1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 480/349/19

адміністративне провадження № К/9901/29807/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Чиркіна С.М.,

суддів: Єзерова А.А., Кравчука В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 12.06.2019 (головуючий суддя: Гелета С.М.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 11.09.2019 (головуючий суддя: Макаренко Я.М., судді: Бегунц А.О., Мінаєва О.М.) у справі №480/349/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Керамейя" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним і скасування наказу в частині,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У січні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Керамейя" (далі - ТОВ "Керамейя" або позивач) звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби геології та надр України (далі - Держгеонадра або відповідач), в якому просило визнати протиправним і скасувати наказ Держгеонадра від 22.12.2018 № 507 в частині пункту 11 додатку 2.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 12.06.2019, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 11.09.2019, позов задоволено.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 11.11.2019 відкрито касаційне провадження у справі.

За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначений новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 20.09.2022 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ "Керамейя" здійснює видобуток корисних копалин (глина, суглинки, алеврити) на підставі спеціального дозволу на користування надрами від 12.04.2007 №4246. Невід`ємною частиною цього дозволу є Угода про умови користування надрами від 12.04.2007 № 4246.

18.10.2018 Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України (далі - Відділ) проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин ТОВ "Керамейя".

Перевірка проводилася на підставі наказів Держгеонадр №523 від 28.11.2017, №290 від 23.08.2018 та відповідно до направлення на проведення перевірки від 05.10.2018 №1023-14/06.

За результатами проведеної планової перевірки складено акт від 18.10.2018 №06-03/16/2018-82/п, яким встановлено ряд порушень у сфері надрокористування, зокрема:

1. акт прийому передачі Верхньосироватського родовища Південно-Східної ділянки суглинку, алевриту і глин для промислового освоєння складений без представників державного геологічного контролю (Протокол ДКЗ України від 29.03.2012 № 2579);

2. технічний проект розробки Південно-Східної ділянки Верхньосироватського родовища цегельної сировини в Сумському районі Сумської області, розроблено ПрАТ "Суми-надра", не відповідає вимогам промислової безпеки, раціонального використання надр і природоохоронного законодавства в частині об`ємів видобувних робіт. Надрокористувачем фактично у 2017 році видобуто 50,6 тис. м З корисних копалин, а відповідно до Технічного проекту річна потужність кар`єру за 2017 рік запроектовано в об`ємі 131,9 тис. м З корисних копалин;

3. геологічне обслуговування розробки Південно-Східної ділянки Верхньосироватського родовища не проводиться. Відсутня будь-яка геологічна документація супроводження гірничих робіт;

4. не виконується пункт 1 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами №4246 від 12.04.2007, а саме не виконання умови ДКЗ України (п. 3.12 протоколу від 29.03.2012 № 2579) в частині проведення експлуатаційної розвідки, відповідно до наказу ДКЗ України від 02.12.2004 № 263 "Про затвердження Інструкції із застосування Класифікації запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр до родовищ глинистих порід";

5. Маркшейдерське обслуговування розробки Південно-Східної ділянки Верхньосироватського родовища проводиться не систематично; щоквартальні заміри і обрахування обсягів не заносяться до маркшейдерської документації. Відсутній журнал об`єму розкривних порід;

6. не представлено договір про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами. Не приведено у відповідність згідно з вимогами чинного законодавства пункт 6 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 4246 від 12.04.2007 у зв`язку з виключенням абзацу третього пункту 26 Порядку №615 щодо обов`язкового моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами.

На підставі акта перевірки, відповідачем винесено припис 18.10.2018 № 1117-14/06, яким вимагалося від ТОВ "Керамейя" у строк до 19.11.2018 усунути виявлені у ході проведеного планового заходу шість порушень вимог законодавства видобування корисних копалин, зокрема:

1) статті 40 Кодексу України про надра, ПКМУ №114, а саме: акт прийому передачі Верхньосироватського родовища Південно-Східної ділянки суглинку, алевриту і глин для промислового освоєння складений без представників державного геологічного контролю (Протокол ДКЗ України від 29.03.2012 № 2579);

2) статей 51, 53 Кодексу України про надра, ПКМУ №1099, НПАОН 00.0-5.02-76, НПАОН 00.0-1.01-85, а саме: технічний проект розробки Південно-Східної ділянки Верхньосироватського родовища цегельної сировини в Сумському районі Сумської області, розроблено ПрАТ "Суми-надра", не відповідає вимогам промислової безпеки, раціонального використання надр і природоохоронного законодавства в частині об`ємів видобувних робіт. Надрокористувачем фактично у 2017 році видобуто 50,6 тис. м З корисних копалин, а відповідно до Технічного проекту річна потужність кар`єру за 2017 рік запроектовано в об`ємі 131,9 тис. м З корисних копалин;

3) статті 53 Кодексу України про надра, наказ №221, наказ №83, наказ №100, наказ №155, наказ №199, наказ №29, наказ №224, наказ №225, наказ №263, наказ №354, наказ №77, наказ №198, Мінгео СРСР 17.06.1960, НПАОН 00.0-1.01-85, ГОСТ 2.850-75, а саме: геологічне обслуговування розробки Південно-Східної ділянки Верхньосироватського родовища не проводиться. Відсутня будь-яка геологічна документація супроводження гірничих робіт;

4) статей 24, 25 Кодексу України про надра, ПКМУ №615, а саме: не виконується пункт 1 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами №4246 від 12.04.2007, а саме не виконання умови ДКЗ України (п. 3.12 протоколу від 29.03.2012 № 2579) в частині проведення експлуатаційної розвідки, відповідно до наказу ДКЗ України від 02.12.2004 № 263 "Про затвердження Інструкції із застосування Класифікації запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр до родовищ глинистих порід";

5) статті 53 Кодексу України про надра, НПАОН 00.0-1.01-85, а саме: Маркшейдерське обслуговування розробки Південно-Східної ділянки Верхньосироватського родовища проводиться не систематично; щоквартальні заміри і обрахування обсягів не заносяться до маркшейдерської документації. Відсутній журнал об`єму розкривних порід;

6) пункт 17 ПКМУ №615, а саме: не представлено договір про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами. Не приведено у відповідність згідно з вимогами чинного законодавства п.6 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами №4246 від 12.04.2007 у зв`язку з виключенням абзацу третього пункту 26 Порядку №615 щодо обов`язкового моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що листом від 19.11.2018 № 317 ТОВ "Керамейя" повідомило Держгеонадр про виконання вимог пунктів 3, 4, 5 припису від 18.10.2018 № 1117-14/06 у добровільному порядку.

Так, щодо пунктів 3 та 4 припису у повідомленні про виконання припису позивач зазначив: що для забезпечення геологічного обслуговування родовища та проведення робіт із експлуатаційної розвідки ТОВ "Керамейя" укладено договір зі спеціалізованим підприємством ПрАТ "Суми-надра". На даний час триває виконання робіт за даним договором. На підтвердження зазначеного до повідомлення була додана копія договору від 12.11.2018 №8-018 на обслуговування гірничних робіт у 2018-2019 роках.

Щодо пункту 5 припису у повідомленні про виконання припису позивач зазначив, що Маркшейдерське обслуговування гірничних робіт виконується систематично, зокрема щорічно складаються та подаються до Держгеонадра звіти за формою 5-ГР. Також надрокористувачем ведуться: книга обліку руху гірничної маси по розкривних породах, книги маркшейдерських вказівок. На підтвердження зазначеного до повідомлення були додані копії вказаних книг.

В решті припис від 18.10.2018 №1117-14/06 (пункти 1, 2, 6) позивач оскаржив в судовому порядку (справа № 480/4259/18).

Згодом, у зв`язку з неусуненням порушень, виявлених під час проведення планового заходу, наказом Держгеонадр від 22.12.2018 №507 зупинено дію спецдозволу на користування надрами №4246 від 12.04.2007, виданого ТОВ "Керамейя" (пункт 11 додатку № 2 до цього наказу). Підставою для зупинення дії спеціального дозволу визначено підпункти 1, 4 пункту 22 постанови КМ України від 30.05.2011 №615. Надрокористувачу надано 30 календарних днів на усунення порушень.

Листом від 02.01.2019 №23/0314-19 позивача було повідомлено про прийняте Держгеонадра рішення.

Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся із цим позовом до суду.

ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що вимоги припису в частині пунктів 3, 4, 5 виконані ТОВ "Керамейя" у повному обсязі, про що було повідомлено Держгеонадр. Щодо решти вимог припису (пункти 1, 2, 6), то позивач оскаржив припис в цій частині в судовому порядку (справа №480/4259/18).

Відповідач позов не визнав. Стверджує, що позивач недотримався умов користування надрами. З огляду на те, що вимоги припису залишилися позивачем не виконаними, Держгеонадр обґрунтовано зупинило дію спеціального дозволу.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що частина припису (пункти 1, 2, 6) визнана протиправною та скасована в судовому порядку (рішення Сумського окружного адміністративного суду від 10.01.2019 у справі № 480/4259/18, що набрало законної сили), а іншу частину припису (пункти 3, 4, 5) ТОВ "Керамейя" виконало у строк до 19.11.2018, про що повідомило відповідача та надало підтверджуючі документи.

За таких обставин, суди обох інстанцій дійшли висновку про відсутність підстав для зупинення дії спеціального дозволу з посиланням на підпункт 4 пункту 22 Порядку №615 (невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища).

Щодо зупинення дії спеціального дозволу на підставі підпункту 1 пункту 22 Порядку №615 (порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр), то суди обох інстанцій констатували факт відсутності з боку надрокористувача порушень вимог статей 24, 53 Кодексу України про надра, пункту 5.3. Угоди про умови користування надрами від 12.04.2007 №4246.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

Касаційна скарга обґрунтована неповним з`ясуванням судами попередніх інстанцій обставин справи, що призвело до неправильно вирішення справи по суті. Скаржник стверджує, що вимоги припису від 18.10.2018 №1117-14/06 позивачем не виконані, що відповідно до підпункту 4 пункту 22 Порядку №615 є підставою для зупинення дії дозвільного документу.

Також скаржник наголошує, що позивачем не виконуються умови користування надрами, визначені пунктом 5.3 Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною дозволу на користування надрами №4246, і вимоги статті 24 Кодексу України про надра. У свою чергу, порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, на думку скаржника, є підставою для зупинення дії спеціального дозволу (підпункт 1 пункту 22 Порядку №615).

Одночасно із цим, скаржник зазначає, що жодні факти не мають для суду наперед встановленої сили. Стверджує, що на спростування преюдиційних обставин, встановлених у справі №480/4259/18, подав суду належні та допустимі докази, проте такі залишені судами без оцінки.

Позивач скористався правом на подачу відзиву на касаційну скаргу, у якому з посиланням на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій просить залишити касаційну скаргу без задоволення, оскаржувані судові рішення без змін. Стверджує, що в частині припис виконано самостійно, в решті такий скасований у судовому порядку. За таких обставин відсутні підстави для зупинення дії спеціального дозволу.

VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального права та дійшов таких висновків.

За правилами, встановленими частинами першою, другою статті 341 КАС України, Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Спірні правовідносини, що склались між сторонами, врегульовані Кодексом України про надра, завданням якого є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

Згідно із частиною першою статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр (далі - надрокористувачі) можуть бути: підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Статтею 14 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; задоволення інших потреб.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі Положення - №1174) державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Держгеонадра у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства (пункт 2 Положення №1174).

Згідно із пунктом 4 Положення №1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, з поміж інших, видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами, зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами.

Пунктом 7 Положення №1174 встановлено, що Держгеонадра здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно із пунктом 9 цього Положення, Держгеонадра у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів Мінприроди видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.


................
Перейти до повного тексту