РІШЕННЯ
Іменем України
13 жовтня 2022 року
м. Київ
справа №990/99/22
адміністративне провадження № П/990/99/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді: Білоуса О.В.
суддів: Желтобрюх І.Л., Олендера І.Я., Шишова О.О., Яковенка М.М.,
секретар судового засідання - Носенко Л.О.,
за участю: представника позивача - Степаненко Ю.М.,
представника Вищої ради правосуддя - Нарольської Т.С.,
представників Етичної ради - Колтока О.І., Противень С.Л.,
розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Етичної ради, Вищої ради правосуддя про визнання нечинними і скасування рішення та наказу,
УСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 23 червня 2022 року звернувся до суду з позовом до Етичної ради, Вищої ради правосуддя про визнання нечинними і скасування рішення Етичної ради від 07 травня 2022 року №6 "Про невідповідність діючого члена Вищої ради правосуддя ОСОБА_1 критеріям професійної етики та доброчесності для зайняття посади члена Вищої ради правосуддя" та наказу в.о. Голови Вищої ради правосуддя В.Саліхова від 09 травня 2022 року №106-к "Про припинення нарахувань та виплат ОСОБА_1".
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що висновок Етичної ради про порушення ОСОБА_1 в будь-якому вигляді етичних норм і правил поведінки є повністю безпідставними, надуманими і такими, що повністю спростовуються викладеними у позовній заяві фактами.
Позивач вважає, що оскаржуваним рішенням Етичної ради порушене його право на об`єктивне і неупереджене оцінювання члена Вищої ради правосуддя.
Прийняття Етичною радою незаконного, на думку позивача, рішення стало підставою для винесення Вищою радою правосуддя протиправного наказу про припинення нарахувань та виплат ОСОБА_1 .
У поданому відзиві на позовну заяву Етична рада просила у задоволенні позову відмовити. Зазначила, що всупереч положень Закону України "Про Вищу раду правосуддя", присязі члена Вищої ради правосуддя, ОСОБА_1 допустив вчинення дій, які суперечать стандартам доброчесності, сумлінної та бездоганної поведінки, діяв нечесно та упереджено здійснюючи повноваження члена Вищої ради правосуддя, що поставило під загрозу забезпечення незалежності судової влади, а, отже, повністю підтверджують обґрунтований сумнів щодо відповідності позивача критерію професійної етики та доброчесності як члена Вищої ради правосуддя.
Також 04 серпня 2022 року представником Етичної ради до Верховного Суду подано клопотання про залишення без розгляду адміністративного позову в частині оскарження рішення Етичної ради від 07 травня 2022 року №6 "Про невідповідність діючого члена Вищої ради правосуддя ОСОБА_1 критеріям професійної етики та доброчесності для зайняття посади члена Вищої ради правосуддя".
Вищою радою правосуддя до Верховного Суду також подано відзив на позовну заяву, в якому вона просила у задоволенні позову відмовити. Зазначила, що оскаржуваний наказ в.о. Голови Вищої ради правосуддя В.Саліхова від 09 травня 2022 року №106-к "Про припинення нарахувань та виплат ОСОБА_1" прийнято в межах та у спосіб встановлений законодавством, він є таким, що не суперечить положенням Закону України "Про Вищу раду правосуддя" .
Крім того, представником Вищої ради правосуддя 15 серпня 2022 року подано клопотання про залишення без розгляду адміністративного позову в частині оскарження наказу в.о. Голови Вищої ради правосуддя В.Саліхова від 09 травня 2022 року №106-к "Про припинення нарахувань та виплат ОСОБА_1".
У судовому засіданні позивач та його представники позов підтримали, просили його задовольнити за викладених у позові підстав.
Представники Етичної ради та Вищої ради правосуддя у судовому засіданні просили відмовити у задоволенні позову повністю.
Суд, заслухавши пояснення позивача, представників позивача, представників Етичної ради та Вищої ради правосуддя, з`ясувавши обставини, на які посилаються учасники справи, обґрунтовуючи свою позицію, дослідивши надані ними докази на підтвердження заявлених вимог та заперечень і матеріали судової справи, встановив таке.
14 березня 2019 року ОСОБА_1 обраний членом Вищої ради правосуддя (далі - ВРП) з`їздом представників юридичних вищих навчальних закладів та наукових установ та склав присягу члена ВРП.
29 квітня 2019 року ОСОБА_1 набув повноважень члена ВРП.
Рішенням Етичної ради від 07 травня 2022 року №6 "Про невідповідність діючого члена Вищої ради правосуддя ОСОБА_1 критеріям професійної етики та доброчесності для зайняття посади члена Вищої ради правосуддя" діючого члена ВРП ОСОБА_1 визнано таким, що не відповідає критеріям професійної етики та доброчесності для зайняття посади члена ВРП.
Внесено до з`їзду представників юридичних вищих навчальних закладів та наукових установ, що обрав члена ВРП ОСОБА_1, рекомендацію про звільнення члена ВРП ОСОБА_1 з підстав, визначених пунктами 3-5 частини першої статті 24 Закону України "Про Вищу раду правосуддя".
Також вирішено, що з дня внесення Етичною радою зазначеного рішення член ВРП ОСОБА_1 відсторонюється від посади, а його повноваження зупиняються до ухвалення рішення органом, що обрав цього члена ВРП.
Наказом в.о. Голови ВРП В.Саліхова від 09 травня 2022 року №106-к "Про припинення нарахувань та виплат ОСОБА_1" припинено з 07 травня 2022 року нарахування та виплату винагороди члену ВРП ОСОБА_1 до ухвалення рішення органом, що його обрав членом ВРП.
Секретаріату ВРП доручено забезпечити належне табелювання члена ВРП ОСОБА_1 .
Скасовано наказ в.о. Голови ВРП ОСОБА_1 від 02 травня 2022 року №142-в "Про відпустку ОСОБА_1".
Підставою для прийняття наказу в.о. Голови ВРП В.Саліхова від 09 травня 2022 року №106-к зазначено рішення Етичної ради від 07 травня 2022 року №6.
Не погоджуючись із законністю цього рішення, позивач звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, як суду першої інстанції з позовом, в якому просив визнати нечинними та скасувати рішення Етичної ради від 07 травня 2022 року №6 "Про невідповідність діючого члена Вищої ради правосуддя ОСОБА_1 критеріям професійної етики та доброчесності для зайняття посади члена Вищої ради правосуддя" та наказ в.о. Голови Вищої ради правосуддя В.Саліхова від 09 травня 2022 року №106-к "Про припинення нарахувань та виплат ОСОБА_1".
Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, колегія суддів Верховного Суд виходить з такого.
Відповідно до частини першої статті 9-1 Закону України від 21 грудня 2016 року №1798-VIII "Про Вищу раду правосуддя" (далі - Закон №1798-VIII) Етична рада утворюється з метою сприяння органам, що обирають (призначають) членів Вищої ради правосуддя, у встановленні відповідності кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя критеріям професійної етики та доброчесності.
За приписами частини двадцятої статті 9-1 Закону №1798-VIII Етична рада для здійснення своїх повноважень:
1) розробляє, затверджує та оприлюднює регламент роботи Етичної ради;
2) розробляє, затверджує та оприлюднює методологію оцінювання відповідності кандидата на зайняття посади члена Вищої ради правосуддя критеріям професійної етики та доброчесності, показники відповідності критеріям такого оцінювання та засоби їх встановлення;
3) розглядає, вивчає та аналізує документи кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя, надіслані до Етичної ради;
4) збирає, перевіряє та аналізує інформацію про кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя, у тому числі конфіденційну інформацію з персональними даними, отриману від органів державної влади та органів місцевого самоврядування, інформацію, отриману від фізичних та юридичних осіб, із засобів масової інформації та інших джерел, необхідну для здійснення повноважень Етичної ради;
5) має право звертатися до кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя, а також спеціально уповноважених суб`єктів у сфері протидії корупції, інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, їх посадових осіб, будь-яких юридичних осіб щодо надання пояснень, документів чи інформації з метою перевірки кандидатів на посаду члена Вищої ради правосуддя.
Орган або особа, яка отримала запит Етичної ради, зобов`язані протягом десяти календарних днів з дня його отримання надати необхідні пояснення, інформацію та/або відповідні документи (їх копії);
6) формує список кандидатів для проходження співбесіди за результатами розгляду поданих кандидатами документів, результатів спеціальної перевірки і аналізу відповідної інформації з відкритих джерел;
7) проводить співбесіди з відібраними кандидатами;
8) ухвалює та оприлюднює на офіційному веб-сайті Вищої ради правосуддя обґрунтований висновок щодо відповідності кожного кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя критеріям професійної етики та доброчесності, складає та оприлюднює список кандидатів, рекомендованих Етичною радою для обрання (призначення) на посаду члена Вищої ради правосуддя;
9) надсилає органу, що обирає (призначає) члена Вищої ради правосуддя, висновок щодо кожного кандидата та список кандидатів, рекомендованих Етичною радою для обрання (призначення) на посаду члена Вищої ради правосуддя. Зазначений список має містити кількість кандидатур, яка щонайменше вдвічі перевищує кількість вакантних посад членів Вищої ради правосуддя;
10) здійснює інші повноваження, визначені законом.
Згідно із статтею 4 Розділу ІІ Прикінцевих і перехідних положень Закону України від 14 липня 2021 року №1635-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя та діяльності дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя" Етична рада протягом шести місяців з дня затвердження її персонального складу одноразово здійснює оцінювання відповідності членів Вищої ради правосуддя (крім Голови Верховного Суду), обраних (призначених) на посаду члена Вищої ради правосуддя до набрання чинності цим Законом, критеріям професійної етики і доброчесності для зайняття посади члена Вищої ради правосуддя.
Аналогічні положення містяться і в Регламенті Етичної ради, затвердженому рішенням Етичної ради від 09 грудня 2021 року №4 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин; далі - Регламент).
Так, пунктом 1.2. Регламенту передбачено, що Рада:
1) встановлює відповідність кандидатів на посаду члена Вищої ради правосуддя (далі - кандидати) критерію професійної етики та доброчесності;
2) протягом шести місяців з дня затвердження її персонального складу одноразово здійснює оцінювання відповідності членів Вищої ради правосуддя (крім Голови Верховного Суду), обраних (призначених) на посаду члена Вищої ради правосуддя до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя та діяльності дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя" (далі - діючі члени ВРП), критерію професійної етики та доброчесності для зайняття посади члена Вищої ради правосуддя.
Відповідно до пункту 3.1. Регламенту, встановлення відповідності кандидатів і діючих членів ВРП критерію професійної етики та доброчесності здійснюється відповідно до Конституції України, Законів, цього Регламенту та Методології оцінювання відповідності кандидата на зайняття посади члена Вищої ради правосуддя та членів Вищої ради правосуддя критерію професійної етики та доброчесності (далі - Методологія), затвердженої Радою.
Пунктом 3.2. встановлено, що Рада, зокрема:
1) розглядає, вивчає та аналізує документи кандидата та діючого члена ВРП, надіслані до Ради;
2) збирає, перевіряє та аналізує інформацію про кандидата та діючого члена ВРП, у тому числі конфіденційну інформацію з персональними даними,
отриману від органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також інформацію, отриману від фізичних та юридичних осіб, із засобів масової інформації та інших джерел, необхідну для здійснення повноважень Ради;
3) має право звертатися до кандидата та діючого члена ВРП, а також до спеціально уповноважених суб`єктів у сфері протидії корупції, інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств та організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, їх посадових осіб, будь-яких юридичних осіб щодо надання пояснень, документів чи інформації з метою перевірки кандидата та діючого члена ВРП;
6) проводить співбесіди з відібраними кандидатами та з діючими членами ВРП;
8) після проведення співбесіди із діючим членом ВРП:
a) ухвалює обґрунтований висновок щодо відповідності діючого члена ВРП критерію професійної етики та доброчесності і оприлюднює його на офіційному веб-порталі судової влади України;
б) за результатами оцінювання може ухвалити рішення про внесення до відповідного органу, що обрав (призначив) члена Вищої ради правосуддя, мотивованої рекомендації про звільнення члена Вищої ради правосуддя з підстав, визначених пунктами 3-5 частини першої статті 24 Закону України "Про Вищу раду правосуддя".
Кандидат та діючий член ВРП не відповідає критерію професійної етики та доброчесності, у разі доведення невідповідності або наявності обґрунтованих сумнівів у відповідності (пункт 3.3. Регламенту).
Відповідно до пункту 20 статті 9-1 Закону №1798-VIII рішенням Етичної ради від 09 грудня 2021 року №5 затверджено "Методологію оцінювання відповідності кандидата на зайняття посади члена Вищої ради правосуддя та членів Вищої ради правосуддя критерію професійної етики та доброчесності" (далі - Методологія).
Згідно пункту 1.2. Методології, відповідність критерію професійної етики та доброчесності визначається за поданими кандидатами (діючими членами ВРП) документами, за інформацією, що надійшла або витребувана членами Етичної ради, інформацією з відкритих джерел, а також за результатами проведення співбесіди з кандидатами (діючими членами ВРП).
Пунктом 1.3. Методології встановлено, що показниками критерію професійної етики та доброчесності є незалежність, чесність, неупередженість, непідкупність, сумлінність, дотримання етичних норм та бездоганна поведінка в професійній діяльності та особистому житті, а також відсутність сумнівів щодо законності джерел походження майна, відповідності рівня життя кандидата (діючого члена ВРП) або членів його сім`ї задекларованим доходам, відповідності способу життя кандидата (діючого члена ВРП) його статусу.
Так, пунктом 1.3.2. Методології визначено, що чесність - це наявність високих моральних якостей, правдивість у професійній діяльності та повсякденному житті.
Дотримання етичних норм та демонстрація бездоганної поведінки в професійній діяльності та особистому житті - неухильне дотримання особою професійних етичних та загальновизнаних моральних правил поведінки, як під час здійснення професійної діяльності, так і поза її межами, що формує довіру суспільства до такої особи (пункт 1.3.6 . Методології).
Кандидат (діючий член ВРП) не відповідає показнику дотримання етичних норм, зокрема, у разі наявності обґрунтованих сумнівів, що такий кандидат (діючий член ВРП), перебуваючи на теперішній або будь-якій попередній посаді, діяв відповідно до правил професійної етики та інших етичних норм (пункт 1.3.6.1. Методології).
Етична рада в оскаржуваному рішенні зазначила, що відповідно до Закону №1798-VIII, Регламенту та Методології, провівши оцінювання відповідності діючого члена ВРП ОСОБА_1 критеріям професійної етики та доброчесності для зайняття посади члена ВРП, вивчивши документи, надані ОСОБА_1 на запит Етичної ради, його письмові пояснення, інформацію, отриману з відкритих джерел та від громадських організацій, інформацію, отриману від Національного агентства з питань запобігання корупції (далі - НАЗК) і Національного антикорупційного бюро України (далі - НАБУ), провівши співбесіду з ним, встановила наступне.
НАБУ в мережі Інтернет оприлюднений аудіозапис та роздруківка розмови осіб, зокрема від 02 квітня 2019 року, 20 червня 2019 року, 21 червня 2019 року та 16 липня 2019 року. Вказані роздруківки також надані НАБУ до Етичної ради.
Із дослідженого у судовому засідання відеозапису співбесіди із позивачем, Верховним Судом встановлено, що під час проведення співбесіди член ВРП ОСОБА_1 заявив, що йому відомо про наявність записів таких розмов, та підтвердив, що на записах від 02 квітня 2019 року, 16 липня 2019 року зафіксована його розмова з особою, яка на той час обіймала посаду голови Окружного адміністративного суду міста Києва (далі - ОАСК), а на записі від 21 червня 2019 року зафіксована розмова з працівником секретаріату одного з Комітетів Верховної Ради України.
Також ОСОБА_1 . Етичній раді пояснив, що 02 квітня 2019 року він телефонував голові вказаного вище суду та лише просив його, як очільника суду, проконтролювати, щоб справа, яка перебувала у провадженні суду, за позовом, в якому ставились питання щодо законності обрання ОСОБА_1 членом ВРП від з`їзду представників юридичних вищих навчальних закладів та наукових установ була розглянута в розумні строки. Він вважає, що контроль за дотриманням строків розгляду справ віднесений до повноважень голови суду.
У судовому засідання ОСОБА_1 також підтвердив факт розмови із головою ОАСК з приводу строків розгляду вказаного позову та пояснив, що вважав це формою звернення громадянина до голови суду щодо строків розгляду справи у суді.
Етична рада вважала таку відповідь непереконливою, оскільки, як встановила зі змісту записаної розмови, голова суду повідомляє, що він все контролює, також, він інформує ОСОБА_1, що у справі поставлене питання про забезпечення позову, однак він запевняє, що цього не буде та що другого травня ОСОБА_1 розпочне працювати і щоб він не хвилювався.
Щодо строків розгляду позову, як про це заявляв ОСОБА_1, на записі мова не йде.
Проаналізувавши наведені обставини, які підтвердив позивач під час співбесіди, Етична рада дійшла висновку, що справжньою метою розмови ОСОБА_1 з головою ОАСК було вплинути через голову суду на суддю, у провадженні якого перебувала справа, ухвалити рішення про відмову у задоволенні позову для того, щоб ОСОБА_1 міг приступити до виконання обов`язків члена ВРП. Крім того, відповідно до статті 24 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" контроль за дотриманням суддею процесуальних строків розгляду справи не відноситься до компетенції голови суду. Про повноваження голови місцевого суду щойно обраний член ВРП ОСОБА_1, як фахівець в галузі права з вченим ступенем професора, про що він неодноразово підкреслював під час співбесід, очевидно знав.
Також, ОСОБА_1 під час співбесіди підтвердив, що 16 липня 2019 року мав телефонну розмову з головою ОАСК, який попросив його поговорити з особами, назвавши їх імена, які можуть вплинути на призначення Президентом України члена ВРП за його квотою. Однак він таке прохання не виконав.
Відповідно до роздруківки розмови від 16 липня 2019 року голова ОАСК говорить про "нашого" кандидата в члени ВРП.
Як пояснив ОСОБА_1 під час співбесіди, мова йшла про ОСОБА_2, якого він знав як відомого науковця, юриста, ректора одного із закладів вищої освіти.
Відповідно до роздруківки розмови від 21 червня 2019 року, факт якої ОСОБА_1 також не заперечував під час співбесіди, працівник секретаріату комітету Верховної Ради України домовляється з ним про зустріч голови ОАСК з ОСОБА_2 та бажанням першого з ним познайомитися. На це прохання ОСОБА_1 повідомляє, що така зустріч може відбутися в готелі "Hilton", про що він особисто повідомить голову суду по телефону.
Зміст наведених розмов на думку членів Етичної ради, свідчить про те, що ОСОБА_1 прямо не відмовляє голові ОАСК на його прохання, є активним учасником таких розмов, сприяє в його контактах з ОСОБА_2 задля лобіювання призначення останнього членом ВРП за квотою Президента України.
У судовому засіданні позивач також підтвердив факт такої розмови, але наголосив, що вислухав голову ОАСК і нічого не вчиняв.
Колегія суддів критично ставиться до листів членів конкурсної комісії з добору кандидатів для здійснення Президентом України призначення членів ВРП ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ОСОБА_5, щодо невчинення на них ніякого тиску з боку ОСОБА_1, які є наявні в матеріалах справи, оскільки предметом дослідження Етичною радою не були питання тиску на членів такої конкурсної комісії, а відтак, такі листи не є належними та допустимими доказами у цій справі.
Також, під час співбесіди, ОСОБА_1 підтвердив, що він, як член ВРП, розглянув та ухвалив рішення про залишення без розгляду скарг на суддю ОАКС, який фігурує в наведених записах телефонних розмов.
Надавши оцінку вказаним обставинам, Етична рада дійшла висновку, що, зміст оприлюднених НАБУ записів телефонних розмов свідчить про близькі, довірчі стосунки члена ВРП ОСОБА_1 з головою ОАСК, які можна визначити як такі, що виходять за межі професійних відносин між членом ВРП і головою одного з судів, стосовно якого у нього на розгляді перебувала скарга. Беручи до уваги те, що ОСОБА_1 звертався до нього із проханням позитивного вирішення справи, в якій вирішувалось питання законності обрання його членом ВРП, то він, як член ВРП, повинен був уникнути вирішення будь яких питань, пов`язаних з цим суддею, оскільки в прийнятті рішень він не міг бути неупередженим.