ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 вересня 2022 року
м. Київ
справа № 200/4962/20-а
адміністративне провадження № К/9901/35471/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом Приватного акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" до Азовської митниці Держмитслужби, про визнання протиправним та скасування рішення про коригування митної вартості товарів та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Азовської митниці Держмитслужби на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28 серпня 2020 року (прийняте у складі головуючого судді Олішевської В.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року (постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Геращенка І.В., суддів Міронової Г.М., Ястребової Л.В.)
УСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. Приватне акціонерне товариство "Металургійний комбінат "Азовсталь" (далі позивач, Товариство) звернулося до суду з позовом до Азовської митниці Держмитслужби (далі відповідач, митний орган), в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення про коригування митної вартості товарів № UA 700050/2019/000043/2 від 06.05.2019 року та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення UA 700050/2019/00054 від 06.05.2019 року.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги Товариство послалось на те, що заявлена декларантом позивача ТОВ "Метінвест-Шиппінг" митна вартість товару (фероніобію) визначена по 1 методу (за ціною договору), підтверджена належними первинними документами, у т.ч. контрактом та специфікацією. Відповідачу надано достатньо належним чином оформлених документів, для підтвердження митної вартості товару за ціною контракту. Методичні рекомендації, на які посилається відповідач, дозволяють лише порівнювати ціну з біржовими котируваннями або відомостями з спеціальних видань, які містять інформацію про ціни на світовому ринку, а не використовувати таку інформацію як базу для коригування митної вартості. Порівняння цін не з біржовими котируваннями, а з інформацією інтернет-ресурсу сайту "Asian Metal" є таким, що суперечить вимогам розділу 3 Методичних рекомендацій, на які посилається відповідач. Посилаючись на те, що представлені до митного оформлення документи не містили будь-яких розбіжностей, а тому наявні підстави для розрахунку митної вартості товару шляхом застосування першого методу, вважає, що рішення відповідача про коригування митної вартості товарів № UА 700050/2019/000043/2 від 06.05.2019 року, та картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення UА 700050/2019/00054 від 06.05.2019 року, є протиправними, та такими, що підлягають скасуванню.
ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
3. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 28 серпня 2020 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року, позовні вимоги задоволено.
3.1. Визнано протиправним та скасовано рішення про коригування митної вартості товарів № UA 700050/2019/000043/2 від 06.05.2019 року, визнано протиправною та скасовано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення UA 700050/2019/00054 від 06.05.2019 року
4. Задовольняючи аозовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанції виходили з того, що жоден з пред`явлених позивачем документів не містить розбіжностей, які б могли вплинути на митну вартість товару або ознак підробки документів, що б могли надати митному органу підстави для висновку про невірне визначення позивачем митної вартості. В оскаржуваному рішенні не визначено встановлення під час митного оформлення розбіжностей в наданих позивачем документах на підтвердження митної вартості та не конкретизовано яким саме чином зв`язок між позивачем та продавцем товару вплинув на визначення митної вартості. З огляду на це суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що подані позивачем документи для визначення митної вартості містили об`єктивно, документально підтверджені дані, що піддавалися обчисленню, на підставі яких відповідач повинен був визначити митну вартість товару (фероніобію), що заявлена декларантом, по першому методу.
ІІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
5. 02 грудня 2020 року податковий орган не погодившись з рішенням и суду першої та апеляційної інстанцій подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права щодо задоволення позовних вимог, просить скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28 серпня 2020 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року року у справі №200/4962/20-а та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
5.1. Підставою касаційного оскарження судового рішення суду апеляційної інстанції у цій справі скаржником зазначено неправильне застосування судом норм матеріального права у випадку, передбаченому пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), а саме: судом не враховано правових позицій, викладених Верховним Судом у постановах: від 28 лютого 2020 року (справа №825/3763/15-а), від 6 листопада 2019 року (справа №804/5959/16),, від 10 квітня 2020 року (справа №822/2806/15),від 02 липня 2019 року (справа №804/1416/16) що призвело до неправильного вирішення спору.
5.2. Посилаючись на висновки Верховного Суду у справах №806/36/15, №804/5959/16, №822/2806/15, №805/2942/16-а, відповідач доводить підстави для сумніву в правильності зазначення митної вартості товару, які письмово обґрунтовані тим, що наявна розбіжність між вартістю товару за наданими декларантом документами і вартістю згідно наявних у митниці джерел інформації та недоведеністю декларантом факту того, що зв`язок з METINVEST INTERNATIONAL SA вплинув на митну вартість. Відповідач вважає, що визначена митним органом інформація, яка міститься в базі даних цінової інформації митного органу, ґрунтується на раніше визнаних (визначених) митними органами митних вартостях.
5.3. На обґрунтування касаційної скарги відповідач посилається на те, що судами попередніх інстанцій залишено поза увагою доводи митного органу щодо наявності розбіжностей між вартістю товару, задекларованою позивачем, та наданими ним документами, а також його вартістю за експертним висновком та даними спеціалізованого джерела - "Аsiаn Metal". Наголошує, що сумніви митного органу у достовірності та правильності обрахування заявленої митної вартості товару були обґрунтовані встановленням факту заниження заявленої митної вартості порівняно з наявною у митного органу інформацією, а також взаємозв`язком між продавцем та покупцем товару, який міг вплинути на заявлену декларантом митну вартість. Окрім того, звертає увагу на те, що позивачем не виконано приписів частини 18 статті 58 Митного кодексу України (далі - МК України) в частині доведення, що заявлена митна вартість товару є близькою до вартості однієї з операцій, яка здійснювалася одночасно або майже одночасно з операцією з оцінюваними товарами.
5.4. Також митний орган вважає, що позивачем не надано доказів поважності причин пропуску строку звернення з цим позовом до суду, у зв`язку з чим позов підлягає залишенню без розгляду.
6. Ухвалою Верховного Суду від 05 січня 2021 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
7. У відзиві на касаційну скаргу позивач проти її доводів заперечує, вважає, що суд першої та апеляційної інстанції обґрунтовано задовольнив позовні вимоги та просить закрити касаційне провадження у справі або відмовити у задоволенні касаційної скарги, залишив без змін оскаржувані судові рішення.
8.16 січня 2021 року справа №200/4962/20-а надійшла на адресу Верховного Суду.
IV. Установлені судами фактичні обставини справи
9. Суди попередніх інстанцій установили, що Приватне акціонерне товариство "Металургійний комбінат "Азовсталь" зареєстрований в якості юридичної особи 01.10.1996 року за № 12741200000000396, включено до ЄДРПОУ за № 00191158 (т. 1 а.с. 132-133).
10. За відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Донецька митниця ДФС України (ЄДРПОУ: 39496499, адреса зареєстрованого місцезнаходження юридичної особи: 87510, Донецька обл., місто Маріуполь, пр.-т. Луніна, будинок 1) з 28.11.2019 року перебуває у стані припинення.
11. За відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, на підставі Постанови КМУ № 858 від 02.10.2019 року, шляхом реорганізації Донецької митниці ДФС України, створено юридичну особу - Азовська митниця Держмитслужби (ЄДРПОУ: 43333684, адреса зареєстрованого місцезнаходження юридичної особи: Донецька область, м. Маріуполь, пр. Адмірала Луніна, буд. 1), який є належним відповідачем у справі (т. 1 а.с. 134-138).
12. 01 серпня 2015 року між Metinvest international SA, як продавцем, та Публічним акціонерним товариством "Металургійний комбінат "Азовсталь", як покупцем, укладений контракт № 089LS-02/554 на постачання фероніобію, за умовами якого обумовлено, що кількість, ціна та технічні характеристики товару, а також його упаковка, маркування, зазначаються в специфікаціях (т. 1 а.с. 34-44).
13. 04 липня 2016 року між сторонами вищевказаного контракту укладена додаткова угода № 3, стосовно зміни назви Публічного акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" на Приватне акціонерне товариство "Металургійний комбінат "Азовсталь", та його реквізитів (т. 1 а.с. 45-46).
14. Додатковими угодами № 4 від 27.12.2016 року, № 6 від 02.01.2018 року, та № 8 від 18.12.2018 року, укладеними між сторонами до вищевказаного контракту № 089LS-02/554 від 01.08.2015 року, був продовжений строк дії контракту до 31.12.2017 року, до 31.12.2018 року, та до 31.12.2019 року (т. 1 а.с. 47-48, 49, 50).
15. 07 січня 2019 року до вищевказаного контракту № 089LS-02/554 від 01.08.2015 року, між сторонами складена та підписана специфікація № 8 на постачання товару FeNd(111), FeNb(112) у кількості 480 МТ +/- 10% за ціною 32,71 Евро за 1 кг чистого ніобію у сплаві на умовах CPT-Маріуполь, згідно Incoterms 2010. ( т. 1 а.с. 51-52).
16. Згідно із договором доручення № 089лт/002/2012 від 22.03.2012 року, про надання послуг з митного декларування товарів, укладеним між ПАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" (у подальшому змінено назву на - ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь"), як замовником, та ТОВ "Скиф-Шиппинг" (у подальшому змінено назву на - ТОВ "Метінвест-Шиппінг"), як декларантом, замовник доручив, а декларант прийняв на себе зобов`язання з митного декларування товарів замовника, що переміщуються через митний кордон України ( т. 1 а.с. 79-87, 88-105).
17. Декларантом ТОВ "Метінвест-Шиппінг" в інтересах ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" подано митну декларацію від 06.05.2019 року № UA700050/2019/002587, з метою здійснення митного контролю та митного оформлення товару: фероніобію марки FeNb 65 (112) (т. 1 а.с. 108). Додатково додано: Сертифікати аналізу (якості) № 25313 від 15.03.2019 року; Сертифікати аналізу (якості) № 25313 А від 15.03.2019 року, Сертифікат аналізу (якості) б/н від 25.04.2019 року, б/н від 24.04.2019 року; Рахунок-фактура (інвойс) № 114827 від 25.04.2019 року; Автотранспортна накладна № 1902331 від 25.04.2019 року; Супровідний документ № 19NL000855102F0A5478 від 25.04.2019 року; Декларація про походження товару №114827 від 25.04.2019 року; Розрахунок ціни (калькуляція) б/н від 29.01.2019 року; Рахунок № 90022732 від 24.04.2019 року; Зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі-продажу товарів № 089LS-02/554 від 01.08.2015 року; Доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) - додаткова угода № 3 від 04.07.2016 року, додаткова угода № 3 від 04.7.2016 року, № 4 від 27.12.2016 року, додаткова угода № 8 від 18.12.2018 року; Доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) - специфікація № 8 від 07.01.2019 року; Договори (угода, контракт) із третіми особами пов`язані з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається № 20160331 від 31.03.2016 року, № СВ/МІ-1 від 01.08.2015 року, зміна 1 до Специфікації № 16 до контр. від 07.01.2019 року, специфікація № 16 до контр. від 07.01.2019 року; Договір про надання послуг митного брокера № 089лт/002/2012 від 22.03.2012 року; Інформація про позитивні результати державних видів контролю при застосуванні порядку інформаційного обміну між органами доходів і зборів № 4059953; Сертифікат ваги б/н від 25.04.2019 року (т. 1 а.с. 34-105).
18. За результатом обробки зазначеної декларації посадовими особами відповідача складено повідомлення декларанту № 36762 (06.05.2019 року 09:49), в якому зазначено, що орган доходів і зборів вважає, що існуючий взаємозв`язок між продавцем та покупцем вплинув на задекларовану декларантом митну вартість, у зв`язку із чим, декларанта зобов`язано протягом 10 календарних днів надати додаткові документи: 1) виписку з бухгалтерських та банківських документів покупця, що стосуються відчуження оцінюваних товарів, ідентичних та/або подібних (аналогічних) товарів на території України; 2) довідкову інформацію щодо вартості у країні-експортері товарів, що є ідентичними та/або подібними (аналогічними) оцінюваним товарам; 3) розрахунок ціни (калькуляцію - визначення витрат у вартісній формі на виробництво одиниці або групі товарів).
19. Крім того, зазначено, що відповідно до вимог частини 2 та 3 статті 53 Митного кодексу України, для підтвердження заявленої митної вартості товару можуть бути подані інші додаткові документи: якщо рахунок сплачено - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; якщо здійснювалося страхування - страхові документи; а також документи, що містять відомості про вартість страхування, виписку з бухгалтерської документації, каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару; копію митної декларації країни відправлення; висновки про вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та інформацію біржових організацій про вартість товару (т. 1 а.с. 31).
20. Згідно із повідомленням декларанту № 36780 (06.05.2019 року 10:58), митним органом зазначено, що на вимогу митного органу, декларантом не надано додаткові документи, а саме: виписку з бухгалтерської документації, каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару, довідкову інформацію щодо вартості у країні-експортері товарів, що є ідентичними та/або подібними (аналогічними) оцінюваним товарам, а також не надано експертний висновок ДП "Укрпромзовнішекспертиза" від 25.01.2019 року №190, який надавався при попередніх митних оформленнях за специфікацією № 8 від 07.01.2019 року до зовнішньоекономічного договору № 089LS-02/554 від 01.08.2015 року (т. 1 а.с. 32-33).
21. За результатами опрацювання поданих до митного оформлення документів та враховуючи відмову декларанта від надання додаткових документів, що підтверджують числові значення складових митної вартості та наявності розбіжностей і недоліків в наданих до митного оформлення документів, Донецькою митницею ДФС виписана картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA700050/2019/00054 (т. 1 а.с. 27-28).
22. 06 травня 2019 року Донецькою митницею ДФС прийнято рішення про коригування митної вартості товарів № UА 700050/2019/000043/2 від 06.05.2019 року, з огляду на встановлені розбіжності у заявленій ціні товару.
23. Рішення мотивоване тим, що за результатами опрацювання висновку ДП "Укрпромзовнішекспертизи" від 25.01.2019 року №190 та документів, наданих для підтвердження заявленої митної вартості товару, заявленого по митній декларації від 06.05.2019 року № UA700050/2019/002557 встановлені розбіжності, а саме: у специфікації від 07.01.2019 року № 8 до контракту від 01.08.2015 року № 089LS-02/554 та комерційному рахунку від 25.04.2019 року № 114827 зазначено ціну 32,71 EUR/кг Nb на умовах поставки СРТ Маріуполь; згідно експертного висновку ДП "Укрпромзовнішекспертизи" від 25.01.2019 №190 ціна на фероніобій складає 37,77-38,65 EUR/кг Nb.
24. З посиланням на ч. 5 Методичних рекомендацій щодо роботи посадових осіб органів доходів і зборів з аналізу, виявлення та оцінки ризиків при здійсненні контролю за правильністю визначення митної вартості товарів, які переміщуються через митний кордон України, затверджених Наказом ДФСУ від 11.09.2015 року № 689, в якості масиву інформації використано інформацію Asian Metal, згідно із якою, середнє значення вартості за вміст 1 кг ніобію за період 10 днів, що передує даті: 04.01.2019 року - 38,51 EUR /кг Nb, 03.01.2019 - 38,15 EUR /кг Nb, 02.01.2019 - 38,24 EUR /кг Nb, 29.12.2018-38,24 EUR /кг Nb, 28.12.2018-38,67 EUR /кг Nb, 27.12.2018-38,74 EUR /кг Nb, 26.12.2018-38,99 EUR/кг Nb, 25.12.2018 -38,99 EUR /кг Nb, 24.12.2018-38,99 EUR /кг Nb, 21.12.2018- 38,86 EUR/кг Nb, становить - 38,638 EUR. Середнє значення за вміст 1 кг ніобію - 38,638 EUR.
25. З посиланням на ст.ст. 61,64 МК України, визначення митної вартості товару, митним органом проведено із застосуванням 2 (другорядного методу) з урахуванням інформації мережі Інтернет масив Asian Metal (т. 1 25-26).
26. 06.05.2019 року для випуску товару у вільний обіг було подано в порядку електронного декларування митну декларацію №UA 700050/2019/002557 з метою здійснення митного контролю та митного оформлення товару, випуску товару у вільний обіг: фероніобію марки FeNb 65, внаслідок чого, під гарантійні зобов`язання, товар був випущений у вільний обіг (т.2 а.с. 125).
27. Листом від 10.07.2019 року № 324/2019-ОД від 10.07.2019 року ТОВ "Метінвест - Шіппінг" відповідно до вимог ст. 55 Митного кодекс України надав Донецькій митні ДФС додаткові документи для підтвердження митної вартості, заявленої декларантом на фероніобій, а саме експортну декларацію країни відправлення № 19NLJUVA9F9O8WD59 від 24.04.2019 року, протокол тендерного комітету № 127-ФС від 10.12.2018 року, прайс - лист "СВММʼsPRICE LIST FOR THE 2 nd QUARTER 2019" від 15.03.2019 року, що підтверджує вартість у країні - експортері ідентичних товарів, та електронне листування з представником постачальника "СВММ Europr BV 2019" щодо надання знижки. Згідно наданих документів, ціна не фероніобій за договором 20160331 від 31.03.2016 року між "METINVEST INTERNATIONAL SA" та "CBMM Europr BV 2019" формувалася наступним чином: від ціни прасу "СВММʼsPRICE LIST FOR THE 2 nd QUARTER 2019" від 15.03.2019 року на FeNb 112 віднімалась знижка в розмірі 8,5%. Розмір знижки вказується у протоколі тендерного комітету № 127-ФС на постачання фероніобію, а також в електронному листування з представником постачальника "СВММ Europr BV 2019". Також надано лист № 089лс-02/2334 від ПРАТ "МК "Азовсталь" про наявність кредиторської заборгованості компанії "METINVEST INTERNATIONAL SA". Та просив розглянути надані ПРАТ "МК "Азовсталь" для підтвердження митної вартості документи та відомості (т.1 а.с. 110-111).
28. Згідно відповіді № 4996/10/05-70-66-01 від 17.07.2019 року "Про рішення щодо митної вартості" Донецька митниця ДФС повідомила про відсутність законних підстав для прийняття рішення щодо можливості застосування митної вартості заявленої декларантом, оскільки товариством не доведено право на застосування знижки у розмірі 8,5% (т. 1 а.с. 126-130).
29. Позивач не погодившись з рішення про коригування митної вартості товарів та карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
V. Позиція Верховного Суду
30. Перевіряючи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права на підставі встановлених ними фактичних обставин справи, колегія суддів КАС ВС виходить з наступного.
31. Відповідно до статті 49 МК України (в редакції, чинній нас виникнення спірних правовідносин) митною вартістю товарів, які переміщуються через митний кордон України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.
32. Згідно зі статтею 53 МК України у випадках, передбачених цим Кодексом декларант подає митному органу документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення.
33. Перелік документів, які підтверджують митну вартість товарів, наведено у частині другій статті 53 МК України.
34. За приписами частини третьої означеної статті у разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності, які мають вплив на правильність визначення митної вартості, наявні ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу митного органу зобов`язані протягом 10 календарних днів надати (за наявності) додаткові документи (згідно з переліком).
35. Відповідно до частини четвертої статті 53 МК України у разі якщо митний орган має обґрунтовані підстави вважати, що існуючий взаємозв`язок між продавцем і покупцем вплинув на заявлену декларантом митну вартість, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу митного органу, крім документів, зазначених у частинах другій та третій цієї статті, подає (за наявності) такі документи: 1) виписку з бухгалтерських та банківських документів покупця, що стосуються відчуження оцінюваних товарів, ідентичних та/або подібних (аналогічних) товарів на території України; 2) довідкову інформацію щодо вартості у країні-експортері товарів, що є ідентичними та/або подібними (аналогічними) оцінюваним товарам; 3) розрахунок ціни (калькуляцію).