ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 вересня 2022 року
м. Київ
справа № 640/26257/21
адміністративні провадження № К/990/20845/22, №К/990/19773/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Рибачука А.І.,
суддів: Стеценка С.Г., Мороз Л.Л.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 640/26257/21
за позовом Спільного підприємства "Бориславська нафтова компанія" в формі Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - СП "Бориславська нафтова компанія") до Державної служби геології та надр України (далі - Держгеонадра), Державної комісії України по запасах корисних копалин (далі - ДКЗ України), Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Аркона Газ-Енергія", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Публічне акціонерне товариство (далі - ПАТ) "Укрнафта", про визнання протиправними та скасування рішень, провадження у якій відкрито
за касаційними скаргами СП "Бориславська нафтова компанія" та ПАТ "Укрнафта"
на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.07.2022, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Федотова І.В., суддів Єгорової Н.М., Сорочка Є.О.,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 15.09.2021 СП "Бориславська нафтова компанія" звернулось до суду з позовом, у якому просило:
визнати протиправним та скасувати рішення ДКЗ України про утворення Свистунківсько - Червонолуцького родовища, оформлене протоколом засідання колегії ДКЗ України від 28.09.2016 № 3659, викладене у абзаці другому пункту 3.6 цього протоколу, а саме в частині слів: "Згідно з наданим обґрунтуванням попередніх техніко-економічних розрахунків рентабельності розробки покладів визнати за доцільне об`єднати Свистунківську та Червонолуцьку нафтогазоносні ділянки в єдине Свистунківсько - Червонолуцьке родовище з метою зменшення економічного ризику розробки родовища";
визнати протиправним та скасувати рішення ДКЗ України про апробацію запасів Свистунківсько - Червонолуцького родовища, оформлене протоколом засідання колегії ДКЗ України від 28.09.2016 № 3659, викладене у пункті 3.4 цього протоколу;
визнати протиправним та скасувати рішення ДКЗ України про відмітку запасів Свистунківсько - Червонолуцького родовища, оформлене протоколом засідання колегії ДКЗ України від 28.09.2016 № 3659, викладене у пункті 3.5 цього протоколу;
визнати протиправним та скасувати рішення Держгеонадра про визнання висновків колегії ДКЗ України стосовно об`єктів, розглянутих у протоколі від 28.09.2016 № 3659 обґрунтованими та про схвалення протоколу ДКЗ України від 28.09.2016 № 3659 із апробованими запасами вуглеводнів Свистунківсько - Червонолуцького газоконденсатного родовища станом на 01.01.2016, викладене у пункті 1.4 протоколу засідання Робочої групи Держгеонадра з розгляду протоколів ДКЗ України від 22.11.2016 № 50, а саме в частині слів: "Щодо розгляду результатів державної експертизи матеріалів геолого - економічної оцінки родовищ вуглеводневої сировини, виконаної ДКЗ України: визнати висновки колегії ДКЗ України стосовно об`єктів, розглянутих у протоколах від 28.09.2016 № 3659 обґрунтованими. Схвалити протоколи ДКЗ України: протокол від 28.09.2016 № 3659 із апробованими запасами вуглеводнів Свистунківсько - Червонолуцького газоконденсатного родовища станом на 01.01.2016";
визнати протиправним та скасувати наказ Держгеонадра від 15.05.2017 № 217 "Про надання спеціальних дозволів на користування надрами" в частині пункту 4 додатка № 1 щодо надання ТОВ "Аркона Газ-Енергія" на 20 років спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у т.ч. дослідно-промислової розробки з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) Свистунківсько - Червонолуцького родовища;
визнати протиправним та скасувати наказ Держгеонадра від 01.02.2021 № 138 "Про внесення змін до спеціальних дозволів на користування надрами" в частині пункту 1 додатка б/н щодо внесення змін до Спеціального дозволу від 18.05.2017 № 4830 відповідно до підпунктів 1, 3 пункту 17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615);
визнати недійсним спеціальний дозвіл на користування надрами від 18.05.2017 № 4830 на геологічне вивчення нафтогазонасосних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) Свистунківсько - Червонолуцького родовища, виданий ТОВ "Аркона Газ-Енергія".
В обґрунтування позовних вимог СП "Бориславська нафтова компанія" вказувало на те, що рішення про видачу спеціального дозволу на користування надрами від 18.05.2017 № 4830 є протиправним з огляду на те, що він виданий без проведення аукціону (конкурсу). Також, СП "Бориславська нафтова компанія" обґрунтувала свої вимоги посиланням на протиправність проведеної ТОВ "Аркона Газ-Енергія" та затвердженої ДКЗ України та Держгеонадра апробації запасів Свистунківсько-Червонолуцького родовища, проведення якої є ключовою передумовою для видачі оспорюваного спеціального дозволу.
Протиправність проведення апробації, на думку позивача, зумовлена тим, що рішення ДКЗ України та Держгеонадра про утворення цього родовища прийнято вказаними суб`єктами владних повноважень за відсутності компетенції (повноважень) та без належних для цього правових підстав. Крім цього, позивач зазначає, що Держгеонадра, будучи обізнаною про дійсні запаси Червонолуцького родовища, яке стало складовою спірного новоутвореного Свистунківсько-Червонолуцького родовища, мала прийняти рішення про відмову у видачі ТОВ "Аркона Газ-Енергія" спеціального дозволу у зв`язку з виявленням недостовірних відомостей у поданих ТОВ "Аркона Газ-Енергія" документах. Адже згідно з наданими ТОВ "Аркона Газ-Енергія" документами за результатами апробації задекларовані ТОВ "Аркона Газ-Енергія" запаси Свистунківсько - Червонолуцького родовища були суттєво меншими, ніж відомі ДКЗ України та Держгеонадра запаси одного лише Червонолуцького родовища.
2. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 18.01.2022 задовольнив позовні вимоги.
3. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 04.07.2022 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове судове рішення, яким позов СП "Бориславська нафтова компанія" залишив без розгляду у зв`язку із пропуском строку звернення до суду без поважних причин.
4. 28.07.2022 СП "Бориславська нафтова компанія" та 03.08.2022 ПАТ "Укрнафта" звернулись до Верховного Суду із касаційними скаргами, у яких, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, просять скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.07.2022, а справу № 640/26257/21 направити до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.
5. Верховний Суд ухвалами від 11.08.2022 та від 17.08.2022 відкрив касаційні провадження за вказаними касаційними скаргами СП "Бориславська нафтова компанія" та ПАТ "Укрнафта", відповідно, з підстав, визначених пунктами 1, 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
6. 31.08.2022, 01.09.2022 та 06.09.2022 від ДКЗ України та Держгеонадра до Верховного Суду надійшли відзиви на вказані касаційні скарги СП "Бориславська нафтова компанія" та ПАТ "Укрнафта", у яких ДКЗ України та Держгеонадра просять залишити їх без задоволення, а оскаржувану СП "Бориславська нафтова компанія" та ПАТ "Укрнафта" постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. У справі, яка розглядається суди встановили, що ПАТ "Урнафта" є одним із засновників СП "Бориславська нафтова компанія".
У період з 16.03.1999 по 20.07.2014 спеціальним дозволом на геологічне вивчення Червонолуцького родовища володіло ПАТ "Укрнафта" на підставі дозволів від 16.03.1999 № 1166 та від 20.07.2004 № 2501.
У 2010 році ПАТ "Укрнафта" зареєструвало матеріали геолого - економічної оцінки запасів вуглеводнів (ГЕО-1) Червонолуцького родовища та звернулось до ДКЗ України для розгляду та затвердження виконаних робіт відповідним протоколом.
Протоколом ДКЗ України від 21.12.2010 № 2148 було затверджено детальну геолого-економічну оцінку запасів вуглеводнів (ГЕО-1) Червонолуцького родовища, яку провело ПАТ "Укрнафта".
На підставі наказу Держгеонадра від 27.09.2011 №90 ПАТ "Укрнафта" був наданий спеціальний дозвіл на користування надрами Свистунківсько - Червонолуцької площі №2501, термін дії якого закінчився 20.07.2014.
12.07.2016 Держгеонадра відмовлено ПАТ "Укрнафта" у наданні спеціального дозволу на користування надрами відповідно до пункту 19 Порядку № 615.
Протоколом засідання колегії ДКЗ України від 28.09.2016 № 3659 за наслідками розгляду наданих ТОВ "Аркона Газ-Енергія" матеріалів геолого-економічної оцінки запасів Свистунківсько-Червонолуцького газоконденсатного родовища (далі - Протокол ДКЗ № 3659) було прийнято ряд рішень, спрямованих на утворення та апробацію запасів Свистунківсько-Червонолуцького родовища, зокрема:
(1) визнано відповідне родовище підготовленим до геологічного вивчення, у т.ч. для дослідно-промислової розробки з продовженням видобування вуглеводнів (промислова розробка) (пункт 3.1 Протоколу ДКЗ №3659);
(2) апробовано: коефіцієнти вилучення вільного газу та конденсату (пункт 3.4.1 Протоколу ДКЗ № 3659), поточні станом на 01.01.2016 запаси вільного газу (пункт 3.4.2 Протоколу ДКЗ № 3659), поточні станом на 01.01.2016 запаси конденсату (пункт 3.4.3 Протоколу ДКЗ № 3659), запаси супутніх вуглеводневих корисних компонентів у вільному газі (пункт 3.4.4 Протоколу ДКЗ № 3659);
(3) відмічені початкові запаси і ресурси: вільного газу (пункт 3.5.1 Протоколу ДКЗ № 3659), конденсату (пункт 3.5.2 Протоколу ДКЗ № 3659), супутніх вуглеводневих корисних компонентів у вільному газі (пункт 3.5.3 Протоколу ДКЗ № 3659);
(4) згідно з наданим обґрунтуванням попередніх техніко-економічних розрахунків рентабельності розробки покладів визнано за доцільне об`єднати Свистунківську та Червонолуцьку нафтогазоносні ділянки в єдине Свистунківсько-Червонолуцьке родовище з метою зменшення економічного ризику розробки родовища (пункт 3.6 Протоколу ДКЗ № 3659).
Протоколом засідання Робочої групи Держгеонадра від 22.11.2016 № 50 введено в дію зазначений Протокол ДКЗ № 3659.
13.03.2017 ТОВ "Аркона Газ Енергія" звернулося до Держгеонадра із заявою № 12/14 (№5621/02/12-17) про надання спеціального дозволу на користування надрами Свистунківсько-Червонолуцького родовища без проведення аукціону з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ вуглеводнів, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ), терміном на 20 років. Підставою для надання дозволу у заяві було визначено підпункт 1 пункту 8 Порядку № 615.
Наказом Держгеонадра від 15.05.2017 № 217, у зв`язку із наявністю підстав для надання спеціальних дозволів на користування надрами та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, надано ТОВ "Аркона Газ-Енергія" дозвіл на користування надрами Свистунківсько-Червонолуцького родовища строком на 20 років відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку № 615.
На підставі зазначеного наказу Держгеонадра видано ТОВ "Аркона Газ-Енергія" спеціальний дозвіл на користування надрами Свистунківсько-Червонолуцького родовища від 18.05.2017 №4830 з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки вуглеводнів родовища, геолого-економічної оцінки і затвердження запасів ДКЗ України (промислова розробка родовищ) (далі - Спецдозвіл № 4830).
Не погоджуючись із зазначеними рішеннями ДКЗ України та Держгеонадра, щодо надання ТОВ "Аркона Газ-Енергія" спеціального дозволу на користування надрами, СП "Бориславська нафтова компанія" 15.09.2021 звернулось до суду з цим позовом.
Також суди встановили, що, зокрема наказ Держгеонадра від 15.05.2017 № 217 "Про надання спеціальних дозволів на користування надрами" в частині пункту 4 додатка № 1 щодо надання на 20 років ТОВ "Аркона Газ - Енергія" спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) Свистунківсько - Червонолуцького родовища, а також спеціальний дозвіл від 18.05.2017 № 4830, виданий Держгеонадра ТОВ "Аркона Газ - Енергія" на геологічне вивчення нафтогазонасосних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) Свистунківсько - Червонолуцького родовища, був предметом судової ревізії у справі № 826/14653/17 за позовом ПАТ "Укрнафта" та у справі № 826/7627/18 за позовом заступника Генерального прокурора України в інтересах держави.
Окрім того, судами встановлено, що 21.04.2021 на запит позивача ПАТ "Укрнафта" повідомило СП "Бориславська нафтова компанія" про підстави свого звернення до Офісу Генерального прокурора та надало в розпорядження позивача текст свого звернення та інші матеріали, що підтверджують незаконність видачі Спецдозволу № 4830, зокрема висновок комплексної судової економічної експертизи Харківського науково-дослідного інституту судових експерти ім. М.С. Бокаріуса, проведеної на підставі постанови детектива Національного антикорупційного бюро України у кримінальному провадженні від 02.03.2018 №52018000000000182.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
8. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив, зокрема із того, що Держгеонадра протиправно та безпідставно надала Спецдозвіл № 4830 ТОВ "Аркона Газ-Енергія" без аукціону, проведення якого було обов`язковим, чим порушило право невизначеної кількості суб`єктів видобувної діяльності, в тому числі позивача, на участь у відкритому конкурсі з придбання спецдозволу на користування надрами Червонолуцького (Свистунківсько-Червонолуцького) родовища, оскільки ДКЗ України та/або Держгеонадра не мало законних повноважень утворювати нові родовища нафти і газу, зокрема шляхом прийняття рішень про об`єднання кількох ділянок нафтогазоносних надр, на яких розташовані інші родовища, які були раніше відкриті, зареєстровані та внесені до Державного фонду родовищ корисних копалин України.
Окрім того суд першої інстанції вказав на те, що позивачем не пропущено шестимісячний строк звернення до суду з цим позовом, оскільки він не був суб`єктом відносин щодо видачі оскаржуваних індивідуальних актів, а про їх протиправність дізнався 16.04.2021 в день публікації в офіційному друкованому виданні статті з відомостями щодо протиправності видачі такого Спецдозволу.
9. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та залишаючи позовні вимоги без розгляду, суд апеляційної інстанції врахував, що ПАТ "Укнафта" є засновником СП "Бориславська нафтова компанія", а також резонансність спірного питання, наявність публічного розголосу ходу його вирішення та численні публікації у ЗМІ, на офіційному сайті ПАТ "Укрнафта", в офіційному виданні "Голос України", та дійшов висновку, що позивач повинен був дізнатися про порушення свого права, якщо таке на його думку порушене, ще з моменту звернення ПАТ "Укрнафта" до суду у справі № 826/14653/17, у зв`язку із чим, суд апеляційної інстанції вказав на те, що СП "Бориславська нафтова компанія" пропустило шестимісячний строк звернення до суду та ним не надано належних та допустимих доказів, які б свідчили про існування об`єктивних та поважних причин, які зумовили несвоєчасне звернення до суду.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
10. Касаційні скарги СП "Бориславська нафтова компанія" та ПАТ "Укрнафта" обґрунтовано тим, що передумовою застосування відповідних наслідків пропущення строків звернення до адміністративного суду, визначених статтею 123 КАС України, для позивача є надання останньому можливості подати заяву про поновлення пропущеного строку в разі її неподання, або ж вказати інші причини пропуску строку, аніж ті, які були зазначені в первинній заяві про поновлення строку та визнані судом неповажними. Отже, вказані правила процесуального закону щодо надання можливості позивачу подати заяву про поновлення пропущеного строку або вказати інші підстави пропуску строку слід застосовувати як на стадії відкриття, у тому числі апеляційного провадження у справі, так і на стадії розгляду справи після відкриття провадження (апеляційного провадження) у справі. Однак, матеріали справи не містять процесуальних рішень щодо надання можливості позивачу скористатися правом подати заяву, в якій вказати причини (інші причини) пропуску строку звернення до суду.
11. У відзивах на касаційні скарги СП "Бориславська нафтова компанія" та ПАТ "Укрнафта" відповідачі просять залишити їх без задоволення, а оскаржувану СП "Бориславська нафтова компанія" та ПАТ "Укрнафта" постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
12. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.
13. Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.