1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 жовтня 2022 року

м. Київ

справа № 400/1693/19

адміністративне провадження № К/9901/23676/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Усенко Є.А.,

суддів: Гімона М.М., Яковенка М.М.,

розглянувши у судовому засіданні без повідомлення сторін справу за позовом Державного підприємства "Миколаївський авіаремонтний завод "НАРП" до Офісу великих платників податків ДФС про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, касаційне провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Офісу великих платників податків ДПС (правонаступника Офісу великих платників податків ДФС) на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 17.10.2019 (суддя Малих О.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.07.2020 (головуючий суддя Бітов А.І., судді Лук`янчук О.В., Ступакова І.Г.),

У С Т А Н О В И В :

У червні 2019 року Державне підприємство "Миколаївський авіаремонтний завод "НАРП" (далі - позивач, Підприємство, ДП "Миколаївський авіаремонтний завод "НАРП") звернулось до адміністративного суду з позовом до Офісу великих платників податків ДФС (далі - відповідач, Офіс ВПП ДФС), у якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 15.03.2019:

- №0001394906 про зменшення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість у розмірі 2 157 393,00 грн та застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 1 078 696,50 грн

- №0001404906 про зменшення від`ємного значення суми податку на додану вартість на 132 420,00 грн.

Позовні вимоги Підприємство обґрунтувало доводами, що висновки контролюючого органу, викладені в акті перевірки від 18.02.2019 №11/28-10-49-06/09794409, щодо безтоварності операцій з придбання товарів у ПП "Барклейс", ТОВ "Спероу України", ТОВ "Бізнес-Гармонія", ТОВ "Радіоаптека", ТОВ "Промелектроніка", ТОВ "Авіа-Комплект", ТОВ "ВО "Укрспецкомплект", ТОВ "Профі-Ойл", ТОВ "НВП "Спецсервіс", ТОВ "Сокіл-Енергія", ТОВ "Авиатехкомплект", ТОВ "Імпера Груп", ТОВ "Авіасервіс-Київ" (далі - контрагенти-постачальники) є безпідставними, оскільки господарські операції мали реальний характер, підтверджуються належним чином оформленими первинними та іншими документами бухгалтерського і податкового обліку. Позивач вказав, що відносини між учасниками попередніх ланцюгів постачань товарів, з якими Підприємство не мало взаємовідносин, не мають безпосереднього впливу на дослідження факту реальності господарської операції, вчиненої між позивачем та безпосередніми контрагентами-постачальниками. Позивач посилається на індивідуальний характер відповідальності платника податків за податкове правопорушення та наголошує, що не повинен нести відповідальність за можливе порушення контрагентами-постачальниками податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності та/або можливу недостовірність відомостей щодо них в офіційних джерелах.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 17.10.2019, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.07.2020, позов задоволено.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що позивачем надано всі необхідні первинні документи, які підтверджують реальність здійснених господарських операцій між Підприємством та контрагентами-постачальниками. Суд першої інстанції вказав, що податкові накладні, на підставі яких Підприємство сформувало податковий кредит, складені та зареєстровані у Єдиному реєстрі податкових накладних після 01.07.2017, тому відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України суми податку на додану вартість, які були віднесені до податкового кредиту в листопаді 2018 року, не потребують будь-якого іншого додаткового підтвердження. Суди виснували, що податкове законодавство не ставить у залежність стан певного платника податку від інших осіб, тому позивач не має та не може мати впливу на дотримання контрагентами-постачальниками вимог податкового та іншого законодавства або на стан їх бухгалтерського обліку та/чи податкового обліку, а інформація про контрагентів-постачальників сформована відповідачем без дослідження первинних документів, не може бути належним доказом у справі.

Офіс великих платників податків ДПС (далі - Офіс ВПП ДПС), як процесуальний правонаступник Офісу ВПП ДФС, подав до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 17.10.2019 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.07.2020, у якій просить скасувати вказані судові рішення та відмовити у задоволенні позову.

Підставою касаційного оскарження судових рішень у цій справі відповідач зазначив пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС), посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм абзацу "а" пункту 198.1, пунктів 198.2, 198.3 статті 198, пункту 200.1, абзаців "б", "в" пункту 200.4 статті 200 Податкового кодексу України (далі - ПК), підпункту 1 пункту 4 Розділу V "Порядку заповнення та подання податкової звітності з податку на додану вартість", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 26.01.2016 №21, без урахування висновку щодо застосування цих норм у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 06.02.2018 (справа №810/7195/14), від 17.01.2018 (справа №804/8943/13-а, провадження №К/9901/2529/18), від 16.01.2018 (справа №2а-7075/12/2670, провадження №К/9901/1478/18), від 24.01.2018 (справа №2а-19379/11/2670, провадження №К/9901/554/18).

Обґрунтовуючи касаційну скаргу, відповідач доводить, що суди попередніх інстанцій неправильно встановили обставини у справі, не дали оцінки усім доказам, якими обґрунтовані висновки в акті перевірки про безтоварний характер господарських операцій Підприємства з контрагентами-постачальниками. Зокрема, Офіс ВПП ДПС зазначає, що суди не надали належної оцінки обставинам щодо негативної податкової інформації відносно контрагентів-постачальників, а саме: відсутність у контрагентів-постачальників матеріально-технічних та трудових ресурсів, необхідних для здійснення операцій з постачання товару, що були відображені у податковому обліку Підприємства. Відповідач зазначив, що контрагенти-постачальники не є виробниками поставлених позивачу товарів, а відповідно до податкової звітності та даних з Єдиного реєстру податкових накладних ці товари так само не виготовлялись і не придбавались по всьому ланцюгу постачання, що свідчить про документальне оформлення позивачем операцій з придбання та поставки товарів та формування податкового кредиту за рахунок "підміни" товару.

Верховний Суд ухвалою від 05.10.2020 відкрив касаційне провадження у цій справі за касаційною скаргою Офісу ВПП ДПС на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 17.10.2019 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.07.2020 на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС.

ДП "Миколаївський авіаремонтний завод "НАРП" у відзиві на касаційну скаргу не погоджується з наведеними в ній доводами, стверджує про правильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим просить касаційну скаргу залишити без задоволення як безпідставну. Також позивач просить передати справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду з метою вирішення виключної правової проблеми та формування єдиної правозастосовчої практики.

Вказане клопотання не підлягає задоволенню, оскільки Велика Палата Верховного Суду у постанові від 07.07.2022 у справі №160/3364/19 зробила висновок щодо застосування норм статті 131, 198, 200 ПК у правовідносинах щодо формування платниками податків даних податкового обліку, якщо предмет спору стосується достовірності первинних документів та встановлення обставин щодо реальності відображених у податковому обліку господарських операцій.

Відповідно до частини першої статті 341 КАС суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Верховний Суд перевірив наведені у касаційній скарзі доводи відповідача, заперечення проти касаційної скарги позивача, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Суди попередніх інстанцій встановили, що податкові повідомлення-рішення, з приводу правомірності яких виник спір, були прийняті Офісом ВПП ДФС на підставі акта перевірки від 18.02.2019 №11/28-10-49-06/09794409 "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ДП "Миколаївський авіаремонтний завод "НАРП" з питань законності декларування від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис грн, в декларації з податку на додану вартість за листопад 2018 року" (далі - акт перевірки).

В акті перевірки зроблено висновок, що Підприємством порушено:

абзац "а" пункту 198.1, пункти 198.2, 198.3 статті 198, пункт 200.1, абзаци "б", "в" пункту 200.4 статті 200 ПК, підпункт 1 пункту 4 "Порядку заповнення та подання податкової звітності з податку на додану вартість", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 26.01.2016 №21 (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 29.01.2016 за №159/28289), внаслідок чого, завищено суму бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку за листопад 2018 року (рядок 20.2.1 податкової декларації за листопад 2018 року) на 2 157 393,00 грн та завищено суму від`ємного значення податку, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21 податкової декларації за листопад 2018 року) на 132 420,00 грн.

Згідно з висновками контролюючого органу в акті перевірки за результатами перевірки встановлено ряд обставин, що свідчать про "дефектність" документів, виписаних для оформлення господарських операцій ДП "Миколаївський авіаремонтний завод "НАРП" з ПП "Барклейс", ТОВ "Спероу України", ТОВ "Бізнес-Гармонія", ТОВ "Радіоаптека", ТОВ "Промелектроніка", ТОВ "Авіа-Комплект", ТОВ "ВО "Укрспецкомплект", ТОВ "Профі-Ойл", ТОВ "НВП "Спецсервіс", ТОВ "Сокіл-Енергія", ТОВ "Авиатехкомплект", ТОВ "Імпера Груп", ТОВ "Авіасервіс-Київ", та про нереальність (безтоварність) цих операцій, а саме:

-відсутність реального (законного) джерела походження товару (відсутність дійсного формування цього активу), що унеможливлює його рух за ланцюгом усіх платників податків, які брали участь у здійсненні взаємопов`язаних нереальних господарських операцій;

-відсутність у зазначених постачальників фізичних, технічних, технологічних умов, кваліфікованого персоналу, об`єктивно необхідних для вчинення господарських операцій з постачання товару на адресу позивача, зокрема не подання зазначеними суб`єктами господарювання звітності, пов`язаної з використанням трудових ресурсів (податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків, і сум утриманого з них податку форми №1ДФ, звітів про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування).

Ці висновки в акті перевірки стали підставою для прийняття 15.03.2019 податкових повідомлень-рішень №0001394906 - про зменшення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість на 2 157 393,00 грн та застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 1 078 696,50 грн, №0001404906 - про зменшення від`ємного значення суми податку на додану вартість на 132 420,00 грн.

Вказані податкові повідомлені-рішення оскаржувались Підприємством в адміністративному порядку, але були залишені без змін.

Відповідно до пункту 44.1 статті 44 ПК (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - так само) для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України ʼʼПро бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україніʼʼ від 16.07.1999 №996-ХIV (далі - Закон №996-ХIV).

Відповідно до статті 1 Закону №996-XIV первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію; господарська операція - це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

Згідно із частинами першою та другою статті 9 цього Закону підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, перелік яких наведений у цій нормі.

В підпункті 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 ПК визначено, що господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Згідно з пунктом 198.3 статті 198 ПК податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з:придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу (абзац перший пункту 198.6 статті 198 ПК).

Як підсумок наведених норм, господарські операції з придбання товару (послуг) для визначення податкового кредиту мають бути фактично здійснені та підтверджені належним чином оформленими первинними документами, які відображають всі істотні характеристики (складові) таких операцій. Сума ПДВ для включення до податкового кредиту також повинна бути підтверджена податковою накладною, виписаною постачальником на операцію з постачання товару (послуг) і зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Встановлюючи обов`язкове підтвердження платником податків задекларованих показників податкового обліку належними документами (відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, які містять відомості про господарську операцію), законодавець презюмує, що ці документи мають відображати реальний стан речей щодо задекларованих об`єктів оподаткування, тобто бути достовірними.

Превалювання сутності над формою (операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми), як один із принципів бухгалтерського обліку, відповідає також сутності податкового обліку, який ґрунтується на даних бухгалтерського обліку.

Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені для оформлення такої операції, не відповідають дійсності і не можуть бути підставою податкового обліку.

Про необґрунтованість податкової вигоди можуть свідчити підтверджені доказами доводи контролюючого органу, зокрема про наявність таких обставини, як: неможливість реального здійснення операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, не здійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності; відсутність необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, господарської діяльності у зв`язку з відсутності управлінського або технічного персоналу, основних фондів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів; облік для цілей оподаткування тільки тих господарських операцій, які безпосередньо пов`язані з виникненням податкової вигоди, якщо для цього виду діяльності також потрібне здійснення й облік інших господарських операцій; здійснення операцій з товаром, що не вироблявся або не міг бути вироблений в обсязі, зазначеному платником податків у документах обліку; відсутність документів обліку.

Такий висновок щодо оцінки документів, наданих платником податків на підтвердження даних податкового обліку, зробив Верховний Суд України в постанові від 27.03.2012 у адміністративній справі за позовом ПП "Ангара" до ДПІ у Печерському районі м. Києва, Головного управління Державного казначейства України в м. Києві, за участю прокурора м. Києва про скасування податкового повідомлення-рішення та відшкодування податку на додану вартість.

Такої ж правової позиції дотримується і Верховний Суд у низці постанов, зокрема в постановах від 28.10.2019 (справа №280/5058/18), від 26.02.2020 (справа №826/1308/18), від 06.05.2020 (справа №640/4687/19), а також від 24.01.2018 (справа №2а-19379/11/2670, провадження №К/9901/554/18), на яку посилається Офіс ВПП ДПС у касаційній скарзі.

Сам факт наявності у позивача податкової накладної та інших облікових документів, виписаних від імені постачальника, не є безумовним доказом реальності господарських операцій з ним, якщо інші обставини свідчать про недостовірність інформації в цих документах. Для податкового обліку значення має саме факт поставки тим постачальником, який вказаний в первинних документах, наданих платником податків на підтвердження задекларованих сум податкового кредиту.

Наведені висновки Верховного Суду України в силу норм частини п`ятої статті 242, підпункту 8 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС підлягають врахуванню судом при застосуванні норм права до подібних правовідносин з огляду на те, що відступу від такої правової позиції Велика Палата Верховного Суду не зробила.


................
Перейти до повного тексту