ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 жовтня 2022 року
м. Київ
справа № 814/1573/18
адміністративне провадження № К/9901/8376/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мороз Л.Л.,
суддів: Рибачука А.І., Бучик А.Ю.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду в касаційній інстанції адміністративну справу № 814/1573/18
за позовом Комунального підприємства "Миколаївське міжміське бюро технічної інвентаризації" до Міністерства юстиції України про визнання протиправним та скасування наказу, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 06.11.2018 (суддя Лісовська Н.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20.02.2019 (головуючий суддя Осіпов Ю.В., судді: Бойко А.В., Шевчук О.А.),
В С Т А Н О В И В:
В липні 2018 року Комунальне підприємство "Миколаївське міжміське бюро технічної інвентаризації" (далі також - позивач, Підприємство) звернулося до суду з позовом до Міністерства юстиції України (далі також - відповідач, Мін`юст) про визнання протиправним та скасування наказу від 29.05.2018 № 1650/5 "Про скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації - Комунального підприємства "Миколаївське міжміське бюро технічної інвентаризації".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржений наказ відповідача є невмотивованим, а отже таким, що прийнятий з порушенням норм законодавства, яке регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та вимог Порядку акредитації суб`єктів державної реєстрації та моніторингу відповідності таких суб`єктів вимогам акредитації.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 06.11.2018, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20.02.2019, позов задоволено.
Так, судами встановлено, що у квітні 2018 року Міністерством юстиції України проведено камеральну перевірку КП "Миколаївське МБТІ" у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, за результатами якої складено довідку від 20.04.2018.
Вказаною перевіркою встановлено ряд порушень вимог законодавства державними реєстраторами КП "Миколаївське МБТІ" Дахновою О.І. та Мардзявко Т.С .
За результатами цієї перевірки також було запропоновано тимчасово заблокувати доступ вказаних державних реєстраторів до Державного реєстру строком на 4 (чотири) та 3 (три) місяці відповідно, а матеріали перевірки направити до постійно діючої комісії з питань акредитації суб`єктів державної реєстрації та моніторингу.
27.04.2018 наказом заступника Міністра юстиції №1293/5 тимчасово заблоковано доступ державних реєстраторів Дахнової О.І. та Мардзявко Т.С. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 4 та 3 місяці відповідно.
У травні 2018 року спеціалістами Мін`юсту проведено камеральну перевірку в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державного реєстратора Підприємства Ботнаренко О.М., за результатами якої складено довідку від 03.05.2018.
Даною перевіркою встановлено порушення державним реєстратором Ботнаренко О.М. вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01 липня 2004 року № 1952-IV (далі також - Закон №1952-IV) та запропоновано тимчасово заблокувати доступ цього державного реєстратора до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань строком на 2 (два) місяці, а матеріали перевірки направити до постійно діючої комісії з питань акредитації суб`єктів державної реєстрації та моніторингу.
05.05.2018 наказом заступника Міністра юстиції України №1431/5 було тимчасово заблоковано доступ державного реєстратора КП "Миколаївське МБТІ" Бондаренко О.М. до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань строком на 2 місяці.
21.05.2018 позивачем на адресу відповідача були подані письмові пояснення щодо виявлених вказаними перевірками порушень закону, які отримані Мін`юстом в той же день.
В подальшому, результати вищезазначених камеральних перевірок були розглянуті Комісією з питань акредитації суб`єктів державної реєстрації та моніторингу відповідності таких суб`єктів вимогам акредитації, яка, в свою чергу, ухвалила висновок від 22.05.2018, в якому за систематичні грубі порушення вимог порядку державної реєстрації державними реєстраторами позивача пропонувалося скасувати акредитацію останнього.
29.05.2018 заступник Міністра юстиції України з питань державної реєстрації прийняв наказ №1650/5, яким, у зв`язку з виявленням камеральними перевірками численних грубих порушень вимог порядку державної реєстрації державними реєстраторами, які перебувають у трудових відносинах з акредитованим суб`єктом державної реєстрації, скасував акредитацію КП "Миколаївське МБТІ".
Не погоджуючись з таким наказом відповідача, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, висновки якого підтримав й апеляційний суд, виходив з того, що спірний наказ Мін`юсту не відповідає положенням ч.2 ст.37-1 Закону №1952-IV та нормам п.15 Порядку акредитації суб`єктів державної реєстрації та моніторингу відповідності таких суб`єктів вимогам акредитації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1130 (далі - Порядок №1130), оскільки не містить мотивів прийняття рішення про скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації.
Вважаючи рішення судів першої та апеляційної інстанції такими, що прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
В обґрунтування вимог касаційної скарги, вказує, зокрема, на безпідставність висновків судів попередніх інстанцій про невмотивованість оскарженого наказу Міністерства, оскільки такий виданий на підставі висновку Комісії з питань акредитації суб`єктів державної реєстрації та моніторингу відповідності таких суб`єктів вимогам акредитації, що виключає необхідність детального, повторного опису виявлених порушень позивача в тексті самого наказу.
Підприємство у відзиві на касаційну скаргу проти доводів та вимог такої заперечило, вважаючи їх безпідставними, та просило рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін, а касаційну скаргу без задоволення.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів виходить із такого.
Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон № 1952-IV регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Статтею 37-1 Закону № 1952-IV передбачено порядок здійснення контролю у сфері державної реєстрації прав.
Контроль у сфері державної реєстрації прав здійснюється Міністерством юстиції України, у тому числі шляхом моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав з метою виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав.
За результатами моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України проводить перевірки державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав.
У разі якщо в результаті проведеної перевірки державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав виявлено прийняття такими державними реєстраторами чи суб`єктами державної реєстрації прав рішень з порушенням законодавства, що має наслідком порушення прав та законних інтересів фізичних та/або юридичних осіб, Міністерство юстиції України вживає заходів до негайного повідомлення про це відповідних правоохоронних органів для вжиття необхідних заходів, а також заінтересованих осіб.
За результатами проведення перевірок державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав приймає вмотивоване рішення про:
1) тимчасове блокування доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав;
2) анулювання доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав;
3) притягнення до адміністративної відповідальності державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав;
4) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю;
5) скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації прав.
Відповідно до частини четвертої статті 37-1 Закону № 1952-IV постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 990 затверджено Порядок № 990, який визначає процедуру здійснення Мін`юстом відповідно до Законів України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - державна реєстрація).
Пунктом 2 Порядку № 990 визначено, що контроль за діяльністю у сфері державної реєстрації здійснюється шляхом розгляду скарг, поданих відповідно до Закону України "Про звернення громадян", і обґрунтованих подань територіальних органів Мін`юсту, а також моніторингу реєстраційних дій в реєстрах.
У разі виявлення під час розгляду скарг відповідно до Закону України "Про звернення громадян" і обґрунтованих подань територіальних органів Мін`юсту чи моніторингу реєстраційних дій в реєстрах порушень порядку державної реєстрації контроль здійснюється шляхом проведення камеральної перевірки державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації з прийняттям обов`язкових до виконання рішень, передбачених Законами.