1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 вересня 2022 року

м. Київ

справа №620/1192/20

адміністративне провадження № К/9901/10830/21, К/9901/1877/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 620/1192/20

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційними скаргами Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 30 квітня 2020 року (прийняту у складі головуючого судді Клолота С.Л.), постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2020 року та додаткову постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 лютого 2021 року (постановлені у складі колегії суддів: головуючого-судді - Кобаля М.І., суддів: Бужак Н.П., Костюк Л.О.)

у с т а н о в и в :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У березні 2020 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Чернігівській області (далі - ГУ ПФУ у Чернігівській області, відповідач), в якому просив:

- визнати протиправними дії та скасувати рішення ГУ ПФУ в Чернігівській області від 12 березня 2020 року щодо відмови у проведенні перерахунку розміру пенсії позивача за вислугу років, виходячи із розрахунку 80% від заробітної плати, на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, без обмеження граничного розміру пенсії відповідно до його заяви від 04 березня 2020 року;

- зобов`язати ГУ ПФУ в Чернігівській області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 за вислугу років, починаючи з 13 грудня 2019 року на підставі Довідки про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсій № 18-41 від 28 лютого 2020 року прокуратури Чернігівської області, виходячи із розрахунку 80% від заробітної плати, на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, без обмеження граничного розміру пенсії, з урахуванням раніше проведених виплат.

2. В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначає, що з дня набрання чинності рішенням № 7-р(II)/2019 Конституційного Суду України від 13 грудня 2019 року, у нього відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" 05 листопада 1991 року №1789-ХІІ (далі - Закон №1789-ХІІ), у редакції, що діяла на час призначення пенсії, виникло право на перерахунок пенсії на підставі довідки про розмір заробітної плати (грошового забезпечення) № 18-41 від 28 лютого 2020 року, виходячи з розміру 80% суми місячної заробітної плати та без обмеження граничним розміром.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 30 квітня 2020 року, позов задоволено у повному обсязі.

Визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ПФУ в Чернігівській області від 12 березня 2020 року щодо відмови у проведенні перерахунку розміру пенсії ОСОБА_1 за вислугу років, виходячи із розрахунку 80% від заробітної плати, на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, без обмеження граничного розміру пенсії відповідно до його заяви від 04 березня 2020 року.

Зобов`язано ГУ ПФУ в Чернігівській області з 01 березня 2020 року провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії за вислугу років відповідно до статті 50-1 Закону України від 05.11.1991 №1789-ХІІ ʼʼПро прокуратуруʼʼ (в редакції від 17.01.2002 №2981-ІІІ), постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №657 та рішення Другого сенату Конституційного Суду України від 13.12.2019 №7-р(ІІ)/2019, на підставі довідки прокуратури Чернігівської області від 28.02.2020 №18-41 про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсій, у розмірі 80% від суми місячної заробітної плати, із урахуванням раніше здійснених виплат, без обмеження граничного розміру.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ПФУ в Чернігівській області на користь ОСОБА_1 судові витрати в сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що призначення органами Пенсійного фонду України особі пенсії та проведення її перерахунку є різними формами реалізації права громадянина на пенсійне забезпечення, а тому при проведенні перерахунку пенсії особи (у зв`язку з переведенням її на інший вид пенсії або за інших обставин) застосуванню підлягає редакція Закону, яким визначався порядок та розмір відповідного пенсійного забезпечення такої особи саме на момент призначення їй пенсії.

За таких обставин відповідачем при прийнятті рішення про відмову в проведенні перерахунку пенсії позивачу не було дотримано вимог законодавства, які були чинними на час призначення йому пенсії, а саме статті 50-1 Закону №1789-ХІІ, у зв`язку з чим порушено його конституційні права.

Крім того, суд зазначив, що частиною другою розділу II Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 08.07.2011 №3668-VI "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" передбачено, що обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом.

Також судом зроблено висновок, що при перерахунку пенсії працівникам прокуратури, яка призначена до 01 жовтня 2011 року, має застосовуватись норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2020 року апеляційні скарги ОСОБА_1 та ГУ ПФУ в Чернігівській області - задоволено частково.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 30 квітня 2020 року змінено.

Викладено абзац 3 резолютивної частини Чернігівського окружного адміністративного суду від 30 квітня 2020 року наступним чином:

"Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії за вислугу років, відповідно до рішення Конституційного Суду України від 13.12.2019 № 7-р(ІІ)/2019, частини двадцятої статті 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 року № 1697-VІІ, починаючи з 13.12.2019 року, на підставі довідки прокуратури Чернігівської області від 28.02.2020 року № 18-48, з урахуванням раніше проведених виплат, без обмеження граничного розміру".

В іншій частині рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 30 квітня 2020 року залишити без змін.

6. Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що положення частини двадцятої статті 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII зі змінами втратили чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення, а відтак, позивач має право на перерахунок пенсії, у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам, відповідно до положень ч.20 ст. 86 Закону України "Про прокуратуру" починаючи з 13 грудня 2019 року.

7. 23 грудня 2020 року на адресу суду від позивача надійшла заява про ухвалення додаткового рішення у справі, в якій останній просив вирішити одну з позовних вимог, а саме: щодо розрахунку 80% від заробітної плати, на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

8. Додатковою постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 лютого 2021 року заяву ОСОБА_1 про ухвалення додаткової постанови - задоволено.

Ухвалено додаткову постанову, в якій визначено, що ОСОБА_1 має право на перерахунок та виплату пенсії за вислугу років, виходячи із розрахунку 80% від заробітної плати, на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, відповідно до рішення Конституційного Суду України від 13.12.2019 № 7-р(ІІ)/2019, частини двадцятої статті 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 року № 1697-VІІ, починаючи з 13.12.2019 року, на підставі довідки прокуратури Чернігівської області від 28.02.2020 року № 18-48, з урахуванням раніше проведених виплат, без обмеження граничного розміру.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

9. 18 січня 2021 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ГУ ПФУ в Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 30 квітня 2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2020 року.

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовної вимоги.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що ГУ ПФУ в Черкаській області правомірно відмовило у перерахунку пенсії позивача, оскільки після прийняття Конституційним судом рішення № 7-р(II)/2019 від 13 грудня 2019 року, нормативно-правові акти про підвищення заробітної плати прокурорським працівникам, які працюють на відповідній посаді, не приймались.

Також відповідач зазначив, що позовні вимоги про перерахунок та виплату пенсії без обмеження граничного розміру є безпідставними та передчасними.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18 січня 2021 року визначено склад колегії суддів: Стрелець Т.Г. (головуючий суддя), Стеценко С.Г., Тацій Л.В.

Ухвалою Верховного Суду від 19 квітня 2021 року відкрито касаційне провадження за скаргою ГУ ПФУ в Чернігівській області (№К/9901/1877/21).

05 травня 2021 року до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому позивач заперечує проти доводів ГУ ПФУ в Черкаській області та вважає, що судові рішення є законними та обґрунтованими.

10. 29 березня 2021 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ГУ ПФУ в Чернігівській області на додаткову постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 лютого 2021 року.

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати вказану постанову та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні заяви ОСОБА_1 .

Касаційна скарга обґрунтована тим, що ГУ ПФУ в Черкаській області вважає, що для ухвалення додаткової постанови не було правових підстав. Та наголосив, що судами не було враховано висновків Верховного Суду у справах № 361/4922/17, № 359/6255/17, 580/234/19 щодо правомірності застосування обмеження максимального розміру та відсоткового розміру пенсії за вислугу років.

Ухвалою Верховного Суду від 24 вересня 2021 року відкрито касаційне провадження за скаргою ГУ ПФУ в Чернігівській області (№К/9901/10830/21).

11 жовтня 2021 року до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому позивач заперечує проти доводів ГУ ПФУ в Черкаській області та вважає, що судові рішення є законними та обґрунтованими.

Також позивачем заявлені клопотання про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини четвертої статті 346 КАС України та про закриття касаційного провадження на підставі пункту 4 частини першої статті 339 КАС України.

11. Верховний Суд ухвалою від 20 вересня 2022 року касаційну скаргу призначив до розгляду в порядку письмового провадження з 21 вересня 2022 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

12. Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_1 з 06 листопада 2006 року перебуває на обліку у ГУПФУ в Чернігівській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України від 05 листопада 1991 року №1789-ХІІ ʼʼПро прокуратуруʼʼ.

28 лютого 2020 року прокуратурою Чернігівської області видано позивачу довідку №18-48 про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсій, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №657.

Враховуючи наведене та рішення Другого сенату Конституційного Суду України від 13.12.2019 №7-р(ІІ)/2019, ОСОБА_1 04 березня 2020 року звернувся до ГУПФУ в Чернігівській області із заявою про перерахунок пенсії.

Рішенням ГУПФУ в Чернігівській області 12 березня 2020 року позивачу відмовлено у здійсненні вказаного перерахунку з посиланням на частину 20 статті 86 Закону України від 14.10.2014 №1697-VII "Про прокуратуру", оскільки пунктом 7 постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1155 встановлено, що зміна розмірів посадових окладів для працівників прокуратури, передбачених цією постановою, не є підставою для перерахунку пенсій, що призначені згідно із Законом України "Про прокуратуру". Після 13 грудня 2019 року нормативно-правові акти про підвищення заробітної плати прокурорським працівникам, які працюють на відповідній посаді, не приймались.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

13. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

14. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

В силу вимог частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

На час призначення позивачу пенсії особливості пенсійного забезпечення прокурорів визначалися статтею 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05 листопада 1991 року №1789-ХІІ (далі-Закон №1789-ХІІ):

прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Така пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку (частина перша статті 50-1);

обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком (частина дванадцята статті 50-1);

призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.

Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи (частина сімнадцята статті 50-1).

До статті 50-1 Закону №1789-ХІІ вносилися зміни Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 08 липня 2011 року № 3668-VI (далі - Закон № 3668-VI), унаслідок яких наведена вище частина сімнадцята статті 50-1 Закону №3668-VI з 01 жовтня 2011 року стала вісімнадцятою, - тобто відбулась зміна порядкового номеру частини статті, що регламентувала порядок та підстави перерахунку пенсії, проте її текст залишився незмінним.


................
Перейти до повного тексту