1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2022 року

м. Київ

справа № 1.380.2019.005872

провадження № К/9901/20150/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Стародуба О.П., Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Львівського регіонального центру з гідрометеорології до Яворівської міської ради Львівської області про визнання протиправними і скасування рішень, за касаційною скаргою Львівського регіонального центру з гідрометеорології на рішення Львівського окружного адміністративного суду у складі судді Гавдика З.В. від 25 березня 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Курильця А.Р. Кушнерика М.П., Мікули О.І. від 03 червня 2020 року,

УСТАНОВИВ:

Вступ

Позивач звернувся до суду з позовом у якому просив скасувати рішення органу місцевого самоврядування, якими затверджено проект землеустрою та змінено цільове призначення земельних ділянок. Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилався на те, що зазначені земельні ділянки відносяться до охоронюваної зони. Суди попередніх інстанцій відмовили у задоволенні позовних вимог, з тих мотивів, що межі охоронних зон не було перенесено в натуру (на місцевість), як того вимагає Порядок № 2262, а тому рішення, яким встановлено охоронювану зону позивачем не реалізовано.

З огляду на позицію судів попередніх інстанцій та доводи позивача, викладені у касаційній скарзі, Суду, в межах розгляду цієї справи, слід відповісти на такі питання: 1) чи зобов`язаний землекористувач (власник земельної ділянки) переносити в натуру (на місцевість) межі охоронних зон, які були встановлені до набрання чинності Порядком № 2262? 2) чи змінюється правовий статус встановленої уповноваженим органом охоронюваної зони до набрання чинності Порядком № 2262, без перенесення меж охоронюваної зони в натурі (на місцевість)?

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Львівський регіональний центр з гідрометеорології звернувся до суду з позовом до Яворівської міської ради Львівської області про визнання протиправними і скасування рішень, у якому просив:

- визнати незаконним та скасувати рішення Яворівської міської ради Львівської області від 22 серпня 2019 року № 367 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою продажу прав на неї на земельних торгах (аукціоні) та з метою зміни цільового призначення з ведення особистого селянського господарства на розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій";

- визнати незаконним та скасувати рішення Яворівської міської ради Львівської області від 22 серпня 2019 року № 368 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою продажу прав на неї на земельних торгах (аукціоні) та з метою зміни цільового призначення з ведення особистого селянського господарства на розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій";

- визнати незаконним та скасувати рішення Яворівської міської ради Львівської області від 22 серпня 2019 року 369 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою продажу прав на неї на земельних торгах (аукціоні) та з метою зміни цільового призначення з ведення особистого селянського господарства на розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій".

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 25 березня 2020 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03 червня 2020 року, у задоволенні позовних вимог Львівському регіональному центру з гідрометеорології було відмовлено.

3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що Виконавчим комітетом Яворівської районної ради народних депутатів 16 серпня 1984 року прийнято рішення "Про встановлення охоронної зони Яворівської метеорологічної станції", яким встановлено охоронну зону навколо метеорологічної станції радіусом 200 м.

4. Сторонами не надано суду доказів реалізації вказаного рішення згідно норм Порядку встановлення охоронних зон навколо об`єктів, призначених для гідрометеорологічних спостережень та інших видів гідрометеорологічної діяльності, та режим їх використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 1999 року № 2262.

5. Також позивачем не надано суду доказів про належність Яворівської метеорологічної станції до реперних кліматичних станцій.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Львівський регіональний центр з гідрометеорології звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 25 березня 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03 червня 2020 року, та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами попередніх інстанцій установлено, що 16 серпня 1984 року Виконавчим комітетом Яворівської районної ради народних депутатів прийнято рішення № 244 "Про встановлення охоронної зони Яворівської метеорологічної станції", яким встановлено охоронну зону навколо метеорологічної станції радіусом 200 м; забудову території, яка входить в охоронну зону, проводити у відповідності з генеральним планом забудови міста за погодженням з Яворівською метеорологічною станцією.

8. 22 серпня 2019 року Яворівською міською радою Львівської області прийнято рішення № 367 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою продажу прав на неї на земельних торгах (аукціоні) та з метою зміни цільового призначення з ведення особистого селянського господарства на розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій", яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою продажу прав на неї на земельних торгах (аукціоні) та з метою зміни цільового призначення з ведення особистого селянського господарства на розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, площею 0,4019 га, що знаходиться за адресою: Львівська область, м. Яворів, вулиця Січових Стрільців, кадастровий номер 4625810100:04:003:1142;

Змінено цільове призначення земельної ділянки з ведення особистого селянського господарства на розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, площею 0,4019 га, що знаходиться за адресою: Львівська область, м. Яворів, вулиця Січових Стрільців, кадастровий номер 4625810100:04:003:1142.

9. 22 серпня 2019 року Яворівською міською радою Львівської області прийнято рішення № 368 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою продажу прав на неї на земельних торгах (аукціоні) та з метою зміни цільового призначення з ведення особистого селянського господарства на розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій", яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою продажу прав на неї на земельних торгах (аукціоні) та з метою зміни цільового призначення з ведення особистого селянського господарства на розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, площею 0,1821 га, що знаходиться за адресою: Львівська область, м. Яворів, вулиця Січових Стрільців, кадастровий номер 4625810100:04:003:1145;

Змінено цільове призначення земельної ділянки з ведення особистого селянського господарства на розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, площею 0,1821 га, що знаходиться за адресою: Львівська область, м. Яворів, вул. Січових Стрільців, кадастровий номер 4625810100:04:003:1145.

10. 22 серпня 2019 року Яворівською міською радою Львівської області прийнято рішення № 369 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою продажу прав на неї на земельних торгах (аукціоні) та з метою зміни цільового призначення з ведення особистого селянського господарства на розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій", яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою продажу прав на неї на земельних торгах (аукціоні) та з метою зміни цільового призначення з ведення особистого селянського господарства на розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, площею 0,174 га, що знаходиться за адресою: Львівська область, м. Яворів, вулиця Січових Стрільців, кадастровий номер 4625810100:04:003:1144;

змінено цільове призначення земельної ділянки з ведення особистого селянського господарства на розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, площею 0,174 га, що знаходиться за адресою: Львівська область, м. Яворів, вулиця Січових Стрільців, кадастровий номер 4625810100:04:003:1144.

11. Вважаючи рішення Яворівської міської ради Львівської області від 22 серпня 2019 року №№ 367, 368, 369 незаконними, Львівський регіональний центр з гідрометеорології звернувся до суду з позовом

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

12. Касаційна скарга обґрунтована тим, що в оскаржуваних судових рішеннях судами неправильно застосовано положення статті 58 Конституції України, згідно якої закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи

13. Скаржник стверджує, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі, суперечить правовій позиції, яка була сформована Верховним Судом у схожих правовідносинах, а саме: у постановах від 19 червня 2018 року у справі № 820/5348/17 та від 27 травня 2020 року у справі № 523/6070/19 щодо зворотної дії в часі нормативно-правового акта.

14. Яворівською міською радою Львівської області подано відзив на касаційну скаргу Львівського регіонального центру з гідрометеорології на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 25 березня 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03 червня 2020 року, у якому вона просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

15. У відзиві на касаційну скаргу, відповідач зазначає що будь-яких доказів на підтвердження включення Яворівської гідрометеорологічної станції до реперної мережі позивачем не було надано. Доказів реалізації рішення Виконавчого комітету Яворівської районної ради народних депутатів від 16 серпня 1984 року № 244 не надано.

16. Відповідач також вказує на те, що ані статтею 13 Закону України "Про метеорологічну діяльність", ані рішення Виконавчого комітету Яворівської районної ради від 16 серпня 1984 року № 244 не містить зобов`язань для Яворівської міської ради Львівської області стосовно погодження будь-якої документації з Яворівською метеорологічною станцією.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права

17. Відповідно до статті 112 Земельного кодексу України охоронні зони створюються:

а) навколо особливо цінних природних об`єктів, об`єктів культурної спадщини, гідрометеорологічних станцій тощо з метою охорони і захисту їх від несприятливих антропогенних впливів;

б) уздовж ліній зв`язку, електропередачі, земель транспорту, навколо промислових об`єктів для забезпечення нормальних умов їх експлуатації, запобігання ушкодження, а також зменшення їх негативного впливу на людей та довкілля, суміжні землі та інші природні об`єкти.

Правовий режим земель охоронних зон визначається законодавством України.

18. Правові, економічні, соціальні та організаційні засади провадження гідрометеорологічної діяльності в Україні, правовий статус національної гідрометеорологічної служби та її працівників врегульовано Законом України "Про гідрометеорологічну діяльність".

19. Статтею 1 Закону України "Про гідрометеорологічну діяльність" встановлено, що гідрометеорологічна діяльність - діяльність національної гідрометеорологічної служби, інших юридичних осіб незалежно від форм власності та фізичних осіб, спрямована на здійснення спостережень за гідрометеорологічними умовами, геофізичними процесами в атмосфері, аналізу й узагальнення отриманих даних, активних впливів на гідрометеорологічні процеси, забезпечення гідрометеорологічною інформацією, прогнозами і попередженнями про небезпечні та стихійні гідрометеорологічні явища органів державної влади, органів місцевого самоврядування, населення, а також гідрометеорологічне обслуговування заінтересованих юридичних та фізичних осіб.


................
Перейти до повного тексту