1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 жовтня 2022 року

м. Київ

справа № 200/4263/21

адміністративне провадження № К/9901/47058/21; К/9901/46114/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,

суддів: Губської О.А., Соколова В.М.,

секретаря судового засідання Трубецької М. В.,

представника відповідачів Кутєпова О.Є.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги Офісу Генерального прокурора, Донецької обласної прокуратури на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 липня 2021 року (суддя: Арестова Л.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2021 року (судді: Міронова Г.М., Сіваченко І.В., Казначеєв Е.Г.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Офісу Генерального прокурора, Третьої кадрової комісії з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих), Офісу Генерального прокурора України, Донецької обласної прокуратури про визнання рішення та наказу протиправними їх скасуванню та зобов`язання поновити на роботі,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Офісу Генерального прокурора, Третьої кадрової комісії з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) (далі - відповідач - 1), Офісу Генерального прокурора України (далі - відповідач - 2), Донецької обласної прокуратури (далі - відповідач - 3) про:

- визнання протиправним та скасування рішення Третьої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) від 10 грудня 2020 року № 2 про неуспішне проходження атестації прокурором Великоновосілківського відділу Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області ОСОБА_1 ;

- визнання протиправним та скасування наказу керівника Донецької обласної прокуратури Білоусова Є.О. від 15 березня 2021 року № 498-к про звільнення ОСОБА_1 з посади прокурора Великоновосілківського відділу Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області та з органів прокуратури;

- поновлення ОСОБА_1 в органах прокуратури на посаді прокурора Великоновосілківського відділу Волноваської окружної прокуратури Донецької області або іншій рівнозначній посаді в оновлених органах прокуратури, Донецької обласної прокуратури з 18 березня 2021 року, зарахувавши час вимушеного прогулу у загальний строк служби в органах прокуратури України;

- стягнення з Донецької обласної прокуратури на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу, починаючи з 18 березня 2021 року і до моменту фактичного поновлення на роботі.

В обґрунтування зазначив, що він працював в органах прокуратури України, зокрема, з 08 жовтня 2019 року по 17 березня 2021 року на посаді прокурора Великоновосільського відділу Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області.

На виконання Порядку проходження прокурорами атестації, затвердженого наказом Генерального прокурора від 03 жовтня 2019 року N 221, позивач взяв участь в атестації прокурорів, успішно пройшов І та II етапи атестації. Позивача допущено до співбесіди з Третьою кадровою комісією (останній етап атестації), яка відбулася 10 грудня 2020 року, за результатами якої комісією ухвалено рішення про неуспішне проходження атестації позивачем.

10 грудня 2020 року до початку співбесіди, позивачем вирішено практичне завдання № 9 та надані письмові відповіді членам комісії. Комісією задавались питання стосовно анонімного повідомлення, яке надійшло до неї стосовно позивача про те, що коли позивач працював на посаді слідчого Великоновосілківського ВП Волноваського ВП ГУНП в Донецькій області в 2018 році, він нібито сприяв укриттю від обліку злочину за участю працівника Красноармійської місцевої прокуратури, що в подальшому могло сприяти позитивному ставленню до позивача керівництва Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області. На питання по даному повідомленню позивач також надав відповіді Комісії.

10 грудня 2020 року кадровою комісією прийнято рішення про неуспішне проходження позивачем атестації.

Позивач вважає таке рішення протиправним та таким, яке підлягає скасуванню, оскільки ним порушено права позивача передбачені частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме оскаржуване рішення кадрової комісії не відповідає критеріям обґрунтованості, безсторонності, та законності, оскільки у відповідача - 1 при його прийнятті були відсутні жодні докази некомпетентності позивача, невідповідності вимогам професійної етики та недоброчесності. Відповідно, на думку позивача, рішення прийнято з урахуванням суб`єктивних сумнівів членів комісії, а зазначення у спірному рішенні про порушення позивачем вимог статті 214 КПК України є безпідставним.

Позивач вказує, що фізичні та юридичні особи, органи державної влади, органи місцевого самоврядування мають право подавати до кадрової комісії відомості, які можуть свідчити про невідповідність прокурора критеріям компетентності, професійної етики та доброчесності, проте в оскаржуваному рішенні Комісії не зазначені джерела походження відомостей про порушенням вимог статті 214 КПК України позивачем, та не надано жодної оцінки наданим останнім поясненням з цього приводу.

Позивач звертає увагу, що в порушення вимог п.п.5,6 розділу І Порядку № 221 Комісією при прийнятті спірного рішення не були взяті до уваги результати здачі позивачем І та II етапів атестації, а безпосередньо оскаржуване рішення не містить у собі оцінки рівня професійної компетентності з огляду на результати виконаного позивачем практичного завдання, як не містить такої і серед причин непроходження позивачем атестації, тобто відсутність в оскаржуваному рішенні Комісії посилань на конкретні обставини і підстави, а також відсутність у відповідача будь-яких доказових доводів, які б слугували і стали підставою для дискреційних висновків Комісії, за яких позивач не відповідає законодавчо визначеним критеріям для зайняття посади прокурора, перевірка на наявність яких здійснюється в межах атестації прокурорів, є самостійним та достатнім підґрунтям для визнання його протиправним та скасування.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 22 липня 2021 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2021 року позов, задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Третьої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) від 10 грудня 2020 року № 2 про неуспішне проходження атестації позивачем прокурором Великоновосілківського відділу Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області.

Визнано протиправним та скасовано наказ керівника Донецької обласної прокуратури Білоусова Є.О. від 15 березня 2021 року № 498-к про звільнення позивача з посади прокурора Великоновосілківського відділу Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області та з органів прокуратури.

Поновлено позивача на посаді прокурора Великоновосілківського відділу Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області з 18 березня 2021 року.

Стягнуто з Донецької обласної прокуратури на користь позивача середній заробіток за весь час вимушеного прогулу, починаючи з 18 березня 2021 року по 22 липня 2021 року в розмірі 81 795, 46 грн. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Ухвалюючи вказане рішення, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний адміністративний суд виходив з того, що рішення кадрової комісії про неуспішне проходження атестації позивачем не відповідає критеріям обґрунтованості, оскільки відповідачами не надано доказів, які вважаються встановленими та мали вирішальне значення для його прийняття, достовірність даних, які були взяті кадровою комісією до уваги.

Суди попередніх інстанцій вказували, що в рішенні комісії від 10 грудня 2020 року № 2 зазначено лише про невідповідність позивача вимогам професійної компетентності, а також загальноприйнятим етичним нормам поведінки (стаття 16 Кодексу професійної етики та поведінки прокурорів). Будь-якої інформації стосовно доброчесності або виконання практичного завдання позивачем у рішенні комісії не тільки не відображено, але й виходячи зі змісту оскаржуваного рішення, ці питання взагалі не були предметом розгляду комісії під час співбесіди з позивачем.

Суди попередніх інстанцій виходили з того, що рішення Третьої кадрової комісії від 10 грудня 2020 року № 2 "Про неуспішне проходження прокурором атестації" не містить жодного підтвердженого факту недоброчесності позивача, а наведені в рішенні обставини жодним чином не свідчать про невідповідність позивача вимогам доброчесності, професійної компетентності, оскільки не ґрунтуються на належних доказах зворотного.

За висновками судів попередніх інстанцій, з урахуванням правової позиції викладеної у постанові Верховного Суду від 27 жовтня 2021 року у справі № 340/3563/20 Третьою кадровою комісією зроблені висновки, які не ґрунтуються на фактичних обставинах та з порушенням чинних норм Закону України "Про прокуратуру" та Кодексу професійної етики та поведінки працівників прокуратури. Натомість абзац третій пункту 12 Порядку № 233 регламентує, що рішення про неуспішне проходження атестації повинно бути мотивованим із зазначенням обставин, що вплинули на його прийняття.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційних скарг

Касаційні скарги Офісу Генерального прокурора, Донецької обласної прокуратури подані на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідачі вказують на відсутність висновку Верховного Суду щодо дискреційних повноважень кадрової комісії на прийняття рішень стосовно прокурорів, які неуспішно пройшли атестацію згідно з нормами Закону № 113-ІХ та їх вмотивованості та обґрунтованості, а саме пунктів 9, 12, 17 розд. II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури", пункту 3 розд. І, пунктів 15, 16 розділу VI Порядку проходження прокурорами атестації, затвердженого наказом Генерального прокурора від 03 жовтня 2019 № 221, пункту 12 розділу І Порядку роботи кадрових комісій, затвердженого наказом Генерального прокурора від 17 жовтня 2019 року № 233.

Позиція інших учасників справи

Відзивів на касаційні скарги не надходило.

У судовому засіданні представник відповідачів просив задовольнити касаційну скаргу, скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні позову.

Позивач у судове засідання не з`явився, просив розгляд справи здійснювати без його участі.

Рух касаційної скарги

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 02 лютого 2022 року (судді: Загороднюк А.Г., Губська О.А., Соколов В.М.) відкрито касаційне провадження за скаргою Офісу Генерального прокурора на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 липня 2021 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2021 року.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 03 лютого 2022 року (судді: Загороднюк А.Г., Губська О.А., Соколов В.М.) відкрито касаційне провадження за скаргою Донецької обласної прокуратури на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 липня 2021 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2021 року.

Ухвалою Верховного Суду від 06 жовтня 2022 року призначено справу до розгляду.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Позивач проходив службу в органах прокуратури України з 08 жовтня 2019 року по 17 березня 2021 року на посаді прокурора Великоновосільського відділу Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області, про що свідчать наказ Генерального прокурора України від 04 жовтня 2019 року № 212к про призначення позивача на посаду та копія трудової книжки від 12 серпня 2008 року. Позивач має статус учасника бойових дій.

Позивач надав заяву про переведення на посаду прокурора в окружній прокуратурі та про намір пройти атестацію, взяв участь у проходженні атестації з метою надання оцінки його професійній компетентності, професійній етиці та доброчесності прокурора.

Наказом Генерального прокурора від 10 вересня 2020 року № 424 створено Третю кадрову комісію обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих). Наказом Генерального прокурора від 15 вересня 2020 року № 452 внесено зміни до наказу Генерального прокурора від 10 вересня 2020 року № 424.

За результатами проходження тестування на знання та вміння у застосуванні закону і відповідність здійснювати повноваження прокурора кількість набраних балів позивача становить 83 балів (зі 100 можливих), що підтверджується відомістю про результати тестування на знання та вміння у застосуванні закону і відповідність здійснювати повноваження прокурора (т. 1 а.с. 186-187).

З відомості про результати тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки вбачається, що позивачем отримано за вербальний блок - 107 балів, за абстрактно-логічний блок - 103 бали, середній арифметичний бал - 105 (т. 1 а.с. 54-55).

За графіком співбесід прокурорів регіональних прокуратур на 10 грудня 2020 року, сформованим і схваленим на спільному засіданні кадрових комісій від 26 листопада 2020 року (протокол № 2 від 26 листопада 2020 року), Третьою кадровою комісією на вказану дату призначена співбесіда з позивачем.

10 грудня 2020 року позивачем в рамках проходження атестації виконано практичне завдання.

На засіданні Третьої кадрової комісії 10 грудня 2020 року першим питанням порядку денного серед іншого розглядалось питання про проведення співбесіди з прокурорами, включеними комісією до графіку співбесід на 10 грудня 2020 року та ухвалення індивідуальних рішень про неуспішне проходження прокурорами атестації за результатами співбесід, проведених Третьою кадровою комісією на 10 грудня 2020 року (за наявності) (третє питання порядку денного), про що свідчить протокол № 17 засідання Третьої кадрової комісії від 10 грудня 2020 року.

За змістом вказаного протоколу слухали голову комісії ОСОБА_2 щодо ухвалення індивідуальних рішень про неуспішне проходження прокурорами атестації за результатами співбесіди, проведених Третьою кадровою комісією 10 грудня 2020 року.

З посиланням на пункт 17 розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" та пункт 6 розділу І, пункт 16 розділу IV Порядку проходження прокурорами атестації, враховуючи результати проведення співбесіди з метою виявлення відповідності прокурора вимогам професійної компетентності, професійної етики та доброчесності, вирішили ухвалити індивідуальні рішення про неуспішне проходження прокурорами атестації за результатами співбесід, проведених Третьою кадровою комісією (Додаток 2), голосували "За" одноголосно. Іншої інформації щодо прийнятого рішення у відношенні позивача в протоколі немає.

У рішенні Третьої кадрової комісії про неуспішне проходження прокурором атестації від 10 грудня 2020 року № 2 вказано, що позивач, будучи обізнаним про кримінальне правопорушення за фактом дорожено - транспортної пригоди 01 січня 2018 року не виконав вимоги статті 214 КПК України та не вніс відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Внаслідок чого не переконав членів комісії у його відповідності вимогам професійної компетентності, а також загальноприйнятим етичним нормам поведінки (статті 16 Кодекс професійної етики та поведінки прокурорів), зокрема, бути правдивим.

У зв`язку з викладеним, з посиланням на пункти 11-16 розділу IV Порядку проходження прокурорами атестації, затвердженого наказом Генерального прокурора від 03 жовтня 2019 року № 221 (зі змінами), Комісія ухвалила рішення про неуспішне проходження атестації прокурором Великоновосілківського відділу Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області ОСОБА_1 (т. 1 а.с. 17-18, 204-207).

В обґрунтування прийнятого рішення Третя кадрова комісія про неуспішне проходження прокурором атестації від 10 грудня 2020 року № 2 зазначила:

- до Комісії надійшло повідомлення про те, що позивач, будучи слідчим слідчого відділення Великоновосілківського відділення поліції Волноваського відділу поліції ГУ НП в Донецькій області, своїми неналежними діями сприяв укриттю від обліку злочину, що в подальшому могло сприяти йому у позитивному ставленні до нього керівництва Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області.

Рішення Третьої кадрової комісії про неуспішне проходження прокурором атестації від 10 грудня 2020 року № 2 підписано всіма членами комісії.

Наказом керівника обласної прокуратури від 15 березня 2021 року № 498-к звільнено позивача з посади прокурора Великоновосілківського відділу Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області та органів прокуратури на підставі пункту 9 частини першої статті 51 Закону України "Про прокуратуру" з 17 березня 2021 року (т. 1 а.с. 19).

Вказаний наказ прийнято на підставі рішення № 2 кадрової комісії № 3 від 10 грудня 2020 року.

Вважаючи його звільнення, на підставі рішення кадрової комісії незаконним, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.

Релевантні джерела права й акти їх застосування

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 4 Закону № 1697-VII встановлено, що організація та діяльність прокуратури України, статус прокурорів визначаються Конституцією України, цим та іншими законами України, чинними міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Законом України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру" (далі також - Закон № 1697-VII) забезпечуються гарантії незалежності прокурора, зокрема щодо особливого порядку його призначення на посаду, звільнення з посади, притягнення до дисциплінарної відповідальності тощо.

Законом України від 19 вересня 2019 року № 113-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" (діє з 25 вересня 2019 року, далі - Закон № 113-IX) до Закону № 1697-VII були внесені зміни.

Зокрема, в тексті Закону №1697-VII слова "Генеральна прокуратура України", "регіональні прокуратури", "місцеві прокуратури" замінено відповідно на "Офіс Генерального прокурора", "обласні прокуратури", "окружні прокуратури".

Згідно з пунктами 6, 7 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №113-ІХ, з дня набрання чинності цим Законом усі прокурори Генеральної прокуратури України, регіональних прокуратур, місцевих прокуратур, військових прокуратур вважаються такими, що персонально попереджені у належному порядку про можливе майбутнє звільнення з посади на підставі пункту 9 частини першої статті 51 Закону України "Про прокуратуру". Прокурори, які на день набрання чинності цим Законом займають посади прокурорів у Генеральній прокуратурі України, регіональних прокуратурах, місцевих прокуратурах, військових прокуратурах, можуть бути переведені на посаду прокурора в Офісі Генерального прокурора, обласних прокуратурах, окружних прокуратурах лише у разі успішного проходження ними атестації, яка проводиться у порядку, передбаченому цим розділом.

Пунктом 10 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №113-ІХ, встановлено, що прокурори Генеральної прокуратури України, регіональних прокуратур, місцевих прокуратур, військових прокуратур (у тому числі ті, які були відряджені до Національної академії прокуратури України для участі в її роботі на постійній основі) мають право в строк, визначений Порядком проходження прокурорами атестації, подати Генеральному прокурору заяву про переведення на посаду прокурора в Офісі Генерального прокурора, обласних прокуратурах, окружних прокуратурах. У заяві також повинно бути зазначено про намір пройти атестацію, надано згоду на обробку персональних даних, на застосування процедур та умов проведення атестації. Форма та порядок подачі заяви визначаються Порядком проходження прокурорами атестації.

Згідно із п. 11 Розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX, атестація прокурорів проводиться кадровими комісіями офісу Генерального прокурора, кадровими комісіями обласних прокуратур.

Пунктом 14 Розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX, графік проходження прокурорами атестації встановлює відповідна кадрова комісія. Атестація проводиться прозоро та публічно, у присутності прокурора, який проходить атестацію. Перебіг усіх етапів атестації фіксується за допомогою технічних засобів відео- та звукозапису.

На виконання вимог Закону №113-IX, наказом Генерального прокурора №221 від 03 жовтня 2019 року затверджено Порядок проходження прокурорами атестації (далі - Порядок №221).

За визначенням, що міститься в пункті 1 розділу 1 Порядку №221 атестація прокурорів - це встановлена Розділом II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX та цим Порядком процедура надання оцінки професійній компетентності, професійній етиці та доброчесності прокурорів Генеральної прокуратури України, регіональних прокуратур, місцевих прокуратур і військових прокуратур.

У відповідності до пунктів 2, 4 Порядку № 221 атестація прокурорів Генеральної прокуратури України (включаючи прокурорів Головної військової прокуратури, прокурорів секретаріату Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів), регіональних, місцевих прокуратур та військових прокуратур проводиться відповідними кадровими комісіями. Порядок роботи, перелік і склад кадрових комісій визначаються відповідними наказами Генерального прокурора.

Атестація прокурорів проводиться кадровими комісіями прозоро та публічно у присутності прокурора, який проходить атестацію.

Предметом атестації є оцінка: 1) професійної компетентності прокурора (у тому числі загальних здібностей та навичок); 2) професійної етики та доброчесності прокурора.

Пунктами 6-8 розділу I Порядку № 221 визначено, що атестація включає в себе три етапи:

1) складання іспиту у формі анонімного тестування з використанням комп`ютерної техніки з метою виявлення рівня знань та умінь у застосуванні закону, відповідності здійснювати повноваження прокурора;

2) складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки;

3) проведення співбесіди з метою виявлення відповідності прокурора вимогам професійної компетентності, професійної етики та доброчесності. Для оцінки рівня володіння практичними уміннями та навичками прокурори виконують письмове практичне завдання.

За результатами атестації прокурора відповідна кадрова комісія ухвалює одне із таких рішень:

1) рішення про успішне проходження прокурором атестації;

2) рішення про неуспішне проходження прокурором атестації. Форми типових рішень визначені у додатку 1 до цього Порядку.

У відповідності до пункту 11 Порядку №221, особиста участь прокурора на всіх етапах атестації є обов`язковою. Перед кожним етапом атестації прокурор пред`являє кадровій комісії паспорт або службове посвідчення прокурора. У разі неявки прокурора для проходження відповідного етапу атестації у встановлені кадровою комісією дату, час та місце, кадрова комісія ухвалює рішення про неуспішне проходження атестації таким прокурором. Факт неявки прокурора фіксується кадровою комісією у протоколі засідання, під час якого мав відбуватися відповідний етап атестації такого прокурора. У виключних випадках, за наявності заяви, підписаної прокурором або належним чином уповноваженою ним особою (якщо сам прокурор за станом здоров`я не може її підписати або подати особисто до комісії) про перенесення дати іспиту у формі анонімного тестування з використанням комп`ютерної техніки з метою виявлення рівня знань та умінь у застосуванні закону, відповідності здійснювати повноваження прокурора, або дати іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, або дати співбесіди з метою виявлення відповідності прокурора вимогам професійної компетентності, професійної етики та доброчесності, кадрова комісія має право протягом трьох робочих днів з дня отримання такої заяви ухвалити рішення про перенесення дати складення відповідного іспиту, проведення співбесіди для такого прокурора. Заява має бути передана безпосередньо секретарю відповідної кадрової комісії не пізніше трьох днів з дати, на яку було призначено іспит, співбесіду відповідного прокурора. До заяви має бути долучена копія документу, що підтверджує інформацію про поважні причини неявки прокурора на складення відповідного іспиту, проходження співбесіди. У разі неможливості надати документальне підтвердження інформації про причини неявки в день подання заяви, прокурор має надати таке документальне підтвердження в день, на який комісією було перенесено проходження відповідного етапу атестації, однак до початку складення відповідного іспиту, проходження співбесіди. Якщо прокурор не надасть документальне підтвердження інформації про поважні причини його неявки до початку перенесеного складення відповідного іспиту, проходження співбесіди, комісія ухвалює рішення про неуспішне проходження атестації таким прокурором. Якщо заява прокурора подана до кадрової комісії з порушенням строку, визначеного цим пунктом, або якщо у заяві не вказані поважні причини неявки прокурора на складення відповідного іспиту, проведення співбесіди кадрова комісія ухвалює рішення про відмову у перенесенні дати та про неуспішне проходження атестації таким прокурором. Інформація про нову дату складення відповідного іспиту, проведення співбесіди для такого прокурора оприлюднюється на офіційному веб-сайті Генеральної прокуратури України (Офісу Генерального прокурора). З моменту оприлюднення відповідної інформації прокурор вважається повідомленим належним чином про нову дату проведення відповідного етапу атестації.

Згідно з пунктом 7 Порядку №221, повторне проходження одним і тим самим прокурором атестації або одного з її етапів не допускається. Якщо складання відповідного іспиту було перервано чи не відбулося з технічних або інших причин, незалежних від членів комісії та прокурора, комісія призначає новий час (дату) складання відповідного іспиту для прокурора.

Відповідно до пункту 1, 2, 4 розділу IV Порядку №221 у разі набрання прокурором за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки кількості балів, яка дорівнює або є більшою, ніж прохідний бал, прокурор допускається до співбесіди.

До початку співбесіди прокурор виконує практичне завдання з метою встановлення комісією його рівня володіння практичними уміннями та навичками.

Для виконанням практичного завдання прокурору видається чистий аркуш (аркуші) паперу з відміткою комісії. Комісія, у разі наявності технічної можливості, може забезпечити виконання прокурорами практичного завдання за допомогою комп`ютерної техніки.

Пунктами 8-11 розділу IV Порядку № 221 визначено, що співбесіда проводиться кадровою комісією з прокурором державною мовою в усній формі. Співбесіда з прокурором може бути проведена в один день із виконанням ним практичного завдання.

Для проведення співбесіди кадрова комісія вправі отримувати в усіх органах прокуратури, у Раді прокурорів України, секретаріаті Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів, Національному антикорупційному бюро України, Державному бюро розслідувань, Національному агентстві з питань запобігання корупції, інших органах державної влади будь-яку необхідну для цілей атестації інформацію про прокурора, в тому числі про:

1) кількість дисциплінарних проваджень щодо прокурора у Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів та їх результати;

2) кількість скарг, які надходили на дії прокурора до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів та Ради прокурорів України, з коротким описом суті скарг;

3) дотримання прокурором правил професійної етики та доброчесності: а) відповідність витрат і майна прокурора та членів його сім`ї, а також близьких осіб задекларованим доходам, у тому числі копії відповідних декларацій, поданих прокурором відповідно до законодавства у сфері запобігання корупції; б) інші дані щодо відповідності прокурора вимогам законодавства у сфері запобігання корупції; в) дані щодо відповідності поведінки прокурора вимогам професійної етики; г) матеріали таємної перевірки доброчесності прокурора;

4) інформацію про зайняття прокурором адміністративних посад в органах прокуратури з копіями відповідних рішень.

Фізичні та юридичні особи, органи державної влади, органи місцевого самоврядування мають право подавати до відповідної кадрової комісії відомості, у тому числі на визначену кадровою комісією електронну пошту, які можуть свідчити про невідповідність прокурора критеріям компетентності, професійної етики та доброчесності. Кадровою комісією під час проведення співбесіди та ухвалення рішення без додаткового офіційного підтвердження можуть братися до уваги відомості, отримані від фізичних та юридичних осіб (у тому числі анонімно).

Дослідження вказаної інформації, відомостей щодо прокурора, який проходить співбесіду (далі - матеріали атестації), здійснюється членами кадрової комісії.

Перед проведенням співбесіди члени комісії можуть надіслати на електронну пошту прокурора, яка вказана у заяві про намір пройти атестацію, повідомлення із пропозицією надати письмові пояснення щодо питань, пов`язаних з матеріалами атестації. У цьому випадку протягом трьох днів з дня отримання повідомлення, але не пізніше ніж за день до дня проведення співбесіди, прокурор може подати комісії електронною поштою письмові пояснення (у разі необхідності - скановані копії документів).

Згідно з пунктами 12-16 розділу IV Порядку № 221 співбесіда полягає в обговоренні результатів дослідження членами комісії матеріалів атестації щодо дотримання прокурором правил професійної етики та доброчесності, а також рівня професійної компетентності прокурора, зокрема, з огляду на результати виконаного ним практичного завдання.

Співбесіда прокурора складається з таких етапів:

1) дослідження членами комісії матеріалів атестації;

2) послідовне обговорення з прокурором матеріалів атестації, у тому числі у формі запитань та відповідей, а також обговорення питання виконаного ним практичного завдання;

Співбесіда проходить у формі засідання комісії.


................
Перейти до повного тексту