Постанова
Іменем України
19 жовтня 2022 року
м. Київ
справа № 753/22612/17
провадження № 61-16289св21
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Луспеника Д. Д.,
суддів: Воробйової І. А., Гулька Б. І., Коломієць Г. В. (суддя-доповідач),
Черняк Ю. В.,
учасники справи:
позивачі: ОСОБА_1, Всеукраїнська громадська організація "Федерація парашутного спорту України",
відповідачі: ОСОБА_2, ОСОБА_3, Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтернет Інвест",
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу представника Всеукраїнської громадської організації "Федерація парашутного спорту України" - адвоката Володька Сергія Степановича на постанову Київського апеляційного суду
від 01 вересня 2021 року, прийняту у складі колегії суддів: Вербової І. М., Головачова Я. В., Шахової О. В.,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
У грудні 2015 року ОСОБА_1, Всеукраїнська громадська організація "Федерація парашутного спорту України" (далі - ВГО "ФПСУ") звернулися до суду з позовом до ОСОБА_2, ОСОБА_3, Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтернет Інвест" (далі - ТОВ "Інтернет Інвест") про захист честі, гідності і ділової репутації, спростування недостовірної інформації, відшкодування моральної шкоди.
Позовну заяву мотивували тим, що починаючи з ІНФОРМАЦІЯ_8 по ІНФОРМАЦІЯ_7 на сайті ІНФОРМАЦІЯ_2 були опубліковані 4 статті серії "ІНФОРМАЦІЯ_6", автором яких був ОСОБА_3, у двох з яких міститься недостовірна інформація стосовно ВГО "ФПСУ" та її посадових осіб, зокрема, щодо її президента ОСОБА_1 .
Так ІНФОРМАЦІЯ_15 на сайті ІНФОРМАЦІЯ_5" розміщена стаття під заголовком " ІНФОРМАЦІЯ_1". У цій публікації, у тому числі, було вказано наступне:
"А почались наші з ОСОБА_4 розвідки з того, що у вересні 2009 року до Верховної Ради України звернувся директор єдиного в Україні державного авіаційно-спортивного клубу Міністерства освіти і науки зі скаргою на те, що з неповнолітніх вихованців цього бюджетного закладу вимагають "безповоротну фінансову допомогу" на користь якоїсь там громадської організації за участь у національних змаганнях, що проводить Мінсім`ямолодьспорт - чемпіонаті України з класичного парашутизму серед юніорів" (мається на увазі Всеукраїнська громадська організація "Федерація парашутного спорту України"); "Народні депутати направили звернення до Генеральної прокуратури, Генпрокуратура провела перевірку й з`ясувалось, що ніякого чемпіонату України з класичного парашутизму серед юніорів насправді ніколи не було, а гроші зі спортсменів збирали аферисти, які по підроблених документах зареєстрували громадську організацію з пишномовною назвою "федерація парашутного спорту України". Щоправда, жодних повноважень спортивної федерації ця контора ніколи не мала; Натомість шахраї, вступивши у змову з тодішнім першим заступником міністра ОСОБА_5 та директором департаменту неолімпійських видів спорту ОСОБА_6 (працює і зараз на тій же посаді під керівництвом ОСОБА_7 ), впродовж кількох років поспіль виготовляли фальшиві положення про неіснуючі змагання, які замість міністра чи його заступника підписували сторонні люди - комерсант-газовик з Харкова ОСОБА_1 (нині - депутат Харківської обласної ради від Партії Регіонів, який фінансував "тітушок" під час подій на Майдані) та пенсіонер, колишній інспектор Товариства сприяння обороні України, ОСОБА_9 зі Львова . Ці два шахраї - ОСОБА_1 і ОСОБА_9 - власне, і значились керівниками псевдо "федерації". ОСОБА_1 - типу "президент", ОСОБА_9 - голова неіснуючого "виконкому"; Як встановила Генеральна прокуратура України, в ході перевірки, механізм збору коштів був наступний. ОСОБА_13 включав до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів України, наприклад, на 2009 рік державні змагання, які Міністерство мало б провести від імені держави - 59-й чемпіонат України з класичного парашутизму. Але більш ніяких дій не робилось - наказ на проведення не видавався, положення про змагання не затверджувалось, склад колегії суддів та директор змагань не призначались. Наприкінці року в звіт Міністерства ці змагання не включались, вважалось, що вони були заплановані, але не проведені з якихось об`єктивних причин.
Але спортсмени й гадки не мали, що ніяких змагань не буде, оскільки ОСОБА_9 виготовляв фальшиві положення, які підписував замість міністра і куди записував, що до участі в державних змаганнях допускаються лише ті, хто вступив у його "федерацію" та заплатив йому "безповоротну фінансову допомогу, без ПДВ". А щоби не було скандалу, видимість проведення змагань взяв на себе ОСОБА_14 - заступник голови Товариства сприяння обороні України; Власне, ОСОБА_15, якому підпорядковано кілька спортивних аеродромів, і був (точніше - досі є) реальним ватажком злочинного угруповання. Він не тільки пригрів ОСОБА_9 й дав йому безплатно кабінет в адміністративному приміщенні ТСОУ на проспекті Перемоги в Києві, але й організовував саму складну частину афери - видимість проведення державних змагань (бо інакше шахраї були б викриті впродовж одного спортивного сезону).
Робилось це дуже просто: ОСОБА_15 телефонував у підлеглий авіаспортивний клуб ТСОУ й давав вказівку прийняти ОСОБА_9 та виконати всі його забаганки. Після чого ОСОБА_9 зазначав цей клуб у фальшивому положенні як місце проведення "чемпіонату України". Потім туди з`їжджались спортсмени, які цей спектакль сприймали за чисту монету (не тільки спортсмени - навіть Державна прикордонна служба та Міністерство внутрішніх справ направляли свої команди на ці псевдо-змагання!). Перед спортсменами виступав ОСОБА_9, розповідав, що держава уповноважила його проводити змагання і що Верховна Рада прийняла закон, відповідно до якого забороняється займатись парашутним спортом тим громадянам, які не вступили у "федерацію парашутного спорту" та не заплатили ОСОБА_9 й ОСОБА_1 "безповоротну фінансову допомогу". Спортсмени, думаючи, що це дійсно чемпіонат України, лізли в гаманці та платили - з кожного учасника по 2 тис. грн., з кожної команди - по 5 тис. грн.; Більш того, спортсмени оплачували все: проживання, харчування, платили ОСОБА_9 "добові", заправляли за свій рахунок літак і навіть оплачували грамоти, які ОСОБА_9 купляв у "Спорттоварах", підписував замість міністра й ставив печатку своєї "федерації"; Але й це не все. Квартет шахраїв - ОСОБА_13, ОСОБА_15 і ОСОБА_9 з ОСОБА_1 - налагодили торгівлю неіснуючими в країні "сертифікатами парашутиста", які ОСОБА_9 сам друкував на принтері та продавав від імені держави по 50 грн. як документ, що, начебто дозволяє виконувати в Україні стрибки з парашутом, укладати основний і запасний парашути чи виконувати будь-які види стрибків під власну відповідальність. Ба, більш того, ОСОБА_13 дав вказівку не допускати до змагань тих спортсменів, які не купили в ОСОБА_9 три таких "сертифікати" - кишені вивертали навіть неповнолітнім; А згубила фраєра, як відомо, жадність. ОСОБА_9, абсолютно переконаний у власній безкарності, вирішив розширити контингент облапошених і став збирати гроші навіть з юніорів під машкарою проведення молодіжного "чемпіонату України". Але в 2009 році він вже вирішив не заморочуватись з імітацією змагань. І коли на його запрошення юні парашутисти прибули на Кіровоградський аеродром "Федорівка", негідник, зібравши з дітей гроші, заявив, що держава передумала, ніякого чемпіонату не буде, а гроші він не поверне, позаяк це була "безповоротна фінансова допомога". Серед обкрадених був неповнолітній вихованець державного клубу, і тут довелось втрутитись Генеральній прокуратурі України; За результатами перевірки Генеральна прокуратура України напередодні нового 2010 року, відкрила відносно ОСОБА_13 та заступника міністра ОСОБА_17 (ОСОБА_11 на той момент працював у іншому місці - розкрадав кошти, призначені для Євро-2012) дисциплінарне провадження, співробітнику Мінсім`ямолодьспорт, який відповідав за розвиток спортивно-технічних видів, довелося шукати нове місце роботи, прокуратура м. Києва відкрила відносно керівників "федерації" ОСОБА_1 та ОСОБА_9 кримінальну справу по обвинуваченню в шахрайстві;
Щоправда, з воцарінням ОСОБА_18 побори зі спортсменів відновились з новою силою, а розслідування кримінальної справи різко пригальмувалось. Пояснення було дуже простим - ОСОБА_1, який раніше терся біля харківської організації БЮТ, раптом ознайомився з програмою Партії Регіонів, перейнявся ідеями Лідера та переметнувся в штаб харківського губернатора ОСОБА_20, а ОСОБА_21 вже підключив всі можливості, щоби вберегти ОСОБА_1 та ОСОБА_9 від знайомства з меню Лук`янівського СІЗО. Щоправда, кримінальну справу закрити не вдалось - занадто скандальною вона була, та й порушувалась справа на звернення народних депутатів України. Але її просто поклали на полицю й не проводили жодних слідчих дій аж до травня 2014 року;
Річ у тім, що аферисти - ОСОБА_13, ОСОБА_1 і ОСОБА_9 - розперезались настільки, що у вересні 2013 року підсунули на підпис попередньому міністру ОСОБА_24 нормативно-правовий акт, згідно з яким до участі у державних змаганнях з парашутного спорту допускаються лише громадяни, які вступили в громадську організацію ОСОБА_1-ОСОБА_9, купили в ОСОБА_9 "сертифікат парашутиста" й пред`явили платіжний документ про сплату шахраям безповоротної фінансової допомоги;
ОСОБА_7 це не цікаво і тоді я йому показую інші судові рішення - про скасування величезної кількості наказів про проведення змагань з парашутного спорту, затвердження календарних планів і навіть рішення про анулювання списку збірної команди України з парашутного спорту, оскільки всі ці накази виносились з брутальним порушенням законності на прохання аферистів ОСОБА_1 та ОСОБА_9, при цьому зі спортсменів збирались гроші;
Можна лише уявити моє здивування, коли з`ясувалось, що обговорювати мої позови до міністерства заступник міністра Гоцул запросив отих самих аферистів - ОСОБА_1 й ОСОБА_9 . Власне, ніякого обговорення не було - ОСОБА_22 лише продемонстрував присутнім ОСОБА_1 в якості "смотрящєго" по парашутному спорту й оголосив, що без дозволу ОСОБА_1 спортом ніхто займатись не буде".
Крім того, у статті міститься фотографія з таким коментарем до неї: "ІНФОРМАЦІЯ_10".
Також аналогічна стаття розміщена на сайті: ІНФОРМАЦІЯ_9.
Крім того, сайт ІНФОРМАЦІЯ_11 містить посилання на зазначену вище статтю. Значна частина викладеної вище інформації є неправдивою та не має жодного відношення до реальних подій.
Разом з тим, ІНФОРМАЦІЯ_13 на сайті: ІНФОРМАЦІЯ_12 була розміщена стаття під заголовком "ІНФОРМАЦІЯ_6".
У цій публікації була вказана наступна інформація: "За чотири місяці перебування на посаді ОСОБА_23 повною мірою відновлені всі корупційній схеми, що були запроваджені за його попередника, заборонені заходи з військово-патріотичне виховання молоді, а також ліквідовано як дисципліну парашутне багатоборство (стрибки з парашутом на точність приземлення, легкоатлетичний біг, плавання), оскільки спортсмени відмовились платити гроші "смотрящєму", якого призначив ОСОБА_23 (враховуючи те, що у попередній статті ОСОБА_3 мова йде про те, що ОСОБА_1 начебто є "смотрящим", то наявні всі підстави вважати, що і в даному випадку автор спірних статей має на увазі особу ОСОБА_1 ). Одночасно громадська організація "Федерація парашутного спорту України", яка діє при Міністерстві і яка зареєстрована по підроблених документах, сама виготовляла від імені Міністерства положення про змагання, сама їх затверджувала й сама направляла в спортивні організації запрошення для участі в неіснуючих змаганнях. При цьому умовою допуску спортсменів була сплата великих грошових сум на користь цієї громадської організації - по 2 тис. грн. з кожного учасника і по 5 тис. грн. з кожної команди, а також придбання у цієї організації "сертифікатів парашутиста", які аферисти самотужки виготовляли на звичайному принтері й продавали від імені держави як документ, що, начебто, надає право виконувати парашутні стрибки в Україні;
У наступному керівники ФПСУ домовлялись з начальником якогось авіаспортивного клубу, що до нього приїдуть парашутисти "пострибати за гроші". При цьому шахраї намагались робити повну імітацію національних змагань і навіть видавали куплені в "Спорттоварах" медалі й дипломи, які, замість Міністра чи його заступника, підписував директор клубу й приставляв печатку цієї громадської організації;
Аферисти діяли в координації зі співробітниками Департаменту неолімпійських видів спорту, з якими, очевидно, ділились заробітками. Скарги спортсменів на беззаконня в Міністерстві не розглядались з 2006 року, натомість для створення видимості законності дій шахраїв в Міністерстві щороку змінювалась нумерація псевдо-чемпіонатів і Кубків України з парашутного спорту, що включались в Єдиний календарний план, хоча вони й не проводились;
У 2009 році, після скарги до Верховної Ради України директора Єнакіївського державного авіаційно-технічного спортивного клубу на грошові побори з неповнолітніх парашутистів, Генеральна прокуратура України провела перевірку ситуації, що склалась у парашутному спорті. Співробітник Міністерства, який відповідав за цей напрямок, був звільнений з посади, проти керівників ФПСУ порушена кримінальна справа по обвинуваченню в шахрайстві, внесено припис повернути спортсменам всі зібрані з них гроші;
Але після призначення Міністром ОСОБА_24 всі побори зі спортсменів були відновлені".
Позивачі стверджували, що вищенаведена інформація, яка була повідомлена про позивачів у тексті наведених статей, за своїм змістом і характером є недостовірною та ґрунтується на завідомо хибних вигадках, що ганьблять інших осіб. Також вся інформація відносно позивачів, яка була поширена відповідачами через веб-сайти ІНФОРМАЦІЯ_14 та ІНФОРМАЦІЯ_2, не відповідала дійсності та порочить честь, гідність та ділову репутацію ОСОБА_1 і ділову репутацію ВГО "ФПСУ". Крім того, оприлюднена відповідачами інформація не відповідала дійсності і порочила честь, гідність та ділову репутацію ОСОБА_1 як законослухняного громадянина України, грубо порушувала його конституційні права, є безпідставним звинуваченням у скоєні кримінально карних діянь. Також вона порочить його ділову репутацію як політичного діяча, депутата Харківської обласної ради та спортсмена, рекордсмена світу, України тощо. Поширені відомості також призводять до підриву довіри до ОСОБА_1 з боку третіх осіб.
За таких обставин, ОСОБА_1 і ВГО "ФПСУ" просили визнати вищевказану інформацію недостовірною, спростувати її, стягнути з відповідачів на користь ОСОБА_1 унаслідок поширення недостовірної інформації, яка порушує його честь, гідність та ділову репутацію, 99 216 грн. моральної шкоди.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Дарницького районного суду міста Києва від 29 березня 2021 року позов задоволено частково.
Визнано недостовірною та такою, що порочить честь, гідність і ділову репутацію ОСОБА_1 і ділову репутацію ВГО "ФПСУ" інформацію, викладену і розповсюджену ОСОБА_3 у статті "ІНФОРМАЦІЯ_5", яка ІНФОРМАЦІЯ_15 була розміщена на веб-сайтах:
ІНФОРМАЦІЯ_11/ та ІНФОРМАЦІЯ_14 про те, що: ОСОБА_1 фінансував "тітушок" під час подій на Майдані, є шахраєм, "типу президентом псевдо "федерації", спортсмени-парашутисти платили ОСОБА_1 "безповоротну фінансову допомогу" за участь у чемпіонаті України (в тому числі, по 2 тисячі грн з кожного учасника та по 5 тисяч грн з кожної команди), налагодив торгівлю неіснуючими в країні "сертифікатами парашутиста" (зокрема, неповнолітнім), прокуратура м. Києва відкрила відносно керівників "федерації" - ОСОБА_1 та ОСОБА_9 кримінальні справи по обвинуваченню в шахрайстві (кримінальна справа була відкрита не відносно певних осіб, а по факту, а ОСОБА_1 жодне обвинувачення по ній не висувалося), з воцарінням ОСОБА_18 побори зі спортсменів відновились з новою силою, а розслідування кримінальної справи різко пригальмувалось у зв`язку з тим, що ОСОБА_1 переметнувся в штаб харківського губернатора ОСОБА_21, а останній підключив всі можливості, щоб вберегти ОСОБА_1 та ОСОБА_9 від знайомства з меню Лук`янівського СІЗО; щоправда, кримінальну справу закрити не вдалось, її просто поклали на полицю й не проводили жодних дій аж до травня 2014 року (насправді, вона була закрита 26 грудня 2011 року, тобто задовго до публікації статті); аферист ОСОБА_1 у вересні 2013 року підсунув на підпис попередньому міністру ОСОБА_24 нормативно-правовий акт, згідно з яким до участі в державних змаганнях з парашутного спорту допускаються лише громадяни, які вступили в громадську організацію ОСОБА_1-ОСОБА_9, купили в ОСОБА_9 "сертифікат парашутиста" і пред`явили платіжний документ про сплату шахраям безповоротної фінансової допомоги; накази, які були скасовані судовими рішеннями і згідно яких зі спортсменів збиралися гроші, виносилися на прохання аферистів ОСОБА_1 і ОСОБА_9 ; на обговорення позовів автора статті до міністерства були запрошені аферисти, на якому заступник міністра ОСОБА_26 продемонстрував присутнім ОСОБА_1 в якості "смотрящего" по парашутному спорту й оголосив, що без дозволу ОСОБА_1 спортом ніхто займатися не буде; коментар до фотографії, у якому зазначено, що ОСОБА_1 характеризується як, зокрема, спонсор "тітушек"; на користь ФПСУ з неповнолітніх вихованців державного авіаційно-спортивного клубу Міністерства освіти і науки вимагали "безповоротну фінансову допомогу" за участь у національних змагання з класичного парашутизму серед юніорів; Генеральна прокуратура України провела перевірку й з`ясувала, що ніякого чемпіонату України з класичного парашутизму серед юніорів насправді ніколи не було, а гроші зі спортсменів збирали аферисти, які по підроблених документах зареєстрували громадську організацію з пишномовною назвою "федерація парашутного спорту України". Щоправда, жодних повноважень спортивної федерації ця контора ніколи не мала; ФПСУ є псевдо федерацією; створювалась видимість проведення змагань; спортсмени сплачували всі витрати на проведення змагань (хоча тоді є незрозумілим, навіщо спортсменам було оплачувати проживання, харчування, пальне для літака, "добові" тощо, якщо змагання не проводилися); відносно керівників ФПСУ була відкрита кримінальна справа по обвинуваченню в шахрайстві.
Зобов`язано ОСОБА_3 спростувати розповсюджену ним недостовірну інформацію щодо ОСОБА_1 та ВГО "ФПСУ" шляхом розміщення на веб-сайтах ІНФОРМАЦІЯ_3 протягом одного місяця з моменту набуття чинності судового рішення у справі повідомлення під заголовком "СПРОСТУВАННЯ" наступного змісту:
"ІНФОРМАЦІЯ_15 на даному веб-сайті була розміщена стаття "ІНФОРМАЦІЯ_5", в якій мною була викладена недостовірна інформація щодо ОСОБА_1 та Всеукраїнської громадської організації "Федерація парашутного спорту України".
Зокрема, недостовірною є інформація стосовно того, що ОСОБА_1 фінансував "тітушок" під час подій на Майдані, є шахраєм, "типу президентом псевдо "федерації", спортсмени-парашутисти платили ОСОБА_1 "безповоротну фінансову допомогу" за участь у чемпіонаті України (в тому числі, по 2 тис. грн. з кожного учасника та по 5 тис. грн. з кожної команди), налагодив торгівлю неіснуючими в країні "сертифікатами парашутиста" (зокрема, неповнолітнім).
Недостовірною також є інформація, що прокуратура м. Києва відкрила відносно керівників "федерації" - ОСОБА_1 та ОСОБА_9 кримінальні справи по обвинуваченню в шахрайстві (кримінальна справа була відкрита не відносно певних осіб, а по факту, а ОСОБА_1 жодне обвинувачення по ній не висувалося), з воцарінням ОСОБА_18 побори зі спортсменів відновились з новою силою, а розслідування кримінальної справи різко пригальмувалось у зв`язку з тим, що ОСОБА_1 переметнувся в штаб харківського губернатора ОСОБА_21, а останній підключив всі можливості, щоб вберегти ОСОБА_1 та ОСОБА_9 від знайомства з меню Лук`янівського СІЗО; щоправда, кримінальну справу закрити не вдалось, її просто поклали на полицю й не проводили жодних дій аж до травня 2014 року (насправді, вона була закрита 26 грудня 2011 року, тобто задовго до публікації статті). Також не відповідає дійсності інформація, що аферист ОСОБА_1 у вересні 2013 року підсунув на підпис попередньому міністру ОСОБА_24 нормативно-правовий акт, згідно з яким до участі в державних змаганнях з парашутного спорту допускаються лише громадяни, які вступили в громадську організацію ОСОБА_1-ОСОБА_9, купили в ОСОБА_9 "сертифікат парашутиста" й пред`явили платіжний документ про сплату шахраям безповоротної фінансової допомоги та накази, які були скасовані судовими рішеннями і згідно яких зі спортсменів збиралися гроші, виносилися на прохання аферистів ОСОБА_1 і ОСОБА_9 . Крім того, недостовірною є інформація стосовно того, що на обговорення моїх позовів до Міністерства молоді та спорту були запрошені аферисти, на якому заступник міністра ОСОБА_26 продемонстрував присутнім ОСОБА_1 в якості "смотрящего" по парашутному спорту й оголосив, що без дозволу ОСОБА_1 спортом ніхто займатися не буде. Також недостовірним є зміст коментаря до фотографії, у якому ОСОБА_1 характеризується, зокрема, як спонсор "тітушек".
Не відповідає дійсності і те, що на користь ФПСУ з неповнолітніх вихованців державного авіаційно-спортивного клубу Міністерства освіти і науки вимагали "безповоротну фінансову допомогу" за участь у національних змаганнях з класичного парашутизму серед юніорів; Генеральна прокуратура України провела перевірку і з`ясувала, що ніякого чемпіонату України з класичного парашутизму серед юніорів насправді ніколи не було, а гроші зі спортсменів збирали аферисти, які по підроблених документах зареєстрували громадську організацію з пишномовною назвою "федерація парашутного спорту України". Щоправда, жодних повноважень спортивної федерації ця контора ніколи не мала; ФПСУ є псевдо федерацією; створювалась видимість проведення змагань; спортсмени сплачували всі витрати на проведення змагань (хоча тоді є незрозумілим, навіщо спортсменом було оплачувати проживання, харчування, пальне для літака, "добові" тощо, якщо змагання не проводилися); відносно керівників ФПСУ була відкрита кримінальна справа по обвинуваченню в шахрайстві.
ОСОБА_29".
Визнано недостовірною та такою, що порочить честь, гідність і ділову репутацію ОСОБА_1 та ділову репутацію ВГО "ФПСУ" інформацію, викладену і розповсюджену ОСОБА_3 у статті "ІНФОРМАЦІЯ_6", яка ІНФОРМАЦІЯ_13 була розміщена на веб-сайті ІНФОРМАЦІЯ_12/ щодо того, що:
" ОСОБА_1, який являється керівником ВГО "ФПСУ", домовлявся з начальником (начальниками) авіаспортивного клубу, що до нього приїдуть парашутисти "пострибати за гроші", є шахраєм та намагався робити повну імітацію національних змагань і видавав куплені в "Спорттоварах" медалі й дипломи; є аферистом та діяв в координації зі співробітниками департаменту неолімпійських видів спорту й ділився з ними заробітками; проти нього, як керівника ФПСУ, була порушена кримінальна справа по обвинуваченню в шахрайстві, а Генеральною прокуратурою України було внесено припис повернути спортсменам всі зібрані з них гроші; ФПСУ діє при Міністерстві (мається на увазі Мінмолодьспорт України) та зареєстрована по підроблених документах; виготовляла від імені Міністерства положення про змагання та направляла в спортивні організації запрошення для участі в неіснуючих змаганнях, при цьому умовою допуску спортсменів була сплата великих грошових сум на користь ФПСУ по 2 тисячі грн з кожного учасника і по 5 тисяч грн з кожної команди, а також придбання ФПСУ "сертифікатів парашутиста"; співробітники ФПСУ є аферистами, які самотужки виготовляли на звичайному принтері і продавали від імені держави як документ, що, начебто, надає право виконувати парашутні стрибки в Україні; аферисти (маються на увазі співробітники ФПСУ) діяли в координації зі співробітниками департаменту неолімпійських видів спорту, з якими, очевидно, ділились заробітками; для створення видимості законності дій шахраїв (маються на увазі співробітники ФПСУ) в Міністерстві щороку змінювалась нумерація псевдо-чемпіонатів і Кубків України з парашутного спорту, що включались в Єдиний календарний план, хоча вони й не проводились; проти ОСОБА_1, як керівника ФПСУ, була порушена кримінальна справа по обвинуваченню в шахрайстві, а Генеральною прокуратурою України було внесено припис повернути спортсменам всі зібрані з них гроші; після призначення Міністром ОСОБА_24 всі побори зі спортсменів були відновлені (мається на увазі з боку ФПСУ)".
Зобов`язано ОСОБА_3 спростувати розповсюджену ним недостовірну інформацію щодо ОСОБА_1 та ВГО "ФПСУ" шляхом розміщення на веб-сайті ІНФОРМАЦІЯ_2 з моменту набуття чинності судового рішення у справі повідомлення під заголовком "СПРОСТУВАННЯ" наступного змісту:
"ІНФОРМАЦІЯ_13 на веб-сайті сайті ІНФОРМАЦІЯ_12/ була розміщена стаття "ІНФОРМАЦІЯ_6", в якій мною була викладена недостовірна інформація щодо ОСОБА_1 та Всеукраїнської громадської організації "Федерація парашутного спорту України".
Зокрема, недостовірною є інформація стосовно того, що ОСОБА_1, який являється керівником Всеукраїнської громадської організації "Федерація парашутного спорту України", домовлявся з начальником (начальниками) авіаспортивного клубу, що до нього приїдуть парашутисти "пострибати за гроші", є шахраєм та намагався робити повну імітацію національних змагань і видавав куплені в "Спорттоварах" медалі й дипломи; є аферистом та діяв в координації зі співробітниками Департаменту неолімпійських видів спорту й ділився з ними заробітками; проти нього, як керівника ФПСУ, була порушена кримінальна справа по обвинуваченню в шахрайстві, а Генеральною прокуратурою України було внесено припис повернути спортсменам всі зібрані з них гроші.
Також недостовірною є інформація стосовно того, що Всеукраїнська громадська організація "Федерація парашутного спорту України" діє при Міністерстві (мається на увазі Мінмолодьспорт України) та зареєстрована по підроблених документах. Також не відповідає дійсності інформація, що Всеукраїнська громадська організація "Федерація парашутного спорту України" виготовляла від імені Міністерства (мається на увазі Мінмолодьспорт України) положення про змагання та направляла в спортивні організації запрошення для участі в неіснуючих змаганнях, при цьому умовою допуску спортсменів була сплата великих грошових сум на користь ФПСУ по 2 тисячі грн з кожного учасника й по 5 тисяч грн з кожної команди, а також придбання у Всеукраїнської громадської організації "Федерація парашутного спорту України" сертифікатів парашутиста. Недостовірними є і відомості про те, що співробітники Всеукраїнської громадської організації "Федерація парашутного спорту України" є аферистами, які самотужки виготовляли на звичайному принтері сертифікат парашутиста й продавали від імені держави як документ, що, начебто, надає право виконувати парашутні стрибки в Україні та діяли в координації зі співробітниками департаменту неолімпійських видів спорту, з якими, очевидно, ділились заробітками.
Також не відповідає дійсності те, що для створення видимості законності дій шахраїв (маються на увазі співробітники ФПСУ) в Міністерстві (мається на увазі Мінмолодьспорт України) щороку змінювалась нумерація псевдо-чемпіонатів і Кубків України з парашутного спорту, що включались в Єдиний календарний план, хоча вони й не проводились. Недостовірною являється інформація стосовно того, що проти керівників Всеукраїнської громадської організації "Федерація парашутного спорту України" була порушена кримінальна справа по обвинуваченню в шахрайстві, а Генеральною прокуратурою України було внесено припис повернути спортсменам всі зібрані з них гроші та про те, що після призначення міністром ОСОБА_24 всі побори зі спортсменів були відновлені (мається на увазі з боку Всеукраїнської громадської організації "Федерація парашутного спорту України").
ОСОБА_29".
Зобов`язано ОСОБА_2 протягом одного місяця з моменту набуття чинності судового рішення у справі вилучити з веб-порталу ІНФОРМАЦІЯ_2 статтю під назвою "ІНФОРМАЦІЯ_5", розміщену за посиланням:
ІНФОРМАЦІЯ_11/ і датовану ІНФОРМАЦІЯ_15 та статтю під назвою "ІНФОРМАЦІЯ_6", розміщену за посиланням:
ІНФОРМАЦІЯ_6/ і датовану ІНФОРМАЦІЯ_13.
Зобов`язано ТОВ "Інтернет Інвест" протягом одного місяця з моменту набуття чинності судового рішення у справі вилучити з веб-порталу www.ІНФОРМАЦІЯ_3 статтю, датовану ІНФОРМАЦІЯ_15 і розміщену за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_9 під назвою "ІНФОРМАЦІЯ_5".
Зобов`язано ТОВ "Інтернет Інвест" протягом одного місяця з моменту набуття чинності судового рішення у справі вилучити з веб-порталу www.ІНФОРМАЦІЯ_2 лінк, датований ІНФОРМАЦІЯ_15 й розміщений за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_2 під назвою " ІНФОРМАЦІЯ_1" та розмістити на веб-сайті www.ІНФОРМАЦІЯ_2 протягом одного місяця з моменту набуття чинності судового рішення у справі повідомлення під заголовком "СПРОСТУВАННЯ" наступного змісту:
"ІНФОРМАЦІЯ_15 на нашому сайті був розміщений лінк (посилання) на сайт ІНФОРМАЦІЯ_2". Повідомляємо, що деяка інформація, яка стосується ОСОБА_1 та Всеукраїнської громадської організації "Федерація парашутного спорту України" та розміщена по вказаному лінку, є недостовірною, у зв`язку з чим на сайті ІНФОРМАЦІЯ_2 було викладено її спростування. Для ознайомлення з ним, пропонуємо Вам перейти на ІНФОРМАЦІЯ_2".
Стягнуто із ОСОБА_2, ОСОБА_3, ТОВ "Інтернет Інвест" солідарно на користь ОСОБА_1 10 000,00 грн моральної шкоди, заподіяної внаслідок поширення недостовірної інформації, яка порочить його честь, гідність і ділову репутацію, у задоволенні решти суми відмовлено.
Стягнуто із ОСОБА_2, ОСОБА_3, ТОВ "Інтернет Інвест" солідарно на користь ОСОБА_1 10 000,00 грн. моральної шкоди, заподіяної внаслідок поширення недостовірної інформації, яка порочить його честь, гідність і ділову репутацію, в задоволенні решти суми відмовлено.
Стягнуто із ОСОБА_2, ОСОБА_3, ТОВ "Інтернет Інвест" у рівних частках з кожного на користь ОСОБА_1 2 462,65 грн судового збору.
Задовольняючи позов у частині спростування інформації, суд першої інстанції виходив з того, що публікації у статтях "ІНФОРМАЦІЯ_5" та "ІНФОРМАЦІЯ_6" є такими, що за своїм змістом та способом викладення (використання у тексті для характеристики особистості та діяльності підекспертного тільки тих термінів, які за свої значенням формують у читача антипатію та негативні уявлення до тієї особи, яку вони характеризують, відсутність інших, альтернативних, характеристик, оцінок дій, тощо) формують категорично негативну громадську думку щодо ОСОБА_1 і можуть підривати його авторитет та ділову репутацію та принижувати честь та гідність.
Частково задовольняючи позовні вимоги у частині стягнення моральної шкоди, суд першої інстанції виходив з доведеності моральних страждань та психологічних переживань ОСОБА_1 .
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
Постановою Київського апеляційного суду від 01 вересня 2021 року апеляційні скарги ОСОБА_3 та ТОВ "Інтернет Інвест" задоволено.
Рішення Дарницького районного суду міста Києва від 29 березня 2021 року скасовано та ухвалено нове судове рішення наступного змісту.
У задоволенні позову ВГО "ФПСУ" до ОСОБА_2, ОСОБА_3, ТОВ "Інтернет Інвест" про захист честі, гідності і ділової репутації, спростування недостовірної інформації, відшкодування моральної шкоди відмовлено.
Стягнуто з ВГО "ФПСУ" на користь ОСОБА_3 судовий збір у сумі 3 690,00 грн.
Провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2, ОСОБА_3, ТОВ "Інтернет Інвест" про захист, честі, гідності, ділової репутації, спростування недостовірної інформації, відшкодування моральної шкоди закрито (у зв`язку із смертю позивача ОСОБА_1 ).
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову ВГО "ФПСУ", суд апеляційної інстанції виходив з того, що на момент опублікування спірної інформації ОСОБА_1 був публічною особою, депутатом Харківської обласної ради, а тому відповідно межа допустимої критики та обсяги поширення інформації щодо нього є значно ширшими, ніж щодо непублічної особи, оскільки його дії становлять підвищений суспільний інтерес.
ОСОБА_3 на момент опублікування спірної інформації працював журналістом.
Матеріали цієї справи містять низку судових рішень, листів ВГО "ФПСУ", прокуратури міста Києва, депутатських звернень, у яких міститься певна інформація щодо особи та діяльності ОСОБА_1 та ВГО "ФПСУ", зокрема, щодо відкриття та закриття кримінального провадження відносно ОСОБА_1, щодо сплати колективних та індивідуальних річних внесків членами ВГО "ФПСУ", відсутність у ВГО "ФПСУ" повноважень спортивної федерації, реєстрація ВГО "ФПСУ" за підробленими документами, щодо привласнення посадовими особами ВГО "ФПСУ" грошових коштів членів федерації під час проведення турніру з парашутного спорту.
ОСОБА_3, будучи журналістом та проаналізувавши інформацію, яка міститься у вищевказаних документа, висловив свою думку щодо неї у статтях "ІНФОРМАЦІЯ_5" та "ІНФОРМАЦІЯ_6" за власним суб`єктивним переконанням. Тобто інформація, викладена у зазначених статтях, не є особистим твердженням ОСОБА_3, а є оцінкою інформації, отриманої із судових рішень, листів, звернень та його власними висновками щодо неї. Такі висновки не можуть бути ані спростовані, ані підтверджені.
Отже, поширення таких висновків ОСОБА_3 повинно оцінюватись з точки зору суспільно відповідальної поведінки будь-якої особи перед суспільством, а аналіз таких висновків повинен здійснюватися суспільством на основі усієї інформації, отриманої з різних джерел.
Вжиті у статтях "ІНФОРМАЦІЯ_5" та "ІНФОРМАЦІЯ_6" ОСОБА_3 висловлювання щодо позивачів відображають лише власну оцінку реальних подій, висловлену у формі оціночних суджень, суб`єктивної думки, критичних зауважень, припущень, а тому не є недостовірною інформацією, а відтак не підлягають скасуванню.
Застосування у зазначених статтях слів "шахрай", "мародери", "аферист" не можна розцінювати як звинувачення чи образу ОСОБА_1, оскільки такі слова можуть носити склад провокаційного забарвлення.
Суд апеляційної інстанції вважав, що інформація, зазначена у статтях "ІНФОРМАЦІЯ_5" та "ІНФОРМАЦІЯ_6" не виходить за рамки суспільної моралі, висловлена у формі, що не принижує гідність, честь чи ділову репутацію, не носить характеру завідомо неправдивих відомостей та не є розповсюдженням завідомо неправдивої інформації, а відтак підстави для її скасування відсутні.
Закриваючи провадження у справі у частині позовних вимог ОСОБА_1, суд апеляційної інстанції задовольнив клопотання ОСОБА_3 та вказав, що предметом цього позову є захист, честі, гідності, ділової репутації, спростування недостовірної інформації, відшкодування моральної шкоди. Встановивши, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_4 помер, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про наявність підстав для закриття провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2, ОСОБА_3, ТОВ "Інтернет Інвест" про захист, честі, гідності, ділової репутації, спростування недостовірної інформації, відшкодування моральної шкоди у зв`язку зі смертю позивача, з врахуванням того, що спірні правовідносини не допускають правонаступництва.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У жовтні 2021 року представник ВГО "ФПСУ" - адвокат Володько С. С. подав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати постанову Київського апеляційного суду від 01 вересня 2021 року у частині відмови у задоволенні позовних вимог та залишити в цій частині в силі рішення Дарницького районного суду міста Києва від 29 березня 2021 року.
Рух касаційної скарги у суді касаційної інстанції
07 жовтня 2021 року ухвалою Верховного Суду касаційну скаргу залишено без руху, надано час на усунення недоліків.
03 листопада 2021 року ухвалою Верховного Суду відкрито касаційне провадження, витребувано справу із Дарницького районного суду міста Києва.
У листопаді 2021 року справа надійшла до Верховного Суду.
09 вересня 2022 року ухвалою Верховного Суду справу призначено до розгляду у складі колегії із п`яти суддів, у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 08 червня 2021 року у справі № 918/121/20.