1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 640/13798/21

адміністративне провадження № К/990/22074/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Калашнікової О.В.,

суддів: Мартинюк Н.М., Білак М.В.,

розглянувши в письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу №640/13798/21

за позовом Акціонерного товариства "ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 грудня 2021 року ухвалене в складі головуючого судді Качура І.А. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2022 року прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді: Беспалова О. О., суддів: Парінова А. Б., Ключковича В. Ю.

І. Суть спору:

1. Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" (далі - позивач, Товариство) звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києві з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, відповідач, скаржник), в якому просило суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову НКРЕКП від 24 січня 2018 року № 78 "Про встановлення тарифів на розподіл електричної енергії та тарифів на постачання електричної енергії ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго", в частині підпункту 3 пункту 1, яким визначено структуру тарифів на розподіл та постачання електричної енергії Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" згідно з додатком, відповідно до якого встановлено коригування витрату сумі-116 248,03 грн. (без ПДВ) - вилучення коштів відповідно до п. 2 постанови НКРЕКП від 01 червня 2017 року, щодо вилучення з тарифу суми по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік у розмірі 29520,69 грн (без ПДВ);

- визнати дії відповідача, щодо коригування витрат Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" у бік зменшення на суму невиконання по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік у розмірі 29520,69 грн (без ПДВ) протиправними та зобов`язати утриматися від вчинення дій щодо коригування витрат Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" у бік зменшення на суму невиконання по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік у розмірі 29520,69 грн (без ПДВ).

2. На обґрунтування заявлених вимог позивач стверджує, що протиправні дії відповідача, призвели до порушення основних принципів формування тарифу, які передбачають відшкодування ліцензіату обґрунтованих витрат на здійснення діяльності, а також отримання прибутку. Фактично Товариство здійснило переоснащення силових трансформаторів та будівництво електричних мереж за власні кошти, в той час як ці витрати мали бути компенсовані та враховані в тарифі.

3. Також в позовній заяві позивачем було наведено обґрунтування щодо необхідності поновлення строку на звернення до суду з позовною заявою.

4. Від представника відповідача 12 липня 2021 року на адресу суду першої інстанції надійшло клопотання про залишення позовної заяви без розгляду, у якій, серед іншого, зазначено, що позов Акціонерного товариства "ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ" очевидно поданий з пропущенням строку звернення до суду в порушення частин першої, другої статті 122 КАС України.

5. Також, відповідач позов не визнав, у відзиві зазначив, що позовні вимоги позивача є безпідставними, необґрунтованими та передчасними, в свою чергу НКРЕКП діє в межах компетенції та повноважень, з дотриманням норм чинного законодавства України, обґрунтовано, законно. Наголосив на тому, що права позивача порушені не були, а тому підстав для задоволення позову відсутні.

ІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 вересня 2021 року відмовлено задоволенні заяви представника НКРЕКП про залишення позовної заяви без розгляду Понолено строк для звернення з адміністративним позовом до суду Акціонерному товариству "ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ".

7. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 грудня 2021 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2022 року, позов акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" задоволено.

IІІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ

8. У поданій касаційній скарзі скаржник з посиланням на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

8.1. Підставою для відкриття касаційного провадження у справі № 640/13798/21 слугувало посилання скаржника на пункт 4 частини четвертої статті 328 КАС України, зокрема відповідач зазначив про порушення судами норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин справи, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд необґрунтовано відхилив клопотання про витребування, дослідження або огляд доказів або інше клопотання (заяву) учасника справи щодо встановлення обставин, які мають значення для правильного вирішення справи.

8.2. Так в обґрунтування вказаної підстави скаржник вказує, що в порушення норм процесуального права, суди першої та апеляційної інстанції залишили поза увагою та не здійснили дослідження щодо моменту (дати), коли позивач дізнався про своє порушене право, та чи скористався він своїми процесуальними правами у межах строків, передбачених КАС України, що є вагомою підставою для скасування оскаржуваних рішень судів, та відмови у задоволенні позову.

8.3. Скаржник звертає увагу Суду, що під час розгляду справи № 640/13798/21 в суді першої інстанції відповідачем було подано клопотання про залишення позовної заяви без розгляду, однак, необґрунтовано залишено судом без розгляду.

8.4. В касаційні скарзі відповідач не погоджується з оскаржуваними судовими рішеннями, вважає, що вони ухвалені у зв`язку з грубим порушенням судами норм процесуального права, а саме статті 122 КАС України.

9. Відзив від позивача на касаційну скаргу не надходив, що не перешкоджає розгляду справи по суті.

ІV. Установлені судами фактичні обставини справи

10. Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" (колишнє ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго"), здійснює діяльність з постачання та передачі електричної енергії за регульованим тарифом на території Дніпропетровської області відповідно до ліцензії на постачання електричної енергії за регульованим тарифом від 19 вересня 1996 року № 036340 та ліцензії на передачу електричної енергії місцевими (локальними електричними мережами) від 19 вересня 1996 року № 036341.

11. З 21 травня 2018 року змінено найменування позивача з публічного акціонерного товариства "ДТЕК Дніпрообленерго" на акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі".

12. Постановою НКРЕКП від 25 лютого 2016 року № 231 "Про встановлення тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та тарифів на постачання електричної енергії за регульованим тарифом для ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (у редакції постанови НКРЕКП від 24 березня 2016 року № 387, із змінами, внесеними постановою НКРЕКП від 27 вересня 2016 року № 1655) було схвалено інвестиційну програму ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" на 2016 рік у сумі 763 799 грн (без ПДВ) та джерела її фінансування згідно з додатком 2 до Постанови.

13. НКРЕКП проведено планову перевірку дотримання Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, за результатом якої складено акт від 03 квітня 2017 року № 28 (далі - акт перевірки №28).

14. На підставі акту перевірки № 28 НКРЕКП прийнято постанову від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", п. 1, 2 якої постановлено:

- накласти штраф у розмірі 850 000,00 гривень на публічне акціонерне товариство "ДТЕК Дніпрообленерго";

- НКРЕКП при найближчому перегляді структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та постачання електричної енергії за регульованим тарифом розглянути питання щодо вилучення зі структури тарифів ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" кошти в сумі 116 248.03 грн (без ПДВ). де: сума невиконання по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік у розмірі 29 520,69 грн (без ПДВ).

15. Не погодившись із вказаною постановою ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" оскаржило її в судовому порядку.

16. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 січня 2018 року у справі № 804/7661/17 за позовною заявою ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" до НКРЕКП, про визнання протиправними та скасування: п. 1, 2 Постанови НКРЕКП № 734 від 01 червня 2017 року; визнання протиправною та скасування постанови НКРЕКП від 29 серпня 2017 року № 1045; визнання протиправним дій та зобов`язання вчинити певні дії, в задоволенні позовної заяви відмовлено повністю.

17. На виконання постанови № 734, Постановою НКРЕКП від 24 січня 2018 року № 78 "Про встановлення тарифів на розподіл електричної енергії та тарифів на постачання електричної енергії ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго", встановлено ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" на 2018 рік:

- тарифи на розподіл електричної енергії;

- тарифи на постачання електричної енергії;

- структуру тарифів на розподіл та постачання електричної енергії.

18. Постановою НКРЕКП № 78 від 24 січня 2018 року здійснено коригування витрат позивача в сторону зменшення у сумі:

- 116 248,03 грн (без ПДВ) - вилучення коштів відповідно до пункту 2 постанови НКРЕКП від 01 червня 2017 року № 734 (з розрахунку на 11 місяців -126 816 грн (без ПДВ));

- 81 246 грн (без ПДВ) - урахування суми виконання програми ремонтів за 2016 рік відповідно до пункту 3 постанови НКРЕКП від 01 червня 2017 року № 734 (з розрахунку на 11 місяців - 88 632 грн (без ПДВ));

- 25 894 грн (без ПДВ) - повернення надлишково знятої суми коригування (1/12 від суми 310 731 грн, визначеної відповідно до витягу з протоколу засідання НКРЕКП від 24 листопада 2016 року № 54) із розрахунку на 11 місяців складає 28 248 грн (без ПДВ).

19. Отже, вказаною Постановою НКРЕКП № 78 від 24 січня 2018 року вилучено зі структури тарифів ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" кошти в сумі 116 248,03 грн (без ПДВ), в тому числі суми невиконання по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік у розмірі 29 520,69 грн. (без ПДВ).

20. Постанова № 78 втратила чинність на підставі постанови НКРЕКП від 11 грудня 2018 року № 1829 "Про встановлення тарифів на послуги з розподілу електричної енергії AT "ДТЕК Дніпровські Електромережі".

21. В подальшому, постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року, у справі № 804/7661/17, частково задоволено апеляційну скаргу AT "ДТЕК Дніпровські Електромережі":

- визнано протиправним та скасовано п. 1 постанови НКРЕКП № 734 від 01 червня 2017 року "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі та постачання електричної енергії, ухилення від виконання рішень Комісії та необхідність усунення порушень Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та Ліцензійних умов з передачі електричної енергії";

- визнано протиправним та скасовано пункту 2 постанови НКРЕКП № 734 від 01 червня 2017 року в частині прийняття рішення про вилучення із структури тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та постачання електричної енергії за регульованим тарифом ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" коштів в сумі невиконання об`єктів заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза- 150", включеного до розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" схваленої Інвестиційної програми на 2016 рік у розмірі 29 520,69 грн (без ПДВ);

- визнано протиправною та скасовано постанову НКРЕКП від 29 серпня 2017 року №1045 "Застереження щодо недопущення надалі ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" порушень Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії";

- в решті у задоволенні позовних вимог відмовлено.

21. Після скасування Дніпропетровським апеляційним адміністративним судом постанови НКРЕКП № 734 від 01 червня 2017 року в частині прийняття рішення про вилучення коштів із структури тарифів, позивач звертався до відповідача з листами від 27 червня 2018 року № 43095/1001 та від 17 червня 2018 року № 54500/1001 щодо виконання постанови суду, в яких просив при найближчому перегляді структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та постачання електричної енергії за регульованим тарифом включити до структури тарифів AT "ДТЕК Дніпровські Електромережі" вилучені з тарифу суми по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів ІТ та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік (передбачено у розмірі 29 520,69 грн (без ПДВ).

22. Листом № 8572/14/7-18 від 21 вересня 2018 року НКРЕКП повідомлено позивача про те, що порушене питання буде розглянуто після прийняття остаточного рішення у справі № 804/7661/17 Верховним Судом.

23. Постановою Верховного Суду від 06 червня 2019 року у справі № 804/7661/17 касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг залишено без задоволення, постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2016 року у справі № 804/7661/17 залишено без змін.

24. Враховуючи скасування Дніпропетровським апеляційним адміністративним судом (постанови НКРЕКП № 734 від 01 червня 2017 року, відповідач зобов`язаний був відновити становище позивача, що утворилося внаслідок виконання незаконної постанови, винесеної НКРЕКП, а саме подати до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок про перерахування на поточний рахунок позивача сплачених на підставі скасованої постанови грошових коштів у сумі 850 000,00 грн, а також при найближчому перегляді структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" включити до структури тарифів AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" вилучені з тарифу суми у розмірі 29 520,69 грн (без ПДВ).

25. Оскільки відповідачем не відновлено становище у зв`язку із скасуванням постанови НКРЕКП № 734 від 01 червня 2017 року, AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до НКРЕКП про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії (справа № 160/9283/18), у якому просило суд:

- визнати протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо ненадання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновку про перерахування на поточний рахунок Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" грошових коштів у сумі 850000,00 грн, що були сплачені на виконання пункту 1 постанови від 01 червня 2017 року № 2 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", що визнана протиправною та скасована постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 804/7661/17;

- зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з дня набрання судовим рішенням законної сили, подати до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок про перерахування на поточний рахунок Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" грошових коштів у сумі 850000,00 грн, на виконання пункту 1 постанови від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", що визнана протиправною та скасована постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 804/7661/17;

- зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з дня набрання судовим рішенням законної сили, при найближчому перегляді структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" включити до структури тарифів Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" вилучені з тарифу суми по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік (передбачено у розмірі 29520,69 грн (без ПДВ), що були вилучені на виконання пункту 2 постанови від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", що визнана протиправною та скасована постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 804/7661/17.

26. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року у справі № 160/9283/18, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року, позовні вимоги AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" задоволено.

27. НКПРЕКП не погодилася з вказаними рішеннями та звернулася до Верховного суду з касаційною скаргою.

28. Постановою Верховного Суду від 27 квітня 2021 року у справі № 160/9283/18 касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг частково задоволено.

29. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року скасовано в частині задоволення позовної вимоги про зобов`язання НКРЕКП, з дня набрання судовим рішенням законної сили, при найближчому перегляді структури та рівнів тарифів на розподіл електричної енергії AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" включити до структури тарифів AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" вилучені з тарифу суми по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза- 150" розділу І "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік (передбачено у розмірі 29520,69 грн (без ПДВ), що були вилучені на виконання пункту 2 постанови від 01 червня 2017 року № 734 "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП", що визнана протиправною та скасована постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2018 року у справі № 804/7661/17 та відмовлено у задоволенні цієї частини позовних вимог.


................
Перейти до повного тексту