1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 жовтня 2022 року

м. Київ

справа №120/8018/20-а

адміністративне провадження № К/9901/35804/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мацедонської В. Е.,

суддів: Данилевич Н. А., Шевцової Н. В.

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Тростянецької селищної ради Вінницької області про визнання протиправними та скасування рішень, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Тростянецької селищної ради Вінницької області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 17 березня 2021 року (головуючий суддя Бошкова Ю. М.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2021 року (головуючий суддя Шидловський В. Б., судді: Боровицький О. А., Матохнюк Д. Б.),

І. Суть спору

У грудні 2020 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Тростянецької селищної ради Вінницької області (далі - відповідач, Тростянецька селищна рада), у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення 1 сесії Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області 8 скликання від 25 листопада 2020 року № 5 "Про затвердження заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради";

- визнати протиправним та скасувати рішення 1 сесії Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області 8 скликання від 25 листопада 2020 року № 6 "Про затвердження керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету";

- визнати протиправним та скасувати рішення 1 сесії Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області 8 скликання від 25 листопада 2020 року № 7 "Про затвердження старост та Положення про старосту";

- визнати протиправним та скасувати рішення 1 сесії Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області 8 скликання від 25 листопада 2020 року № 8 "Про утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності та затвердження персонального складу".

На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що відповідачем порушено порядок оприлюднення спірних рішень, оскільки попередньо, за 10 робочих днів, на сайті Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області проекти рішень 1 сесії Тростянецької селищної ради оприлюднені не були. Указане призвело до порушення прав позивача, як жителя Тростянецької ОТГ, депутата Тростянецької селищної ради 8 скликання.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи.

ОСОБА_1 є новообраним депутатом Тростянецької селищної ради 8 скликання.

Відповідно до рішення Тростянецької селищної територіальної виборчої комісії від 18 листопада 2020 року скликання 1 сесії новообраної Тростянецької селищної ради 8 скликання призначено на 25 листопада 2020 року о 14:00 год.

Згідно з проектом порядку денного подальшої роботи пленарного засідання першої сесії Тростянецької селищної ради 8 скликання на обговорення винесено наступні питання:

1. Про обрання лічильної комісії.

2. Про обрання секретаря селищної ради.

3. Про затвердження заступників селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради.

4. Про затвердження керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету Тростянецької селищної ради.

5. Про затвердження старост та Положення про старосту.

6. Про утворення виконавчого комітету селищної ради, визначення його чисельності та затвердження персонального складу.

7. Про затвердження Положення про постійні комісії Тростянецької селищної ради.

8. Про утворення постійних комісій Тростянецької селищної ради.

9. Про внесення змін до рішення селищної ради від 20 грудня 2019 року № 425 "Про затвердження структури та чисельності апарату Тростянецької селищної ради та її виконавчих органів".

10. Про затвердження структури та загальної чисельності працівників апарату Тростянецької селищної ради та її виконавчого комітету, та виконавчих органів селищної ради.

11. Про утворення виконавчих органів Тростянецької селищної ради.

12. Про створення комунальної установи Тростянецької селищної ради "Тростянецький трудовий архів".

13. Про внесення змін до рішення 37 сесії селищної ради 7 скликання від 20 грудня 2019 року № 422 "Про бюджет Тростянецької селищної об`єднаної територіальної громади на 2020 рік".

Як вказує позивач, з порядком денним даної сесії він, як депутат Тростянецької селищної ради 8 скликання, був ознайомлений лише 25 листопада 2020 року о 13:50 год. під час реєстрації, в якості депутата, у коридорі будівлі, де було визначено проводити першу сесію 8 скликання Тростянецької селищної ради.

Так, серед іншого, рішенням Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області від 25 листопада 2020 року № 5 "Про затвердження заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради" затверджено на посаду заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_2 .

Рішенням Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області від 25 листопада 2020 року № 6 "Про затвердження керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету" затверджено на посаду керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету ОСОБА_3 .

Рішенням Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області від 25 листопада 2020 року № 7 "Про затвердження старост та Положення про старосту" затверджено на посади 11 старост навколишніх сіл та затверджено Положення про старосту Тростянецької селищної об`єднаної територіальної громади у новій редакції.

Рішенням Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області від 25 листопада 2020 року № 8 "Про утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності та затвердження персонального складу" затверджено персональний склад виконавчого комітету Тростянецької селищної ради в кількості 32 особи.

Уважаючи такі рішення відповідача протиправними та прийнятими з порушенням процедури, позивач звернувся із даним позовом до суду за захистом порушених, на його думку, прав та інтересів.

ІІІ. Рішення судів попередніх інстанцій та мотиви їх ухвалення.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 17 березня 2021 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2021 року, позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення 1 сесії Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області 8 скликання від 25 листопада 2020 року № 5 "Про затвердження заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради". Визнано протиправним та скасовано рішення 1 сесії Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області 8 скликання від 25 листопада 2020 року № 6 "Про затвердження керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету". Визнано протиправним та скасовано рішення 1 сесії Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області 8 скликання від 25 листопада 2020 року № 7 "Про затвердження старост та Положення про старосту". Визнано протиправним та скасовано рішення 1 сесії Тростянецької селищної ради Гайсинського району Вінницької області 8 скликання від 25 листопада 2020 року № 8 "Про утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності та затвердження персонального складу".

Суд першої інстанцій, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачем порушено обов`язкові приписи щодо порядку оприлюднення проектів актів органів місцевого самоврядування, установлені Законами України "Про доступ до публічної інформації" та "Про місцеве самоврядування в Україні". Порушення відповідачем порядку оприлюднення проектів спірних рішень та незабезпечення їх обговорення під час сесії селищної ради є достатніми підставами для визнання таких рішень протиправними та їх скасування.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

27 вересня 2021 року Тростянецька селищна рада звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 17 березня 2021 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2021 року.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 15 листопада 2021 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою на підставі п. 1 ч. 4 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

V. Касаційне оскарження

У касаційній скарзі Тростянецька селищна рада просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

На обґрунтування позиції, відповідач посилається на неврахування судами першої та апеляційної інстанцій того, що теоретичне порушення порядку оприлюднення проектів рішень не може бути підставою для скасування таких рішень, що підтверджується численними позиціями Верховного Суду, зокрема викладеними у постановах від 08 серпня 2019 року у справі № 810/1354/18, від 03 липня 2019 року у справі № 527/451/17, від 15 квітня 2020 року у справі № 818/294/18, від 18 березня 2021 року у справі № 296/3836/16-а, від 12 березня 2020 року у справі № 278/3142/16-а, від 22 грудня 2020 року у справі № 551/35/17, від 15 квітня 2020 року у справі № 818/294/18, від 15 квітня 2020 року у справі № 712/11800/17.

Тростянецька селищна рада стверджує, що судами зазначається про скасування рішень селищної ради виключно у зв`язку з не оприлюдненням їх проектів. Водночас, такий висновок, на думку відповідача, суперечить ч. 3 ст. 15, ч. 1, 2 ст. 23, ч. 1, 2 ст. 24 Закону України "Про доступ до публічної інформації" та ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Позивачем відзив не подано, що не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.

03 серпня 2022 року від відповідача надійшло клопотання про долучення доказів, у якому останній посилаючись на постанову Верховного Суду від 28 липня 2022 року у справі № 120/8017/20, зауважує про тотожність цієї справи з справою № 120/8018/20. Зазначає, що у справі № 120/8017/20 Верховний Суд дійшов висновку, що саме по собі порушення порядку оприлюднення проекту рішення ради не може бути підставою для скасування такого рішення, а інших належних доказів, які б свідчили про те, що прийняте рішення є протиправним або порушує законні права та інтереси позивача, до суду не надано.

VІ. Релевантні джерела права й акти їх застосування.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами ст. 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України.

Згідно з ст. 4 Європейської хартії місцевого самоврядування головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом. Однак це положення не перешкоджає наділенню органів місцевого самоврядування повноваженнями і функціями для спеціальних цілей відповідно до закону.

Органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.

Повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними. Вони не можуть скасовуватися чи обмежуватися іншим, центральним або регіональним органом, якщо це не передбачене законом.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Відповідно до ч. 1, 4 ст. 10 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Порядок формування та організація діяльності рад визначаються Конституцією України, цим та іншими законами, а також статутами територіальних громад.

За приписами п. 3, 5, 6 ч. 1 ст. 26 Закону № 280/97-ВР визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо: утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності, затвердження персонального складу; внесення змін до складу виконавчого комітету та його розпуск, затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на їх утримання; щодо утворення за поданням сільського, селищного, міського голови інших виконавчих органів ради.

Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради об`єднаної територіальної громади, утвореної відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", крім питань, зазначених у частині першій цієї статті, вирішуються такі питання: 1) утворення старостинських округів; 2) затвердження Положення про старосту; 3) прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень старости у випадках, передбачених цим Законом (ч. 3 ст. 26 Закону № 280/97-ВР).

Згідно з ч. 1, 2, 4 ст. 46 Закону № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.


................
Перейти до повного тексту