1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 826/4974/17

адміністративне провадження № К/9901/3706/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Аграрний фонд "Україна" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.06.2017 (суддя - Григорович П.О.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 20.11.2017 (судді - Кучма А.Ю., Аліменко В.О., Безименна Н.В.)

у справі за позовом Публічного акціонерного товариства "Аграрний фонд "Україна" до Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування розпорядження,

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

У квітні 2017 року ПАТ "Аграрний фонд "Україна" звернулось до суду з позовом, в якому просило:

визнати протиправними дії відповідача щодо видачі доручення від 10.03.2017 №17-Е-ЦД-1 на проведення позапланової перевірки Публічного акціонерного товариства "Аграрний фонд "Україна";

визнати протиправними та скасувати розпорядження від 29.03.2017 №316-ЦД-1-Е про усунення порушення законодавства про цінні папери.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі ухвали Печерського районного суду міста Києва від 10.02.2017 у справі №757/7992/17-к Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку складено доручення від 06.03.2017 №13/05/4144, яким Центральний територіальний департамент Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку зобов`язано провести позапланову перевірку емітента цінних паперів - Публічного акціонерного товариства "Аграрний фонд "Україна" з питань, визначених в ухвалі суду, а саме визначено: дослідити питання здійснення емітентом діяльності за місцезнаходженням; дослідити стан корпоративного управління емітента; дослідити звітність емітента щодо наявності основних засобів, прибутковості чи збитковості діяльності, балансової вартості активі, виплати дивідендів; дослідити питання розкриття інформації емітентом.

На підставі доручення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 13/05/4144 від 06.03.2017 Центральним територіальним департаментом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку видано доручення №17-Е-ЦД-1 від 10.03.2017 на проведення позапланової перевірки Публічного акціонерного товариства "Аграрний фонд "Україна" з питання дотримання вимог законодавства про цінні папери та/або про акціонерні товариства.

15.03.2017 робочою групою Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку здійснено вихід за місцезнаходженням ПАТ "Аграрний фонд "Україна" для проведення перевірки, під час якого вручено під особистий підпис керівнику ПАТ "Аграрний фонд "Україна" Нечитайлу Д.О. доручення від 10.03.2017 №17-Е-ЦД-1 на проведення позапланової перевірки та запит про надання необхідних для проведення позапланової перевірки документів від 14.03.2017. Емітента зобов`язано надати запитувані документи до 11:00 20.03.2017.

Крім того, керівника товариства було ознайомлено з ухвалою Печерського районного суду міста Києва від 10.02.2017 у справі №757/7992/17-к, якою призначено перевірку Публічного акціонерного товариства "Аграрний фонд "Україна".

У зв`язку з порушенням пункту 10 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", а саме у зв`язку з ненаданням товариством документів, необхідних для проведення перевірки, відповідачем прийнято розпорядження №316-ЦД-1-Е від 29.03.2017 про усунення законодавства про цінні папери.

Позивач вважаючи вищевказане доручення та розпорядження протиправними, звернувся до суду з цим позовом.

В обгрунтування позовних вимог посилався на те, що відповідачем безпідставно видано доручення на проведення перевірки та порушено порядок її проведення.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.06.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 20.11.2017, у задоволенні позову відмовлено.

Постановляючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, дійшов висновку щодо наявності у відповідача законних підстав для призначення позапланової перевірки Публічного акціонерного товариства "Аграрний фонд "Україна" та видання Центральним територіальним департаментом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку доручення від 10.03.2017 №17-Е-ЦД-1 на проведення такої перевірки.

Крім того, суди дійшли висновку, що оскільки запитувані відповідачем документи, необхідні для проведення позапланової перевірки, позивачем надані не були, складення відповідачем оскаржуваного розпорядження від 29.03.2017 №316-ЦД-1-Е про усунення порушень законодавства про цінні папери, відповідає положенням законодавства та є правомірним, натомість посилання позивача на порушення контролюючим органом порядку проведення позапланової безвиїзної перевірки є необґрунтованими, оскільки під час розгляду справи не встановлено обставин, які б свідчили про призначення відповідачем саме безвиїзної перевірки Публічного акціонерного товариства "Аграрний фонд "Україна".

Також суди визнали безпідставним посилання позивача на відсутність у відповідача повноважень на проведення позапланової перевірки діяльності позивача, так як ухвалою слідчого судді Печерського районного суду м. Києва від 10.02.2017 у справі №757/7992/17-к проведення перевірки доручено саме Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку України, а не Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку.

УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обгрунтування касаційної скарги позивач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення судових рішень, які підлягають скасуванню.

Покликається на те, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) не є державним органом та/або юридичною особою, яка була уповноважена ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 10.02.2017 у справі №757/7992/17-к на проведення позапланової перевірки позивача, оскільки відповідно до зазначеної ухвали, уповноваженим органом на проведення перевірки позивача є Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку України.

Враховуючи викладене, на думку позивача, суди дійшли необгрунтованого та безпідставного висновку про наявність у відповідача повноважень щодо видачі оскаржуваного доручення на проведення перевірки.

Просив рішення судів попередніх інстанцій скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.


................
Перейти до повного тексту