1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

21 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 127/11792/21

провадження № 61-18166св21

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Червинської М. Є.,

суддів: Зайцева А. Ю., Коротенка Є. В., Коротуна В. М., Тітова М. Ю. (суддя-доповідач),

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідач - Командування Повітряних Сил Збройних Сил України (військова частина НОМЕР_1 ),

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу військової частини НОМЕР_1 на рішення Вінницького міського суду Вінницької області від 11 серпня 2021 року в складі судді Антонюка В. В. та постанову Вінницького апеляційного суду від 06 жовтня 2021 року в складі колегії суддів: Сопруна В. В., Міхасішина І. В., Стадника І. М.,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог, судових рішень суду першої та апеляційної інстанцій

У травні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Командування Повітряних Сил Збройних Сил України (військової частини НОМЕР_1 ), в якому просив: визнати незаконним та скасувати рішення житлової комісії Командування Повітряних Сил Збройних Сил України (військової частини НОМЕР_1 ), оформлене протоколом від 26 березня 2021 року № 14, в частині перенесення дати зарахування його на квартирний облік в загальну чергу з 23 вересня 1994 року на дату реєстрації (прописки) у м. Вінниця 23 вересня 2003 року; визнати незаконним та скасувати наказ Командування Повітряних Сил Збройних Сил України від 30 березня 2021 року № 55 "Про оголошення Рішення житлової комісії Командування Повітряних Сил Збройних Сил України від 26 березня 2021 року"; зобов`язати житлову комісію Командування Повітряних Сил Збройних Сил України (військова частина НОМЕР_1 ) поновити його зі складом сім`ї з чотирьох осіб (він, дружина ОСОБА_2, 1967 року народження, дочка ОСОБА_3, 1989 року народження, син ОСОБА_4, 1993 року народження) на квартирному обліку при військовій частині НОМЕР_1 в загальній черзі з 23 вересня 1994 року.

Рішенням Вінницького міського суду Вінницької області від 11 серпня 2021 року, залишеним без змін постановою Вінницького апеляційного суду від 06 жовтня 2021 року,позов задоволено.

Визнано незаконним та скасовано рішення житлової комісії Командування Повітряних Сил Збройних Сил України (військова частина НОМЕР_1 ), оформлене протоколом від 26 березня 2021 року № 14 в частині перенесення дати зарахування на квартирний облік полковника ОСОБА_1, 1966 року народження, з 23 вересня 1994 року на дату реєстрації (прописки) у м. Вінниці 23 вересня 2003 року.

Визнано незаконним та скасовано наказ Командування Повітряних Сил Збройних Сил України від 30 березня 2021 року № 55 "Про оголошення Рішення житлової комісії Командування Повітряних Сил Збройних Сил України від 26 березня 2021року".

Зобов`язано житлову комісію Командування Повітряних Сил Збройних Сил України (військова частина НОМЕР_1 ) поновити полковника ОСОБА_1 зі складом сім`ї з чотирьох осіб (він, дружина ОСОБА_2, 1967 року народження, дочка ОСОБА_3, 1989 року народження, син ОСОБА_4, 1993 року народження) на квартирному обліку при військовій частині НОМЕР_1 в загальній черзі з 23 вересня 1994 року.

Вирішено питання стосовно розподілу судових витрат.

Суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що позивач проходить дійсну військову службу у Збройних Силах України з 12 серпня 1994 року, тому квартирний облік здійснюється за місцем роботи (служби) у військових частинах за рішенням житлової комісії.

На момент зарахування позивача на квартирний облік чинним законодавством не було встановлено імперативних вимог щодо необхідності обов`язкової прописки під час зарахування на квартирний облік військовослужбовців, що потребують поліпшення житлових умов, а навпаки встановлено право військовослужбовця зареєструвати своє місце проживання за адресою військової частини до одержання житлового приміщення.

Житловою комісією військової частини НОМЕР_1 відмовлено у зарахуванні позивача на квартирний облік з 26 вересня 1994 року у зв`язку з відсутністю прописки відповідно до вимог пункту 15 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм житлових приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів Української РСР і Української республіканської ради професійних спілок від 11 грудня 1984 року. Разом з тим, вказаний пункт правил регулює порядок обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, виконавчими комітетами обласних, Київської і Севастопольської міських рад народних депутатів за місцем проживання, а не житловими комісіями за місцем проходження служби.

З огляду на викладене, позивач повинен бути зарахований на квартирний облік при військовій частині НОМЕР_1 з 23 вересня 1994 року, тобто з дати прибуття до вказаної частини для подальшого проходження військової служби у м. Вінниці.

Короткий зміст та узагальнені доводи касаційної скарги

У листопаді 2021 року Військова частина НОМЕР_1 звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просила скасувати рішення Вінницького міського суду Вінницької області від 11 серпня 2021 року та постанову Вінницького апеляційного суду від 06 жовтня 2021 року і ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.

В обґрунтування касаційної скарги заявник зазначав про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права в подібних правовідносинах (пункт 3 частини другої статті 389 ЦПК України).

Вказував, що Правила обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Української республіканської ради професійних спілок від 11 грудня 1984 року№ 470, мали вищу юридичну силу над Положенням про порядок забезпечення жилою площею в Збройних Силах України, затвердженим наказом Міністерства оборони України № 220 від 23 грудня 1992 року, тому прописка є і була обов`язковою умовою для перебування на обліку для поліпшення житлових умов.

Рух справи в суді касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 20 грудня 2021 року відкрито касаційне провадження у справі та витребувано її матеріали з Вінницького міського суду Вінницької області.

12 січня 2022 року справа № 127/11792/21 надійшла до Верховного Суду.

Ухвалою Верховного Суду від 13 вересня 2022року справу призначено до судового розгляду.

Позиція Верховного Суду

Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права

Касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Статтею 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.

Відповідно до положень статті 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають, із цивільних, трудових, а також з інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір (пункт 1 частини першої статті 4 КАС України).

Публічно-правовий спір - це, зокрема спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій (пункт 2 частини першої статті 4 КАС України).

Суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини першої статті 4 КАС України).

Отже, до юрисдикції адміністративного суду належить спір, який виник між двома чи більше суб`єктами стосовно їх прав та обов`язків у правовідносинах, в яких хоча б один суб`єкт законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб`єкта (суб`єктів), а останній (останні) відповідно зобов`язаний (зобов`язані) виконувати вимоги та приписи такого суб`єкта владних повноважень.

Вирішуючи спір, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що ОСОБА_1 звернувся з позовом для захисту своїх житлових прав.

Однак при цьому суди залишили поза увагою, що ОСОБА_1, оскаржуючи дії відповідача, житлова комісія якого перенесла дату зарахування його на квартирний облік, посилався на порушення його прав та гарантій військовослужбовця, визначених Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".


................
Перейти до повного тексту