1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2022 року

м. Київ

справа № П/811/1027/17

адміністративне провадження № К/9901/48349/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу №П/811/1027/17

за позовом Управління містобудування та архітектури Кіровоградської міської ради до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Кондитерська фабрика "Східні ласощі", про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Управління містобудування та архітектури Міської ради міста Кропивницького на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15.03.2018 (головуючий суддя Іванов С.М., судді: Панченко О.М., Чередниченко В.Є.)

ВСТАНОВИВ:

В червні 2017 року Управління містобудування та архітектури Кіровоградської міської ради (далі також- позивач, Управління) звернулося до суду з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі також- відповідач, ДАБІ), в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області № 205 від 23.05.2017 року, яким скасовано дію містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.02.2017 року № 358 на "Нове будівництво цеху по виготовленню вафельної продукції та реконструкція цеху по виготовленню халви на території підприємства ТОВ "Кондитерська фабрика "Східні ласощі" по вул. Дарвіна, 53 у м. Кропивницькому, Кіровоградської області", виданих Управлінням містобудування та архітектури Кіровоградської міської ради.

Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 10.11.2017 позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області № 205 від 23.05.2017 року, яким скасовано дію містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.02.2017 року № 358 на "Нове будівництво цеху по виготовленню вафельної продукції та реконструкція цеху по виготовленню халви на території підприємства ТОВ "Кондитерська фабрика "Східні ласощі" по вул. Дарвіна, 53 у м. Кропивницькому, Кіровоградської області", виданих Управлінням містобудування та архітектури Кіровоградської міської ради.

Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2018 року задоволено апеляційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України.

Скасовано Постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2017 року у справі № П/811/1027/17 та прийняти нову, якою в задоволенні позову відмовлено.

Судами встановлено, що 06.02.2017 третя особа звернулась до позивача із заявою про видачу містобудівних умов та обмежень на нове будівництво цеху по виготовленню вафельної продукції та реконструкції цеху по виготовленню халви на території підприємства ТОВ "Кондитерська фабрика "Східні ласощі" по вул. Дарвіна, 53 у м. Кропивницький.

До заяви були додані документи згідно переліку.

08.02.2017 Управлінням за результатами розгляду зазначеної заяви та поданих документів надані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 08.02.2017 № 358 на будівництво цеху по виготовленню вафельної продукції та реконструкція цеху по виготовленню халви на території підприємства ТОВ "Кондитерська фабрика "Східні ласощі" по вул. Дарвіна, 53 у м. Кропивницькому.

22.05.2017 відповідно до наказу від 14.04.2017 та на підставі направлення на проведення позапланової перевірки № 61 від 20.04.2017 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області Потаповою З.В. проведено позапланову перевірку дотримання вимог містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з боку Управління містобудування та архітектури Кіровоградської міської ради, за наслідками якої було складено акт № 49 перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів.

Актом зафіксовано наступні порушення:

1) у доданому до заяви містобудівному розрахунку не вказані повні граничнодопустимі параметри забудови, умови ув`язки архітектурно-планувального та об`ємно-просторового рішення, системи обслуговування, інженерних комунікацій, транспортного обслуговування та благоустрою з існуючою забудовою із дотриманням чинних нормативних документів, що не відповідає абзацу 7 пункту 1.2. Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Мінрегіону України від 07.07.2011 № 109 (далі - Порядок № 109);

2) в п. 2.1 "Гранично допустима висота будівель" зазначено: відповідно до містобудівного розрахунку з техніко-економічного показниками об`єкта будівництва, який розроблений ПрАТ "Кіровоградський інститут "Проектно- вишукувальний інститут "Кіровоградагроект" (шифр 494/12/16), але в складі МУіО № 358 наявний містобудівний розрахунок на об`єкт "Нове будівництво цеху по виготовленню вафельної продукції та реконструкції цеху по виготовленню халви на території підприємства "Кондитерська фабрика "Східні ласощі" по вул. Дарвіна, 53, м. Кропивницький Кіровоградської області, розроблений ТОВ "Проектно-вишукувальний інститут "Агропроект" том 1, шифр 494/2016-мр, крім того, у ньому не вказана висота будівель, що не відповідає підпункту а) пункту 3.4 Порядку №109;

3) в п. 2.2 не зазначений максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки, що не відповідає п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" ;

4) у п. 2.4 не вказані відстані від об`єкта, що проектуються, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови, що не відповідає п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону "Про регулювання містобудівної діяльності";

5) п. 2.6. не зазначені мінімально допустимі відстані від об`єктів, що проектуються до існуючих будинків і споруд, що не відповідає підпункту д) пункту 3.4. Порядку № 109;

6) відповідно до додатку 4 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19.06.1996 № 173, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 24.07.1996 за 379/1404 запланований об`єкт відноситься до V класу небезпеки (санітарно-захисна зона 50 м) - кондитерські фабрики, в той час як відповідно до параграфу 12 глави 2 пояснювальної записки Зонінгу м. Кіровоград даний вид об`єкта відноситься до допустимих видів забудови, які потребують спеціального погодження (комунально-складські зони КС-5 - зона розміщення об`єктів 5-го класу санітарної класифікації призначаються для розміщення підприємств, що є джерелом забруднення навколишнього середовища і потребують санітарно-захисних зон до 50м.). За параграфом 1 глави 1 Зонінгу: "Спеціальне погодження - погодження, яке після належного обґрунтування намірів, необхідно отримати на ті види землекористування, що не відповідають переліку переважних та супутніх для даної зони".

Разом з цим, в пакеті наданих документів відсутні будь-які спеціальні погодження або спеціальні дозволи. Також, відповідно до пункту в) параграфу 4 глави 21 пояснювальної записки Зонінгу: "Виключно на основі детального плану здійснюються розташування та будівництво окремих об`єктів містобудування, для яких у відповідності до зонінгу необхідно отримати спеціальне погодження, або нових об`єктів інженерного забезпечення кварталу, групи кварталів, мікрорайону, житлового району", що є порушенням положень Зонінгу, так як відсутні відомості про розробку та затвердження детального плану території на даний об`єкт, та є порушенням п. 5 ст. 29 Закону та абзацу 2 пункту 2.4. Порядку № 109

На підставі встановлених у ході позапланової перевірки порушень, 23.05.2017 Управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області винесено рішення № 205, яким скасовано дію містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.02.2017 року № 358 на нове будівництво цеху по виготовленню вафельної продукції та реконструкція цеху по виготовленню халви на території підприємства ТОВ "Кондитерська фабрика "Східні ласощі" по вул. Дарвіна, 53 у м. Кропивницькому, Кіровоградської області, виданих Управлінням містобудування та архітектури Кіровоградської міської ради.

Не погоджуючись із зазначеним рішення, позивач звернувся із цим позовом до суду.

Задовольняючи вимоги адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що допущені позивачем при наданні містобудівних умов порушення є незначними та не могли потягнути за собою такого крайнього заходу впливу як скасування містобудівних умов та обмежень.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції прийшов до висновку, що позивачем не доведено, яким саме чином оскаржуване рішення вплинуло на його права та законні інтереси, а відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Не погодившись з постановою суду апеляційної інстанції, вважаючи її такою, що прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, позивач подав касаційну скаргу, в якій просить останню скасувати та залишити в силі постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 10.11.2017.

В касаційній скарзі зазначає, що право Управління на звернення до суду з цим позовом передбачено ст.55 Конституції України, яка гарантує кожному захист своїх прав, порушених органами державної влади, місцевого самоврядування, посадовими і службовими особами.

Третя особа у відзиві на касаційну скаргу просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального права та дійшов таких висновків.

За правилами статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Надаючи правову оцінку в контексті правовідносин, що склалися, колегія суддів зазначає таке.

Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-VI (далі - Закон №3038-VI) встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Відповідно до частини п`ятої статті 26 цього Закону №3038-VI проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування

Частиною першою статті 29 Закону № 3038-VI визначено, що основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови; завдання на проектування.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі (частина третя статті 29 Закону №3038-VI).

Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви.

Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні (частини четверта, п`ята статті 29 Закону №3038-VI).

На момент надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.02.2017 № 358 діяв Порядок № 109 від 07.07.2011 (наказ втратив чинність згідно із наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 06.11.2017 №289), який визначав процедуру надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст.

Відповідно до абз. 2 пункту 2.1 Порядку №109 містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом №3038-VI.

Отже, позивач є компетентним органом щодо видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.

У спірних правовідносинах позивач стверджує, що оскаржуваним рішенням відповідач втрутився у повноваження Управління щодо видачі містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки.

З цього приводу колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до положень статті 41-1 Закону №3038-VI державний архітектурно-будівельний нагляд - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.

Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

З метою здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду головні інспектори будівельного нагляду, зокрема перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об`єктами нагляду.

У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об`єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право, зокрема, скасовувати чи зупиняти дію рішень, прийнятих об`єктами нагляду відповідно до визначених цим Законом повноважень, як

................
Перейти до повного тексту