ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 жовтня 2022 року
м. Київ
справа № 160/11440/20
адміністративне провадження № К/9901/27330/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І.В.,
суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року (головуючий суддя: Букіна Л.Є.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2021 року (колегія суддів: Круговий О.О., Прокопчук Т.С., Шлай А.В.) у справі №160/11440/20 за позовом Приватного акціонерного товариства "ЮЖКОКС" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
18 вересня 2021 року Приватне акціонерне товариство "ЮЖКОКС" звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило: визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 27.01.2020 №0000375006, №0000355006 та №0000345006.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2021 року, адміністративний позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 27.01.2020 № 0000375006, № 0000355006 та № 0000345006. Стягнуто на користь Приватного акціонерного товариства "ЮЖКОКС" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 21020 грн.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з висновком якого погодився і апеляційний суд, виходив з того, що відсутність у контрагентів позивача матеріальних та трудових ресурсів не виключає можливості реального виконання ним господарської операції та не свідчить про одержання необґрунтованої податкової вигоди покупцем, оскільки залучення працівників є можливим за договорами цивільно-правового характеру, аутсорсингу та аутстафінгу (оренда персоналу). Основні та транспортні засоби можуть перебувати в постачальника на праві оренди або лізингу. Під час розгляду справи не встановлено укладання позивачем договорів дарування, інших договорів, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості товарів, або отримання позивачем таких товарів без укладення таких договорів. Не встановлено і передання позивачу на зберігання товарів. Суди визнали, що факт реальності придбання позивачем товарів (послуг) за вказаними договорами, підтверджується вищенаведеними первинними документами, які розцінені судом як належне документальне підтвердження реального характеру спірних операцій.
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи установлено:
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що Товариство є юридичною особою приватного права, перебуває на податковому обліку в органах ДПС і є платником, зокрема: податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), податку на прибуток. З установчих документів позивача слідує, що останній здійснює діяльність пов`язану з виробництва коксу та коксопродуктів (КВЕД 19.10.).
На підставі відповідного наказу та направлень, посадовими особами відповідача у період з 26.11.2019 по 16.12.2019, проведено позапланову документальну виїзну перевірку Товариства з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинам з ТОВ "Дніпровський проектно-будівельний центр" за вересень 2018 року, з ТОВ "Соларіс Оіл" за період березень, травень та червень 2019 року, з ТОВ "Укрмашпоставка" за квітень 2019 року.
За результатами перевірки відповідачем складено акт від 21.12.2019 № 25/28-10-50-06-05393079, згідно із висновків якого, перевіркою встановлено порушення позивачем у тому числі ст. 185, 198, 201 Податкового кодексу України, у результаті чого останнім завищено залишок від`ємного значення, який включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду на загальну сум 724171 грн; п.44.1, статті 44, п. 134.1 статті 134 Податкового кодексу України, у результаті чого позивачем занижено податок на прибуток на загальну суму 114139 грн та завищено від`ємне значення об`єкта оподаткування податком на прибуток по декларації з податку на прибуток за півріччя 2019 року на суму 3710922 грн.
За результатами розгляду заперечень Товариства, вищевказані висновки Акту податковим органом визнані об`єктивними і такими що відповідають нормам законодавства України, у зв`язку з чим відповідачем, 27.01.2020 на підставі названого акту і встановлених порушень прийнято:
- податкове повідомлення-рішення №0000375006 форми "П", яким позивачеві зменшено суму від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток у розмірі 3 710 922 грн;
- податкове повідомлення-рішення №0000355006 форми "Р" про визначення грошового зобов`язання з податку на прибуток приватних підприємств у сумі 171 280,50 грн;
- податкове повідомлення-рішення №0000345006 форми "В4", яким Товариству зменшено розмір від`ємного значення суми ПДВ на загальну суму 724171 грн.
Підстави та порядок проведення перевірок позивачем не оскаржуються, останній фактично не згоден з висновками, викладеними в акті перевірки та прийнятими за наслідками перевірки податковими повідомленнями-рішеннями.
Судами також установлено, що між позивачем та ТОВ "Дніпровський будівельно-проектний центр" (підрядник) укладено договір №05-26/18 від 11.05.2018, відповідно до умов якого Замовник доручає, а Виконавець бере на себе зобов`язання виконати роботи на об`єктах Замовника (далі - роботи), а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконані роботи на умовах цього Договору згідно з проектно-кошторисною документацією, графіку виконання робіт, Акту прийому-передачі виконаних робіт, інших документів передбачених цим договором. Перелік робіт, що виконуються за цим Договором, визначається Сторонами в Додаткових угодах, які є невід`ємною частиною цього Договору.
На підтвердження виконання умов договору до матеріалів справи долучено Акт приймання виконаних будівельних робіт № 5 від 12 вересня 2018 року; Підсумкова відомість ресурсів по Об`єкту -Капітальний ремонт башти гасіння № 4, інв. № 600; Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати до Акту № 5 від 12 вересня 2018 (КБ-3); Акт приймання виконаних будівельних робіт № 6 від 21 вересня 2018 року; Підсумкова відомість ресурсів по Об`єкту -Капітальний ремонт башти гасіння № 4, інв. № 600; Розрахунок загальновиробничих витрат до Акту КБ-2в 6 за вересень 2018 року на Капітальний ремонт башти гасіння № 4, інв. № 600; Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати до Акту № 6 від 21 вересня 2018 (КБ-3).
Розрахунки за отримані роботи (послуги) підтверджуються виписаними рахунками на оплату № 30 від 12 вересня 2018 року, № 32 від 21 вересня 2018 року. Оплату здійснено згідно із платіжних доручень № 2635 від 01.10.2018, № 2723 від 16.10.2018.
Крім того, між ПрАТ "ЮЖКОКС" та ТОВ "Соларіс Оіл" (продавець) укладено договір № 02-62/19 від 18.02.2019, відповідно до умов якого Постачальник зобов`язується передати, а Покупець - прийняти і оплатити матеріали (далі-Ресурси) на умовах, передбачених цим Договором.
На підтвердження виконання умов договору позивачем надано Прибутковий ордер № 18, Видаткова накладна № 51 від 18.03.2019, товаро - транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) Р51, коригуюча накладна № 16 від 06.05.2019 до видаткової накладної № 51 від 18.03.2019, прибутковий ордер № 35, Видаткова накладна №79 від 02.05.2019, товаро-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № Р79 від 02.05.2019, акт прийому-передачі № 79 від 02.05.2019; Прибутковий ордер М 37, Видаткова накладна № 82 від 10.05.2019, Акт прийому передачі № 82 від 10.05.2019 товаро-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № Р82 від 10.05.2019; Прибутковий ордер № 43, Видаткова накладна № 98 від 05.06.2019, товаро транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № Р98 від 05.06.2019; Прибутковий ордер № 48, Видаткова накладна №116 від 27.06.2019, Акт прийому - передачі № 116 від 27.06.2019, товаро-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № Р116 від 27.06.2019; Прибутковий ордер № 47, Видаткова накладна № 117 від 27.06.2019, Акт прийому-передачі № 117 від 27.06.2019, товаро-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № Р117 від 27.06.2019; Прибутковий ордер № 49, Видаткова накладна № 118 від 27.06.2019, товаро-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № PH 8 від 27.06.2019, Aкт прийому-передачі №118 від 27.06.2019.
Розрахунки за отримані ТМЦ підтверджуються виписаними рахунками на оплату №43 від 18 березня 2019 року, № 70 від 02 травня 2019 року, № 73 від 10 травня 2019 року, № 88 від 05 червня 2019 року, № 106 від 27 червня 2019 року, № 107 від 27 червня 2019 року, № 108 від 27 червня 2019 року. Оплату здійснено згідно платіжних доручень № 5498 від 06.05.2019, № 4500000861 від 12.07.2019, № 4500000860 від 12.07.2019, № 4500003686 від 08.08.2019, № 4500003687 від 08.08.2019, № 4500003685 від 08.08.2019, № 4500003684 від 08.08.2019.
Окрім цього, у періоді, що підлягав перевірці Товариство мало господарські взаємовідносини з ТОВ "Укрмашпоставка" (продавець) у рамках договору № 08-06/18 від 02.08.2018, відповідно до умов якого Постачальник зобов`язується передати, а Покупець - прийняти і оплатити матеріали (далі-Ресурси) на умовах, передбачених цим Договором.
Фактичне виконання умов договору підтверджується Прибутковим ордером № 230 та Видатковою накладною № PH - 0000013 від 12.04.2019. Оплату товару здійснено згідно із платіжного доручення № 971 від 04.05.2019.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати судові рішення судів попередніх інстанцій у повному обсязі та прийняти постанову про відмову у задоволенні позову.
Відповідач зазначає, що судом апеляційної інстанції при ухваленні постанови у справ не були враховані висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 18.03.2020 у справі №826/8114/15, від 26.02.2019 у справі №810/5677/13-а, від 19.12.2019 у справі №804/1118/16, від 26.06.2018 у справі №816/1422/17, від 25.06.2018 у справі №803/1923/13-а, від 12.12.2019 у справі №814/1439/17 у подібних правовідносинах.
Скаржник указує на те, що наявність у позивача лише первинних документів, на підставі яких у бухгалтерському обліку зроблено записи, не є підставою для висновків про реальність господарських операцій, що свідчить про відсутність у позивача права на формування податкового кредиту.
Позивачем до Суду надано відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на безпідставність викладених в ній доводів. Вказує, що господарські операції підтверджуються наявними в матеріалах справи первинними документами. Звертає увагу врахування судами попередніх інстанцій при ухваленні оскаржуваних судових рішень практики Верховного Суду. Просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
Верховний Суд ухвалою від 22.09.2021 відкрив касаційне провадження у цій справі з підстав, передбачених пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України - якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Господарського кодексу України, господарська діяльність - це діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
Згідно з ч.1 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
У відповідності до ч.2 ст.9 означеного Закону первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань платників здійснюється на підставі первинних документів, у яких міститься інформація саме про господарські операції (результати їх здійснення).
Підпунктом 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України господарську діяльність визначено як діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.