ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 вересня 2022 року
м. Київ
справа № 826/11704/17
адміністративне провадження № К/9901/12213/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду в касаційній інстанції адміністративну справу № 826/11704/17
за позовом ОСОБА_1 до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 листопада 2018 року (суддя Добрянська Я.І.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2019 року (головуючий суддя Кузьменко В.В., судді: Василенко Я.М., Шурко О.І.),
ВСТАНОВИВ:
У вересні 2017 року ОСОБА_1 (далі також - позивачка) звернулась до суду з позовом до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі також - відповідач, Фонд), в якому просила:
- визнати бездіяльність Фонду гарантування вкладів фізичних осіб щодо розгляду індивідуального звернення ОСОБА_1 стосовно включення інформації про неї до переліку вкладників ПАТ "Діамантбанк" протиправною;
- зобов`язати Фонд належно розглянути індивідуальне звернення щодо включення інформації про ОСОБА_1 до переліку вкладників ПАТ "Діамантбанк", які мають право на відшкодування за рахунок Фонду та прийняти рішення в порядку, передбаченому розділом III Положення про порядок відшкодування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб коштів за вкладами фізичних осіб.
Позовні вимоги обґрунтовано протиправністю відмови Фонду у розгляді звернення позивачки про включення інформації про останню до переліку вкладників ПАТ "Діамантбанк", які мають право на відшкодування за рахунок Фонду, та проведення виплати коштів у розмірі 200000,00 грн, мотивовану тим, що розгляд таких звернень належить до компетенції уповноваженої особи Фонду на ліквідацію ПАТ "Діамантбанк".
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.
Судами встановлено, що відповідно до Статуту ТОВ "Універсалсервіс Плюс" ОСОБА_1 є засновником та кінцевим бенефіціарним власником ТОВ "Універсалсервіс Плюс" (ЄДРПОУ 39923531).
Розділом 9 Статуту ТОВ "Універсалсервіс Плюс" передбачено порядок розподілу та виплати дивідендів.
Рішенням установчих зборів від 20 квітня 2017 року було вирішено розподілити прибуток ТОВ "Універсалсервіс Плюс", в тому числі, виплатити ОСОБА_1 дивіденди у розмірі 550000,00 грн.
Вказані дивіденди позивачка не отримала у зв`язку з тим, що у відповідності до ст. 36 ЗУ "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" операції банку були зупинені.
Так, на підставі рішення Правління Національного банку України від 24 квітня 2017 року №264-рш/БТ "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Діамантбанк" до категорії неплатоспроможних" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб 24 квітня 2017 року прийнято рішення № 1684 "Про запровадження тимчасової адміністрації в ПАТ "Діамантбанк" та делегування повноважень тимчасового адміністратора банку".
Згідно з вказаним рішенням розпочато процедуру виведення ПАТ "Діамантбанк" з ринку шляхом запровадження в ньому тимчасової адміністрації строком на один місяць з 17 год 00 хв 24 квітня 2017 року до 23 травня 2017 року включно; призначено уповноважену особу Фонду та делеговано всі повноваження тимчасового адміністратора ПАТ "Діамантбанк", визначені статтями 37-39 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб, начальнику відділу моніторингу операцій проблемних банків департаменту дистанційного та інспекційного моніторингу діяльності банків Старцевій Тетяні Володимирівні.
Строк тимчасової адміністрації у ПАТ "Діамантбанк" продовжено з 24 травня 2017 року по 23 червня 2017 року (рішення виконавчої дирекції Фонду від 23 травня 2017 року №2075).
Відповідно до рішення Правління Національного банку України від 22 червня 2017 року №394-рш "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Діамантбанк" виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення №2663 від 23 червня 2017 року "Про початок процедури ліквідації ПАТ "Діамантбанк" та делегування повноважень ліквідатору банку".
Згідно з зазначеним рішенням розпочато процедуру ліквідації ПАТ "Діамантбанк" з 24 червня 2017 року по 23 червня 2019 року включно, призначено уповноваженою особою Фонду Тімоніна Олександра Олексійовича.
27 липня 2017 року позивачка звернулась до директора-розпорядника Фонду із заявою, в якій просила включити інформацію про неї до переліку вкладників ПАТ "Діамантбанк", які мають право на відшкодування за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, та провести виплату коштів у розмірі 200 000,0 грн.
Листом Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 31 серпня 2017 року № 37-036-17988/17 позивачку повідомлено про те, що з питань включення до переліку вкладників ПАТ "Діамантбанк" їй необхідно звернутися до уповноваженої особи Фонду на ліквідацію ПАТ "Діамантбанк" - Тімоніна О.О. за адресою: Контрактова площа, буд. 10-А, м. Київ, 07070.
Вважаючи бездіяльність Фонду щодо розгляду її індивідуальної заяви протиправною, позивачка звернулася до суду з цим позовом.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, висновки якого підтримав апеляційний суд, виходив з того, що звернення позивачки розглянуто Фондом належним чином, а відтак відсутні підстави для визнання бездіяльності відповідача протиправною. Окрім того, суди прийшли до висновку про відсутність у позивачки підстав звертатися до Фонду з індивідуальним зверненням, оскільки воно передбачене для певного кола осіб, до якого остання не відноситься.
Не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, вважаючи їх такими, що прийняті з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, позивачка подала касаційну скаргу, в якій просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.
Відповідач правом подання письмових заперечень (відзиву) на касаційну скаргу не скористався.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлюються Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб". Цим Законом також регулюються відносини між Фондом, банками, Національним банком України, визначаються повноваження та функції Фонду щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків. Цей Закон є спеціальним у регулюванні спірних правовідносин.
Відповідно до пункту 17 частини першої статті 2 зазначеного Закону (тут і далі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) уповноважена особа Фонду - це працівник Фонду, який від імені Фонду та в межах повноважень, передбачених цим Законом та/або делегованих Фондом, виконує дії із забезпечення виведення банку з ринку під час здійснення тимчасової адміністрації неплатоспроможного банку та/або ліквідації банку.
За змістом статті 3 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків у випадках, встановлених цим Законом. Фонд є юридичною особою публічного права, має відокремлене майно, яке є об`єктом права державної власності і перебуває у його господарському віданні.
Згідно із частиною першою статті 4 вказаного Закону основним завданням Фонду є забезпечення функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
Для цього Фонд наділено відповідними функціями, визначеними частиною другою статті 4 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", серед яких, зокрема, ведення реєстру учасників Фонду; здійснення заходів щодо організації виплат відшкодувань за вкладами в разі прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку; здійснення заходів щодо інформування громадськості про функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, захисту прав та охоронюваних законом інтересів вкладників.
На підставі частин першої та другої статті 6 зазначеного Закону в межах своїх функцій та повноважень Фонд здійснює нормативне регулювання системи гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку. Фонд приймає нормативно-правові акти з питань, віднесених до його повноважень, які є обов`язковими до виконання банками, юридичними та фізичними особами.
Відповідно до частин першої та другої статті 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на цей день, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000 гривень. Адміністративна рада Фонду не має права приймати рішення про зменшення граничної суми відшкодування коштів за вкладами. Вкладник набуває право на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами після прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
У разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за вкладами, включаючи відсотки, на день початку процедури ліквідації банку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на дату прийняття такого рішення, незалежно від кількості вкладів в одному банку (частина шоста статті 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб").
Нормами статті 27 цього Закону установлено порядок визначення вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами, зокрема: уповноважена особа Фонду складає перелік рахунків вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку; уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день отримання рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку; виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат гарантованої суми відшкодування відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників; Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур`єр" або "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.