1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 808/90/18

адміністративне провадження № К/9901/8605/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06 серпня 2018 року (головуючий суддя Конишева О.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2019 року (колегія суддів у складі: Дурасової Ю.В., Божко Л.А., Іванова С.М.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради (далі - відповідач), в якому просив визнати відмову Департамента архітектури і містобудування Запорізької міської ради у наданні будівельного паспорта ОСОБА_1 на будівництво індивідуального житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 протиправною і зобов`язати Департамент архітектури і містобудування Запорізької міської ради надати будівельний паспорт ОСОБА_1 на будівництво індивідуального житлового будинку на підставі пакета документів, що наданий 27.11.2017 адміністратору ІДНАП м. Запоріжжя для отримання адміністративної послуги "Видача будівельного паспорта забудови земельної ділянки (внесення змін до будівельного паспорта) та реєстрація в містобудівному кадастрі", суб`єкт надання адміністративних послуг Департамент архітектури та містобудування Запорізької міської ради.

Позов обґрунтовано тим, що відмова Департаменту архітектури і містобудування Запорізької міської ради у наданні будівельного паспорта ОСОБА_1 на будівництво індивідуального житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1, є протиправною, оскільки всі документи, які подавалися відповідачу, були оформлені відповідно до норм чинного законодавства.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 06 серпня 2018 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2019 року, позов задоволено.

Не погодившись з указаними судовими рішеннями судів попередніх інстанцій відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.

Касаційну скаргу, зокрема, обґрунтовано тим, що суди, при ухваленні спірних рішень досконально не дослідили і не вивчили висновок експерта. Крім того суди втрутились у дискреційні повноваження відповідача, зобов`язавши останнього до вчинення дій.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просив відмовити у задоволенні касаційної скарги.

Ухвалою Верховного Суду від 18 квітня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

Дослідивши в межах касаційної скарги спірні правовідносини колегія суддів зазначає наступне.

Як установлено судами, 06.10.2017 позивач надав адміністратору ЦНАП м. Запоріжжя пакет документів для отримання адміністративної послуги "Видача будівельного паспорту забудови земельної ділянки (внесення змін до будівельного паспорта) та реєстрація в містобудівному кадастрі", об`єкт - будівництво житлового будинку АДРЕСА_1, суб`єкт надання адміністративних послуг Департамент архітектури та містобудування Запорізької міської ради (надалі - Відповідач), а саме:

1. Заява за згодою замовника на обробку персональних даних;

2. Засвідчена в установленому порядку копія документа на право власності або користування земельною ділянкою або договір суперфіцію - оригінал Витягу ДЗК НВ 2303570992017 від 05.10.2017;

3. Ескізні наміри забудови, виконані на матеріалах топографо-геодезичної зйомки М 1:500, з зазначенням місця розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж;

4. Фасад об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, висотних відміток (2 Примірника);

5.Примірник будівельного паспорта замовника - 2 прим.;

6. Копія паспорта, ідентифікаційний код ОСОБА_1 ;

7. Копія робочого проекту "Водоснабжение жилого дома по АДРЕСА_1, к.н. 2310100000:04:027:0523";

8. Розрахунок Коефіцієнта Природного Освітлення при двосторонньому боковому освітленні житлової кімнати одноповерхової частини будинку літ. А, по АДРЕСА_1 ;

9. Згода ОСОБА_3 від 22.06.2017;

10. Дозвіл ГУ ДСНС від 26.06. 2017;

11. Дозвіл КП "водоканал" на проектування та підключення каналізації від 22.08.2017;

12. Дозволи на будівництво нових водопроводів.

Листом Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради "Про відмову у наданні будівельного паспорта" від 17.10.2017 вих. № 3-1438 за підписом в.о. директора Департаменту П.В.Назаренко позивачу було відмовлено у видачі будівельного паспорта. Відмова обґрунтована тим, що в схемі забудови земельної ділянки та в планах запроектованого житлового будинку відсутнє графічне зображення влаштування протипожежної стіни (з примітками); нормативна відстань від червоних ліній АДРЕСА_1 до будинку не відповідає вимогам п.3.32 ДБН 360-92** "Планування і забудова міських і сільських поселень"; згідно з додатком 3.2 ДБН 360- 92** площа земельних ділянок до 400 м2 передбачає розташування блокованої забудови.

27.11.2017 позивач знов надав адміністратору ЦНАП м. Запоріжжя для отримання адміністративної послуги "Видача будівельного паспорту забудови земельної ділянки (внесення змін до будівельного паспорта) та реєстрація в містобудівному кадастрі", об`єкт - будівництво житлового будинку АДРЕСА_1, суб`єкт надання адміністративних послуг Департамент архітектури та містобудування Запорізької міської ради пакет документів з супровідним листом "Про надання будівельного паспорта".

Листом Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради "Про відмову у наданні будівельного паспорта" від 07.12.2017 вих. № 3-1755 за підписом в.о. директора Департаменту П.В.Назаренко позивачу відмовлено у видачі будівельного паспорта. Відмова була обґрунтована тим, що згідно додатку 3.2 ДБН 360-92** "Планування і забудова міських і сільських поселень", при блокованій забудові, площа земельної ділянки повинна бути до 400 м, при садибній забудові від 500 м і більше. Також було зазначено, що на схемі забудови земельної ділянки не визначене місце організації септику.

Позивач, не погодившись з такими діями відповідача, звернувся до суду за захистом порушеного права.

Приймаючи рішення про задоволення адміністративного позову, суд першої інстанції, з позицією якого погодилась колегія суддів апеляційної інстанції, виходив з того, що позивач виконав всі вимоги законодавства, чинного на момент отримання відповідних документів, отже рішення відповідача є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Верховний Суд, враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" №3038-VI від 17.02.2011 визначено правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів (далі - Закон №3038-VI).

Положеннями статті 26 указаного Закону передбачено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт).

Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 300 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки.

Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів.

За наявності плану зонування території розроблення будівельного паспорта здійснюється на його підставі.

Проектування на підставі будівельного паспорта здійснюється без отримання містобудівних умов та обмежень. Для об`єктів, зазначених у частині першій цієї статті, розроблення проекту будівництва здійснюється виключно за бажанням замовника.

Надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Порядок видачі та форма будівельного паспорта визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (стаття 27 Закону №3038-VI).

Так, наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2011 №103 затверджено Порядок, розроблений відповідно до статті 27 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" і призначений для використання уповноваженими органами містобудування та архітектури та іншими суб`єктами містобудування при вирішенні питань забудови присадибних, дачних і садових земельних ділянок.

Положеннями пункту 2.1-2.5 указаного Порядку передбачено, що видача будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури безпосередньо, через центри надання адміністративних послуг та/або через Єдиний державний портал адміністративних послуг. Будівельний паспорт надається уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять: заява на видачу будівельного паспорта зі згодою замовника на обробку персональних даних за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку; засвідчена в установленому порядку копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію; ескізні наміри забудови (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо); проект будівництва (за наявності); засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.

У разі зміни намірів забудови земельної ділянки (розміщення нових або реконструкція існуючих об`єктів), реалізація яких не перевищує граничнодопустимих параметрів, до будівельного паспорта можуть вноситись зміни.

Внесення змін до будівельного паспорта здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку та на умовах, визначених для його отримання, протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять: заява на внесення змін до будівельного паспорта за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку; примірник будівельного паспорта замовника; ескізні наміри змін (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, фасади та плани поверхів нових об`єктів із зазначенням габаритних розмірів тощо); засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.

Уповноважений орган містобудування та архітектури на підставі отриманих документів визначає відповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам чинної містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.


................
Перейти до повного тексту