ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 жовтня 2022 року
м. Київ
справа № 440/3817/18
касаційне провадження № К/9901/16098/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів -Желтобрюх І.Л., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Полтавській області
на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2019 року (головуючий суддя - Сич С.С.)
та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2019 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Спаскін О.А.; судді - Присяжнюк О.В., Любчич Л.В.)
у справі № 440/3817/18
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Новосанжарський молокозавод"
до Державної фіскальної служби України,
Головного управління ДФС у Полтавській області
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
У жовтні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Новосанжарський молокозавод" (далі - ТОВ "Новосанжарський молокозавод"; позивач; платник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України; відповідач-1) та Головного управління ДФС у Полтавській області (далі - ГУ ДФС у Полтавській області; відповідач-2), в якому просило скасувати рішення комісії ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 23 жовтня 2018 року № 963023/40329298 та зобов`язати відповідача-1 зареєструвати податкову накладну від 13 листопада 2017 року № 28.
Полтавський окружний адміністративний суд рішенням від 05 лютого 2019 року адміністративний позов задовольнив частково. Визнав протиправним та скасував рішення комісії ГУ ДФС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 23 жовтня 2018 року № 963023/40329298. Зобов`язав ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13 листопада 2017 року № 28, подану на реєстрацію ТОВ "Новосанжарський молокозавод" 29 листопада 2017 року. В іншій частині позовних вимог відмовив.
Другий апеляційний адміністративний суд постановою від 15 травня 2019 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.
ГУ ДФС у Полтавській області звернулося до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2019 року, постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2019 року в частині задоволення позову та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити повністю.
В обґрунтування своїх вимог відповідач-2 посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права. При цьому наголошує на тому, що наданий позивачем пакет документів був недостатнім для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Верховний Суд ухвалою від 15 липня 2019 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДФС у Полтавській області.
02 серпня 2019 року від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він зазначив, що доводи касаційної скарги не спростовують правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права.
11 січня 2022 року ГУ ДФС у Полтавській області заявлено клопотання про заміну відповідача-2 у справі - ГУ ДФС у Полтавській області на Головне управління ДПС у Полтавській області у зв`язку з реорганізацією, яке згідно зі статтею 52 Кодексу адміністративного судочинства України підлягає задоволенню.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій з`ясовано, що 29 листопада 2017 року позивачем направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13 листопада 2017 року № 28.
30 листопада 2017 року платником через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДФС України отримано квитанцію, в якій зазначено, що документ прийнято, проте реєстрацію зупинено, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Критерії).
Зокрема, виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання щодо товарів згідно з УКТ ЗЕД 0401, а також запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію зазначеного податкового документа.
ТОВ "Новосанжарський молокозавод" направило контролюючому органу повідомлення від 19 жовтня 2018 року № 1 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, в якому пояснило, що орендує в Товариства з обмеженою відповідальністю "Спектрейд" на підставі договору оренди від 10 березня 2016 року № 1 адміністративний будинок, площею 82,3 м. кв., виробничий комплекс з господарськими добудовами, загальною площею 977,3 м. кв., дворище, площею 1200 га. Також платник зазначив, що на підставі договору поставки від 23 січня 2017 року № 5 постачає Товариству з обмеженою відповідальністю Фірмі "Апрель" продукцію власного виробництва, а також долучив копії відповідних первинних документів, які підтверджують реальний характер здійсненої господарської операції.
23 жовтня 2018 року комісією ГУ ДФС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення № 963023/40329298 про відмову в реєстрації податкової накладної від 13 листопада 2017 року № 28.
Відповідно до вказаного рішення підставою для відмови в реєстрації податкової накладної послугувало ненадання платником копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - ПК України) реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Підпунктами 201.16.1, 201.16.2, 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.