1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 420/5709/20

адміністративне провадження № К/9901/1757/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Мороз Л.Л., Стеценка С.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 420/5709/20

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2020 року (прийняту у складі головуючого судді Тарасишиної О.М.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року (постановлену у складі колегії суддів: головуючого-судді - Ступакової І.Г., суддів: Бітова А.І., Лук`янчук О.В.)

у с т а н о в и в :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У липні 2020 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивачка) звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (далі - ГУ ПФУ в Одеській області, відповідач), в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати Рішення №951060133376 від 11 березня 2020 року Управління застосування пенсійного законодавства відділу з питань перерахунку пенсій № 9 ГУ ПФУ в Одеській області про відмову в перерахунку пенсії;

- зобов`язати ГУ ПФУ в Одеській області здійснити з 13 грудня 2019 року перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії за вислугою років на підставі довідки прокуратури Одеської області № 35 від 04 березня 2020 року про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується при перерахунку пенсій, документів пенсійної справи, та у відповідності до ст. 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 в редакції, що діяла на час призначення пенсії з розрахунку 90% від суми місячної заробітної плати, яка визначена у довідці, без обмеження її граничного розміру, з урахуванням раніше проведених виплат;

- зобов`язати здійснити виплату різниці між нарахованою після перерахунку та фактично отриманою пенсією разово та однією сумою з урахуванням довідки № 35 від 04 березня 2020 року про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсій.

2. В обґрунтування заявлених вимог позивачка зазначила, що з дня набрання чинності рішенням № 7-р(II)/2019 Конституційного Суду України від 13 грудня 2019 року, у неї відповідно до частини двадцятої статті 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII виникло право на перерахунок пенсії на підставі довідки прокуратури Одеської області № 35 від 04 березня 2020 року про розмір заробітної плати (грошового забезпечення).

Також позивачка зазначила, що під час перерахунку пенсії необхідно керуватись положеннями статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" 05 листопада 1991 року №1789-ХІІ (далі - Закон №1789-ХІІ), у редакції, що діяла на час її призначення, та здійснити його виходячи з розміру 90 відсотків суми місячної заробітної плати та без обмеження граничним розміром.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2020 року, позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано Рішення №951060133376 від 11 березня 2020 року Управління застосування пенсійного законодавства відділ з питань перерахунку пенсій № 9 ГУ ПФУ в Одеській області про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 .

Зобов`язати ГУ ПФУ в Одеській області здійснити з 13 грудня 2019 року перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії за вислугою років на підставі довідки прокуратури Одеської області № 35 від 04 березня 2020 року з урахуванням раніше проведених виплат.

Стягнути з ГУ ПФУ в Одеській області (код ЭДРПОУ 20987385) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень 80 коп.).

В решті позовних вимог - відмовити.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що з прийняттям Рішення Конституційного Суду України від 13 грудня 2019 року у справі № 7-р(ІІ)2019 позивачка з 13 грудня 2019 року отримала право на перерахунок пенсії у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури згідно довідки прокуратури Одеської області № 35 від 04 березня 2020 року.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог про зобов`язання відповідача перерахувати та виплатити пенсію у розмірі 90 відсотків від суми місячної заробітної плати та без обмеження її граничного розмір, суд виходив з того, що ці вимоги є похідними і повинні вирішуватись після питання про наявність у позивача відповідного права на перерахунок. Отже, оскільки відповідач ще не ухвалював рішення щодо перерахунку призначеної позивачу пенсії за вислугу років, тому відсутні підстави вважати, що права позивача в зазначеній частині при здійсненні такого перерахунку будуть порушені.

Також відмовляючи у задоволенні позовної вимоги про зобов`язання здійснити виплату різниці між нарахованою після перерахунку та фактично отриманою пенсією разово та однією сумою, суди виходили з того, що Постанова Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 649 "Питання погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішенням суду" є чинною, та встановлює відповідний порядок виплати коштів, нарахованих за період до набрання судовим рішенням законної сили.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення.

Апеляційну скаргу ГУ ПФУ в Одеській області задоволено частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2020 року змінено, виклавши абзац 3 його резолютивної частини в наступній редакції:

"Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити з 01.01.2020 року перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії за вислугою років на підставі довідки прокуратури Одеської області № 35 від 04.03.2020 року з урахуванням раніше проведених виплат".

В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2020 року залишено без змін.

6. Апеляційний суд частково не погодився з висновками суду першої інстанції, а саме, з визначенням судом дати з якої відповідача зобов`язано здійснити перерахунок та виплату пенсії за вислугу років ОСОБА_1 .

Враховуючи рішення Конституційного Суду України по справі № 7-р(II)/2019 від 13 грудня 2019 року суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що позивач має право на перерахунок пенсії з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії, тобто з 01 січня 2020 року.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 16 січня 2021 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 .

У касаційній скарзі позивачка просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2020 року в частині відмови у задоволенні позовних вимог та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року у справі № 420/5709/20 в частині зміни рішення суду першої інстанції та прийняти в цій частині нове рішення яким задовольнити позовні вимоги повністю.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що оскаржувані рішення ґрунтуються на висновках зроблених Верховним Судом у рішенні при розгляді зразкової справи № 560/2120/20, яка не набрала законної сили.

Також позивач зазначив, що відмовляючи у задоволенні позовної вимоги про зобов`язання здійснити виплату різниці між нарахованою після перерахунку та фактично отриманою пенсією разово та однією сумою з урахуванням довідки № 35 від 04 березня 2020 року про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсій, суд першої інстанції зробив посилання на постанову Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 року № 649 "Питання погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду", яка в судовому порядку визнана протиправною та нечинною.

Також позивач вважає, що частиною другою розділу II Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 08.07.2011 №3668-VI "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" передбачено, що обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом.

Позивач наполягає на тому, що при перерахунку пенсії працівникам прокуратури, яка призначена до 01 жовтня 2011 року, має застосовуватись норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16 січня 2021 року визначено склад колегії суддів: Стрелець Т.Г. (головуючий суддя), Мороз Л.Л., Стеценко С.Г.

Ухвалою Верховного Суду від 04 лютого 2021 року відкрито касаційне провадження за скаргою ГУ ПФУ в Одеській області.

01 березня 2021 року до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому відповідач заперечує проти доводів ОСОБА_1 та вважає, що судові рішення є законними та обґрунтованими в частині відмови в задоволенні позовних вимог.

8. Верховний Суд ухвалою від 20 вересня 2022 року касаційну скаргу призначив до розгляду в порядку письмового провадження з 21 вересня 2022 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_1 перебуває на пенсійному обліку ГУ ПФУ в Одеській області з 05 жовтня 2001 року та отримує пенсію за вислугою років довічно, призначену відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" у розмірі 90% від суми щомісячного заробітку без будь яких обмежень її максимального розміру.

04 березня 2020 року Прокуратурою Одеської області позивачці видано довідку № 350 про розмір заробітної плати, що враховується для перерахунку пенсії. Довідка видана на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 657 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо оплати праці працівників прокуратури".

10 березня 2020 року ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою про перерахунок пенсії на підставі вказаної довідки. Рішенням № 951060133376 від 11 березня 2020 року відповідач відмовив у проведенні перерахунку, посилаючись на те, що право на перерахунок пенсії виникає для осіб за зверненням, що надходять починаючи з 13 грудня 2019 року та у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам після 13 грудня 2019 року.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивачка звернулася до суду за захистом своїх прав.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

10. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

11. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

В силу вимог частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

На час призначення позивачу пенсії особливості пенсійного забезпечення прокурорів визначалися статтею 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05 листопада 1991 року №1789-ХІІ (далі-Закон №1789-ХІІ):

прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Така пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку (частина перша статті 50-1);

обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком (частина дванадцята статті 50-1);

призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.

Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи (частина сімнадцята статті 50-1).

До статті 50-1 Закону №1789-ХІІ вносилися зміни Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 08 липня 2011 року № 3668-VI (далі - Закон № 3668-VI), унаслідок яких наведена вище частина сімнадцята статті 50-1 Закону №3668-VI з 01 жовтня 2011 року стала вісімнадцятою, - тобто відбулась зміна порядкового номеру частини статті, що регламентувала порядок та підстави перерахунку пенсії, проте її текст залишився незмінним.


................
Перейти до повного тексту