1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 826/4741/17

адміністративне провадження № К/9901/27016/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Тацій Л.В.,

суддів: Мороз Л.Л., Стеценка С.Г., -

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (далі - Нацрада) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 01 квітня 2021 року (прийняте судом у складі судді Шейко Т.І.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 червня 2021 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Грибан І.О., суддів: Ключковича В.Ю.. Парінова А.Б.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Телеканал СТБ" (далі - ТОВ "Телеканал СТБ") до Нацради про визнання протиправним та скасування рішення та розпорядження, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У квітні 2017 року Приватне акціонерне товариство "Міжнародний Медіа Центр - СТБ" (яке змінило назву на ТОВ "Телеканал СТБ") звернулося до суду з адміністративним позовом, у якому просило:

- визнати протиправним і скасувати рішення Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення від 09.03.2017 № 324;

- визнати протиправним і скасувати розпорядження Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення від 20.03.2017 № 17/497.

На обґрунтування позовних вимог позивач вказував на протиправність оскаржуваних рішення та розпорядження (далі - оскаржувані акти) з огляду на те, що вони прийняті відповідачем всупереч принципу обґрунтованості, з розширенням дискреційних повноважень, за відсутності правової визначеності, а також за відсутності законодавчо визначених критеріїв віднесення тієї чи іншої інформації до такої, що може нашкодити фізичному, психічному чи моральному розвитку дітей, підлітків та юнацтва, що призвело до порушення прав та інтересів позивача. Покладені в основу оскаржуваного рішення висновки Асоціації психологів України, Незалежної медійної ради, Жіночого консорціуму України, Громадської ради при Нацраді не мають статусу експертних, а тому можуть розглядатися лише як окремі суб`єктивні думки.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Постановою Верховного Суду від 07.10.2020 скасовано рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.03.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.12.2018, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 01.04.2021 позов задовольнив.

Визнав протиправним і скасував рішення Нацради від 09.03.2017 № 324.

Визнав протиправним і скасував розпорядження Нацради від 20.03.2017 № 17/497.

Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 23.06.2021 рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив із того, що відповідач необґрунтовано не взяв до уваги наданий позивачем доказ, яким він обґрунтовував відсутність порушень Закону України від 21.12.1993 № 3759-ХІІ "Про телебачення і радіомовлення" (далі - Закон № 3759-ХІІ) під час трансляції вищевказаних передач та їх анонсів, а саме висновок експертного дослідження Вінницького науково-дослідним експертно-криміналістичним центром від 20.01.2017 №3п.

Зазначеному висновку експертного дослідження, разом з висновком експерта Київського науково-дослідного інституту судових експертиз від 28.12.2017 №14306/17-61, суд першої інстанції надав перевагу, вважаючи їх фаховими та достатньо аргументованим, на відміну від висновків громадських організацій, які взяті відповідачем при прийнятті рішення від 09.03.2017 №324. Оскільки, на переконання суду першої інстанції, висновки експертного дослідження Вінницького науково-дослідним експертно-криміналістичним центром від 20.01.2017 №3п та висновок експерта Київського науково-дослідного інституту судових експертиз від 28.12.2017 №14306/17-61 повною мірою спростовують доводи відповідача про трансляцію позивачем програм чи відео сюжетів, які можуть завдати шкоду фізичному, психічному, інтелектуальному, духовному чи моральному розвитку дітей, підлітків та юнацтва, і містять сцени, які викликають жах, сцени вбивства, насилля (фізичного чи психологічного), сцени, вернені до сексуальних інстинктів, суд дійшов висновку про наявність підстав до задоволення позовних вимог та скасування оскаржуваних рішень відповідача.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

23.07.2021 Нацрада звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить постановлені у цій справі судові рішення скасувати та ухвалити нове - про відмову у задоволенні позову.

У скарзі, зокрема, зазначає, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 30.07.2020 у справі № 826/15057/17, а саме статей 6, 28, 62, 72 Закону № 3759-ХІІ.

Посилається на те, що суд під час розгляду справи повинен безпосередньо дослідити докази у справі: ознайомитися з письмовими та електронними доказами, висновками експертів, поясненнями учасників справи, викладеними в заявах по суті справи, показаннями свідків, оглянути речові докази.

Верховний Суд скасовуючи попередні судові рішення у цій справі, вказав, що суди помилково дійшли висновків про відсутність у діях позивача порушень вимог законодавства у сфері телерадіомовлення, оскільки зроблено акцент не на конкретних кадрах (фрагментах) програмного продукту та їх характеристиках, на які вказував відповідач при вирішенні питання щодо наявності ознак порушень вимог Закону, а на контексті програм в цілому, в яких було використано відповідні кадри (фрагменти). Суд касаційної інстанції звертає увагу, що фрагментам, про які йдеться в оскаржуваних рішеннях відповідача, ні експертними установами ні судами правова оцінка в розрізі фактичних обставин справи не надавалась, що призвело до неповного з`ясування обставин справи.

Зазначає, що суд безпідставно надав перевагу висновкам експертного дослідження від 20.01.2017 № 3п (висновок 1), виконаного Вінницьким науково-дослідним експертно-криміналістичним центром, та висновку експерта за результатами проведення судової психологічної експертизи від 28.12.2017 № 14306/17-61 (висновок 2), виконаного Київським науково-дослідним інститутом судових експертиз.

Посилається також на те, що експертний висновок 1 містить суперечності та виключно опис змісту передач, констатацію епізодів, які містяться в наданих на дослідження передачах.

Висновок 2 взагалі не містить жодного обґрунтованого аналізу, який свідчить про відсутність у наданих на дослідження фрагментів передач порушень, а також не досліджено питань, які ставились судом.

У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Телеканал СТБ" просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.07.2021 визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя - Тацій Л.В.. судді: Мороз Л.Л., Стеценко С.Г., касаційну скаргу передано судді-доповідачу.

Верховний Суд ухвалою від 02.08.2021 відкрив касаційне провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

ТОВ "Телеканал СТБ" здійснює діяльність у сфері телевізійного та радіомовлення на території України відповідно до ліцензії від 04.12.2007 НП №00270-м, виданої Нацрадою.

Рішенням від 28.07.2016 №1733 Нацрада:

- визнала порушення позивачем вимог абзацу восьмого частини другої статті 6, частини п`ятої статті 28, частини другої статті 62 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" у зв`язку з трансляцією та анонсування ним в ефірі програм і передач, які можуть зашкодити фізичному, інтелектуальному і духовному розвитку неповнолітніх та юнацтва, в непередбачені законодавством проміжки часу без спеціального попередження та позначення безпосередньо перед трансляцією;

- оголосила названому товариству попередження;

- вказала на неприпустимість у подальшому порушень законодавства.

За результатами проведеної позапланової перевірки вищевказаного товариства на підставі моніторингів з 05.10.2016 по 09.10.2016 та з 07.11.2016 по 13.11.2016 Нацрада зафіксувала трансляцію позивачем в ефірі:

- фрагменту передачі "МастерШеф" як невід`ємної частини окремого випуску цієї передачі, в якому зафіксовано демонстрацію одним із учасників передачі непристойного жесту: піднятого вгору середнього пальця та подальшою погрозою іншим учасникам передачі: "Я вам глотки поперегризаю" (05.10.2016 о 12:41);

- анонсу передачі "Один за всіх" (07.10.2016 о 11:25, 14:39, 16:36; 09.10.2016 о 09:30, 12:03, 13:31, 13:46, 16:31, 18:36, 19:39, 20:23), а також передачі "Один за всіх" (09.10.2016 у проміжок часу: з 21:11 до 22:21), в якій обговорювалось питання насилля неповнолітньої дитини з боку дорослих. Трансляція передачі відбувалась до 23 години без спеціального попередження про зміст;

- передачі "Хата на тата" (07.11.2016 о 20:03 з повтором 12.11.2016 о 17:03), у якій зафіксовано такі сцени: малолітня дитина купує горілку у магазині на прохання батька; батько пропонує своєму малолітньому сину піти покурити. На вислів дитини: Я не вмію курити, - батько відповів, що навчить. Трансляція передачі відбувалась до 23 години без спеціального попередження про зміст;

- передачі "Битва екстрасенсів" (13.11.2016 о 20:00), у якій зафіксовано сцени з наслідками жорстокості та насильства. Екстрасенси "розслідують" вбивство дівчини, у якої виколоті очі та відрізані пальці. У передачі присутні сцени з наслідками насилля, з демонструванням крові, понівеченого людського тіла. Трансляція передачі відбувалась до 23 години. Спеціальне попередження про зміст оприлюднив ведучий на початку трансляції передачі.

Вказані фрагменти телепередач кваліфіковані відповідачем як такі, що містять ознаки порушення позивачем як ліцензіатом вимог абзацу восьмого частини другої статті 6, частини п`ятої статті 28, частини другої статті 62 Закону №3759-XII.

Зазначені обставини відображені в акті позапланової перевірки позивача від 25.01.2017 №53ПП/кв/ПА/17. З метою встановлення стану дотримання позивачем вимог законодавства Нацрада звернулася з відповідними листами до Незалежної медійної ради, Громадської ради при Національній раді, Асоціації психологів.

На підставі матеріалів позапланової перевірки позивача, висновку Незалежної медійної ради №12 (вх.№16/321 від 14.01.2017), рішення від 16.12.2016 №9 та листа Громадської ради при Національній раді (в.№17/7698 від 28.12.2016), листа та експертного висновку Асоціації психологів України (вх.№17/7178 від 06.12.2016, №17/7180 від 06.12.2016), листа Жіночого консорціуму України (вх. №24/7440 від 16.12.2016), експертного висновку Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, заслухавши пояснення представника позивача, Національна рада прийняла рішення від 09.03.2017 №234, яким:

- визнала факт невиконання позивачем рішення Національної ради від 28.07.2016 №1733 та порушення вимог абзацу восьмого частини другої статті 4, частини п`ятої статті 28, частини другої статті 62 Закону №3759-XII;

- керуючись частиною дев`ятою статті 72 Закону №3759-XII застосувала до позивача санкцію "стягнення штрафу" у розмірі, розрахованому від розміру ліцензійного збору, нарахованого ліцензіату за видачу ліцензії, не враховуючи умов (зменшення/збільшення), згідно з додатком до рішення в розмірі 10 % (1 654 688,00 грн (один мільйон шістсот п`ятдесят чотири тисячі шістсот вісімдесят вісім гривень));

- зобов`язала позивача протягом місяця привести свою діяльність у відповідність до вимог чинного законодавства, попередивши, що в разі невиконання цього рішення може призначити позапланову перевірку або застосувати до нього санкції, передбачені законодавством.

Національна рада також видала розпорядження від 20.03.2017 №17/497 "Про усунення порушень законодавства та сплату штрафу", яким зобов`язала позивача протягом місяця привести свою діяльність у відповідність до вимог чинного законодавства та в тридцяти денний термін з дня отримання рішення про стягнення штрафу сплатити до Державного бюджету України штраф у розмірі 1 654 688,00 грн.

Не погоджуючись із рішенням та розпорядженням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження Національної ради у спірних правовідносинах визначені Законом України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №538/97-ВР), та Законом №3759-XII.

Закон №538/97-ВР визначає правові засади діяльності Національної ради як конституційного, постійно діючого, колегіального, наглядового та регулюючого державного органу в галузі телерадіомовлення.

Закон №3759-XII відповідно до Конституції України та Закону України "Про інформацію" регулює відносини, що виникають у сфері телевізійного та радіомовлення на території України, визначає правові, економічні, соціальні, організаційні умови їх функціонування, спрямовані на реалізацію свободи слова, прав громадян на отримання повної, достовірної та оперативної інформації, на відкрите і вільне обговорення суспільних питань.

Відповідно до частини четвертої статті 7 Закону №3759-XII єдиним органом державного регулювання діяльності у сфері телебачення і радіомовлення незалежно від способу розповсюдження телерадіопрограм і передач є Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення.

Згідно з частинами першою-другою статті 17 Закону №538/97-ВР Національна рада в межах своїх повноважень приймає регуляторні акти, у тому числі нормативно-правові, а також інші акти індивідуальної дії.

Згідно з частиною п`ятою статті 17 вказаного Закону, кожен акт індивідуальної дії Національної ради повинен містити мотивувальну частину, в якій зазначаються такі дані: посилання на норму чинного закону України, яка наділяє Національну раду повноваженнями приймати зазначений акт індивідуальної дії; обставини, з настанням яких закони України пов`язують виникнення у Національної ради повноважень приймати відповідний акт, а також посилання на докази, якими підтверджується настання таких обставин.

Згідно з частиною першою статті 70 Закону №3759-XII Національна рада здійснює контроль за дотриманням та забезпечує виконання вимог законодавства України у сфері телебачення і радіомовлення.

Відповідно до пунктів 2.1, 2.3 Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги, оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення та про порушення законодавства про рекламу, затвердженої рішенням Національної ради від 08.02.2012 №115 (далі - Інструкція №115), відповідач здійснює наглядові повноваження шляхом проведення планових і позапланових перевірок діяльності ліцензіатів.

Підставами для здійснення позапланових перевірок є перевірка виконання ліцензіатом рішень та/або приписів Національної ради щодо усунення порушень вимог законодавства та/або умов ліцензії, виданих за результатами проведених перевірок.

Відповідно до положень статті 72 цього Закону санкції за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення застосовуються за рішенням суду або, у встановлених цим Законом випадках, за рішенням Національної ради.

Національна рада застосовує санкції до телерадіоорганізацій у разі порушення ними вимог цього Закону та/або умов ліцензії.

Національна рада приймає рішення про застосування санкцій на підставі наданих документальних свідчень, актів перевірки чи подання визначених цим Законом органів державної влади.

Національна рада може застосовувати до телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги такі санкції: оголошення попередження, стягнення штрафу.

Рішення про стягнення штрафу 10 відсотків розміру ліцензійного збору приймається Національною радою, якщо після оголошення попередження ліцензіат не усунув порушення в установлені Національною радою строки, у разі вчинення телерадіоорганізаціями таких порушень: трансляцію програм та передач або їх відео сюжетів, що можуть завдати шкоди фізичному, психічному чи моральному розвитку дітей та підлітків, якщо програма, передача або відео сюжет демонструвалися з порушенням часу демонстрування або не мали візуальних позначок з індексом кіно відеопродукції залежно від аудиторії, на яку вони розраховані, у порядку, передбаченому цим Законом.

Рішення про стягнення штрафу може бути оскаржене в судовому порядку.

Згідно з частиною першою та другою статті 73 Закону №3759-XII питання про порушення ліцензіатом законодавства або умов ліцензії розглядаються на засіданні Національної ради в порядку, визначеному цим Законом та Законом №538/97-ВР. Національна рада починає розгляд питання про порушення ліцензіатом законодавства або умов ліцензії на підставі актів перевірки.

Відповідно до частини другої статті 24 Закону №538/97-ВР виключно на засіданнях Національної ради: приймаються рішення про застосування санкцій та про звернення до суду із заявою про анулювання ліцензії.

Частинами першою, четвертою статті 74 Закону №3759-XII передбачено, що за результатами розгляду питання про порушення ліцензіатом законодавства або умов ліцензії Національна рада приймає рішення про визнання порушення і застосування передбачених цим Законом санкцій.

Відповідальність за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення встановлюється на підставі документальних свідчень, актів перевірки телерадіоорганізацій, звернень визначених цим Законом органів державної влади.

За приписами статті 5 Закону №3759-XII гарантії свободи діяльності телерадіоорганізацій забезпечуються: забороною цензури інформаційної діяльності телерадіоорганізації; незалежністю телерадіоорганізації у визначенні змісту програм та передач; недопущенням не вмотивованого втручання органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, громадських чи релігійних об`єднань, їх посадових осіб чи працівників, а також власників у сферу професійної діяльності телерадіоорганізацій.

Імперативними положеннями абзацу 8 частини другої статті 6 Закону № 3759-XII передбачено, що не допускається використання телерадіоорганізацій, зокрема, для трансляції програм або їх відеосюжетів, які можуть завдати шкоди фізичному, психічному чи моральному розвитку дітей та підлітків, якщо вони мають змогу їх дивитися.

Згідно з частиною п`ятою статті 28 Закону № 3759-XII ліцензіат не має права розповсюджувати програми і передачі, трансляція яких не допускається згідно з вимогами частини другої статті 6 цього Закону, а також програми, здатні впливати на нормальний фізичний, розумовий або моральний розвиток дітей та юнацтва, і програми, що містять сцени, які викликають жах, сцени вбивства, насилля (фізичного чи психологічного), сцени, звернені до сексуальних інстинктів.

Телерадіоорганізаціям забороняється розповсюджувати, а також анонсувати програми та передачі, які можуть зашкодити фізичному, інтелектуальному і духовному розвитку неповнолітніх та юнацтва, крім як протягом ефірного часу в добовому відрізку з 23.00 до 6.00 та на каналах з обмеженим доступом (частина друга статті 62 Закону № 3759-XII).

Законом №3759-XII чи іншими нормативно-правовими актами не закріплено чітких критеріїв, за якими телепрограми або їх фрагменти чи анонси можуть бути віднесені до категорії таких, що можуть завдати шкоди фізичному, психічному чи моральному розвитку дітей та підлітків, якщо вони мають змогу їх дивитися. Певна визначеність лише має місце щодо програм, що містять сцени, які викликають жах, сцени вбивства, насилля (фізичного чи психологічного), сцени, звернені до сексуальних інстинктів.

Як встановили суди першої та апеляційної інстанцій, порушення позивачем указаних правових норм відповідач убачає в трансляції у період з 05.10.2016 по 09.10.2016 та з 07.11.2016 по 13.11.2016:

- фрагменту передачі "МастерШеф" як невід`ємна частина окремого випуску цієї передачі, в якому зафіксовано демонстрацію одним із учасників передачі непристойного жесту: піднятого вгору середнього пальця та подальшою погрозою іншим учасникам передачі: "Я вам глотки поперегризаю" (05.10.2016 о 12:41);

- анонсу передачі "Один за всіх" (07.10.2016 об 11:25, 14:39, 16:36; 09.10.2016 о 09:30, 12:03, 13:31, 13:46, 16:31, 18:36, 19:39, 20:23), а також передачі "Один за всіх" (09.10.2016 у проміжок часу: з 21:11 до 22:21), в якій обговорювалось питання насилля неповнолітньої дитини з боку дорослих. Трансляція передачі відбувалась до 23 години без спеціального попередження про зміст;

- передачі "Хата на тата" (07.11.2016 о 20:03 з повтором 12.11.2016 о 17:03), у якій зафіксовано такі сцени: малолітня дитина купує горілку у магазині на прохання батька; батько пропонує своєму малолітньому сину піти покурити. На вислів дитини: Я не вмію курити, - батько відповів, що навчить. Трансляція передачі відбувалась до 23 години без спеціального попередження про зміст;

- передачі "Битва екстрасенсів" (13.11.2016 о 20:00), у якій зафіксовано сцени з наслідками жорстокості та насильства. Екстрасенси "розслідують" вбивство дівчини, у якої виколоті очі та відрізані пальці. У передачі присутні сцени з наслідками насилля, з демонструванням крові, понівеченого людського тіла. Трансляція передачі відбувалась до 23 години. Спеціальне попередження про зміст оприлюднив ведучий на початку трансляції передачі.

Суди попередніх інстанцій також встановили, що жодних мотивів, за яких відповідач дійшов висновку, що вищевказані фрагмент передачі "МастерШеф", анонс передачі "Один за всіх" та передачі "Один за всіх", "Хата на тата" та "Битва екстрасенсів", які транслювалися позивачем, можуть заподіяти шкоду фізичному, психічному чи моральному розвитку дітей та підлітків, якщо вони мають змогу їх дивитися, Національна рада в оскаржуваному рішенні не виклала.

Також, зі змісту рішення убачається, що при його прийнятті Національна рада взяла до уваги висновок Незалежної медійної ради №12 (вх.№16/321 від 14.01.2017), рішення від 16.12.2016 №9 та лист Громадської ради при Національній раді (в.№17/7698 від 28.12.2016), лист та експертний висновок Асоціації психологів України (вх.№17/7178 від 06.12.2016, №17/7180 від 06.12.2016), лист Жіночого консорціуму України (вх. №24/7440 від 16.12.2016), експертний висновок Інституту соціальної та політичної психології НАПН України.

З наявних висновків убачається, що вони містять позицію авторів щодо допущення позивачем порушення Закону №3759-XII.

Згідно з висновком Незалежної медійної ради № 12 від 14.01.2017 щодо змісту розважальних передач та їх анонсів на телеканалі "СТБ" ("Хата на тата", "Битва екстрасенсів", "Один за всіх", "МастерШеф"), при трансляції відповідних передач позивачем допущені порушення, на які вказав відповідач.

Водночас, суди першої та апеляційної інстанцій правильно зазначили, що Незалежна медійна рада не є експертною організацією, а є громадською організацією, члени якої не є психологами чи спеціалістами у галузі духовності та моралі, щоб надавати кваліфікаційні висновки про можливий негативний вплив програм або їх відео сюжетів (у тому числі, анонсів) на фізичний, психічний чи моральний розвиток дітей та підлітків.

У листі від 14.12.2016 № 12/14/01 Жіночий консорціум України в результаті громадської експертизи передач "Один за всіх" від 09.10.2016 та 16.10.2016, фактично лише дає рекомендації по інформуванню глядачів щодо законодавчої заборони фізичного насильства.

Згідно з експертним висновком Інституту соціальної та політичної психології НАПН України від 06.12.2016 щодо можливого завдання шкоди дітям від відеоматеріалів, виявлених моніторингом позивача, один з 10 фрагментів "Битви екстрасенсів" містить візуальні елементи насильства, які є неприпустимими для демонстрації в час, доступний для перегляду дітей, решта сюжетів візуальної інформації, яка може зашкодити дитині, не містить. Проте у висновку не наведено, які саме фрагменти вивчалися та якими фахівцями, а також якими доказами відповідні висновки підтверджуються.

Відповідно до рішення Громадської ради при Нацраді № 9 від 16.12.2016 "щодо деяких відеоматеріалів із програм каналу СТБ" (фрагменти трансляції "Хата на тата", "Битва екстрасенсів", "Один за всіх", "МастерШеф") фрагменти передачі "Битва екстрасенсів" може завдати шкоди моральному і психологічному здоров`ю глядачів-дітей, які ще не здобули власного психологічного захисту та уявлення про навколишній світ, оскільки містить сцени, що можуть вразити і нажахати візуально чутливих дітей дошкільного віку, тобто шкодити їхньому психологічному здоров`ю. Щодо інших передач жодних негативних висновків не наведено.

Закон № 3759-XII не містить заборони Національній раді залучати державні установи, неурядові організації та об`єднання громадян для надання експертних висновків з питань негативного впливу на глядачів тих чи інших телепередач. Але, такі висновки можуть мати лише рекомендаційний характер.


................
Перейти до повного тексту