1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 жовтня 2022 року

м. Київ

справа № 140/1913/21

адміністративне провадження № К/990/2379/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Тацій Л.В.,

суддів: Стрелець Т.Г., Мороз Л.Л.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу № 140/1913/21

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю (далі-ТОВ) "Понінківська картонно - паперова фабрика - Україна" до Державної екологічної інспекції України, Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, Державної екологічної інспекції Поліського округу про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування припису, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ТОВ "Понінківська картонно - паперова фабрика - Україна" на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08.12.2021 (ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Гуляка В.В., суддів: Коваля Р.Й., Святецького В.В.),-

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У лютому 2021 року ТОВ "Понінківська картонно-паперова фабрика Україна" (далі - ТОВ "ПКПФ-Україна", позивач) звернувся до Волинського окружного адміністративного суду з позовом до Державної екологічної інспекції України (далі-відповідач-1, ДЕІ України), Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області (далі - відповідач-2, ДЕІ у Хмельницькій області), Державної екологічної інспекції Поліського округу (далі - відповідач-3, ДЕІ Поліського округу), в якому позивач просив:

-визнати протиправними дії відповідачів по проведенню перевірки, за результатами якої складено акт №2/3-4, складений за результатом проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (на підставі наказу від 23.09.2020р. №347 та направлення на перевірку від 23.09.2020р. №26);

- визнати протиправними та скасувати повністю пункти 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9 та частково пункти 2 і 3 в частині фраз в графі "Термін виконання" "...та на період дії дозволу на спеціальне водокористування" припису Державної екологічної інспекції України від 09.10.2020 року №2/3-4.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в період з 24.09.2020 по 07.10.2020 посадовими особами відповідачів на підставі направлення №26 від 23.09.2020 проведено позапланову перевірку дотримання ТОВ "ПКПФ-Україна" вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони, раціонального використання водних та земельних ресурсів; виконання умов висновку з оцінки впливу на довкілля; стану виконання припису від 29.07.2020 №2/4-3, виданого за результатами позапланової перевірки ТОВ "ПКПФ-Україна", проведеної 22.07.2020, за результатом якої складено акт №292/03.

Позивач вказує, що 07.10.2020 під час ознайомлення з актом перевірки та його підписання уповноважена особа ТОВ "ПКПФ-УКРАЇНА" в акті перевірки вказала про незгоду з описом порушень, виявлених під час перевірки та вказаних в акті перевірки та було зазначено, що зауваження до акту перевірки буде подано до 09.10.2020 включно і висловлено прохання, до отримання від ТОВ "ПКПФ- Україна" зауважень до акту перевірки не складати розпорядчий документ. 09.10.2020 о 16.10 годині ТОВ "ПКПФ-УКРАЇНА" надіслало на офіційну електронну пошту Державної екологічної інспекції України зауваження до акту перевірки і одночасно цього ж дня надіслало зауваження до акту перевірки на поштову адресу відповідача.

Проте, 09.10.2020 на офіційну електронну пошту ТОВ "ПКПФ-Україна" надійшла сканована копія припису Державної екологічної інспекції України від 09.10.2020 №2/3-4 (оригінал припису надійшов на поштову адресу ТОВ "ПКПФ-Україна" 12.10.2020).

Позивач вважає дії відповідачів по проведенню позапланової перевірки неправомірними, а припис - протиправним і таким, що не грунтується на вимогах чинного законодавства, а тому підлягає скасуванню в частині.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 28.04.2021 позов ТОВ "ПКПФ-Україна" задоволено повністю.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08.12.2021 скасовано рішення Волинського окружного адміністративного суду від 28.04.2021 та ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що позапланова перевірка ТОВ "ПКПФ-Україна" проведена відповідачами протиправно, всупереч вимогам законодавства, в частині з`ясування питань, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення даної позапланової перевірки. Суд врахував, що протиправно проведена перевірка не має правових наслідків, а тому рішення, прийняте за результатами такої перевірки, також є незаконним. Крім того, суд першої інстанції вказав, що частина висновків Акту перевірки про порушення ТОВ "ПКПФ-Україна" вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони, раціонального використання водних та земельних ресурсів є безпідставними і необ`єктивними, а частина висновків виходить за межі питань, які були предметом перевірки.

Суд апеляційної інстанції, не погодився із висновками суду першої інстанції та дійшов протилежних висновків, вказавши, що позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ "ПКПФ-Україна" у період 24.09.2020 по 07.10.2020 проведено відповідачами відповідно до вимог чинного законодавства та відповідно до тих питань, які було заплановано.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

ТОВ "ПКПФ-Україна" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій позивач просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08.12.2021 та залишити в силі рішення Волинського окружного адміністративного суду від 28.04.2021.

У скарзі зазначає, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми матеріального права та допустив порушення норм процесуального права.

Посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а також на наявність підстав для оскарження судового рішення, передбачених пунктом 1 частини другої статті 353 КАС України (п.п. 3, 4 ч. 4 ст. 328 КАС України), що полягає у неповноті дослідження обставин у справі та перевірку їх належними і допустимими доказами.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Верховний Суд ухвалою від 04.05.2022 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Понінківська картонно - паперова фабрика - Україна".

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ "ПКПФ-Україна" здійснює господарську діяльність з виробництва гофрованого паперу та картону, паперової та картонної тари на території смт. Понінка Полонського району Хмельницької області, зареєстроване у місті Луцьку, вул. Карбишева, 3, що також підтверджується витягом з ЄДРПОУ.

ТОВ "ПКПФ-Україна" є первинним водокористувачем. Спеціальне водокористування здійснює на підставі дозволу №51/ХМ/49д-20 від 03.04.2020 на спеціальне водокористування, який виданий Державним агентством водних ресурсів України, терміном дії з 03.04.2020 по 03.04.2023, спеціальне водокористування передбачає поверхневий водозабір з річки Хомора, розташованій на території підприємства, в західній частині смт. Понінка, Полонського району, Хмельницької області, басейн річки Случ, район басейну річки Дніпро, скид виробничих (умовно) чистих вод від промивки цеолітових фільтрів у річку Хомора (випуск №2).

13.08.2020 на адресу голови Державної екологічної інспекції України надійшло звернення громадянки ОСОБА_1 щодо діяльності ТОВ "ПКПФ-Україна", пов`язаної із забрудненням річки Хомора та загибелі водних живих ресурсів. Заявниця просила провести перевірку ТОВ "ПКПФ-Україна" в частині відповідності висновку з оцінки впливу на довкілля та виконання його умов, забруднення вод, дотримання умов дозволу на спеціальне водокористування, та виділення земельної ділянки (відповідність площ територій).

23.09.2020 Державна екологічна інспекція України видала погодження №2.3/1217ПГ на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) ДЕІ України, ДЕІ у Хмельницькій області та ДЕІ Поліського округу на підставі звернення фізичних осіб про порушення, що спричинило шкоду їхнім правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, щодо ТОВ "ПКПФ-Україна".

Також 23.09.2020 Державною екологічною інспекцією України видано наказ №347 "Про проведення позапланової перевірки", згідно якого утворено комісії з проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони, раціонального використання водних і земельних ресурсів, виконання умов висновку з оцінки впливу на довкілля, стану виконання припису від 29.07.2020 №2/4-3 ТОВ "ПКПФ-Україна". Проведення перевірки визначено протягом періоду з 24.09.2020 по 07.10.2020.

23.09.2020 ДЕІ України видано направлення №26 на проведення позапланової перевірки дотримання природоохоронного законодавства ТОВ "ПКПФ-Україна" за адресою провадження господарської діяльності: Хмельницька область, Полонський район, смт. Понінка, вулиця Перемоги, 34.

Відповідно до вказаного направлення на підставі статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", статті 6 Закону України "Про основні засади державною нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", пунктів 4, 6 та 7 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275, Положення про Державну екологічну інспекцію у Хмельницькій області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.04.2020 №131, Положення про Державну екологічну інспекцію Поліського округу, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.04.2020 №135 та наказу Державної екологічної інспекції України від 23.09.2020 №347, на проведення перевірки були направлені представники Державної екологічної інспекції України, Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, Державної екологічної інспекції Поліського округу.

Термін проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ТОВ "ПКПФ-Україна" з 24.09.2020 по 07.10.2020.

Перевірка проводилась на підставі звернення громадянки ОСОБА_1 про порушення, що спричинили шкоду навколишньому природному середовищу та припису від 29.07.2020 №2/4-3, виданого за результатами позапланової перевірки, проведеної 22.07.2020.

Предметом здійснення заходу було дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони, раціонального використання водних та земельних ресурсів; виконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля; стану виконання припису від 29.07.2020 №2/4-3 ТОВ "ПКПФ-Україна".

Питаннями для здійснення заходу були дотримання вимог природоохоронного законодавства в частині охорони водних ресурсів та земельних ресурсів.

В період з 24.09.2020 по 07.10.2020 посадовими особами Державної екологічної інспекції України, Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, Державної екологічної інспекції Поліського округу проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Результати перевірки оформлені актом №2/3-4 від 07.10.2020.

У вказаному акті відображені висновки контролюючого органу про порушення ТОВ "ПКПФ-Україна", які полягають у наступному:

1. Не виконано вимоги пункту 2 Припису Державної екологічної інспекції України від 29.07.2020 №2/4-3 щодо забезпечення дотримання умов дозволу на спеціальне водокористування № 51/ХМ/49д-20, а саме: не забезпечено дотримання встановлених у Дозволі нормативів гранично допустимих скидів забруднюючих речовин із зворотними водами на скиді у р. Хомора з випуску № 1, що є порушенням абзацу третього частини першої статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю у сфері господарської діяльності", пункту 3 частини першої статті 44 Водного кодексу України, пункту 1 умов спеціального водокористування Дозволу на спеціальне водокористування від 03.04.2020 №51/ХМ/49д-20.

Як слідує з Акту перевірки, за результатами інструментально-лабораторного контролю проб зворотних вод ТОВ "ПКПФ-Україна", відібраних 24.09.2020 та 01-02.10.2020, виявлено перевищення нормативів гранично допустимих скидів забруднюючих речовин із зворотними водами на скиді у р. Хомора з випуску № 1 по азоту амонійному, залізу загальному, завислих речовинах, хімічному споживанню кисню та біохімічному споживанню кисню.

2. За результатами інструментально-лабораторного контролю, проведеного 24.09.2020 та в період 01-02.10.2020,спостерігається погіршення якості води р. Хомора у контрольному створі 500 м нижче у порівнянні з показниками якості води у створі 100 м вище випуску №1 ТОВ "ПКПФ-Україна" за такими показниками: азот амонійний, нітрити, залізо загальне, хімічне споживання кисню, завислі речовини, нафтопродукти, АПАР, що є порушенням статті 44 Водного кодексу України, пункту 8 Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.1999 №465.

3. Підприємством не забезпечено дотримання встановлених у Дозволі нормативів гранично допустимих скидів забруднюючих речовин із зворотними водами на скиді у р. Хомора з випуску № 2, що є порушенням пункту 3 частини першої статті 44 Водного кодексу України, пункту 1 умов спеціального водокористування Дозволу на спеціальне водокористування від 03.04.2020 № 51/ХМ/49д-20.

В Акті перевірки зазначено, що за результатами інструментально-лабораторного контролю проб зворотних вод ТОВ "ПКПФ-Україна", відібраних 01.10.2020, виявлено перевищення нормативів гранично допустимих скидів забруднюючих речовин із зворотними водами на скиді у р. Хомора з випуску № 2 по залізу загальному, хімічному споживанню кисню та біохімічному споживанню кисню.

4. Під час виконання технічного переоснащення вузла біологічної очистки очисних споруд виробничих стоків 24.09.2020 зафіксовано порушення правил поводження з відходами: змішування відходів; не забезпечується належне зберігання відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки, що є порушенням пунктів "д" та "ж" частини першої статті 17 Закону України "Про відходи", пункту 1.1 пункту 1 Екологічних умов провадження планованої діяльності Висновку з оцінки впливу на довкілля від 06.04.2020 № 7- 03/12-20191014594/1. Cтаном на 07.10.2020 порушення усунуто.

5. Невиконання ТОВ "ПКПФ-Україна" екологічних умов висновку з оцінки впливу на довкілля під час виконання технічного переоснащення вузла біологічної очистки очисних споруд виробничих стоків, а саме: виконання основних робіт по будівництву об`єкта без оформлення документів землекористування; при знятті та складуванні ґрунтової маси, що є порушенням частини другої статті 9 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля".

6. Підприємством не представлено копії актів відбору проб вод, зазначені у протоколах вимірювань показників складу та властивостей проб вод від 05.05.2020 №47-20, №48-20, 21.05.2020, №35-05/20, №36-05/20, №34-05/20, від 01.06.2020 №59-20, 09.06.2020 №47-06/20, №48-06/20, від 15.07.2020 №88-20, №87-20, від 28.07.2020 №94-20, №95-20, від 26.08.2020 №81-08/20, №83-08/20, від 14.09.2020 №121-20, №122-20, від 01.10.2020 №98-09/20, або витяги з журналу відбору проб, що є порушенням абзаців третього та четвертого частини першої статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю у сфері господарської діяльності", пункту 7 частини першої статті 44 Водного кодексу України, ДСТУ ISO5667-10:2005 Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод, ДСТУ ISO5667-3:2001 Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами.

В розділі "Пояснення, зауваження або заперечення" щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) представником суб`єкта господарювання ТОВ "ПКПФ-Україна" зазначено: "не згідний з порушеннями, зазначеними в акті перевірки та додатках до акту перевірки. Зауваження до акту перевірки буде подано додатково до 09.10.2020 включно. Прохання до отримання від ТОВ "ПКПФ-Україна" зауважень до акту перевірки не складати розпорядчий документ".

09.10.2020 ТОВ "ПКПФ-Україна" подані зауваження від 08.10.2020 за №1/552 до акту перевірки №2/3-4 від 07.10.20203, складеного за результатом проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

07.10.2020 під час ознайомлення з актом перевірки та його підписання уповноважена особа ТОВ "ПКПФ-УКРАЇНА" зазначила в акті перевірки про незгоду з описом порушень, виявлених під час перевірки, і зазначених в акті перевірки та додатках до акту перевірки. Також уповноваженою особою ТОВ "ПКПФ-Україна" зазначено, що зауваження до акту перевірки буде подано до 09.10.2020 включно і висловлено прохання до отримання від ТОВ "ПКПФ- Україна" зауважень до акту перевірки не складати розпорядчий документ.

На підставі акту перевірки №2/3-4 від 07.10.2020 старшим державним інспектором України з охорони навколишнього природного середовища Семенець А.М., старшим державним інспектором України з охорони навколишнього природного середовища Ремесло А.В. та державним інспектором України з охорони навколишнього природного середовища Калітінською О.А. складено припис №2/3-4 щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства, виявлених під час здійснення у період з 24.09.2020 по 07.10.2020 позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ "ПКПФ-Україна".

Відповідно до вказаного припису ТОВ "ПКПФ-Україна" необхідно:

- у строк 10 робочих днів після отримання припису на підставі приписів розробити план організаційно - технічних заходів з усунення виявлених порушень вимог законодавства; надати копію наказу та плану організаційно - технічних заходів Державній екологічній інспекції України та Державній екологічній інспекції у Хмельницькій області;

- з 15.10.2020 та на період дії дозволу на спеціальне водокористування забезпечити дотримання встановлених у Дозволі на спеціальне водокористування від 03.04.2020 №51/ХМ/49д-20 нормативів гранично допустимих скидів забруднюючих речовин із зворотними водами, які скидаються у р. Хомора з випуску №1;

- з 15.10.2020 та на період дії дозволу на спеціальне водокористування забезпечити дотримання встановлених у Дозволі на спеціальне водокористування від 03.04.2020 №51/ХМ/49д- 20 нормативів гранично допустимих скидів забруднюючих речовин із зворотними водами, які скидаються у р. Хомора з випуску №2;

- з 15.10.2020 та постійно забезпечити дотримання показників якості поверхневих вод р. Хомора у контрольному створі 500 м нижче у порівнянні з показниками якості води у створі 100 м вище випуску №1;

- з 15.10.2020 та на період виконання технічного переоснащення вузла біологічної очистки очисних споруд виробничих стоків під час виконання технічного переоснащення вузла біологічної очистки очисних споруд виробничих стоків забезпечувати дотримання правил поводження з відходами;

- з 15.10.2020 та на період виконання технічного переоснащення вузла біологічної очистки очисних споруд виробничих стоків забезпечити виконання екологічних умов висновку з оцінки впливу на довкілля під час виконання технічного переоснащення вузла біологічної очистки очисних споруд виробничих стоків щодо виконання основних робіт по будівництву об`єкта після оформлення документів землекористування;

- з 15.10.2020 та на період виконання технічного переоснащення вузла біологічної очистки очисних споруд виробничих стоків забезпечити виконання екологічних умов висновку з оцінки впливу на довкілля під час виконання технічного переоснащення вузла біологічної очистки очисних споруд виробничих стоків, а саме: зняття складування грунтової маси здійснювати відповідно до робочого проекту землеустрою;

- з 15.10.2020 надати завірені в установленому порядку копії актів відбору проб вод, зазначені у протоколах вимірювань показників складу та властивостей проб вод від 05.05.2020 №47-20, №48-20, 21.05.2020 №35-05/20, №36-05/20, №34-05/20, від 01.06.2020 №59-20, 09.06.2020 №47-06/20, №48-06/20, від 15.07.2020 №88-20, №87-20, від 28.07.2020 №94-20, №95-20, від 26.08.2020 №81-08/20, №83-08/20, від 14.09.2020 №121-20, №122-20, від 01.10.2020 №98- 09/20 та витяги з журналу відбору проб;

- 15.10.2020 надати довідку про кількість скинутих зворотних вод з випуску №1 в р. Хомора за період з 03.06.2020 по 02.10.2020 (із зазначенням фактичних витрат зворотних вод, м3/год та тривалості скидання зворотних вод, год.) та завірену в установленому порядку копію витягу з журналу обліку водоспоживання та водовідведення.

Позивач не погодився з діями щодо проведення перевірки та приписом від 09.10.2020 №2/3-4, тому звернувся до суду цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положенням про Державну екологічну інспекцію України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №275 від 19.04.2017 (далі-Положення №275) передбачено, що Державна екологічна інспекція у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Положенням про Державну екологічну інспекцію у Хмельницькій області, затвердженим наказом Державної екологічної інспекції України від 28.04.2020 №131, визначено, що Інспекція у своїй діяльності керуються Конституцією та законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Мінекоенерго, дорученнями Міністра енергетики та захисту довкілля, його заступників, наказами Держекоінспекції, дорученнями Голови Держекоінспекції, актами Хмельницької обласної державної адміністрації та обласної ради, іншими актами законодавства України, а також цим Положенням.

Так само, пунктом 2 Положення про Державну екологічну інспекцію Поліського округу, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України 28.04.2020 №135 передбачено, що Інспекція у своїй діяльності керуються Конституцією та законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Мінекоенерго, дорученнями Міністра енергетики та захисту довкілля, його заступників, наказами Держекоінспекції, дорученнями Голови Держекоінспекції, актами Житомирської та Рівненської обласних державних адміністрацій, обласних рад, іншими актами законодавства України, а також цим Положенням.

Пунктом "а" частини першої статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 №1264-XII (далі -Закон №1264-XII) передбачено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства:

-про екологічну та радіаційну безпеку, про оцінку впливу на довкілля;

-про використання та охорону земель;

-про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів;

-про охорону атмосферного повітря;

-про охорону, захист, використання та відтворення лісів;

-про охорону, утримання і використання зелених насаджень;

-про використання, охорону і відтворення рослинного світу;

-про охорону, раціональне використання та відтворення тваринного світу;

-щодо дотримання правил створення, поповнення, зберігання, використання та державного обліку зоологічних, ботанічних колекцій і торгівлі ними;

-під час ведення мисливського господарства та здійснення полювання;

-про збереження об`єктів рослинного та тваринного світу, занесених до Червоної та Зеленої книг України, формування, збереження і використання екологічної мережі;

-про природно-заповідний фонд;

-про охорону, використання і відтворення риби та інших водних живих ресурсів;

-у сфері хімічних джерел струму в частині забезпечення екологічної безпеки виробництва хімічних джерел струму та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму, ведення обліку обсягів накопичення відпрацьованих хімічних джерел струму та передачі їх на утилізацію;

-щодо дотримання вимог реєстрації в суднових документах операцій із шкідливими речовинами та сумішами;

-про поводження з відходами;

-щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов;

-про біологічну та генетичну безпеку щодо біологічних об`єктів природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі;

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позапланова перевірка ТОВ "Понінківська картонно-паперова фабрика-Україна" проводилась у період з 24.09.2020 по 07.10.2020 відповідно до вимог статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі звернення громадянки ОСОБА_1 про порушення, шо спричинило шкоду навколишньому природному середовищу, та припису від 29.07.2020 №2/4-3, виданого ДЕІ України за результатами позапланової перевірки проведеної 22.07.2020.

Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" №877-V від 05.04.2007 (далі - Закон №877-V) визначено правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки і відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до статті 3 Закону №877-V, державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом та презумпції правомірності діяльності суб`єкта господарювання у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно - правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків суб`єкта господарювання та/або повноважень органу державного нагляду (контролю).

Статтею 6 Закону №877-V передбачено, що однією з підстав для здійснення позапланового заходу є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

Відповідно до абзацу 9 частини 1 статті 6 Закону №877-V, під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Судами попередніх інстанції правильно встановлені у цій справі правові норми, якими врегульовані повноваження та обсяг компетенції відповідачів при здійсненні перевірки.

Крім того, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, обгрунтовано зазначили, що предмет позапланової перевірки є обмеженим лише тими питаннями, необхідність перевірки яких слугувала підставою для здійснення цього заходу, та які обов`язково зазначені у посвідченні (направленні) на проведення перевірки.

Водночас, суди попередніх інстанцій дійшли протилежних висновків щодо обставин виконання товариством припису від 29.07.2020 №2/4-3, виданого за результатами позапланової перевірки ТОВ "Понінківська КПФ-паперова фабрика-Україна", проведеної 22.07.2020 та обсягу питань, в межах яких проведена перевірки.

Так, судами встановлено, що у акті перевірки від 07.10.2020 за №2/3-4 зазначено, що позаплановий захід державного нагляду (контролю) проводився з метою перевірки тверджень, викладених у зверненні громадянки ОСОБА_1 про порушення, що спричинило шкоду навколишньому природному середовищу; суть звернення: перевірка ТОВ "ПКПФ-Україна" в частині відповідності висновку з оцінки впливу на довкілля та виконання його умов, забруднення вод, дотримання умов дозволу на спеціальне водокористування, та виділення земельної ділянки (відповідність площ території); виконання припису від 29.07.2020 №2/4-3, виданого Державною екологічною інспекцією України за результатами позапланової перевірки, проведеної 22.07.2020 (акт №2/4-3).

23.09.2020 Державною екологічною інспекцією України видано погодження №2.3/1217ПГ на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) Державною екологічною інспекцією України, Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області та Державною екологічною інспекцією Поліського округу на підставі звернення фізичних осіб про порушення, що спричинило шкоду їхнім правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, щодо ТОВ "ПКПФ-Україна".


................
Перейти до повного тексту