1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2022 року

м. Київ

cправа № 910/6404/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Селіваненка В.П. (головуючий), Бенедисюка І.М. і Булгакової І.В.,

за участю секретаря судового засідання Крапивної А.М.,

представників учасників справи:

позивача - державного підприємства "Український авіаційний метеорологічний центр" - Оврашко Д.С.,

відповідача - приватного акціонерного товариства "Авіакомпанія "Міжнародні Авіалінії України" - Ярмак М.М.,

третьої особи - державного підприємства обслуговування повітряного руху України - не з`яв.,

розглянув касаційну скаргу приватного акціонерного товариства "Авіакомпанія "Міжнародні Авіалінії України" (далі - Товариство)

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 11.07.2022

(головуючий суддя - Євсіков О.О., судді Корсак В.А. і Попікова О.В.)

зі справи № 910/6404/21

за позовом державного підприємства "Український авіаційний метеорологічний центр" (далі - Підприємство)

до Товариства

про стягнення 2 477 414,80 грн.,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - державне підприємство обслуговування повітряного руху України (далі - Украерорух).

РУХ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Позов було подано до господарського суду міста Києва про стягнення (з урахуванням подальшого збільшення розміру позовних вимог) 2 477 414,80 грн. заборгованості за надані послуги з метеообслуговування польотів повітряних суден (далі - послуги з метеообслуговування).

2. Позов обґрунтовано тим, що відповідач не здійснював оплати за отримані послуги з метеообслуговування на аеродромах у травні 2020 року - квітні 2021 року, у зв`язку з чим у відповідача виникла заборгованість у заявленій до стягнення сумі.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

3. Рішенням господарського суду міста Києва від 23.09.2021 (суддя Турчин С.О.) у задоволенні позову відмовлено.

4. Рішення мотивовано необґрунтованістю позовних вимог.

5. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 11.07.2022: апеляційну скаргу Підприємства задоволено; зазначене рішення місцевого господарського суду скасовано; прийнято нове рішення, яким позов задоволено; стягнуто з Товариства на користь Підприємства борг у розмірі 2 477 414,80 грн. та 37 161,22 грн. судового збору; судові витрати, пов`язані з поданням апеляційної скарги, покладено на відповідача; стягнуто з Товариства на користь Підприємства 55 741,83 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.

6. Постанову мотивовано наявністю у відповідача обов`язку провести з позивачем повний розрахунок за надані послуги у відповідний період часу.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. У касаційній скарзі до Верховного Суду Товариство просить скасувати оскаржувану постанову апеляційного господарського суду з цієї справи, відступивши від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в постанові Верховного Суду від 26.05.2021 у справі №910/3898/20.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

8. Обґрунтовуючи підставу для відкриття касаційного провадження, передбачену пунктом 2 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодекс України (далі - ГПК України), скаржник вважає за необхідне відступити від висновків Верховного Суду щодо застосування статті 181 Господарського кодексу України (далі - ГК України), викладених у постанові Верховного Суду від 26.05.2021 у справі №910/3898/20.

Доводи інших учасників справи

9. Підприємство у відзиві на касаційну скаргу зазначає про необґрунтованість касаційної скарги та недоведеність того, що оскаржувана постанова суду апеляційної інстанції не відповідає чинним нормам законодавства у галузі аеронавігаційного обслуговування в частині метеорологічного обслуговування цивільної авіації, зазначає про прийняття оскаржуваного судового рішення на основі досліджуваних доказів із вірним застосуванням норм матеріального права, і просить постанову Північного апеляційного господарського суду від 910/6404/21 залишити без змін, а скаргу - без задоволення.

10. Від Украероруху відзив на касаційну скаргу не надходив.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Підприємство є провайдером аеронавігаційного обслуговування цивільної авіації України у частині метеорологічного обслуговування зльотів та посадок повітряних суден (далі - ПС) на аеродромах Київ/Бориспіль, Київ/Жуляни, Київ/Антонов-1 та Київ/Антонов-2 (далі - також АНО у частині МЕТ зльотів та посадок ПС) - на підставі відповідних сертифікатів, виданих Державіаслужбою України.

Місце надання обслуговування: аеродром Київ/Бориспіль (УКББ); аеродром Київ/Жуляни (УККК); аеродром Київ/Антонов-1 (УККТ); аеродром Київ/Антонов-2 (УККМ).

12. Підприємство (виконавець) та Товариство (замовник) уклали договір від 29.01.2019 № 28-19 з метеорологічного обслуговування польотів (далі - Договір), за умовами якого:

- замовник доручає, а виконавець бере на себе обов`язок з надання послуг з метеорологічного обслуговування: пакету послуг з метеообслуговування вильотів та посадок ПС на аеродромах Київ/Бориспіль та Київ/Жуляни; пакету послуг для передпольотної метеорологічної підготовки на Підприємстві; іншої метеорологічної інформації (на запит);

- цей договір вступає в дію з 01.01.2019 та діє до 31.12.2019 (пункт 8.1).

13. У зв`язку із закінченням терміну дії Договору Підприємство звернулося до Товариства з пропозицією укласти договір на 2020 рік.

Листування сторін свідчить про недосягнення ними згоди щодо підписання договору на 2020 рік із затвердженими позивачем тарифами.

Згоди на укладення договору на спірний період: травень 2020 року - квітень 2021 року сторони не досягли.

14. Наявний у до матеріалах справи витяг з прайс-листа вартості метеообслуговування одного рейсу, що надається Підприємством з 01.01.2020, свідчить, що вартість послуг з метеообслуговування зльоту і посадки (без метеопідготовки до польоту) на аеродромі Київ/Бориспіль становить: для міжнародних та нерегулярних польотів у межах України - 565 грн., для внутрішніх регулярних польотів у межах України - 502 грн., для тренувальних польотів та обльоту аеродрому - 428 грн.

15. Підприємство направило Товариству вимоги про сплату заборгованості на загальну суму 2 477 414,80 грн. разом з актами надання послуг за період часу з 31.05.2020 по квітень 2021 року, загалом 23 акти, а також рахунки - фактури та реєстри обліку кількості рейсів з вартістю їх обслуговування за травень 2020 року - квітень 2021 року по Україні та міжнародним сполученням.

Ці акти було підписано лише Підприємством.

16. У розгляді даної справи Товариство заперечувало надання йому Підприємством послуг, перелічених у згаданих актах.

17. Рішенням господарського суду міста Києва від 05.10.2020, залишеним без змін постановами Північного апеляційного господарського суду від 27.01.2021 та Верховного Суду від 26.05.2021 у справі №910/3898/20, було задоволено позов Підприємства до Товариства (за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Украероруху) про стягнення 1 389 684,80 грн. оплати за отримані послуги метеообслуговування зльотів і посадок ПС на аеродромах у січні та березні 2020 року.

Судовими рішеннями в зазначеній справі встановлено, що сторони не досягли згоди щодо підписання договору на 2020 рік з тарифами, затвердженими позивачем, що вбачається з листуванням між сторонами; так, у зв`язку із закінченням Договору позивач надіслав відповідачу листа з пропозицією укласти договір на 2020 рік.

18. З урахуванням Методики формування вартості платних послуг, які надаються підрозділами Міністерства надзвичайних ситуацій України, затвердженої наказом названого Міністерства, Міністерством фінансів України і Міністерством економічного розвитку і торгівлі України від 03.01.2012 №1/2/1, при формуванні ціни на послуги з метеообслуговування будь-якого виду польотів Підприємством враховується кількість та види метеорологічної інформації, необхідної для виконання рейсу, та в подальшому на основі розрахованої вартості одиниці кожного виду метеорологічної продукції Підприємством формується відповідний пакет послуг, у складі якого враховуються кількість наповнення, що безпосередньо впливає на рівень ціни, яка, зокрема, є різною для тренувальних польотів та обльоту по аеродрому і зльоту та посадки регулярних/нерегулярних польотів у межах України та міжнародних польотів.


................
Перейти до повного тексту