1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2022 року

м. Київ

справа № 240/9303/21

адміністративне провадження № К/990/12674/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.

суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 240/9303/21

за позовом керівника Коростишівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Поліського округу, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України до Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області, Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю "СІЛІ-КОР", про визнання протиправними та скасування розпорядження та детального плану території земельної ділянки, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "СІЛІ-КОР"

на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 03.11.2021, ухвалене судом у складі головуючого судді Гуріна Д.М.

та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22.03.2022, ухвалену судом у складі колегії суддів: головуючого судді - Мацького Є.М., суддів: Боровицького О. А. Матохнюка Д.Б.,

УСТАНОВИВ:

I. РУХ СПРАВИ

1. 19.05.2021 керівник Коростишівської окружної прокуратури звернувся в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Поліського округу, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області, Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив суд: визнати протиправними та нечинними розпорядження Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області від 09.11.2020 №245 «Про затвердження детального плану території» та «Детальний план території земельної ділянки загальною площею 32,2000 га, кадастровий номер 1822587900:19:000:0202, розташованої на території Харитонівської сільської ради Коростишівського району Житомирської області».

Позовні вимоги керівник Коростишівської окружної прокуратури обґрунтовував тим, що оспорюване рішення, яким затверджено детальний план території є незаконними, оскільки відповідачем не дотримано вимог Закону України від 20.03.2018 №2354-VIII «Про стратегічну екологічну оцінку» (далі - Закон України №2354-VIII, Закон України «Про стратегічну екологічну оцінку»), а саме: під час прийняття зазначеного рішення Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України було позбавлене можливості висловити свої пропозиції і зауваження до звіту про стратегічну екологічну оцінку оскаржуваного детального плану території, відповідно пропозиції і зауваження Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України не були відображені у стратегічній екологічній оцінці.

Право на звернення до суду із вказаним позовом керівник Коростишівської окружної прокуратури обґрунтовував тим, що органи державної влади до компетенції яких віднесено повноваження щодо здійснення контролю за дотриманням законодавства про охорону навколишнього природного середовища (Державна екологічна інспекція Поліського округу та Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України) не здійснюють захист інтересів держави в рамках правовідносин, що склалися в цій справі.

2. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 03.11.2021, яке було залишене без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22.03.2022, позовні вимоги задоволено.

Визнано протиправним та нечинним розпорядження Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області від 09.11.2020 №245 «Про затвердження детального плану території».

Визнано протиправним та нечинним «Детальний план території земельної ділянки загальною площею 32,2000 га, кадастровий номер 1822587900:19:000:0202, розташованої на території Харитонівської сільської ради Коростишівського району Житомирської області»

3. 19.05.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю "СІЛІ-КОР" надіслало до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій, посилаючись на пункти 1, 3 та 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), просить скасувати ухвалені у справі судові рішення та ухвалити рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

4. Верховний Суд ухвалою від 01.06.2022 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

5. 20.06.2022 до суду касаційної інстанції надійшов відзив на зазначену касаційну скаргу, у якому Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України просить залишити останню без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що розпорядженням Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області від 08.10.2020 №217 «Про розроблення детального плану території» вирішено розробити детальний план території земельної ділянки загальною площею 32,2000 га, кадастровий номер 1822587900:19:000:0202, розташованої на території Харитонівської сільської ради Коростишівського району Житомирської області.

Метою розроблення детального плану території є зміна цільового призначення земельної ділянки загальною площею 32,2 га (кадастровий номер 1822587900:19:000:0202) із земель лісового фонду на землі для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами.

Замовником на виготовлення детального плану території визначено Коростишівську районну державну адміністрацію.

Фінансування робіт по розробленню детального плану території мало здійснюватися за рахунок коштів Товариство з обмеженою відповідальністю «СІЛІ-КОР».

Після видачі розпорядження від 08.10.2020 №217, на офіційному веб-сайті Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області за посиланням http://korostyshiv-rda.gov.ua/content/view/8458/123/ було опубліковано заяву про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки «Детального плану території площею 32,2 га для відпрацювання Південно-східної ділянки Смолівського родовища пісків за адресою: Житомирська обл., Коростишівський р-н, с. Смолівка», титульну сторінку детального плану території та частину звіту про стратегічну екологічну оцінку, без зазначення дати їх опублікування.

Протокол громадських слухань, протокол архітектурно-містобудівної ради, матеріали стратегічної екологічної оцінки та детальний план території були розміщені на веб-сайті Геопорталу Житомирської області, за посиланням https://oda.ztmbk.gov.ua/catalog/detalni-plani-teritoriy/dpt-181.html.

Розпорядженням Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області від 09.11.2020 №245 «Про затвердження детального плану території» затверджено детальний план території земельної ділянки загальною площею 32,2 га, кадастровий номер 1822587900:19:000:0202, розташованої на території Харитонівської сільської ради Коростишівського району Житомирської області

Вважаючи, що під час проведення процедури стратегічної екологічної оцінки «Детального плану території площею 32,2 га для відпрацювання Південно-східної ділянки Смолівського родовища пісків за адресою: Житомирська обл., Коростишівський р-н, с. Смолівка» та його затвердження було порушено вимоги Закону України №2354-VIII, керівник Коростишівської окружної прокуратури звернувся з цим позовом до Житомирського окружного адміністративного суду.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, зазначив, що об`єкт Смарагдової мережі - Korostyshivskiy (UA0000165), стосовно якого приймалось оскаржуване рішення, підлягає збереженню згідно із Бернською конвенцією 1979 року та з урахуванням вимог Директиви Ради Європи від 21.05.1992 92/43/ЄЕС про охорону природних середовищ, існування та дикої флори і фауни, Директиви Європейського Парламенту і Ради від 30.11.2009 2009/147/ЄС про збереження диких птахів. При цьому Коростишівська районна державна адміністрація Житомирської області листом від 27.11.2020 №01-21/231 вже після прийняття оскаржуваного рішення повідомила Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України про його прийняття, що суперечить вимогам Закону №2354-VIII, у зв`язку з чим Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України було позбавлене можливості висловити свої пропозиції і зауваження до звіту про стратегічну екологічну оцінку оскаржуваного детального плану території.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

8. Касаційна скарга третьої особи обґрунтована тим, що судами першої та апеляційної інстанції застосовані норми права без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 у справі №826/13768/16, від 26.06.2019 у справі №587/430/16-ц, постановах Верховного Суду від 25.06.2021 у справі №420/26/20, від 03.12.2019 у справі №810/3164/18, від 21.10.2019 у справі №522/22780/16-а, від 11.12.2019 у справі №369/7296/16-а, від 30.01.2020 у справі №727/4813/16-а, від 19.10.2021 у справі №369/9375/17, від 08.11.2018 у справі №826/3492/18, від 13.10.2019 у справі №810/2509/17, від 07.12.2018 у справі №924/1256/17, від 18.07.2019 у справі №826/15794/17, від 03.07.2019 у справі №911/1521/18, а також на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норм статей 1, 11, 16, 19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" в їх взаємозв`язку з нормами статей 1, 6, 7, 8, 10, 13 Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку".

Також скаржник зазначив, що судом апеляційної інстанції допущено порушення норм процесуального права, зокрема: справу розглянуто за відсутності представника третьої особи, не повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання.

................
Перейти до повного тексту