1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 200/11700/20-а

адміністративне провадження № К/9901/42247/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,

суддів: Єресько Л.О., Соколова В.М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 квітня 2021 року (суддя Бабіч С.І.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2021 року (судді: Сіваченко І.В., Гаврищук Т.Г., Компанієць І.Д.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Донецької обласної прокуратури, за участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, про визнання протиправним та скасування наказу і зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

ОСОБА_1 (далі - позивачка, ОСОБА_1 ) звернулась до суду з позовом до Донецької обласної прокуратури (далі - відповідач), відповідно до якого, з урахуванням заяви про зміну предмету позовних вимог від 09 лютого 2021 року, яка була прийнята судом, просила суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ виконувача обов`язків керівника обласної прокуратури № 1264-к від 28 вересня 2020 року про скасування з 11 вересня 2020 року начальникам управлінь, відділів, їх заступникам, прокурорам прокуратури Донецької області надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, встановлену на підставі пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2012 року №505 "Про упорядкування структури та умов праці працівників органів прокуратури" та наказів прокурора Донецької області, яким їй скасовано надбавку, що є частиною її заробітної плати;

- визнати протиправним та скасувати в частині наказ виконувача обов`язків керівника обласної прокуратури № 1264-к від 28 вересня 2020 року щодо позбавлення її надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, яка є частиною її заробітної плати;

- зобов`язати відповідача здійснити нарахування та виплатити позивачу частину недоотриманої нею заробітної плати у вигляді надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, яка виплачувалася їй до її звільнення з посади прокурора відділу на підставі наказу прокурора Донецької області №333-к від 22 квітня 2020 року, що не виплачено з 18 листопада 2020 року після поновлення на посаді наказом № 1602-к від 10 листопада 2020 року по теперішній час.

Позовні вимоги, серед іншого, мотивовані тим, що з розрахункового листа за листопад 2020 року позивачу стало відомо, що за відсутності законних підстав надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи та інші премії, які складають 70% від її заробітної плати, вже не виплачуються.

Позивач уважає, що метою зазначеного є фінансовий тиск, що створює умови для звільнення за власним бажанням, що у свою чергу позбавить її у подальшому, права звернення до суду.

Позивач зазначає, що грубо порушуючи основоположні принципи Конституції України, рішення Конституційного Суду України, виконувач обов`язків керівника обласного прокурора видав спірний наказ, яким позбавив її надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, встановлених на підставі пункту 2 ПКМУ № 505 від 31 травня 2012 року, тобто своїм наказом він допустив зворотну дію в часі нормативно-правового акту, який безпідставно погіршує матеріальне становище працівників прокуратури, зазначених в наказі, що є неприпустимим.

Позбавлення її надбавки відбулося 11 вересня 2020 року, незважаючи на те, що на цей час вона не працювала в органах прокуратури, її поновлено на посаді наказом виконувача обов`язків керівника обласної прокуратури №1602-к від 10 листопада 2020 року, за рішенням Першого апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2020 року у справі № 200/4456/20-а.

Зазначає про те, що у спірному наказі не зазначено індивідуальних анкетних даних працівників прокуратури Донецької області, яких саме позбавлено надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, що взагалі є нонсенсом, так як виходячи зі змісту наказу не зрозуміло: якого саме працівника прокуратури позбавлено надбавки, у зв`язку з тим, що у наказі анкетні дані працівника прокуратури; конкретні підстави скасування надбавки щодо кожного працівника прокуратури, так як ці підстави не можуть бути узагальнені для всіх зазначених посад; повна назва посади працівників прокуратури, яких позбавлено надбавки. Вказує, що це робить для неї незрозумілим зміст зазначеного наказу в частині його юридичної сили щодо позбавлення її надбавки та його оскарження в судовому порядку, так як наказ не має індивідуальної дії щодо неї.

Указує, що після її поновлення з 18 листопада 2020 року, на посаді прокурора відділу ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань, аналітичної роботи та інформаційних технологій прокуратури Донецької області заробітну плату на тій же посаді їй зменшено більш ніж у 3,6 рази.

Позивачка стверджує, що надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, згідно спірного наказу, що виданий виконувачем обов`язків керівника Донецької обласної прокуратури, не можуть бути скасовані ОСОБА_19 як посадовою особою, яка є правосуб`єктною посадовою особою іншого органу, а саме, виконувачем обов`язків керівника Донецької обласної прокуратури (діючого органу з 11 вересня 2020 року) не має законних підстав та повноважень для скасування наказу прокурора Донецької області (не діючий орган з 10 вересня 2020 року).

ОСОБА_1 указує, що у порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України № 505 від 31 травня 2012 року її позбавлено надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи без встановлення будь-яких фактів порушення трудової або виконавчої дисципліни.

Поряд з цим, прокурором Донецької області не видавалося жодного наказу щодо неналежного виконання позивачем обов`язків, передбачених наказом про розподіл обов`язків між працівниками відділу ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань, аналітичної роботи та інформаційних технологій прокуратури Донецької області. Жодних порушень, виконавчої або трудової дисципліни нею не допущено. Вважає, що невиплата суб`єктом владних повноважень їй частини заробітної плати, з 18 листопада 2020 року по теперішній час, є незаконною, порушує її конституційні права на оплату праці, вимоги статті 16 Закону України "Про прокуратуру", якою регламентовано гарантії незалежності прокурора, серед яких визначено належне матеріальне, соціальне забезпечення прокурора.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 13 квітня 2021 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2021 року у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.

Суд першої інстанції дійшов висновку, з яким погодився суд апеляційної інстанції про те, що надбавка за високі досягнення у праці або виконання особливо важливої роботи охоплюється заробітною платою прокурора, але її встановлення є правом прокурора, для реалізації якого має бути певне об`єктивне підґрунтя. Тобто право отримати таку надбавку не може бути безумовним і пов`язуватися лише з фактом перебування на посаді в органі прокуратури. У цьому випадку керівник прокуратури не погіршував умови оплати праці позивача, передбачені законом, а лише, враховуючи реформування органів прокуратури і затвердження нового штатного розпису обласних прокуратур у межах відповідної реформи реалізував своє дискреційне право на встановлення чи скасування відповідної надбавки, яке надано відповідачу законом. З встановлених в цій справі обставин справи висновується, що позивачка не виконувала функціональних обов`язків за посадою, що враховується при визначенні розміру надбавки, з чого можна зробити висновок, що ця виплата передбачає виконання хоча б певного обсягу роботи. У даній справі не йдеться про вчинення позивачкою винних чи протиправних дій, які б дискредитували її як працівника прокуратури. Безперечно, що невиплати такої надбавки вплинуло на матеріальне становище позивачки, але це не свідчить про протиправність дій відповідача.

Підстави касаційного оскарження та їх обґрунтування

У касаційній скарзі ОСОБА_1 указує на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2021 року в частині залишення без змін рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 квітня 2021 року, врахувавши постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 01 липня 2021 року у судовій справі №200/10537/20-а, яка скасувала оскаржуваний наказ № 1264-к від 28 вересня 2020 року.

Скасувати повністю рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 квітня 2021 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2021 року в частині відмови у задоволенні позовних вимог зобов`язавши відповідача здійснити нарахування та виплатити позивачу частину недоотриманої нею заробітної плати у вигляді надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, яка виплачувалася їй до її звільнення з посади прокурора відділу на підставі наказу прокурора Донецької області №333-к від 22 квітня 2020 року, що не виплачено з 18 листопада 2020 року після поновлення на посаді наказом №1602-к від 10 листопада 2020 року по теперішній нас.

ОСОБА_1 рішення судів попередніх інстанцій оскаржуються відповідно до вимог пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

Відповідно до пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України підставою касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

ОСОБА_1 у касаційній скарзі зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо дискрецій керівника обласної прокуратури про скасування надбавок до заробітної плати, особам, що не пройшли атестацію або не були допущені до проходження атестації та залишаються працювати в органах прокуратури передбачених постановою Кабінету Міністрів України "Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників органів прокуратури" від 18 червня 2015 року № 505.

Позиція інших учасників справи

Від інших учасників справи відзиви на касаційну скаргу ОСОБА_1 не надходили, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду справи.

Рух касаційної скарги

Ухвалою Верховного Суду від 13 грудня 2021 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 квітня 2021 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2021 року.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 27 вересня 2022 року зазначену адміністративну справу призначив до розгляду.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2020 року по справі № 200/4456/20-а задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 до Донецької обласної прокуратури про визнання незаконним та скасування наказу, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Визнано протиправним та скасовано наказ прокурора Донецької області № 333-к від 22 квітня 2020 року про звільнення її з посади прокурора відділу ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань, аналітичної роботи та інформаційних технологій прокуратури Донецької області та органів прокуратури області.

На виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2020 року у справі №200/4456/20-а, наказом виконувача обов`язків керівника Донецької обласної прокуратури № 1602-к від 10 листопада 2020 року ОСОБА_1 поновлено на посаді прокурора відділу ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань, аналітичної роботи та інформаційних технологій прокуратури Донецької області.

Наказом Генерального прокурора від 03 вересня 2020 року №410 "Про окремі питання забезпечення початку роботи обласних прокуратур" перейменовано юридичну особу "Прокуратура Донецької області" в "Донецьку обласну прокуратуру" без зміни ідентифікаційного коду юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Цей наказ набирає чинності з дня початку роботи обласних прокуратур відповідно до рішення Генерального прокурора, прийнятого в порядку, визначеному пунктом 4 розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" від 19 вересня 2019 року №113-ІХ.

Відповідно до вимог підпункту 1.5. пункту 1 Наказу Генерального прокурорах" 45ш від 19 серпня 2020 року "Про встановлення граничної штатної чисельності обласних прокуратур та спеціалізованих прокуратур у військовій та оборонній сфері (на правах обласних прокуратур)" встановлено граничну штатну чисельність апарату Донецької обласної прокуратури не більше 360 посад, у тому числі 191 посада прокурорів.

Наказом Генерального прокурора від 08 вересня 2020 року №414 "Про день початку роботи обласних прокуратур" визначено днем початку роботи обласних прокуратур, у тому числі Донецької обласної прокуратури 11 вересня 2020 року (опубліковано у газеті Голос України 08 вересня 2020 року).

Також, наказом Генерального прокурора від 08 вересня 2020 року №46ш затверджено нову структуру та штатну чисельність апарату Донецької обласної прокуратури.

Наказом Генерального прокурора № 293к від 11 вересня 2020 року виконання обов`язків керівника Донецької обласної прокуратури з 14 вересня 2020 року тимчасово покладено на першого заступника керівника Донецької обласної прокуратури Білоусова Євгена Олександровича.

Наказом виконувача обов`язків керівника Донецької обласної прокуратури Є. Білоусова №1264-к від 28 вересня 2020 року, у зв`язку з початком роботи обласних прокуратур, згідно з наказами Генерального прокурора від 03 вересня 2020 року №410 та від 08 вересня 2020 року №414, керуючись частиною другою статті 11 Закону України "Про Прокуратуру", пунктом 3 розділу 11 "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури", скасовано з 11 вересня 2020 року начальникам управлінь, відділів, їх заступникам, прокурорам прокуратури Донецької області надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої робити, встановлену на підставі пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2012 року № 505 "Про упорядкування структури та умов праці працівників органів прокуратури" та наказів прокурора Донецької області" (далі - постанова № 505).

Не погодившись з наказом про скасування надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої робити, позивачка звернулася до суду з указаним позовом.

Релевантні джерела права й акти їхнього застосування.

Відповідно до пункту 9 частини першої статті 51 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру" (далі - Закон № 1697-VII) прокурор звільняється з посади у разі ліквідації чи реорганізації органу прокуратури, в якому прокурор обіймає посаду, або в разі скорочення кількості прокурорів органу прокуратури.


................
Перейти до повного тексту