1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 808/2432/18

адміністративне провадження № К/9901/5884/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л.Л.,

суддів: Рибачука А.І., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду в касаційній інстанції адміністративну справу № 808/2432/18

за позовом Комунального підприємства "Мелітопольське міжміське бюро технічної інвентаризації" Мелітопольської міської ради Запорізької області до Міністерства юстиції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державне підприємство "Національні інформаційні системи", про визнання протиправними та скасування наказів, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 30 серпня 2018 року (суддя Калашник Ю.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року (головуючий суддя Сафронова С.В., судді: Мельник В.В., Чепурнова Д.В.),

В С Т А Н О В И В:

20 червня 2018 року Комунальне підприємство "Мелітопольське міжміське бюро технічної інвентаризації" Мелітопольської міської ради Запорізької області (далі також - позивач) звернулось до суду з позовом до Міністерства юстиції України (далі також -відповідач, Міністерство, Мін`юст), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державне підприємство "Національні інформаційні системи", в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати наказ відповідача від 04 червня 2018 року №1700/5 "Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора Комунального підприємства "Мелітопольське міжміське бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_1 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань";

- визнати протиправним та скасувати наказ відповідача від 04 червня 2018 року №1702/5 "Про тимчасове блокування доступу державних реєстраторів Комунального підприємства "Мелітопольське міжміське бюро технічної інвентаризації" до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно".

Позивач вважає оскаржувані накази Міністерства невмотивованими, оскільки такі складаються лише з розпорядчої частини, не містять констатуючої частини та обґрунтування їх прийняття. Крім того, такими наказами порушено права державних реєстраторів на працю, оскільки дохід, які отримують реєстратори, безпосередньо залежить від здійснення ними реєстраційних послуг.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 30 серпня 2018 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року, позов задоволено повністю.

Так, судами встановлено, що 15 травня 2018 року відповідачем видано наказ №1647/7 "Про проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно комунального підприємства "Мелітопольське міжміське бюро технічної інвентаризації".

Також цією ж датою Міністерством видано наказ №1650/7 "Про проведення камеральної перевірки у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державного реєстратора комунального підприємства "Мелітопольське міжміське бюро технічної інвентаризації" Йолкіної Юлії Вікторівни.

Вказані накази 18 травня 2018 року надіслані позивачеві листами від 15 травня 2018 року №5739/19.3.2/33-18 та №5737/19.3.2/33-18 й отримані останнім 22 травня 2018 року.

04 червня 2018 року Міністерством видано наказ №1700/5 "Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора Комунального підприємства "Мелітопольське міжміське бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_1 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".

Відповідно до зазначеного наказу заблоковано доступ державному реєстратору Комунального підприємства "Мелітопольське міжміське бюро технічної інвентаризації" Мелітопольської міської ради Запорізької області ОСОБА_1 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань строком на 1 місяць.

Підставою зазначено довідку від 01 червня 2018 року за результатами проведення камеральної перевірки у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державного реєстратора Комунального підприємства "Мелітопольське міжміське бюро технічної інвентаризації" Йолкіної Юлії Вікторівни відповідно до наказу №1650/7 від 15 травня 2018 року. Іншого в тексті наказу не зазначено.

Також 04 червня 2018 року відповідачем видано наказ №1702/5 "Про тимчасове блокування доступу державних реєстраторів Комунального підприємства "Мелітопольське міжміське бюро технічної інвентаризації" до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно".

Згідно цього наказу заблоковано доступ державним реєстраторам Комунального підприємства "Мелітопольське міжміське бюро технічної інвентаризації" Мелітопольської міської ради Запорізької області ОСОБА_2, ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_4 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно: ОСОБА_4 - на 14 днів, ОСОБА_2, ОСОБА_1, ОСОБА_3 - на 3 місяці.

Підставою вказано довідку від 30 травня 2018 року за результатами проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державних реєстраторів Комунального підприємства "Мелітопольське міжміське бюро технічної інвентаризації" згідно наказу №1647/7 від 15.05.2018. Іншого в тексті наказу не зазначено.

Не погодившись із наказами від 04 червня 2018 року №1700/5 та №1702/5, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позовні вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що законодавством чітко передбачено вимоги щодо зазначення мотивів у рішенні Міністерства, прийнятого за результатами проведення перевірок державних реєстраторів у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав такими державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав, оскільки законодавець, наділяючи Мін`юст функціями контролю у сфері державної реєстрації прав та визначаючи порядок застосування ним видів заходів впливу до державних реєстраторів як контролюючий орган, також зобов`язав його мотивувати таке рішення, проте, приймаючи оскаржувані накази, відповідач такі не мотивував.

Вважаючи рішення судів першої та апеляційної інстанції такими, що прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

В обґрунтування вимог касаційної скарги, вказує, зокрема, на безпідставність висновків судів попередніх інстанцій про невмотивованість оскаржених наказів Міністерства, оскільки такі видані на підставі довідок камеральних перевірок, які містять опис виявлених порушень порядку державної реєстрації, з посиланням на відповідні акти законодавства.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів виходить із такого.

Згідно із статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01 липня 2004 року № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV) регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

Статтею 37-1 Закону № 1952-IV передбачено порядок здійснення контролю у сфері державної реєстрації прав.

Контроль у сфері державної реєстрації прав здійснюється Міністерством юстиції України, у тому числі шляхом моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав з метою виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав.

За результатами моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України проводить перевірки державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав.

У разі якщо в результаті проведеної перевірки державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав виявлено прийняття такими державними реєстраторами чи суб`єктами державної реєстрації прав рішень з порушенням законодавства, що має наслідком порушення прав та законних інтересів фізичних та/або юридичних осіб, Міністерство юстиції України вживає заходів до негайного повідомлення про це відповідних правоохоронних органів для вжиття необхідних заходів, а також заінтересованих осіб.

За результатами проведення перевірок державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав приймає вмотивоване рішення про:

1) тимчасове блокування доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав;

2) анулювання доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав;

3) притягнення до адміністративної відповідальності державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав;

4) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю;

5) скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації прав.

Порядок здійснення контролю, проведення камеральних перевірок та критерії, за якими здійснюється моніторинг, визначаються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини четвертої статті 37-1 Закону № 1952-IV постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 990 затверджено Порядок № 990 (далі - Порядок №990), який визначає процедуру здійснення Мін`юстом відповідно до Законів України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - державна реєстрація).


................
Перейти до повного тексту