ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 вересня 2022 року
м. Київ
cправа № 910/11071/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Случа О.В. - головуючого, Волковицької Н.О., Могил С.К.,
за участю секретаря судового засідання - Кравчук О.І.,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Новоград-Волинської квартирно-експлуатаційної частини району Міністерства оборони України
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 21 червня 2022 року (головуючий - Разіна Т.І., судді: Іоннікова І.А., Тарасенко К.В.) і рішення Господарського суду міста Києва від 01 листопада 2021 року (суддя Бондарчук В.В.) у справі
за позовом Новоград-Волинської квартирно-експлуатаційної частини району Міністерства оборони України
до Житомирської обласної державної адміністрації,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Державного підприємства "Зарічанське лісове господарство",
про визнання недійсним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій
1. 29.12.1953 Виконавчим комітетом Новоград-Волинської міської ради прийнято рішення № 38 "Про підтвердження землекористування Міністерства оборони в районі міста Новоград-Волинський", яким підтверджено фактичне землекористування Міністерства оборони в районі міста Новоград-Волинський, відведене до Вітчизняної війни, загальною площею 14 552,94 га.
2. 21.05.1993 комісією у складі першого заступника глави райдержадміністрації, начальника відділу земельних ресурсів райдержадміністрації, начальника державної інспекції охорони навколишнього середовища по місту і району, архітектора району, голів виконкомів, сільських Рад народних депутатів, заступників командира військової частини НОМЕР_1, начальника топографічної служби військової частини НОМЕР_1 та техніка картобліку КЕЧ складено та затверджено акт Інвентаризації земель Міністерства оборони України на території Новоград-Волинського району Житомирської області, яким встановлено, що у постійному користуванні військової частини НОМЕР_1 перебуває 12 084, 20 га земель в межах Новороманівської, Майстрівської та Чижівської сільських рад.
3. 25.05.1993 представником Президента України прийнято розпорядження № 124 "Про затвердження результатів інвентаризації земель Міністерства оборони України", яким затверджено матеріали інвентаризації земель Новоград-Волинського району на площі 12 318, 2 га.
4. Відповідно до довідки від 31.05.2018, виданої Відділом у Новоград-Волинському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями станом на 01.01.2016, надана в користування Новоград-Волинській квартирно-експлуатаційній частині району земельна ділянка, державної власності, загальною площею 1 899, 0200 га, яка розташована поза межами населеного пункту Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району.
5. 05.04.2019 Новоград-Волинська квартирно-експлуатаційна частина району Міністерства оборони України (далі Новоград-Волинська КЕЧ району) звернулася до голови Житомирської обласної державної адміністрації (далі Житомирська ОДА) із заявою за вих. № 775 про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Міністерства оборони України в особі Новоград-Волинської КЕЧ району для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України, в Новоград-Волинському районі на земельну ділянку на території Чижівської сільської ради, орієнтовною площею 1 899,0200 га.
6. 06.05.2019 Житомирська ОДА листом за вих. № 2764/2-19-4 відмовила Новоград-Волинській КЕЧ району у наданні дозволу на розробку проєкту землеустрою та запропонувала звернутися до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.
7. 01.08.2019 Житомирським окружним адміністративним судом прийнято рішення у справі № 240/8065/19 за позовом Новоград-Волинської КЕЧ району до Житомирської ОДА про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, яким позовні вимоги задоволено частково, зокрема: визнано протиправними дії Житомирської ОДА щодо неналежного розгляду звернення Новоград-Волинської КЕЧ району від 05.04.2019 № 775 шляхом винесення листа вих. № 2764/2-19-4 від 06.05.2019 та зобов`язано Житомирську ОДА належним чином розглянути звернення Новоград-Волинської КЕЧ району від 05.04.2019 за № 775 та за результатами розгляду прийняти відповідне рішення у відповідності до вимог чинного законодавства та з урахуванням встановлених обставин справи.
8. На виконання вказаного рішення Житомирського окружного адміністративного суду, Житомирською ОДА прийнято розпорядження № 228 від 30.03.2020 "Про розгляд звернення, яке надійшло від Новоград-Волинської квартирно-експлуатаційної частини району", яким відмовлено Новоград-Волинській КЕЧ району у задоволенні клопотання про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1 899,0200 га для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України на території Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району.
9. Згадане розпорядження обґрунтовано невідповідністю місця розташування земельної ділянки вимогам законів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проєктів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Житомирською ОДА, зокрема, вказано, що:
- право постійного користування на частину земельної ділянки площею 761,0000 га згідно з вимогами пункту 5 розділу VIII Прикінцевих положень Лісового кодексу України підтверджено планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування за Державним підприємством "Зарічанське лісове господарство" (далі ДП "Зарічанське лісове господарство"); відповідно до частини 5 статті 116 Земельного кодексу України відсутня письмова згода ДП "Зарічанське лісове господарство";
- в межах бажаної до відведення земельної ділянки, відповідно до даних Державного земельного кадастру, розташовані земельні ділянки (вкраплені контури), які перебувають у приватній власності, що може порушити права третіх осіб, зокрема, власників земельних ділянок: площею 0,9500 га, кадастровий номер 1824086800:04:012:0201; площею 0,2500 га, кадастровий номер 1824086800:04:002:0270; площею 0,1500 га, кадастровий номер 1824086800:04:002:0094; площею 0,2500 га, кадастровий номер 1824086800:04:002:0093; площею 0,0751 га, кадастровий номер 1824086800:04:002:0117; площею 0,2300 га, кадастровий номер 1824086800:04:002:0135; площею 0,2500 га, кадастровий номер 1824086800:04:002:0132, а також сформовані земельні ділянки, на які не визначено форму власності, зокрема: площею 0,2451 га, кадастровий номер 1824086800:04:002:0140; площею 0,2000 га, кадастровий номер 1824086800:04:002:0133.
Узагальнений зміст позовних вимог і підстав позову
10. Вважаючи розпорядження Житомирської ОДА (далі також "Відповідач") № 228 від 30.03.2020 "Про розгляд звернення, яке надійшло від Новоград-Волинської квартирно-експлуатаційної частини району" незаконним, Новоград-Волинська КЕЧ району (далі також "Позивач") звернулася до Господарського суду міста Києва з позовом, в якому просила:
- визнати недійсним та скасувати вказане розпорядження голови Житомирської ОДА № 228 від 30.03.2020;
- зобов`язати Житомирську ОДА повторно розглянути звернення Новоград-Волинської КЕЧ району від 05.04.2019 за № 775 про надання дозволу на розробку проєкту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки Міністерству оборони України в особі Новоград-Волинської КЕЧ району для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України на території Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району (поза межами населеного пункту), орієнтовною площею 1 899,0200 га.
11. Позовні вимоги Новоград-Волинська КЕЧ району обґрунтовувала тим, що Відповідач протиправно відмовив їй у наданні дозволу на розробку проєкту землеустрою, оскільки рішенням виконавчого комітету Новоград-Волинської міської ради № 38 від 29.12.1953 було підтверджено фактичне землекористування Міністерства оборони України у районі міста Новоград-Волинського, відведене до Вітчизняної війни площею 14 552,94 га. Крім того, за твердженням Позивача, користування спірною земельною ділянкою Міністерством оборони України також підтверджується й іншими (переліченими вище) документами, внаслідок чого Позивач вважає незаконним посилання Відповідача у своєму розпорядженні № 775 від 05.04.2019 на відсутність письмової згоди ДП "Зарічанське лісове господарство" (далі також "Третя особа").
Узагальнений зміст і обґрунтування рішень судів попередніх інстанцій
12. Рішенням Господарського суду міста Києва від 01.11.2021, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 21.06.2022, у задоволенні позову відмовлено.
13. Рішення місцевого господарського суду (з яким погодився й апеляційний господарський суд) з урахуванням преюдиційних для цієї справи обставин, що були установлені у справі № 906/43/19 (щодо передачі цілісних майнових комплексів із сфери управління Міністерства оборони України до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів, зокрема до ДП "Зарічанське лісове господарство") обґрунтоване встановленим фактом користування Третьою особою частиною земельної ділянки загальною площею 761,0000 га на території Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району (згідно Проекту організації та розвитку лісового господарства ДП "Житомирський військовий лісгосп"), а також встановленими обставинами того, що в межах бажаної до відведення Позивачем земельної ділянки, розташовані земельні ділянки, які перебувають у приватній власності.
14. За викладеного суд дійшов висновку про те, що Відповідачем правомірно відмовлено у задоволенні заяви Новоград-Волинської КЕЧ району, а тому і підстав для визнання недійсним і скасування оскаржуваного розпорядження немає.
15. Оскільки місцевий господарський суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову в частині визнання недійсним та скасування розпорядження Відповідача від 30.03.2020 № 228, то, відповідно, відмовив і у задоволенні похідної позовної вимоги про зобов`язання Житомирської ОДА повторно розглянути звернення Новоград-Волинської КЕЧ району від 05.04.2019 за № 775.
Касаційна скарга
16. Не погодившись із прийнятими рішеннями, Позивач звернувся до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати, а цю справу направити на новий розгляд до господарського суду першої інстанції.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Узагальнені доводи касаційної скарги
17. Скаржник стверджує, що при вирішенні цієї справи судами попередніх інстанцій було порушено приписи статті 75 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України) та не застосовано висновків Верховного Суду щодо їх правильного застосування (справа № 910/19256/16), оскільки при оцінці преюдиційних обставин, які були установлені судовими рішеннями у справі № 906/43/19 ними проігноровано те, що Проектом організації та розвитку лісового господарства ДП "Житомирський військовий лісгосп" (правонаступником якого є ДП "Зарічанське лісове господарство") право ведення лісового господарства надавалося Третій особі з 2011 по 2020 рік. Тобто, станом на час прийняття Житомирською ОДА оскаржуваного розпорядження у ДП "Зарічанське лісове господарство" були відсутні документи на право ведення лісового господарства на спірній землі, а тому відсутніми були і підстави для застосування до спірних правовідносин положень пункту 5 розділу VIII "Прикінцеві положення" Лісового кодексу України.
18. Крім цього, скаржник стверджує і про порушення судами положень статей 74, 76, 77, 96 ГПК України з підстав того, що висновки судів про накладення земельних ділянок не ґрунтуються на жодному доказі. Вказує, що встановити факт накладення земельних ділянок можливо лише у випадку сформованості таких, а не на етапі вирішення питання про надання дозволу на розробку проєкта землеустрою.