1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

18 жовтня 2022 року

м. Київ

справа №826/9174/18

адміністративне провадження № А/990/16/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Уханенка С.А.,

суддів: Данилевич Н.А., Мацедонської В.Е., Радишевської О.Р., Шевцової Н.В.,

за участю:

секретаря судового засідання - Часник А.О.,

представника позивача - Бурли В.Е.,

представника третьої особи (Служби безпеки України) - Сучкової А.М.,

представника третьої особи (Офісу Генерального прокурора) - Петрика В.А.,

представників третьої особи (Клименка О.В.) - Захарченка Ю.О., Оксенюк Г.О.

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2022 року (суддя-доповідач Заверуха О.Б., судді Гінда О.М., Ніколін В.В.) у справі за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії "Щаслива Україна", за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: на стороні позивача - Служби безпеки України, Офісу Генерального прокурора, на стороні відповідача - ОСОБА_1, ОСОБА_2, про заборону політичної партії,

У С Т А Н О В И В:

У червні 2018 року Міністерство юстиції України звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА", в якому просило заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) цю партію.

На обґрунтування позовних вимог зазначено, що листом від 07.06.2018 №10/3/3-23005-18 Генеральна прокуратура України повідомила Міністерство юстиції України про факти вчинення Політичною партією "УСПІШНА КРАЇНА" дій, спрямованих на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності України, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної ворожнечі, посягання на права і свободи людини. На підтвердження зазначеної інформації Генеральна прокуратура України додала до листа копії матеріалів досудового розслідування у кримінальному провадженні №42018000000000769 від 29.03.2018 за підозрою Голови політичної ради партії - Голови партії "УСПІШНА КРАЇНА" ОСОБА_2 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 28, ч. 3 ст. 15, ч. 2 ст. 109, ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 15, ч. 2 ст. 110 Кримінального кодексу України (далі - КК України), з яких, зокрема, вбачається участь ОСОБА_2 за допомогою легалізованої на території України Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА" в організації розповсюдження матеріалів із закликами до вчинення дій з метою насильницької зміни чи повалення конституційного ладу, захоплення державної влади, зміни меж території або державного кордону України, а також із закликами до створення "російської автономії", тобто у поєднанні з розпалюванням міжнаціональної ворожнечі. За доводами позивача, аналіз вказаної інформації та доданих документів свідчить про наявність підстав для заборони політичної партії в судовому порядку.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 червня 2018 року відкрито провадження у справі та залучено до участі в ній Генеральну прокуратуру України і Службу безпеки України як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 листопада 2018 року за клопотанням представника відповідача залучено до участі у справі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.

Ухвалою від 20 травня 2022 року Окружний адміністративний суд міста Києва передав справу за підсудністю до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Протокольною ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2022 року прийнято до розгляду заяву Міністерства юстиції України від 22 червня 2022 року про збільшення розміру позовних вимог, в якій позивач просив заборонити діяльність Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА" та передати у власність держави майно, кошти та інші активи Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА", її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків.

Іншою протокольною ухвалою від 05 липня 2022 року Восьмий апеляційний адміністративний суд вирішив здійснювати провадження у справі з урахуванням змін до відомостей про найменування та місцезнаходження відповідача, згідно з якими Політична партія "УСПІШНА КРАЇНА" з місцезнаходженням за адресою: 01032, м. Київ, вул. Жилянська, 110, код ЄДРПОУ 37882413, перейменована на Політичну партію "ЩАСЛИВА УКРАЇНА" з місцезнаходженням за адресою: 84206, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Гребенюка, 67, код ЄДРПОУ 37882413 (далі також Партія).

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2022 року, викладеною окремим документом, задоволено клопотання Міністерства юстиції України про відмову від позову в частині вимоги про примусовий розпуск Політичної партії "ЩАСЛИВА УКРАЇНА" та закрито провадження у справі в цій частині.

Рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2022 року позов задоволено повністю: заборонено діяльність Політичної партії "ЩАСЛИВА УКРАЇНА"; передано майно, кошти та інші активи Політичної партії "ЩАСЛИВА УКРАЇНА", її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Ухвалюючи таке рішення суд першої інстанції виходив з того, що наявні у матеріалах справи докази, які є належними, допустимими, достовірними і достатніми, підтверджують здійснення Партією забороненої діяльності, спрямованої на дискредитацію діючої влади, правоохоронної і судової систем України, дестабілізацію суспільно-політичної ситуації та підрив безпеки держави, в тому числі з наміром використання воєнізованих формувань, що в умовах прямої військової агресії з боку Російської Федерації (далі - росії) вимагає застосування до Партії крайнього заходу впливу з метою захисту демократичного суспільства, прав і свобод громадян України.

В апеляційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову. Скаржник уважає рішення суду першої інстанції необґрунтованим і таким, що винесене з неповним з`ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, невідповідністю висновків суду фактичним обставинам справи; а також прийнятим з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права.

Так, на думку скаржника, лише обвинувальний вирок суду в кримінальній справі є належним і допустимим доказом вчинення діяння проти основ національної безпеки України. Натомість позивач обґрунтовує існування факту вчинення такого діяння як підстави для заборони Партії матеріалами досудового розслідування, які підлягають оцінці в порядку кримінального судочинства і не можуть вважатися належними, допустимими і достовірними доказами під час розгляду цієї адміністративної справи. У цьому контексті скаржник зазначає про недоведеність обставин, які суд першої інстанції визнав встановленими, та порушення судом презумпції невинуватості.

Висновки суду першої інстанції щодо ролі ОСОБА_2 як фактичного голови Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА" та ОСОБА_1 як почесного голови цієї партії скаржник уважає такими, що не відповідають обставинам справи, які не підтверджують таких висновків.

Стверджує апелянт й про відсутність допустимих доказів на підтвердження факту забезпечення виготовлення агітаційної продукції із символікою Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА" ОСОБА_2, оскільки показання свідків, які були допитані слідчим та прокурором під час досудового розслідування, але не були допитані в судовому засіданні, не можуть братися судом до уваги.

Крім того, апелянт указує на порушення судом першої інстанції принципу змагальності судового процесу, посилаючись на залишення судом поза увагою його аргументів і поданих у суді першої інстанції доказів на обґрунтування факту відсутності будь-яких порушень з боку Партії вимог Конституції та законів України, відповідності її програмних цілей демократичним засадам розбудови держави.

У відзиві на апеляційну скаргу Міністерство юстиції України просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, уважаючи його законним і обґрунтованим. За доводами позивача, суд першої інстанції повно і всебічно з`ясував обставини справи та дав їм належну правову оцінку, обґрунтовано врахувавши наявність реальної загрози конституційному ладу та основним правам і свободам громадян України з боку Партії.

У відзиві на апеляційну скаргу Офіс Генерального прокурора просить залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін. Зазначає, що матеріали кримінального провадження №42018000000000769 підтверджують наявність підстав для заборони Партії.

У письмових поясненнях на апеляційну скаргу Служба безпеки України вважає доводи третьої особи необґрунтованими і безпідставними, а рішення суду першої інстанції таким, що прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуального права. Наголошує, що на виконання покладених на Службу безпеки України завдань щодо попередження, виявлення, припинення та розкриття кримінальних правопорушень проти миру і безпеки людства, тероризму та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України, цим органом отримано та передано військовій прокуратурі інформацію, яка підтверджує здійснення відповідачем діяльності, що суперечить вимогам чинного законодавства.

У судовому засіданні представники Клименка О.В. підтримали доводи і вимоги апеляційної скарги, представники позивача і третіх осіб на його стороні заперечили проти задоволення апеляційної скарги.

Апеляційний розгляд справи здійснюється за відсутності відповідача - Політичної партії "Щаслива Україна" та третьої особи - ОСОБА_2, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Заслухавши пояснення представників позивача і третіх осіб, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів виходить з такого.

Як убачається з досліджених судом першої інстанції матеріалів справи, 26 липня 2011 року Державною реєстраційною службою України видано свідоцтво №197-п.п. про реєстрацію Політичної партії "НАШ ЧАС". Запис про реєстрацію Політичної партії "НАШ ЧАС" внесений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) 19 вересня 2011 року за №10701020000044596 із зазначенням, зокрема, ідентифікаційного коду юридичної особи - 37882413 та керівника юридичної особи - ОСОБА_3 (т.2 а.с.119, 120-121).

Установчим З`їздом Політичної партії "НАШ ЧАС" (протокол від 12.05.2010 №1) затверджені Статут і Програма Партії, до яких вносилися зміни згідно з рішеннями З`їзду Політичної партії "НАШ ЧАС" (протокол від 26.05.2011 №2), позачергового З`їзду Політичної партії "НАШ ЧАС" (протокол від 28.11.2014 №5), позачергового З`їзду Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА" (протокол від 13.11.2015 №7 - зміни до Статуту), позачерговим З`їздом Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА" (протокол від 12.12.2015 №8 - зміни до Програми). Останні з указаних змін до Статут взяті до відома Міністерством юстиції України згідно з наказом від 21.12.2015 №2667/5 (т.3 а.с.75-97, 122-127).

Рішенням Позачергового З`їзду Політичної партії "НАШ ЧАС", оформленим протоколом від 28.11.2014 №5, змінено, зокрема, назву Політичної партії "НАШ ЧАС" на Політична партія "УСПІШНА КРАЇНА", її місцезнаходження, а також ухвалено відкликати з посади Голови Партії ОСОБА_3 у зв`язку з добровільним складанням ним повноважень та обрати Головою Партії ОСОБА_4 (т.2 а.с. 149-154).

13 січня 2015 року Державна реєстраційна служба України внесла зміни у свідоцтво про реєстрацію політичної партії від 26.07.2011 №197-п.п. у частині назви політичної партії - Політична партії "УСПІШНА КРАЇНА" (т.3 а.с.122).

Указані зміни до відомостей про Партію в частині її назви, місцезнаходження і керівника внесені до Єдиного державного реєстру (т.2 а.с.123-125, т.5 а.с. 180-183).

Згідно з протоколом засідання VIII Позачергового З`їзду Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА" від 12.12.2015 №8 вирішено, серед іншого, прийняти відставку ОСОБА_4 з посади Голови Партії, обрати новим Головою Партії ОСОБА_5 та обрати на посаду Почесного Голови Партії ОСОБА_1 (т.2 а.с. 155-162).

Рішенням IX Позачергового З`їзду Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА", оформленим протоколом від 12.12.2016 №9, на посаду Голови Політичної Ради Партії (Голови Партії) обрано ОСОБА_2 (т.2 а.с. 141-148).

Державна реєстрація змін до відомостей про керівників Партії, що відбулися на підставі рішень VIII і IX Позачергових З`їздів Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА", не проводилася (т.5 а.с. 180-183).

07 червня 2018 року Генеральна прокуратура України звернулася до Міністерства юстиції України з листом №10/3/3-23005-18 за підписом заступника Генерального прокурора - Головного військового прокурора, в якому просила вирішити питання про ініціювання судової процедури заборони Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА".

У листі викладено інформацію про кримінальне провадження №42018000000000769 від 29.03.2018 за підозрою ОСОБА_2 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 255; ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 209; ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 15, ч. 2 ст. 109; ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 15, ч. 2 ст. 110 КК України, яке перебувало в провадженні слідчого відділу Головного управління СБ України в м. Києві та Київській області та процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у якому здійснювала Головна військова прокуратура Генеральної прокуратури України.

Зокрема, в листі повідомлялося про встановлені досудовим розслідуванням у вказаному кримінальному провадженні обставини створення колишнім Головою Державної податкової служби України, Міністром доходів і зборів України ОСОБА_1 злочинної організації, яка планувала вчиняти злочини проти основ національної безпеки України за допомогою вже легалізованої на території України Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА". Вказано, що за допомогою цієї політичної партії ОСОБА_1 планував формувати механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації в Україні, здійснювати постійні заходи з підготовки до формування регіональних партійних осередків на території України з метою їх використання в подальшому для популяризації ідей насильницької зміни чи повалення конституційного ладу, захоплення державної влади, а також вчиненні умисних дій з метою зміни меж території або державного кордону України, на порушення порядку, встановленого Конституцією України, в тому числі з використанням силових методів політичної боротьби, організації спеціальних інформаційних проєктів, які будуть містити публічні заклики до насильницької зміни чи повалення конституційного ладу, захоплення державної влади, вчинення умисних дій з метою зміни меж території або державного кордону України, на порушення порядку, встановленого Конституцією України, а також викривлені, тенденційні відео та друковані матеріали, направлені на дискредитацію діючої влади, правоохоронної і судової системи в Україні та дестабілізацію суспільно-політичної ситуації. Зазначено, що злочинний задум ОСОБА_1 знайшов своє відображення в "Плане влияния на общественно-политическую ситуацию в Украине, а также наращивание рейтинга политической партии "Успішна країна", в якому чітко регламентовані дії, які необхідно вчиняти для досягнення мети, відповідальні особи, порядок погодження таких дій, строки та статус виконання. Вказано на те, що Головою Партії Дмітріченко Н.Б. забезпечувалося виготовлення друкованої агітаційної продукції з символікою Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА" та "Успішної варти" із закликами до вчинення дій з метою захоплення державної влади, зміни меж території України тощо, що підтверджується вилученими статтями і брошурами, на яких розміщена символіка Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА" та організації "Успішна варта" (проєкту, започаткованого на базі Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА"). Звернуто увагу на висновок експерта від 24 січня 2018 року за результатами проведення комплексної судової психолого-лінгвістичної експертизи вилучених друкованих матеріалів, який підтверджує наявність у їхньому змісті публічних закликів, що спрямовані на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості України. Зазначено, що вказані агітаційні матеріали провокативної спрямованості в час збройної агресії росії проти України носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, носять підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності України, підрив її безпеки.

У додатках до листа від 07.06.2018 №10/3/3-23005-18 указано постанову прокурора про дозвіл на розголошення відомостей досудового розслідування на 2 аркушах та копії процесуальних документів, якими обґрунтовується інформація, на 240 аркушах (т.1. а.с.37-48).

Постановою прокурора у провадженні - прокурора відділу Головної військової прокуратури Генеральної прокуратури України від 07 червня 2018 року надано дозвіл уповноваженим особам Міністерства юстиції України на розголошення відомостей досудового розслідування кримінального провадження №42018000000000769 від 29.03.2018 для вирішення питання про ініціювання судової процедури заборони Політичної партії "Успішна країна" та за необхідності у подальшому під час судового розгляду в частині відомостей досудового розслідування, в обсязі, що міститься у додатках до листа Головної військової прокуратури Генеральної прокуратури від 07.06.2018 № 10/3/3-23005-18, шляхом використання інформації з копіями відповідних процесуальних документів (т.6 а.с.3-4).

На підставі аналізу повідомленої Генеральною прокуратурою України інформації та доданих нею документів Міністерство юстиції України зробило висновок про те, що Політична партія "УСПІШНА КРАЇНА" вчиняє дії, які порушують вимоги чинного законодавства, та звернулося до суду з цим позовом про заборону Партії, судове провадження за яким триває з червня 2018 року.

За цей час, згідно з протоколом засідання Чергового З`їзду Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА" від 24.02.2020 №1, вирішено змінити місцезнаходження центральних статутних органів Партії, яким визначити адресу: 84206, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Гребенюка, буд. 67, змінити повне та скорочене найменування Партії з Політична партія "УСПІШНА КРАЇНА" на Політична партія "ЩАСЛИВА УКРАЇНА" (скорочене ПП "ЩАСЛИВА УКРАЇНА"), обрати новим Головою Партії ОСОБА_6, внести зміни до статуту і програми Партії (т.5. а.с. 105-108).

Рішенням Міністерства юстиції України від 29.05.2020 №197/194 проведено державну реєстрацію змін найменування, місцезнаходження, у складі керівних органів, інформації для здійснення зв`язку з Політичною Партією "УСПІШНА КРАЇНА", відомостей про фізичних осіб, які мають право вчиняти дії від імені Політичної Партії "УСПІШНА КРАЇНА", до статуту та програми Політичної Партії "УСПІШНА КРАЇНА", які прийняті на підставі рішень Чергового З`їзду Політичної Партії "УСПІШНА КРАЇНА" від 28.04.2020 (т.5. а.с.100).

В Єдиному державному реєстрі за пошуковим критерієм ідентифікаційного коду 37882413 станом на 29.06.2022 міститься така інформація: найменування юридичної особи - Політична партія "ЩАСЛИВА КРАЇНА", місцезнаходження: 84206, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Гребенюка, буд. 67, керівник - Соколовський О.В. (т.5 а.с.180-183).

Переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів і вимог апеляційної скарги та надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів керується таким.

У статті 1 Конституції України Україну проголошено суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою.

За статтею 2 Конституції України суверенітет України поширюється на всю її територію. Україна є унітарною державою. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.

Згідно зі статтею 15 Конституції України суспільне життя в Україні ґрунтується на засадах політичної, економічної та ідеологічної багатоманітності. Жодна ідеологія не може визнаватися державою як обов`язкова. Цензура заборонена. Держава гарантує свободу політичної діяльності, не забороненої Конституцією і законами України.

Відповідно до статті 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей (частина перша). Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах (частина друга).

Частиною першою статті 37 Конституції України забороняються утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення.

У частині четвертій цієї статті встановлено, що заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.

Закон України від 05.04.2001 №2365-III "Про політичні партії в Україні" (в редакції, чинній на час пред`явлення цього позову, далі - Закон №2365-III) визначає правові та організаційні засади реалізації права громадян на об`єднання в політичні партії, порядок їх утворення і діяльності.

За визначенням, наведеним у статті 2 Закону №2365-III, політичною партією є зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Відповідно до положень частини першої статті 5 Закону №2365-III утворення і діяльність політичних партій забороняється, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на: 1) ліквідацію незалежності України; 2) зміну конституційного ладу насильницьким шляхом; 3) порушення суверенітету і територіальної цілісності України; 4) підрив безпеки держави; 5) незаконне захоплення державної влади; 6) пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової чи релігійної ворожнечі; 7) посягання на права і свободи людини; 8) посягання на здоров`я населення; 9) пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.

Діяльність політичної партії може бути заборонена лише за рішенням суду (частина третя статті 5 Закону №2365-III).

Згідно з частиною першою статті 3 Закону №2365-III політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Частиною першою статті 19 Закону №2365-III встановлено, що в разі порушення політичними партіями Конституції України, цього та інших законів України до них можуть бути вжиті такі заходи: 1) попередження про недопущення незаконної діяльності; 2) заборона політичної партії.

Державний контроль за діяльністю політичних партій у частині додержання політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, крім випадків, коли здійснення такого контролю законом віднесено до повноважень інших органів державної влади, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань (пункт 1 частини першої статті 18 Закону №2365-III).

За приписами частини першої статті 21 Закону №2365-III політична партія може бути за адміністративним позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, заборонена в судовому порядку у випадку порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим та іншими законами України.

Таким центральним органом виконавчої влади, з огляду на Положення про Міністерство юстиції України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 №228 (далі - Положення), є Міністерство юстиції України, яке відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з позовом та бере участь у справі про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії (пункт 1, підпункт 8315 пункту 4 Положення).

Отже, порушення політичною партією вимог Конституції та законів України, в тому числі вчинення дій, заборонених частиною першою статті 37 Конституції України і частиною першою статті 5 Закону №2365-III, може привести до заборони її діяльності в судовому порядку.

У такому випадку право звернення до суду з адміністративним позовом про заборону політичної партії має Міністерство юстиції України, яке в порядку державного контролю за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України виявить факти відповідних порушень.

Як убачається з позовної заяви, вимога про заборону Партії обґрунтована Міністерством юстиції України посиланням на фактичні обставини вилучення правоохоронними органами друкованої агітаційної продукції із символікою Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА" та створеної на її базі Громадської організації "Успішна варта" із закликами до вчинення дій з метою насильницької зміни чи повалення конституційного ладу, захоплення державної влади, зміни меж території України тощо, що у взаємозв`язку із вилученою водночас брошурою під навою "План влияния на общественно-политическую ситуацию в Украине, а также наращивание рейтинга политической партии "Успішна країна" та діями лідерів Політичної партії "УСПІШНА КРАЇНА" на виконання цього плану свідчать про здійснення Партією забороненої діяльності. На підтвердження зазначених обставин позивачем подано до суду копію листа Генеральної прокуратури України від 07.06.2018 №10/3/3-23005-18 разом із копіями матеріалів досудового розслідування кримінального провадження №42018000000000769 від 29.03.2018.

Заперечуючи проти доводів позивача, відповідач і треті особи на його стороні послались на недопустимість поданих позивачем доказів, що, на їхню думку, полягає у поданні позивачем до суду неналежним чином засвідчених копій матеріалів досудового розслідування, які до того ж не є належним засобом доказування обставин цієї справи, враховуючи, що лише вирок суду в кримінальному провадженні встановлює, чи мали місце відповідні дії проти основ національної безпеки України та ким вони вчинені.

Згідно з частиною першою статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами (пункт 1 частини другої статті 72 КАС України).

Відповідно до вимог статей 73-76 КАС України докази мають бути належними (містити інформацію щодо предмета доказування), допустимими (одержаними з дотриманням порядку, встановленого законом). достовірними (на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи), достатніми (які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування).

Частиною першою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Докази суду надають учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом (частина четверта статті 77 КАС України).

За змістом статті 94 КАС України письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, якщо інше не визначено цим Кодексом. Копії документів вважаються засвідченими належним чином, якщо їх засвідчено в порядку, встановленому чинним законодавством. Учасник справи, який подає письмові докази в копіях (електронних копіях), повинен зазначити про наявність у нього або іншої особи оригіналу письмового доказу. Учасник справи підтверджує відповідність копії письмового доказу оригіналу, який знаходиться у нього, своїм підписом із зазначенням дати такого засвідчення. Якщо подано копію (електронну копію) письмового доказу, суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи може витребувати у відповідної особи оригінал письмового доказу. Якщо оригінал письмового доказу не поданий, а учасник справи або суд ставить під сумнів відповідність поданої копії (електронної копії) оригіналу, такий доказ не береться судом до уваги.

Матеріали справи свідчать про те, що Міністерство юстиції України при зверненні до суду з цим позовом подало копії матеріалів досудового розслідування, засвідчені належним чином Головною військовою прокуратурою Генеральної прокуратури України, у якої, за повідомленням позивача, знаходяться (на час звернення до суду) оригінали цих документів.

Про надання у розпорядження уповноваженим особам Міністерства юстиції України відомостей досудового розслідування кримінального провадження №42018000000000769 від 29.03.2018 в обсязі, що містяться у додатках до листа Головної військової прокуратури Генеральної прокуратури України від 07.06.2018 № 10/3/3-23005-18, зазначено й у постанові прокурора у провадженні - прокурора відділу Головної військової прокуратури Генеральної прокуратури України від 07 червня 2018 року.

За таких обставин та враховуючи особливий порядок надання доступу до матеріалів досудового розслідування, який установлений Кримінальним процесуальним кодексом України, подання Міністерством юстиції України до суду копій матеріалів досудового розслідування, засвідчених прокурором у кримінальному провадженні, відповідає вимогам статті 94 КАС України.

При цьому, стверджуючи про недопустимість указаних доказів, сторона відповідача не ставить під сумнів відповідність копій поданих позивачем документів їх оригіналам, що складають матеріали досудового розслідування. Зміст заперечень відповідача полягає у необхідності доведення відповідних обставин і надання їм оцінки в судовому порядку під час розгляду кримінальної справи.

Разом з тим, колегія суддів звертає увагу сторони відповідача на тому, що чинне законодавство України не висуває вимоги щодо обов`язковості притягнення винних осіб до кримінальної відповідальності за вчинення кримінальних правопорушень, зокрема проти основ національної безпеки України, для можливості заборони в судовому порядку діяльності політичної партії.

Натомість суд адміністративної юрисдикції під час розгляду справ цієї категорії уповноважений давати оцінку будь-яким фактичним обставинам, які підтверджують або спростовують наявність підстав для заборони політичної партії, незалежно від того, яку оцінку ці самі обставини отримають під час кримінального судочинства у площині кримінального права.

Слід також ураховувати, що докази, досліджені в ході розгляду кримінальної справи, можуть лише вказувати на наявність ознак кримінального правопорушення, вчиненого конкретною особою (обвинуваченим), а не партією.

У відповідності до приписів частини шостої статті 78 КАС України вирок суду в кримінальному провадженні, який набрав законної сили, дозволяє адміністративному суду вважати встановленими обставини лише щодо особи, стосовно якої ухвалений вирок.

При цьому, як правильно зазначив суд першої інстанції, факти порушень Конституції і законів України в діяльності політичних партій можуть бути виявлені й правоохоронними органами, враховуючи, що заборонені частиною першою статті 37 Конституції України і частиною першою статті 5 Закону №2365-III види діяльності політичних партій за своїм характером межують із діяннями, за які відповідна особа (суб`єкт кримінального правопорушення) підлягає кримінальній відповідальності.


................
Перейти до повного тексту