений алгоритм розподілу всіх отриманих грошових коштів між усіма учасниками ринку неконтрольованої території (далі -НКТ).
Короткий зміст рішень судових інстанцій
3. Рішенням господарського суду Донецької області від 26.01.2022, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 01.08.2022: позов задоволено частково; стягнуто з ТОВ «ДТЕК Східенерго» на користь ПАТ «Донбасенерго» збитки у розмірі 531 969 938, 16 грн. та судовий збір у сумі 413 159 ,07 грн.; в іншій частині позовних вимог відмовлено.
4. Оскаржувані судові акти мотивовані тим, що, застосовуючи розрахований експертами алгоритм (експертний висновок від 31.12.2020 №447-454), який мав би місце, якби Відповідач належним чином виконував умови багатостороннього договору, враховуючи висновки, зроблені за результатами експертизи та викладені у відповідях на питання 1,3,5,7, і тарифи генерації для Зуївської ТЕС без ПДВ, затверджені рішеннями т. зв. Координаційного центру (див. пункт 13 цієї постанови) у період березень-травень 2016 року, липень 2016 року - січень 2017 року, а також беручи до уваги встановлені обсяги постачання електричної енергії по прямих договорах споживачам, перелік яких не затверджений Координаційним центром, доведеними є позовні вимоги на суму 531 969 938,16 грн.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. 03.08.2022 (згідно з вхідним штампом Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду "Скриня") ТОВ "ДТЕК Східенерго" звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить: скасувати рішення господарського суду Донецької області від 26.01.2022 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 01.08.2022 у справі №905/818/19; справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
22.08.2022 до Верховного Суду надійшли доповнення до касаційної скарги, в яких Відповідач просив прийняти ці доповнення та підтримує вимоги касаційної скарги. Враховуючи, що повний текст постанови Східного апеляційного господарського суду від 01.08.2022 складений 02.08.2022, Верховний Суд вважає, що відповідні доповнення подані в межах строків, визначених частиною першою статті 298 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), та враховує їх у розгляді касаційної скарги.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
6. Апеляційний господарський суд, який погодився з висновками суду першої інстанції, зробивши висновки про наявність протиправної поведінки та вини Відповідача, стягнув збитки у вигляді недоотриманого доходу (втрачена вигода); таким чином, судом не враховані висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 20.01.2020 у справі № 902/803/17, від 02.02.2022 у справі №913/182/21, від 27.01.2020 у справі № 910/3579/17, від 18.11.2019 у справі №902/761/18 щодо застосування норм права у подібних правовідносинах (наявність складу цивільного правопорушення, стягнення збитків у вигляді втраченої вигоди).
7. На даний час відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування положень статей 22, 623 Цивільного кодексу України, статей 224, 225, 226 Господарського кодексу України до правовідносин між учасниками ринку електричної енергії на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.05.2015 №263 «Про особливості регулювання відносин у сфері електроенергетики на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження» та укладеного багатостороннього договору від 11.06.2015. В оскаржуваних судових рішеннях суди фактично дійшли висновків про недійсність протокольних рішень, прийнятих уповноваженим колективним представницьким органом управління, який діяв у межах повноважень, та переглянули встановлені ним нормативи розподілу коштів, стягнувши збитки. Отже, необхідним є надання висновку Верховного Суду про застосування згаданих норм права в контексті положень статті 204, частини третьої статті 215 Цивільного кодексу України.
8. Судами попередніх інстанцій на порушення положень статей 74-86, 236, 237 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) надана невірна оцінка доказам, у зв`язку з чим суди дійшли передчасних висновків, які не відповідають встановленим обставинам справи. Відповідач під час розгляду справи як у суді першої інстанції, так і в суді апеляційної інстанції наголошував на відсутності основних складових цивільного правопорушення, а саме протиправної поведінки та вини Відповідача в завданні збитків Позивачу у зв`язку із реалізацією електроенергії прямим споживачам. Крім того, Відповідач зазначив про спірність сум, які заявлялися до стягнення, вказуючи на нереальність збитків та бездіяльність Позивача. Однак суди попередніх інстанцій не врахували доводів Відповідача та дійшли передчасного висновку про наявність усіх складових цивільного правопорушення. При цьому суди попередніх інстанцій, обґрунтовуючи розмір збитків, заявлений Позивачем, посилалися на висновки комісійної судово-економічної експертизи від 31.12.2020. Проте вказаний висновок доводить лише розмір збитків, які начебто були завдані Позивачу, однак жодним чином не підтверджує їх заподіяння Відповідачем, що вказує також на відсутність причинно-наслідкового зв`язку між поведінкою Відповідача і збитками як обов`язкового елементу складу цивільного правопорушення.
Доводи іншого учасника справи
9. У відзиві на касаційну скаргу ПАТ "Донбасенерго" заперечує проти доводів касаційної скарги, вважаючи, що вона не підлягає задоволенню, і зазначає, що: в касаційній скарзі Відповідачем не зазначено, які норми матеріального чи процесуального права були порушені судами попередніх інстанцій при оцінці встановлених ними обставин справи, а вказано лише на неправильне встановлення таких обставин; суди попередніх інстанцій з урахуванням доказів, що містяться в матеріалах справи в їх сукупності (витяг з реєстру податкових накладних, зареєстрованих Відповідачем, фактичні фізичні баланси електроенергії на НКТ, висновок комісійної судово-економічної експертизи від 31.12.2020, пояснення самого Відповідача тощо) цілком правомірно дійшли висновку, що Відповідач здійснював постачання електричної енергії споживачам за прямими договорами до затвердження Координаційним центром переліку таких споживачів (а також споживачам, що згодом не увійшли до такого переліку), встановили обсяги постачання електроенергії Відповідачем споживачам та обсяги отриманих ним коштів; аргументи Відповідача жодним чином не спростовують висновків судів попередніх інстанцій та не вказують на порушення судами вимог матеріального і процесуального права, а також практики Верховного Суду. Позивач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення господарського суду Донецької області та постанову Східного апеляційного господарського суду від 01.08.2022 у справі №905/818/19 - без змін.
У відзиві на доповнення до касаційної скарги ПАТ "Донбасенерго" вважає їх такими, що не підлягають задоволенню, вказує, що: в доповненнях до касаційної скарги відповідач фактично повторює іншими словами доводи, наведені в касаційній скарзі, які ПАТ "Донбасенерго" спростовує у своєму відзиві і які спростовані оскаржуваними рішеннями у цій справі; як і більшість доводів касаційної скарги, в доповненнях до неї йдеться про невірну оцінку судом доказів, що містяться в матеріалах справи, що не є предметом розгляду в касаційній інстанції; скаржником не доведено неправильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, та просить у задоволенні касаційної скарги відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
10. ТОВ "ДТЕК Східенерго" подано клопотання про виклик експертів, в якому заявник просить викликати у судове засідання у справі № 905/818/19 судових експертів для надання пояснень з приводу висновків комісійної судової економічної експертизи від 31.12.2020.
Відповідно до частини п`ятої статті 98 ГПК України суд має право за заявою учасників справи або з власної ініціативи викликати експерта для надання усних пояснень щодо його висновку.
Розглянувши дане клопотання, Суд не вбачає підстав для його задоволення, оскільки висновок експерта, за змістом статей 98 і 104 ГПК України, є доказом у справі, який оцінюється судом разом з іншими доказами за правилами, встановленими статтею 86 цього Кодексу; водночас за імперативним приписом частини другої статті 300 ГПК України суд касаційної інстанції не має права, зокрема, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу та/або додатково перевіряти докази.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. 26.04.2015 набув чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про електроенергетику», згідно з яким особливості регулювання правових, економічних та організаційних відносин, пов`язаних з виробництвом, передачею, розподілом, постачанням, купівлею, продажем і використанням електричної енергії на тимчасово окупованій території та на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
На виконання вимог названого Закону Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про особливості регулювання відносин у сфері електроенергетики на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження» від 07.05.2015 №263, згідно з якою:
- купівля та продаж з 01.05.2015 електричної енергії, переміщеної з території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження (далі - неконтрольована територія), на іншу територію України (далі - контрольована територія) та/або з контрольованої території на неконтрольовану територію (далі - різниця перетоків електричної енергії), здійснюється на контрольованій території оптовим постачальником електричної енергії та на неконтрольованій території суб`єктами господарювання, що здійснюють виробництво електричної енергії на електроустановках, розташованих на неконтрольованій території та визначених Міністерством енергетики та вугільної промисловості (далі - виробники електричної енергії, що провадять діяльність на неконтрольованій території), та/або публічним акціонерним товариством ДТЕК Донецькобленерго у Донецькій області (пункт1);
- електрична енергія, яка виробляється на неконтрольованій території, крім електричної енергії виробника, що має гарантії, надані законодавством, продається на цій території суб`єктам електроенергетики, які провадять діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом (далі - енергопостачальники, що провадять діяльність на неконтрольованій території), згідно з умовами багатостороннього договору, що укладається між суб`єктами електроенергетики, що провадять діяльність на неконтрольованій території (далі - Багатосторонній договір; пункт 2);
- порядок, механізм та принципи взаємодії суб`єктів електроенергетики, що виникають у зв`язку з виробництвом, передачею, постачанням, купівлею та продажем електричної енергії, порядок формування цін (тарифів), компенсації технологічних втрат електричної енергії під час передачі, а також розрахунків за електричну енергію, послуги з передачі та постачання електричної енергії, інші питання регулювання відносин у сфері електроенергетики на неконтрольованій території визначаються багатостороннім договором (пункт 4).
12. Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 08.05.2015 №273 визначено перелік виробників електричної енергії, установки (устаткування та/або енергетичного обладнання) яких знаходиться на території, де органи державної влади не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, відповідно до додатку.
За даним наказом, зокрема, Старобешівська ТЕС ПАТ «Донбасенерго» та Зуївська ТЕС ТОВ «ДТЕК Східенерго» є виробниками електричної енергії.
13. 11.06.2015 на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 07.05.2015 №263 виробниками (Позивачем, Відповідачем, ПАТ «Вітроенргопром», ТОВ «Новоазовська вітряна електростанція») та постачальниками (ПАТ «ДТЕК Донецькобленерго», ПАТ «ДТЕК ПЕМ-Енерговугілля», ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі»; далі зазначені особи та всі, хто поєднався до договору, - «учасники ринку НКТ»), було укладено багатосторонній договір між учасниками ринку електричної енергії з додатками (Багатосторонній договір), відповідно до умов якого:
- предметом цього договору є: визначення принципів, порядку і механізму взаємодії між сторонами договору, які виникають у зв`язку з виробництвом, передачею, розподілом і постачанням, купівлею і продажем електричної енергії на Неконтрольованій території; встановлення правил та порядку функціонування прозорої та справедливої системи комерційних відносин, визначення фінансових зобов`язань сторін договору в процесі виробництва, передачі, розподілу, постачання, купівлі і продажу електричної енергії на Неконтрольованій території; встановлення порядку формування цін (тарифів) та розрахунків між сторонами цього договору; забезпечення умов для використання сторонами договору своїх повноважень виключно для сприяння ефективному виробленню, передачі, розподіленню та поставки електричної енергії на неконтрольованій території; забезпечення перегляду, впровадження та вдосконалення правил, договорів, обумовлених договором таким чином, щоб враховувати і балансувати інтереси сторін договору, а також споживачів електричної енергії, які перебувають на Неконтрольованій території (пункт 2.3);
- сторони з моменту набрання чинності цим договором зобов`язані: продавати всю електричну енергію, що виробляється на ринку електричної енергії у відповідності до умов договору та прямих двосторонніх договорів, укладених у відповідності до нього. Перелік Споживачів, яким відповідний Виробник електричної енергії продає електричну енергію за прямими двосторонніми договорами, затверджується Координаційним центром. Виключення може складати електрична енергія, яка споживається для власних потреб електростанцій; електроенергія, яка споживається споживачами, безпосередньо підключеними до шин Виробника; електроенергія, яка виробляється на електростанціях з встановленою потужністю нижче 20 МВт або на електростанціях, у яких загальний відпуск електричної енергії складає менш 100 млн.кВтгод за попередній рік; укладати двосторонні договори, в тому числі прямі, в порядку і на умовах, передбачених даним договором (підпункт 2.5.1 пункту 2.5);
- всі сторони договору дають свою згоду визнавати та виконувати всі умови цього договору, Правила ринку (Додаток №2 ) та інші додатки до укладеного договору (пункт 3.1);
- розділом 5 Багатостороннього договору врегульовано статус Координаційного центру - виборчого органу, який складається з делегованих представників учасників ринку НКТ, які виконують свої повноваження відповідно до умов цього договору;
- до компетенції Координаційного центру відносяться, зокрема: затвердження типових форм таких договорів: купівлі-продажу електричної енергії між Виробником та Постачальником; купівлі-продажу електричної енергії між Виробником та Споживачем; договори на постачання електричної енергії місцевими (локальними) електромережами між Постачальником електричної енергії та Споживачем, який купує електричну енергію за прямими двосторонніми договорами; затвердження цін (тарифів) на електричну енергію, яка поставляється в межах неконтрольованої території, на виробництво електричної енергії, на послуги з диспетчеризації, передачі, розподілу та поставки електричної енергії; здійснення контролю щодо виконання сторонами зобов`язань, передбачених даним Договором; надання дозволу на заміну сторони в будь - якому зобов`язанні, пов`язаному з купівлею - продажем електричної енергії, послуг з передачі, поставки, розподілу електроенергії, згідно чинного законодавства; затвердження переліку Споживачів, яким відповідний Виробник електричної енергії продає електричну енергію за прямими двосторонніми договорами, тощо (пункт 5.9);
- Координаційний центр організовує роботу Розрахункового центру. До функцій Розрахункового центру при Координаційному центрі відносяться, зокрема, розрахунки цін (тарифів) у відповідності до Правил ринку; розподіл коштів Учасників ринку у відповідності з алгоритмом, передбаченим Правилами ринку (пункт 5.17);
- даний договір укладається з моменту його підписання усіма Сторонами на строк до 01 березня 2016 року і вважається пролонгованим на кожний послідуючий рік, якщо ні одна із Сторін Договору не заявить про його припинення, і така заява не буде прийнята Загальними зборами за представленням Координаційного центру (пункт 11.1).
Додатком №1 до Багатостороннього договору сторони визначили перелік Виробників та Постачальників електричної енергії, установки яких (обладнання та/або енергетичне обладнання) знаходяться не непідконтрольній території.
Додатком №2 затверджені Правила ринку електричної енергії на непідконтрольній території (далі - Правила ринку).
14. Відповідно до умов Правил ринку:
- Правила ринку електричної енергії на непідконтрольній території є невід`ємною частиною Багатостороннього договору між учасниками ринку електричної енергії та передбачають механізм функціонування ринку електричної енергії в частині надання даних, розподілу навантаження між генеруючими джерелами, формування середньої ціни ринка електричної енергії відповідної області, цін та тарифів постачальників, алгоритм розподілу та перерахування коштів на ринку електроенергії (пункт 1.2.1);
- алгоритм розподілу грошових коштів між Постачальниками, Виробниками та Системним оператором - це порядок визначення нормативів (часток), які належать зазначеним Учасникам ринку, в загальній сумі коштів, які надходять від споживачів в оплату за електричну енергію, послуги поставки та розподілу електроенергії (за виключенням плати за розподіл електроенергії від споживачів, які придбають електроенергію безпосередньо у виробників за прямими договорами; пункт 8.1);
- норматив розподілу коштів Постачальників на розрахунковий місяць розраховується Розрахунковим центром та затверджується Координаційним центром щомісячно (пунктом 8.5);
- із коштів, які надходять від споживачів в оплату за електроенергію, послуги поставки та розподілу електроенергії (за виключенням коштів, які надійшли по прямих договорах, укладених між виробником та споживачем), постачальник залишає у власному розпорядженні кошти у відповідності до затверджених нормативів Постачальника. Інші кошти не пізніше двох робочих днів повинні бути перераховані Виробникам в оплату за закуплену електроенергію та послуги диспетчеризації відповідно (пункти 8.8, 8.9);
- із коштів, які надходять від Постачальників та від Споживачів, що придбають електроенергію за прямими договорами, Виробник резервує на окремому рахунку в банку, визначеному Координаційним центром, грошові кошти для оплати палива (пункт 8.13);
- споживачі можуть придбавати електроенергію безпосередньо у Виробників за прямими договорами за договірними цінами та/або у Постачальника, до мереж якого під`єднанні електроустановки споживача за роздрібними тарифами, які затверджуються Координаційним центром (пункт 9.11.1.1);
- Виробники можуть продавати електричну енергію безпосередньо Споживачам за прямими договорами по договірним цінам та/або Постачальникам за тарифами на виробництво електричної енергії, які затверджуються Координаційним центром (пункт 9.11.1.3);
- Споживачі, які придбають електричну енергію безпосередньо у Виробників за прямими договорами, сплачують Постачальнику, до мереж якого підключені електроустановки Споживача, за розподіл електричної енергії місцевими (локальними) електромережами за тарифами за розподіл електроенергії, які затверджуються Координаційним центром (пункт 9.11.1.6);
- кошти, які надходять від Споживачів Постачальникам за електричну енергію, послуги з поставки та розподілу електричної місцевими (локальними) електричними мережами, протягом наступного робочого дня мають бути самостійно розподілені Постачальником у відповідності з Порядком визначення нормативу розподілу коштів Постачальників, який затверджується Координаційним центром на розрахунковий місяць (пункт 9.11.2.2).
15. Протоколом від 25.06.2015 № 1 Координаційним центром було встановлено, що рівень оплати за електроенергію в Донецькій області знизився до критичного рівня 19%, що не забезпечує покриття витрат учасників ринку. З метою прозорості платежів учасники ринку зобов`язані відкрити окремі поточні рахунки з метою проведення розрахунків між споживачами та учасниками ринку. Задля підвищення контролю над цільовим використанням коштів у договорах повинно бути передбачено розкриття банківської таємниці для членів Координаційного центру. Також затверджено типову форму договору купівлі - продажу електричної енергії між Виробником та Постачальником; зобов`язано Учасників ринку в строк до 20.06.2015 укласти договори у відповідності до затвердженої типової форми та застосувати положення відповідних договорів до правовідносин, які виникли між сторонами договорів з 01.05.2015; у строк до 30.06.2015 розробити та затвердити усі типові форми договорів між учасниками ринку; зобов`язати учасників ринку в строк до 30.06.2015 укласти договори у відповідності із затвердженими типовими формами та застосувати положення відповідних договорів до правовідносин, які виникли між сторонами договорів з 01.05.2015; зобов`язати учасників ринку в строк до 30.06.2015 відкрити поточні рахунки з метою проведення розрахунків між Споживачами та Учасниками ринку.
16. За змістом затвердженої форми договору купівлі-продажу між виробником та постачальником (рішення від 23.09.2015) об`єм фактично проданої Виробником та придбаної Постачальником електричної енергії в розрахунковому місяці визначається розрахунковим центром у порядку, визначеному Договором. Розрахунки за придбану електроенергію здійснюються грошовими коштами за рахунок коштів, зібраних від споживачів у відповідності до Алгоритму розподілу коштів.
17. 25.04.2016 Координаційний центр протоколом № 20 постановив: розпочати роботу за прямими договорами; Виробник електроенергії укладає прямий договір безпосередньо із Споживачем електроенергії; окремо укладається договір між Споживачем електроенергії та електропередавальною організацією на передачу електричної енергії; до договорів включити пункт про синхронізацію платежів Споживачів по прямих договорах з Виробником та Постачальником; робота за прямими договорами не впливає на методологію розрахунку роздрібних тарифів та алгоритмів на регіональному ринку в рамках багатостороннього договору; представникам виробників сформувати пропозиції по доповненню типових договорів; доопрацьовані типові договори розглянути та затвердити їх до 06.05.2016; створити робочу групу із представників Виробників та Постачальників для погодження переліку споживачів, які будуть купувати електроенергію по прямих договорах; сформований перелік підприємств передати на погодження членам КЦ за 5 робочих днів до дати проведення КЦ; затвердити тариф на поставку не по прямих договорах та алгоритми на березень, квітень 2016 року; зобов`язати Постачальників невідкладно виставляти рахунки споживачам; здійснити коригування алгоритму відрахувань у травні - червні між виробниками з урахуванням фактичних платежів за електроенергію та розподілу грошових коштів; після надання повного пакету документів приєднати ТОВ «Енергоміст» до Договору як учасника з повноваженнями, обмеженими виключно правом здійснювати купівлю-продаж електроенергії в регіональному ринку по прямих договорах, погоджених КЦ для ПАО «Донбассенерго», здійснювати розрахунки по прямих договорах у відповідності з рішенням даного протоколу.