1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2022 року

м. Київ

справа № 560/2040/20

адміністративне провадження № К/9901/13675/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Тацій Л.В.,

суддів: Стрелець Т.Г., Стеценка С.Г.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 26.10.2020 (ухвалене у складі головуючого судді Тарновецького І.І.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2021 (постановлена у складі: головуючого Білої Л.М., суддів: Гонтарука В.М. Курка О.П.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Хмельницького апеляційного суду про визнання дій, бездіяльності протиправними та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У травні 2020 року ОСОБА_1 (далі- ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Хмельницького апеляційного суду (далі-відповідач), в якому позивач просив:

- визнати протиправними дії Хмельницького апеляційного суду, які полягають: у видачі довідки від 10.03.2020 про суддівську винагороду судді станом лише на 18.02.2020, без зазначення, що це суддівська винагорода судді, який працює на відповідній посаді, та із зазначенням Рішення Конституційного Суду України від 18.02.2020 №2-р/2020 як підстави для видачі такої довідки, а також у видачі окремої довідки від 10.03.2020 про розмір допомоги на оздоровлення, яка виплачується судді при наданні відпустки, без зазначення у цій довідці підстави урахування вказаної допомоги - постанови Хмельницького міськрайонного суду від 03.01.2017;

- визнати протиправною бездіяльність Хмельницького апеляційного суду, яка полягає у відмові видати ОСОБА_1 довідку про суддівську винагороду судді, який працює на відповідній посаді в Хмельницькому апеляційному суді, у тому числі про розмір допомоги на оздоровлення, яка виплачується судді при наданні відпустки, з 01.01.2020 із зазначенням встановлених законом та затверджених штатним розписом підстав зміни її складових та постанови Хмельницького міськрайонного суду від 03.01.2017 як підстави урахування вказаної допомоги при перерахунку призначеного ОСОБА_1 щомісячного довічного грошового утримання.

- зобов`язати Хмельницький апеляційний суд видати ОСОБА_1 довідку про суддівську винагороду судді, який працює на відповідній посаді в Хмельницькому апеляційному суді, у тому числі про розмір допомоги на оздоровлення, яка виплачується судді при наданні відпустки, з 01.01.2020 із зазначенням в довідці встановлених законом та затверджених штатним розписом підстав зміни складових суддівської винагороди та постанови Хмельницького міськрайонного суду від 03.01.2017 у справі №686/23330/16-а як підстави урахування допомоги на оздоровлення при перерахунку призначеного ОСОБА_1 щомісячного довічного грошового утримання.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 26.10.2020, яке залишено без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2021, у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, з огляду на правову позицію Верховного Суду, викладену у рішенні від 01.11.2018 у зразковій справі №0640/3835/18, дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог ОСОБА_1 та їх недоведеність.

Короткий зміст вимог касаційних скарг

Вважаючи рішення судів першої та апеляційної інстанції такими, що ухвалені з неправильним застосуванням норм матеріального права, позивач звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 26.10.2020 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2021, ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити у повному обсязі.

Заявник зазначив підставу касаційного оскарження пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України та вказує, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 01.11.2018 у справі №0640/3835/18, а саме що застосування пункту 25 розділу ХII "Прикінцевих та перехідних положень" Закону №1402- VIII не поширюється на суддів, які вийшли у відставку до 30.09.2016. Також позивач вказав, що оскаржує судові рішення з підстави, передбаченої пунктом 4 частини четвертої статті 328 КАС України, через те, що справа розглянута в порядку спрощеного позовного провадження, без врахування положень пункту 1 частини шостої статті 12 КАС України.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач заперечував проти задоволення касаційної скарги.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

19.04.2021 до суду касаційної інстанції надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 26.10.2020 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2021.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.04.2021 визначено склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя-доповідач) Білак М.В., судді: Губська О.А., Мельник-Томенко Ж.М., касаційна скарга передана судді-доповідачу.

Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 26.04.2021 відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1

Верховний Суд ухвалою від 09.09.2021 задовольнив заяви суддів Білак М.В., Губської О.А., Мельник-Томенко Ж.М. про самовідвід.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.09.2021 визначено склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя-доповідач) Тацій Л.В., судді: Стрелець Т.Г., Стеценко С.Г., касаційна скарга передана судді-доповідачу.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 08.09.2016 постановою Верховної Ради України ОСОБА_1 звільнено у відставку з посади судді Апеляційного суду Хмельницької області.

На підставі рішення Хмельницького міськрайонного суду позивачу здійснено перерахунок щомісячного довічного грошового утримання в розмірі 90% грошового утримання судді.

03.01.2020 позивач звернувся до голови Хмельницького апеляційного суду із заявою, в якій просив видати довідку встановленої на час його виходу у відставку форми про суддівську винагороду судді Хмельницького апеляційного суду, який працює на відповідній посаді, з 01.01.2020, адже перерахунок щомісячного довічного грошового утримання, відповідно до вказаного Порядку, органи Пенсійного фонду України здійснюють виключно на підставі довідки, виданої судом, з якого суддя вийшов у відставку.

13.01.2020 ліквідаційна комісія Апеляційного суду Хмельницької області видала дві окремі довідки за №06-37/2020/01-11/15 та № 06-38/2020/01-11-16.

На підставі довідки ліквідаційної комісії від 13.01.2020 за №06-37/2020/01-11/15 Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області здійснило перерахунок щомісячного довічного грошового утримання і з 01.01.2020 виплачує його в розмірі 49943,52 грн.

29.01.2020 позивач подав заяву голові ліквідаційної комісії Апеляційного суду Хмельницької області, у якій, серед іншого просив повідомити, чи працюють у цьому суді судді, і чи отримують вони суддівську винагороду у розмірі 15 прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

31.01.2020 Хмельницький апеляційний суд видав позивачу копію штатного розпису на 2020 рік (тимчасовий з 01.01.2020), відповідно до якого посадовий оклад судді цього суду становить 115610,00 грн.

03.02.2020 головою ліквідаційної комісії Апеляційного суду Хмельницької області також направлено лист № 01-11/42/2020, у якому повідомлено, що штатний розпис на 2020 рік у цьому суді не затверджувався з причин звільнення всіх працівників суду.

14.02.2020 позивач звернувся до голови Хмельницького апеляційного суду із заявою, в якій, серед іншого, вкотре просив видати довідку про суддівську винагороду судді цього суду з 01.01.2020.

02.03.2020 Хмельницький апеляційний суд видав довідки за №01-17/35/2020 та № 01-17/36/2020 про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці.

03.03.2020 позивач звернувся до голови Хмельницького апеляційного суду із заявою, у якій просив видати довідку про суддівську винагороду судді цього суду саме з 01.01.2020 із зазначенням у ній матеріальної допомоги на оздоровлення, присудженої постановою суду від 03.01.2017, а також повідомити, чи працюють у цьому суді судді, у яких базовий посадовий оклад з 01.01.2020 до 18.02.2020 становив менше 50 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року, та судді, до базового розміру посадового окладу яких з 01.01.2020 додатково не застосовувався регіональний коефіцієнт, визначений у статті 135 Закону України "Про судоустрій і статус суддів".

10.03.2020 на заміну довідок від 02.03.2020 Хмельницький апеляційний суд видав дві окремі довідки, які на думку позивача не відповідають формі, встановленій на час його виходу у відставку, зазначивши у них посадовий оклад судді вже із застосуванням регіонального коефіцієнта.

Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

В силу вимог частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 126 Конституції України визначено, що незалежність і недоторканість суддів гарантується Конституцією і законами України.

В силу статті 130 Конституції України держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів. У Державному бюджеті України окремо визначаються видатки на утримання судів з урахуванням пропозицій Вищої ради правосуддя. Розмір винагороди судді встановлюється законом про судоустрій.

Судами встановлено, що постановою Верховної Ради України 08.09.2016 позивача звільнено у відставку з посади судді Апеляційного суду Хмельницької області за його заявою. 16.09.2016 наказом голови Апеляційного суду Хмельницької області позивача відраховано із штату суду.

На час звільнення позивача чинним був Закон України «Про судоустрій і статус суддів» № 2453-VІ від 07.07.2010 (далі - Закон № 2453-VІ).

30.09.2016 набрав чинності Закону України «Про судоустрій і статус суддів» № 1402-VІІІ від 02.06.2016 (далі - Закон № 1402-VIII), який визначає організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні, що функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і забезпечує право кожного на справедливий суд.

Законом №1402-VIII запроваджено різні підходи до порядку обчислення розміру щомісячного довічного грошового утримання суддів, які виходять у відставку.

Так, досліджуючи поняття щомісячне довічне грошове утримання судді, Конституційний Суд України у мотивувальній частині рішення від 14.12.2011 №18-рп/2011 вказав, що це утримання є самостійною гарантією незалежності судді та складовою його правового статусу, а правова природа щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці та щомісячного грошового утримання діючого судді однакова, а самі ці поняття однорідні та взаємопов`язані, ідентичні, відрізняються лише за способом фінансування: судді у відставці виплату одержують з Пенсійного фонду України за рахунок Державного бюджету, діючі судді - виключно з Державного бюджету України. У цьому ж рішенні Конституційний суд України також вказав про неможливість звуження змісту та об`єму гарантій незалежності суддів, а відповідно, матеріального та соціального забезпечення.

У Рішенні Конституційного Суду України від 03.06.2013 №3-рп/2013 (справа щодо змін умов виплати пенсій і щомісячного довічного грошового утримання суддів у відставці) зазначено, що визначені Конституцією та законами України гарантії незалежності суддів є невід`ємним елементом їх статусу, поширюються на всіх суддів України та є необхідною умовою здійснення правосуддя неупередженим, безстороннім і справедливим судом. Такими гарантіями є надання їм за рахунок держави матеріального забезпечення (суддівська винагорода, пенсія, щомісячне довічне грошове утримання тощо) та надання їм у майбутньому статусу судді у відставці. Право судді у відставці на пенсійне або щомісячне довічне грошове утримання є гарантією належного здійснення правосуддя і незалежності працюючих суддів та дає підстави висувати до суддів високі вимоги, зберігати довіру до їх компетентності і неупередженості. Щомісячне довічне грошове утримання судді спрямоване на забезпечення гідного його статусу життєвого рівня, оскільки суддя обмежений у праві заробляти додаткові матеріальні блага, зокрема, обіймати будь-які інші оплачувані посади, виконувати іншу оплачувану роботу. Конституційний принцип незалежності суддів означає, в тому числі, конституційно обумовлений імператив охорони матеріального забезпечення суддів від його скасування чи зниження досягнутого рівня без відповідної компенсації як гарантію недопущення впливу або втручання у здійснення правосуддя.

Крім цього, зазначений підхід до статусу судді у відставці та питання належного матеріального забезпечення суддів у відставці знайшов своє продовження у Рішенні Конституційного Суду України від 08.06.2016 № 4-рп/2016, у абзаці другому пункту 3 мотивувальної частини якого Суд зазначив, що щомісячне довічне грошове утримання є особливою формою матеріального забезпечення судді, полягає у гарантованій державою щомісячній грошовій виплаті, що слугує забезпеченню належного матеріального утримання судді після звільнення від виконання обов`язків (відставки), а також життєвого рівня, гідного його статусу.

Відповідно до частини третьої статті 142 Закону №1402-VIII щомісячне довічне грошове утримання виплачується судді у відставці в розмірі 50 відсотків суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді. За кожний повний рік роботи на посаді судді понад 20 років розмір щомісячного довічного грошового утримання збільшується на два відсотки грошового утримання судді.

Частинами четвертою та п`ятою статті 142 Закону №1402-VIII передбачено, що у разі зміни розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді, здійснюється перерахунок раніше призначеного щомісячного довічного грошового утримання. Пенсія або щомісячне довічне грошове утримання судді виплачується незалежно від заробітку (прибутку), отримуваного суддею після виходу у відставку. Щомісячне довічне грошове утримання суддям виплачується органами Пенсійного фонду України за рахунок коштів Державного бюджету України.

Відповідно до частини третьої статті 135 Закону №1402-VIII базовий розмір посадового окладу судді становить:

1) судді місцевого суду - 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року;

2) судді апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду - 50 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року;

3) судді Верховного Суду - 75 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року.

Разом з цим, «Прикінцевими та перехідними положеннями» Закону №1402-VIII були передбачені певні особливості визначення розміру суддівської винагороди та щомісячного довічного грошового утримання суддів у відставці.

Так, пунктом 22 розділу ХІІ «Прикінцевих та перехідних положень» Закону № 1402-VIII було визначено, що право на отримання суддівської винагороди у розмірах, визначених цим Законом, мають судді, які за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердили відповідність займаній посаді (здатність здійснювати правосуддя у відповідному суді) або призначені на посаду за результатами конкурсу, проведеного після набрання чинності цим Законом.

Судді, які на день набрання чинності цим Законом пройшли кваліфікаційне оцінювання та підтвердили свою здатність здійснювати правосуддя у відповідному суді, до 01.01.2017 отримують суддівську винагороду, визначену відповідно до положень Закону № 2453-VI.

Законом України від 16.10.2019 №193-IX «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування», який набрав чинності 07.11.2019, було виключено зазначені вище пункти 22, 23 Прикінцевих та перехідних положень Закону №1402-VIII, якими було передбачено, що право на отримання суддівської винагороди у розмірах, визначених цим Законом, мають судді, які за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердили відповідність займаній посаді (здатність здійснювати правосуддя у відповідному суді) або призначені на посаду за результатами конкурсу, проведеного після набрання чинності цим Законом; що до проходження кваліфікаційного оцінювання суддя отримує суддівську винагороду, визначену відповідно до положень Закону України від 07.07.2010 № 2453-VI «Про судоустрій і статус суддів».

Розмір посадового окладу судді, крім зазначеного у пункті 23 цього розділу, становить з 1 січня 2020 року:

а) для судді місцевого суду - 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року;

б) для судді апеляційного суду та вищого спеціалізованого суду - 50 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року (пункт 24 розділу ХІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону №1402-VIII).

Пунктом 25 розділу ХІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону №1402-VIII встановлено, що право на отрим

................
Перейти до повного тексту