ПОСТАНОВА
Іменем України
27 вересня 2022 року
м. Київ
справа №856/1/22-а
адміністративне провадження № А/990/7/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Рибачука А.І.,
суддів: Стеценка С.Г., Мороз Л.Л.,
за участю:
секретаря судового засідання - Кравченко Т.М.,
представників:
позивача - Осовської М.М.,
відповідача - Кирилюк Т.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів справу № 856/1/22-а за позовом Чернівецької міської ради (далі - Чернівецька міськрада) до ОСОБА_1, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міськради, Міського комунального підприємства (далі - МКП) "Спецкомбінат", ОСОБА_2, про примусове відчуження земельної ділянки, провадження у якій відкрито
за апеляційною скаргою Чернівецької міськради
на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04.05.2022, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Граб Л.С., суддів Смілянця Е.С., Сторчака В. Ю.,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 18.02.2022 Чернівецька міськрада звернулася до суду з позовом, у якому просила:
примусово відчужити у комунальну власність Чернівецької міської територіальної громади в особі Чернівецької міськради, з мотивів суспільної необхідності для розширення Центрального кладовища на АДРЕСА_1, об`єкти нерухомого майна - земельні ділянки, які належать на праві приватної власності ОСОБА_1 та знаходяться на території Чернівецької міської територіальної громади, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення:
земельну ділянку площею 0,3375 га, з кадастровим номером 7321082700:01:002:0399, за викупною ціною 46 800,00 грн, шляхом перерахування Чернівецькою міськрадою цих коштів, джерелом фінансування є кошти бюджету Чернівецької міської територіальної громади, на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або внесення коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки;
земельну ділянку площею 0,3740 га, з кадастровим номером 7321082700:01:002:0397, за викупною ціною 51 861,00 грн шляхом перерахування Чернівецькою міськрадою цих коштів, джерелом фінансування є кошти бюджету Чернівецької міської територіальної громади, на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або внесення коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки;
земельну ділянку площею 0,3387 га, з кадастровим номером 7321082700:01:002:0395, за викупною ціною 46967, 00 грн шляхом перерахування Чернівецькою міськрадою цих коштів, джерелом фінансування є кошти бюджету Чернівецької міської територіальної громади, на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або внесення коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки;
земельну ділянку площею 0,3626 га, з кадастровим номером 7321082700:01:002:0402, за викупною ціною 50281 грн. шляхом перерахування Чернівецькою міськрадою цих коштів, джерелом фінансування є кошти бюджету Чернівецької міської територіальної громади, на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або внесення коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки;
зобов`язати ОСОБА_1 звільнити земельні ділянки:
площею 0,3375 га, з кадастровим номером 7321082700:01:002:0399, протягом 3 (трьох) днів з дня повного попереднього відшкодування вартості земельної ділянки в розмірі 46 800, 00 грн на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або шляхом внесення коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки;
площею 0,3740 га, з кадастровим номером 7321082700:01:002:0397, протягом 3 (трьох) днів з дня повного попереднього відшкодування вартості земельної ділянки в розмірі ціною 51 861,00 грн на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або шляхом внесення коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки;
площею 0,3387 га, з кадастровим номером 7321082700:01:002:0395, протягом 3 (трьох) днів з дня повного попереднього відшкодування вартості земельної ділянки в розмірі ціною 46 967,00 грн на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або шляхом внесення коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки;
площею 0,3626 га, з кадастровим номером 7321082700:01:002:0402, протягом 3 (трьох) днів з дня повного попереднього відшкодування вартості земельної ділянки в розмірі ціною 50 281,00 грн на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або шляхом внесення коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки.
В обґрунтування позовних вимог Чернівецькою міськрадою вказано на те, що її рішенням від 25.02.2021 №103 "Про викуп для суспільних потреб земельних ділянок, які межують із Центральним кладовищем на АДРЕСА_1 та визнання такими, що втратили чинність окремих рішень з цього питання, та затвердження розміру викупної ціни земельних ділянок", у зв`язку із відсутністю можливості розширення Центрального кладовища на АДРЕСА_1 для організації місць поховань за рахунок земель запасу міста, вирішено викупити для суспільних потреб земельні ділянки, які розташовані на території Чернівецької міської територіальної громади з наступними кадастровими номерами 7321082700:01:002:0217, 7321082700:01:002:0397, 7321082700:01:002:0402, 7321082700:01:002:0395, 7321082700:01:002:0399, 7321082700:01:002:0224, з яких земельні ділянки за кадастровими номерами 7321082700:01:002:0399, 7321082700:01:002:0397, 7321082700:01:002:0395, 7321082700:01:002:0402 належать ОСОБА_1 . Проте, відповідачкою не надано згоди на викуп цих земельних ділянок, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.
2. Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24.02.2022 відкрито провадження у вказаній справі.
3. Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 04.05.2022 відмовив у задоволенні позовних вимог.
4. Не погоджуючись із постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04.05.2022 Чернівецька міськрада звернулась до Верховного Суду як суду апеляційної інстанції в адміністративних справах відповідно до частини другої статті 292 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) із апеляційною скаргою, яка надійшла до суду 01.07.2022, у якій позивач просить скасувати рішення суду першої інстанції, ухвалити нове - про задоволення позовних вимог.
5. Ухвалою Верховного Суду від 11.07.2022 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Чернівецької міськради на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04.05.2022 у справі № 856/1/22-а.
6. Верховний Суд, провівши необхідні підготовчі дії, ухвалою від 05.09.2022 призначив справу до розгляду.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. Предметом позову в цій справі є земельні ділянки площею 0,3375 га (кадастровий номер 7321082700:01:002:0399); 0,3740 га (кадастровий номер 7321082700:01:002:0397); 0,3387 га (кадастровий номер 7321082700:01:002:0395); 0,3626 га (кадастровий номер 7321082700:01:002:0402), які належать відповідачці ОСОБА_1 на праві власності, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна.
Рішенням Чернівецької міськради від 25.02.2021 №103 "Про викуп для суспільних потреб земельних ділянок, які межують із Центральним кладовищем на АДРЕСА_1 та визнання такими, що втратили чинність окремих рішень з цього питання, та затвердження розміру викупної ціни земельних ділянок", у зв`язку із відсутністю можливості розширення Центрального кладовища на АДРЕСА_1 для організації місць поховань за рахунок земель запасу міста, вирішено викупити для суспільних потреб земельні ділянки, які розташовані на території Чернівецької міської територіальної громади з наступними кадастровими номерами: 7321082700:01:002:0217, 7321082700:01:002:0397, 7321082700:01:002:0402, 7321082700:01:002:0395, 7321082700:01:002:0399, 7321082700:01:002:0224.
Мотивами прийняття такого рішення слугувало те, що АДРЕСА_1, яке перебуває у віддані МКП "Спецкомбінат", експлуатується з 1976 року та станом на момент прийняття цього рішення у діючому кварталі практично не залишилось вільних ділянок під поховання, а також відсутня можливість розширення кладовища для організації місць поховань за рахунок земель запасу міста, що підтверджується доповідною запискою директора Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міськради Бешлея В.В. від 07.03.2020 №03/01-05/1078, листом МКП "Спецкомбінат" від 20.08.2020 №313, державним актом на право власності на земельну ділянку від 10.11.2004 серії ЧВ №089347, листом Департаменту транспорту та окремих питань комунального господарства Чернівецької міськради від 11.02.2022 №269 та листом Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міськради від 15.02.2022 №24/01 -08/3-05/362.
Також було враховано, що за волевиявленням родичів померлих 80% міських поховань проводиться саме на Центральному кладовищі, що в середньому складає 170-180 поховань за місяць.
За інформацією МКП "Спецкомбінат" після проведеної інвентаризації місць поховань території Центрального кладовища додатково виділяються ділянки землі під поховання на зелених зонах, проїздах між кварталами, що суперечить Порядку утримання кладовищ та інших місць поховань, затвердженому наказом Держжитлокомунгоспу України від 19.11.2003 та створює соціальну напругу.
Центральне кладовище межує з:
пайовим фондом ВАСТ ПТФ "Зоря";
територією гаражних кооперативів та житловою забудовою (з боку вул. Південно-Кільцевої);
територією зі складним рельєфом (уклін) та наявністю струмка природного походження, що унеможливлює організацію місць поховання.
В умовах існуючої містобудівної ситуації, що склалась, з урахуванням особливостей рельєфу прилеглої території, єдино можливі для розширення Центрального кладовища - це розпайовані земельні ділянки ВАСТ ПТФ "Зоря", з наступними кадастровими номерами: 7321082700:01:002:0217; 7321082700:01:002:0397; 7321082700:01:002:0402; 7321082700:01:002:0395; 7321082700:01:002:0399; 7321082700:01:002:0224.
Зазначені земельні ділянки безпосередньо межують з територією кладовища, в межах його санітарно-захисної зони (300 м) і за вимогами Державних санітарних правил та норм ДСанПІН 2.2.2.028-99 не можуть бути використані за цільовим призначенням (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) або для забудови.
Частина із вищезазначених ділянок, а саме площею 0,3375 га (кадастровий номер 7321082700:01:002:0399); площею 0,3740 га (кадастровий номер 7321082700:01:002:0397); площею 0,3387 га (кадастровий номер 7321082700:01:002:0395); площею 0,3626 га (кадастровий номер 7321082700:01:002:0402) належать відповідачці ОСОБА_1, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна.
Водночас із державних реєстрів встановлено, що на земельні ділянки за кадастровими номерами 7321082700:01:002:0399, 7321082700:01:002:0397, 7321082700:01:002:0395, 321082700:01:002:0402 зареєстровані обтяження.
Особою, в інтересах якої судом встановлено обтяження вказаних земельних ділянок є ОСОБА_2 (справа №727/1021/21). При цьому, ухвалою Шевченківського районного суду м. Чернівці від 09.02.2021 у справі № 727/1021/21 вжито заходів забезпечення позову за заявою ОСОБА_2 і накладено арешт на зазначені вище земельні ділянки, а ухвалою суду від 16.09.2021 затверджено мирову угоду від 15.09.2021, за умовами якої ОСОБА_1 повертає ОСОБА_2 частину боргу шляхом передачі (переоформлення) у власність земельних ділянок з кадастровими номерами 7321082700:01:002:0399, 7321082700:01.002:0397, 7321082700:01:002:0395, 7321082700:01:002:0402.
Так, 12.03.2021 Чернівецька міськрада листом № 01/02-08/604 повідомила відповідачку про прийняття рішення від 25.02.2021 №103 щодо викупу земельних ділянок для суспільних потреб, які належать їй на праві приватної власності.
Вартість (викупна ціна) земельної ділянки площею 0,3375 га кадастровий номер 7321082700:01:002:0399, що підлягає викупу для суспільних потреб позивачем визначена на підставі незалежної оцінки, проведеної Державним підприємством "Чернівецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" та згідно із звітом про експертну грошову оцінку для визначення експертної грошової оцінки земельних ділянок, які планується викуповувати для суспільних потреб (кладовища), складає 46 800, 00 грн, вартість земельної ділянки площею 0,3740 га кадастровий номер 7321082700:01:002:0397 становить 51 861 грн, вартість земельної ділянки площею 0,3387 га кадастровий номер 7321082700:01:002:0395 становить 46 967, 00 грн, вартість земельної ділянки площею 0,3626 га кадастровий номер 7321082700:01:002:0402 становить 50 281, 00 грн.
Для визначення вартості об`єктів оцінки оцінювач прийняв рішення використовувати наступні методи: за методом капіталізації чистого операційного доходу по розміру річної орендної плати за паї та за методом капіталізації чистого операційного доходу по розміру річної орендної плати за земельні ділянки с/г призначення державної власності.
Під час оцінки оцінювачем були використані наступні джерела інформації:
- щотижневик "Від і До" за 2018-2019 роки;
- дані Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області;
- дані Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастру).
У відповіді на вказаний лист Чернівецької міськради від 12.03.2021 № 01/02-08/604 ОСОБА_1, у листі від 19.04.2021, просила Чернівецьку міськраду надати їй інформацію про рівноцінну земельну ділянку (ділянки) в межах території, яку (які) можуть бути надані їй в обмін та повідомила про намір звернутися до іншого суб`єкту оціночної діяльності для визначення вартості нерухомого майна (копія листів додаються).
20.05.2021 та 07.06.2021 позивач направив відповідачці листи про готовність провести переговори стосовно рівноцінного обміну земельних ділянок та вказав, що не заперечує проти замовлення останньою іншої грошової оцінки земельних ділянок ніж та, яка затверджена рішенням Чернівецької міськради від 25.02.2021 №103.
11.11.2021 на адресу Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міськради надійшов лист ОСОБА_1 про неможливість прийняти участь у вказаний день та час у переговорах стосовно вирішення питання рівноцінного обміну земельних ділянок.
В свою чергу, Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міськради листами від 25.11.2021 та 23.12.2021 двічі запрошував відповідачку звернутися для обговорення питання викупу (обміну) земельних ділянок для суспільних потреб, однак листом від 30.12.2021 остання повідомила про неможливість прибуття у вказані зазначеним департаментом дні.
Листом вказаного Департаменту від 30.12.2021 ОСОБА_1 черговий раз запрошено для обговорення питання викупу (обміну) земельних ділянок для суспільних потреб. У листі також зазначено викупну ціну земельних ділянок, які належать на праві приватної власності відповідачці та запропоновано обговорити питання щодо формування земельної ділянки (земельних ділянок), що можуть бути сформовані з метою передачі взамін вилучених для суспільних потреб.
Аналогічний лист направлено на адресу відповідачки 31.01.2022. Крім того, у вказаному листі запропоновано розглянути можливість обміну земельних ділянок, які належать на праві приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку комунальної власності Чернівецької територіальної громади за адресою АДРЕСА_2, площею 0,0460 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд із зазначенням експертної оцінки цієї землі.
15.02.2022 на ім`я відповідачки повторно направлено повідомлення про наміри Чернівецької міськради щодо викупу для суспільних потреб Чернівецької міської територіальної громади для розширення міського Центрального кладовища земельних ділянок за кадастровими номерами 7321082700:01:002:0399, 7321082700:01:002:0397, 7321082700:01:002:0395, 7321082700:01:002:0402, які розташовані на території Чернівецької міської територіальної громади та належать відповідачці на праві власності.
Вважаючи, що відповідачка, як власник земельних ділянок, не виконала вимоги Закону України від 17.11.2009 № 1559-VI "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" (далі - Закон № 1559-VI) та не надала відповіді на письмове повідомлення, Чернівецька міськрада, у відповідності зі статтями 15, 16 вказаного Закону, звернулась до адміністративного суду із цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
8. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, Сьомий апеляційний адміністративний суд виходив із того, що письмове повідомлення, що надіслане власниці земельних ділянок щодо викупу яких виник спір у цій справі, не містить в повному об`ємі інформації, передбаченої частиною п`ятою статті 10 Закону № 1559-VI, а тому відповідачка не повідомлена належним чином про викуп земельних ділянок для суспільних потреб, які перебувають у її власності.
Окрім того, суд першої інстанції вказав на те, що застосовані методичні підходи (за методом капіталізації чистого операційного доходу по розміру річної орендної плати за паї та за методом капіталізації чистого операційного доходу по розміру річної орендної плати за земельні ділянки с/г призначення державної власності) не відповідають вимогам законодавства та встановленим нормам і правилам оцінки земельних ділянок, оскільки оцінювані земельні ділянки перебувають у приватній власності, не надаються в оренду чи ренту, а отже вибраний методичний підхід суперечить меті оцінки. При цьому суд вказав на те, що для визначення ринкової вартості земельної ділянки при наявності розвинутого ринку аналогічних об`єктів повинен використовуватись метод порівняння (зіставлення цін продажу подібних земельних ділянок). Також суд зазначив, що згадана вище експертна грошова оцінка не може бути застосована у спірних правовідносинах, оскільки вона проведена без ретельного аналізу даних про об`єкт оцінки, його фізичних характеристик, правового стану, особливостей місця розташування та використання, а також зібрана оцінювачем інформація щодо об`єктів порівняння недостатня за обсягом та застаріла для використання у розрахунках. Зокрема, недоречним для виконання звіту у січні 2021 року є використання даних за 2018-2019 роки, об`єкти порівняння вибрані невідповідно до місця розташування об`єкта оцінки.
IV. ДОВОДИ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
9. Апеляційна скарга мотивована, зокрема тим, що відповідачка фактично не погоджується із викупною ціною земельної ділянки. При цьому апелянт вказує на те, що оскільки судом першої інстанції поставлено під сумнів надану позивачем експертну грошову оцінку, суд мав всі правові підстави для призначення повторної експертизи.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
10. Верховний Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом апеляційної інстанції, пояснення позивача та, переглянувши справу за наявними у ній і додатково поданими доказами, перевірив законність і обґрунтованість оскаржуваного рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, та дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на таке.
11. Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначені Законом № 1559-VI.
12. Відповідно до статті 1 Закону № 1559-VI примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - це перехід права власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду.
13. За змістом частин першої - третьої статті 4 Закону 1559-VI фізичні або юридичні особи не можуть бути протиправно позбавлені права приватної власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені.
Викуп чи примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, допускається на підставі та в порядку, встановлених цим Законом.
Примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.
14. За змістом частини першої статті 7 Закону № 1559-VI органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб, зокрема, як створення міських парків, будівництво дошкільних навчальних закладів, майданчиків відпочинку, стадіонів та кладовищ.
15. У статті 8 Закону № 1559-VI визначено, що органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об`єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб, зокрема, як створення міських парків, будівництво дошкільних навчальних закладів, майданчиків відпочинку, стадіонів та кладовищ.
16. Відповідно до частини другої статті 10 Закону № 1559-VI орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зобов`язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п`яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за три місяці до їх викупу. Цей строк поширюється також на тих осіб, які стануть власниками таких об`єктів протягом трьох місяців з дня надходження зазначеного повідомлення.
17. Згідно із частиною п`ятою статті 10 Закону № 1559-VI у письмовому повідомленні, що надсилається власнику (власникам) земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, які підлягають викупу для суспільних потреб, зазначається інформація щодо: