1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 жовтня 2022 року

м. Київ

справа № 823/2162/18

адміністративне провадження № К/9901/10153/19 К/9901/8917/19, К/9901/9190/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Черкаські мінерали" (далі - ТОВ "Черкаські мінерали"), акціонера та члена Наглядової ради Публічного акціонерного товариства "Дашуківські бентоніти" ОСОБА_1, Державної служби геології та надр України (далі - Держгеонадра України) на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2018 року у складі судді Паламар П.Г. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 лютого 2019 року у складі колегії суддів: Земляної Г.В. (головуючий), суддів: Лічевецького І.О., Парінова А.Б. у справі за позовом Публічного акціонерного товариства "Дашуківські бентоніти" (далі - ПАТ "Дашуківські бентоніти") до Держгеонадра України про визнання протиправним та скасування рішення та дій та зобов`язати вчинити певні дії.

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ПАТ "Дашуківські бентоніти" звернулося до суду з позовом, у якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Держгеонадр України, оформлене шляхом підписання листа від 17.11.2017 про відмову у продовженні строку дії спеціального дозволу на користування надрами від 23.04.2001 №2447 на видобування бентонітових глин Дашуківської ділянки Черкаського родовища, що знаходиться у Лисянському районі Черкаської області;

- визнати протиправними дії Держгеонадр України у поверненні заяви ПАТ "Дашуківські бентоніти" з доданими документами щодо продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами від 23.04.2001 №2447 на видобування бентонітових глин Дашуківської ділянки Черкаського родовища, що знаходиться у Лисянському районі Черкаської області;

- зобов`язати Держгеонадра України шляхом видання наказу продовжити ПАТ "Дашуківські бентоніти" строк дії спеціального дозволу на користування надрами від 23.04.2001 №2447 на видобування бентонітових глин Дашуківської ділянки Черкаського родовища, що знаходиться у Лисянському районі Черкаської області, строком на 20 років з одночасним укладенням Держгеонадрами України з ПАТ "Дашуківські бентоніти" угоди про умови користування надрами разом із програмою робіт, що оформлюється як додаток.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що ПАТ "Дашуківські бентоніти" відповідно до спеціального дозволу на користування надрами від 23.04.2001 №2447 отримало право видобування бентонітових глин Дашуківської ділянки Черкаського родовища, що знаходиться у Лисянському районі Черкаської області. Спеціальний дозвіл виданий на 20 років, термін дії закінчувався 23.04.2016. У встановленому порядку вперше позивач завчасно звернувся до Держгеонадра України за 7 місяців до закінчення строку дії спеціального дозволу із заявою 01.09.2015, яка була зареєстрована в Держгеонадра України за вх. №11555/13/12-15 від 01.09.2015, однак отримав відмову.

Протягом наступних 2-х років позивач неодноразово звертався до відповідача із заявами разом із визначеним відповідним пакетом документів, однак постійно отримував відмови. Востаннє позивач звернувся до відповідача із заявою від 08.08.2017 за №142/01 про зобов`язання продовження терміну дії спеціального дозволу та внесення змін до спеціального дозволу і відповідним пакетом документів, що була зареєстрована в Держгеонадра за вхідним №13624/02/12-17 від 09.08.2017. Разом із вказаною заявою від 08.08.2017 серед інших доданих до неї документів ПАТ "Дашуківські бентоніти" додано також експертний висновок №16-ге/2015 з проведення геологічної експертизи з метою видобування глини, придатної для виробництва формувальних матеріалів, а також для легких та солестійких бурових розчинів на Дашуківські ділянці Черкаського родовища у Лисянському районі Черкаської області. Цей висновок складений Державним підприємством "Українська геологічна компанія", яке належить до сфери управління Держгеонадр України і в ньому вказувалося про відсутність порушень позивачем умов користування надрами і пропонувалося продовжити дію спеціального дозволу терміном до 23.04.2036.

07.09.2017 відповідач надіслав на погодження в Міністерство екології та природніх ресурсів відповідний пакет документів. Окрім того, уповноваженою особою державного геологічного контролю Держгеонадра України разом із пакетом документів надано інформаційну довідку щодо виконання умов користування надрами ПАТ "Дашуківські бентоніти", яка містить відомості, що позивачем у встановлені строки порушення усунені. Наказом Мінприроди №415 від 13.11.2017 прийнято позитивне рішення щодо погодження продовження дії спеціального дозволу. Натомість, 16.01.2018 від Держгеонадра України отримано лист №609/03/12-18 від 10.01.2018, із змісту якого вбачалося, що відповідачем 17.11.2017 оформлено рішення про відмову щодо продовження дії спеціального дозволу, шляхом підписання відповідного листа від 17.11.2017 і повернуто заяву позивача разом із доданими документами, і підставою для такої відмови стала інформація органів державного геологічного контролю Держгеонадра України про виявлення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування ПАТ "Дашуківські бентоніти".

Позивач, уважаючи протиправним рішення Держгеонадр України, звернувся з зазначеним позовом до суду.

2. Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 26.09.2018 позов задовольнив:

- визнав протиправним та скасував рішення Держгеонадр України від 17.11.2017 про відмову в продовженні строку дії спеціального дозволу на користування надрами від 23.04.2001 №2447 на видобування бентонітових глин Дашуківської ділянки Черкаського родовища, що знаходиться у Лисянському районі Черкаської області;

- визнав протиправними дії Держгеонадр України у поверненні заяви ПАТ "Дашуківські бентоніти" з доданими документами щодо продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами від 23.04.2001 №2447 на видобування бентонітових глин Дашуківської ділянки Черкаського родовища, що знаходиться у Лисянському районі Черкаської області;

- зобов`язав Держгеонадра України видати наказ, яким продовжити ПАТ "Дашуківські бентоніти" строк дії спеціального дозволу на користування надрами від 23.04.2001 №2447 на видобування бентонітових глин Дашуківської ділянки Черкаського родовища, що знаходиться у Лисянському районі Черкаської області, строком на 20 років з одночасним укладенням Держгеонадрами України з ПАТ "Дашуківські бентоніти" угоди про умови користування надрами разом із програмою робіт, що оформлюється як додаток.

2.1 Це рішення в апеляційному порядку оскаржили Держгеонадра України, а також особи, які не брали участі у розгляді справи в суді першої інстанції: ТОВ "Черкаські мінерали" і акціонер та член наглядової ради ПАТ "Дашуківські бентоніти" ОСОБА_1

3. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 26.02.2019 залишив без змін рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 26.09.2018, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що відповідач допустив протиправну бездіяльність, яка полягає у не здійсненні розгляду заяв позивача про продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами, а позивач у свою чергу відповідно до частини шостої статті 4-1 Закону України від 6 вересня 2005 року №2806-IV "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (далі - №2806-IV) з 23.04.2001 фактично набув право на здійснення діяльності з видобування бентонітових глин Дашуківської ділянки Черкаського родовища, що знаходиться у Лисянському районі Черкаської області. При цьому, акт перевірки від 16.12.2015 за №06-03/27/2015-55п(153), про встановлення ПАТ "Дашуківські бентоніти" порушень у сфері видобування корисних копалин, на який посилається відповідач у відмові про надання дозволу, складений після спливу 60 денного строку, закріпленого пунктом 14 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, який затвердженний постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі - Порядок №615). Крім того, суд, зобов`язуючи Держгеонадра України продовжити строк дії спеціального дозволу на користування надрами від 23.04.2001 №2447, вважав, що у даному випадку це не буде втручанням у дискреційні повноваження відповідача.

4. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено, що:

4.1 18.12.1995 ПАТ "Дашуківські бентоніти" зареєстроване як суб`єкт господарювання - юридична особа, ідентифікаційний код 00223941 за основним видом діяльності "Добування піску, гравію, глин і каоліну".

4.2 23.01.2001 ПАТ "Дашуківські бентоніти" видано спеціальний дозвіл на користування надрами від 23.04.2001 №2447 щодо права видобування бентонітових глин Дашуківської ділянки Черкаського родовища, що знаходиться у Лисянському районі Черкаської області з терміном дії до 23.04.2016.

4.3 01.09.2015 з метою продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами, ПАТ "Дашуківські бентоніти" звернулося до Держгеонадр України з заявою щодо продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами. Але листом від 16.10.2015 відповідач повернув вказану заяву з підстав відсутності повного комплекту документів передбачених пунктом 14 та додатку 1 Порядку №615.

4.4 08.08.2017 ПАТ "Дашуківські бентоніти" повторно зверталося до Держгеонадр України з заявою за №142/01 щодо продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами та внесення змін до спеціального дозволу і відповідним пакетом документів, відповідно до заяви №546 від 01.09.2015 та заяви №363 від 28.07.2016. Із вказаною заявою серед доданих до неї документів додано також експертний висновок №16-ге/2015 від 09.11.2015 за №1-813 з проведення геологічної експертизи з метою видобування глини, придатної для виробництва формувальних матеріалів, а також для легких та солестійких бурових розчинів на Дашуківські ділянці Черкаського родовища у Лисянському районі Черкаської області. Цей висновок був складений Державним підприємством "Українська геологічна компанія", у якому зазначалося про відсутність порушень позивачем умов користування надрами і пропонувалося продовжити дію спеціального дозволу терміном до 23.04.2036.

4.5 07.09.2017 відповідач надіслав на погодження в Міністерство екології та природних ресурсів відповідний пакет документів, після чого уповноваженою особою державного геологічного контролю Держгеонадра України разом із пакетом документів надано інформаційну довідку щодо виконання умов користування надрами ПАТ "Дашуківські бентоніти" станом на 05.08.2017, яка містить відомості, що ПАТ "Дашуківські бентоніти" у встановлені строки порушення усунуті.

4.6 Листом від 17.11.2017 №28742 відповідач повернув заяву та повідомив ПАТ "Дашуківські бентоніти", що у внесенні змін та продовженні спеціального дозволу на користування надрами від 23.04.2001 №2447 з метою видобування бентонітових глин Дашуківської ділянки Черкаського родовища відмовлено відповідно до пункту 15 Порядок №615. Відмова обґрунтована тим, що наказом Держгеонадр України від 18.02.2016 №65 термін дії спеціального дозволу зупинено, надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення порушень. Зазначено про те, що за інформацією органів державного геологічного контролю виявлено порушення вимог законодавства у сфері надрокористування, які не усунуто надрокористувачем.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. ТОВ "Черкаські мінерали" і акціонер та член наглядової ради ПАТ "Дашуківські Бентоніти" ОСОБА_1 подали касаційні скарги на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 26.09.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.02.2019, у якій просять оскаржені судові рішення скасувати, ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позову.

5.1 Аргументи скаржників на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права. Зокрема, скаржники зазначають, що суди неправильно застосували норми Закону №2806-IV та Порядку №615. Вказують, що заява позивача про продовження дозволу на користування надрами від 01.09.2015 була повернута відповідачем у зв`язку з відсутністю всіх необхідних документів, зокрема погоджень Мінприроди та Держгірпромнагляду. Проте, на переконання скаржників, ця відмова позивачем не оскаржується. Всі інші заяви на продовження дозволу на користування надрами позивачем подані поза встановленими строками їх подачі - менше як за шість місяців до закінчення строку дії дозволу. Відповідно, за цими заявами неможливо продовжити строк дії дозволу на користування надрами, хоч суди зобов`язали це зробити всупереч нормам Порядку №615.

5.2 Також особи, які подали касаційні скарги, вказують на помилкове зобов`язання судами відповідача видати наказ про продовження строку дії дозволу на підставі частини шостої статті 4-1 Закону №2806-IV із застосуванням принципу мовчазної згоди, оскільки у спірних правовідносинах така не може бути застосована з огляду на те, що позивачем не подано всіх передбачених чинним законодавством документів для продовження дозволу на користування надрами.

5.3 У касаційних скаргах також вказано про порушення судами попередніх інстанцій норм пункту 15 Порядку №615, оскільки відповідача було зобов`язано продовжити строк дозволу на користування надрами попри наявність у позивача порушень вимог законодавства про надра, виявлених під час заходів державного нагляду, які не усунуті. Порушення полягали у незаконному видобутку корисних копалин після зупинення дії дозволу на користування надрами. Проте, суди попередніх інстанцій не звернули увагу на вказані обставини і не дослідили з цього приводу наявні у справі докази.

5.4 На думку осіб, що подали касаційні скарги, суди попередніх інстанцій порушили норми статті 6 Конституції України, ухваливши судові рішення, якими зобов`язали відповідача продовжити дію дозволу на користування надрами. Такий наказ вправі видавати лише відповідач на власний розсуд у межах його повноважень при дотриманні користувачем надр всіх вимог законодавства у сфері користування надрами.


................
Перейти до повного тексту