1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 вересня 2022 року

м. Київ

справа №260/690/20

провадження № К/9901/15383/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Берназюка Я.О., Кравчука В.М.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2021 року (головуючий суддя Святецький В.В., судді Гудим Л.Я., Гуляк В.В.)

у справі № 260/690/20

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області - відділу у Воловецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Воловецька селищна рада

про визнання протиправними дій та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У березні 2020 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області відділу у Воловецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Воловецька селищна рада, у якому просив:

- заборонити Головному управлінню Держгеокадастру у Закарпатській області, відділу в Воловецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області вживати будь-яких дій щодо внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, смт Воловець, квартал 009 зона 01 до вирішення даного спору по суті в суді;

- визнати неправомірними дії та скасувати рішення відділу в Воловецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 31 січня 2020 року № РВ -2100403602020 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області, відділ у Воловецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру та внести відомості до Державного земельного кадастру згідно проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, відповідно до поданих документів розробником проекту землеустрою ДП "Закарпатським науково дослідним та проектним інститутом землеустрою";

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області, відділ в Воловецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області подати звіт про виконання.

2. Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково, внаслідок чого:

- визнано неправомірними дії та скасовано рішення відділу у Воловецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 31 січня 2020 року № РВ -2100403602020 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

- зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області - відділ у Воловецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру згідно проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, відповідно до поданих документів розробником проекту землеустрою із врахуванням висновків суду;

- у задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

3. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2021 року скасовано рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року у справі №260/690/20 та ухвалено постанову, якою в задоволенні позову відмовлено повністю.

4. Позивач із вказаним судовим рішенням суду апеляційної інстанції не погодився, тому звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції, натомість, залишити в силі рішення суду першої інстанції.

5. Від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить залишити без змін постанову суду апеляційної інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що 10 жовтня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до голови смт. Воловець ОСОБА_2 із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для особистого селянського господарства, загальною площею орієнтовно 2 га, яка розташована у смт Воловець згідно доданих графічних матеріалів, з подальшою передачею у власність.

7. 13 листопада 2018 року ОСОБА_1 та ДП "Закарпатський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" уклали договір на виконання робіт №310/18. Відповідно до пункту 1.1 Договору виконавець зобов`язався виконати з дотриманням вимог законодавства проектно-вишукувальні роботи з виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, площею 2,000 га, для особистого селянського господарства, що розташована в АДРЕСА_1 .

8. 13 листопада 2018 року позивач звернувся до голови смт. Воловець ОСОБА_2 із листом, в якому повідомив, що 13 листопада 2018 року ним укладено договір № 310/18 щодо виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, площею 2,000 га, для особистого селянського господарства, що розташована в АДРЕСА_1, яка зазначається в графічних матеріалах доданих в заяві - клопотання від 12 жовтня 2018 року № 420.

9. 13 грудня 2018 року рішенням Воловецької селищної ради № 909 "Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 " відмовлено гр. ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га за адресою: АДРЕСА_1, на підставі регламенту роботи Воловецької селищної ради розділу 8 пункту 8.

10. На підставі договору на виконання робіт від 13 листопада 2018 року № 310/18 ДП "Закарпатський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 землі для ведення особистого селянського господарства, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .

11. 31 січня 2020 року державним кадастровим реєстратором Відділу у Воловецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області розглянуто заяву про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 21 січня 2020 року (реєстраційним номер ЗВ-9700560022020) разом з доданими до неї документами та відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру прийнято рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру рішенням №РВ-2100403602020 відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.

12. Рішення обґрунтовано такими підставами:

- електронний документ не відповідає установленим вимогам, про що зазначено у протоколі проведення перевірки електронного документа;

- невідповідність поданих документів законодавству, а саме: XSD схема наявні зауваження щодо валідності електронного документу. Невідповідність поданих документів вимогам законодавства (статті 50 Закону України "Про землеустрій" та статті 186-1 ЗК України), а саме відсутня інформація про погодження чи непогодження до документів;

- подання заявником документів не в повному обсязі, а саме - відсутні такі документи: рішення про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою.

13. Відповідно до протоколу № ПП-2100176952020 про проведення перевірки електронного документа електронний документ не відповідає установленим вимогам до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа та даним документації із землеустрою або оцінки земель.

14. Не погоджуючись із зазначеними діями та рішенням, позивач звернувся до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Суд першої інстанції, задовольняючи частково позов, керувався тим, що ненадання відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або вмотивованої відмови у його наданні у встановлений строк не перешкоджає розробці проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, оскільки особа має право замовити розробку такого проекту самостійно, про що письмово повідомляє орган місцевого самоврядування. Таким чином, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не є рішенням, без якого не може бути реалізоване право на отримання земельної ділянки у власність. Крім того, представлені відповідачем на заперечення позовних вимог докази у своїй сукупності не дають підстав вважати що рішення від 31 січня 2020 року № РВ -2100403602020 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру чи дії відповідача є правомірними, а натомість вказують на те, що таке прийняте відповідачем необґрунтовано, що дає підстави для визнання його протиправним та скасування.

16. Суд апеляційної інстанції з такими висновками не погодився і, відмовляючи у позові, врахував те, що станом на 31 січня 2019 року існувало чинне рішення 29 сесії 7 скликання Воловецької селищної ради від 13 грудня 2018 року №909, яким ОСОБА_3 відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га за адресою: АДРЕСА_1 . А тому, з врахуванням наведених обставин та вимог чинного законодавства, колегія суддів вважала правомірним рішення відповідача від 31 січня 2020 року №РВ-2100403602020 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, оскільки позивач не надав усіх необхідних документів, передбачених чинним законодавством для реєстрації земельної ділянки.

ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

17. Заявник, обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, зазначає, що суд апеляційної інстанції під час вирішення спору не врахував висновки Верховного Суду, викладені в постановах від 14 серпня 2018 року у справі №820/5134/17, від 30 вересня 2019 року у справі № 815/6124/17, від 21 травня 2020 року у справі № 809/201/18.

18. Скаржник вважає, що судом апеляційної інстанції не надано належної оцінки тому, що відмову у наданні дозволу надано через 64 дня після подання відповідної заяви, що є порушенням абзацу 3 пункту 7 статті 118 Земельного кодексу України.

19. Касаційну скаргу мотивовано тим, що кадастровий реєстратор неправомірно відмовив у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.

20. У відзиві на касаційну скаргу відповідач погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, а також, зокрема, стверджує про те, що подані позивачем документи не відповідали положенням статті 50 Закону України "Про землеустрій".

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

21. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

22. Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру визначенні Законом України "Про Державний земельний кадастр".

23. Так, відповідно до частини 1 статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

24. За приписами статті 195 Земельного кодексу України основними завданнями ведення державного земельного кадастру є: а) забезпечення повноти відомостей про всі земельні ділянки; б) застосування єдиної системи просторових координат та системи ідентифікації земельних ділянок; в) запровадження єдиної системи земельно-кадастрової інформації та її достовірності.

25. Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера (частина 1 статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр").

26. Згідно з частиною 4 статті 9 Закону України "Про державний земельний кадастр" державний кадастровий реєстратор:

- здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства;

- формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг;

- здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні;

- присвоює кадастрові номери земельним ділянкам;

- надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні;

- здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі;

- передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

27. У статті 22 Закону "Про Державний земельний кадастр" закріплено вимоги до документів, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, зокрема такі документи мають відповідати законодавству.

28. Відповідно до пунктів 4-6 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа. Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви за результатами перевірки відповідності документів вимогам законодавства або здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.


................
Перейти до повного тексту