ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 вересня 2022 року
м. Київ
справа № 160/3174/19
адміністративне провадження № К/9901/3412/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Яковенка М. М.,
суддів - Дашутіна І. В., Шишова О. О.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу № 160/3174/19
за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ягуар-СТГ" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
за касаційною скаргою Дніпропетровської міської ради на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду (суддя Єфанова О. В.) від 21 грудня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду (склад колегії суддів: Круговий О. О., Прокопчук Т. С., Шлай А. В.) від 28 жовтня 2020 року,
УСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. У квітні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Ягуар-СТГ" (далі - ТОВ "Ягуар-СТГ") звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 01 листопада 2018 року № 0030251404.
2. В обґрунтування позову позивач зазначає, що станом на дату подання відповідних декларацій з плати за землю за 2017 рік та 2018 рік останнім було правомірно сформовано дані для обчислення орендної плати на підставі інформації наданих компетентним органом, у відповідності до повноважень, покладених на такий орган в межах пункту 286.1 статті 286 Податкового кодексу України (далі - ПК України.
3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2019 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 28 жовтня 2020 року, позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення рішення від 01 листопада 2018 року за № 0030251404 в частині суми грошового зобов`язання в розмірі 437 731 грн, з них: основного зобов`язання (податкового зобов`язання) в розмірі 350 184,80 грн та штрафної (фінансової) санкції в розмірі 87 546,20 грн.
Стягнуто на користь позивача судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Дніпропетровській області в розмірі 6 549,56 грн.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, 29 січня 2021 року Дніпропетровська міська рада звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 28 жовтня 2020 року, і ухвалити нове рішення, яким відмовити ТОВ "Ягуар-СТГ" в задоволенні позову.
Водночас в касаційній скарзі Дніпропетровська міська рада заявила клопотання про зупинення виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2019 року та постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 28 жовтня 2020 року.
5. Ухвалою Верховного Суду від 01 березня 2022 року, після усунення недоліків касаційної скарги, відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою, встановлено строк для подання відзиву. Витребувані матеріали справи.
6. 14 травня 2021 року до Верховного Суду від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому останнє просить задовольнити касаційну скаргу.
7. Також 14 травня 2021 року до Верховного Суду від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшло клопотання про заміну відповідача по справі - Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 43145015) на Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, як відокремлений підрозділ (код ЄДРПОУ 44118658).
Розглянувши зазначене клопотання та враховуючи реформування податкової системи і реорганізацію податкових органів, Верховний Суд в порядку, встановленому статтею 52 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), допускає заміну відповідача - Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 43145015) на Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, як відокремлений підрозділ (код ЄДРПОУ 44118658).
8. 23 червня 2021 року до Верховного Суду від ТОВ "Ягуар-СТГ" надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому останнє просить закрити касаційне провадження за касаційною скаргою Дніпропетровської міської ради.
9. Ухвалою Верховного Суду від 03 лютого 2022 року у задоволенні клопотання Дніпровської міської ради про зупинення виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2019 року та постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 28 жовтня 2020 року у справі № 160/3174/19 відмовлено.
10. Ухвалою Верховного Суду закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд у попередньому судовому засіданні.
IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. Судами попередніх інстанцій встановлено, що в користуванні TOB "Ягуар-СТГ" перебувають земельні ділянки на підставі укладених з Дніпропетровською міською радою договорів оренди землі та додаткових договорів оренди землі, а саме:
- договору оренди земельної ділянки від 16 вересня 2008 року терміном до 16 вересня 2023 року, державна реєстрація якого відбулася 28 жовтня 2008 року за № 040810400341, згідно якого ТОВ "Ягуар-СТГ" відповідно до рішень міської ради № 141/34 від 08 липня 2008 року та № 39/35 від 06 серпня 2008 року прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,1397 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Жовтневий район, вул. Космічна, буд. 49, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпра за кодом 1210100000:03:044:0039. Цільове використання земельної ділянки - 1.11.6 інша комерційна діяльність;
- договір оренди земельної ділянки від 16 березня 2005 року терміном до 16 березня 2020 року, державна реєстрація якого відбулася 29 серпня 2005 року за № 040510400763, згідно якого ТОВ "Ягуар-СТГ" відповідно до рішення міської ради № 162/25 від 08 липня 2008 року прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,6887 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Жовтневий район, вул. Космічна, буд. 51, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпра за кодом 1210100000:03:044:0032. Цільове використання земельної ділянки - 1.11.6 інша комерційна діяльність;
- додатковий договір до договору оренди землі від 16 березня 2005 року терміном до 16 березня 2020 року, державна реєстрація якого відбулася 29 серпня 2005 року за № 040510400763, згідно якого ТОВ "Ягуар-СТГ" відповідно до рішення міської ради № 2/27 від 23 січня 2008 року, № 31/28 від 13 лютого 2008 року та № 39/35 від 06 серпня 2008 року прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,6887 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Жовтневий район, вул. Космічна, буд. 51, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпра за кодом 1210100000:03:044:0032.
12. Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Ягуар-СТГ" з питань повноти нарахування плати за землю (орендна плата та/або земельний податок) за земельні ділянки, що перебувають в користуванні ТОВ "Ягуар-СТГ" на підставі укладених договорів оренди землі площею 1,6887 га (кадастровий номер 1210100000:03:044:0032) та площею 0,1397 га (кадастровий номер 1210100000:03:044:0039) за період з 01 січня 2017 року по 31 липня 2018 року.
13. За результатом проведеної перевірки, відповідач дійшов висновку про порушення позивачем підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16, пунктів 286.1, 286.2 статті 286, пункту 289.1 статті 289 ПК України внаслідок чого встановлено заниження орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Соборного району за період з 01 січня 2017 року по 31 липня 2018 року на суму 554 459,25 грн, в тому числі за період з 01 січня 2017 року по 31 грудня 2017 року на суму 350 184,80 грн, за період з 01 січня 2018 року по 31 липня 2018 року на суму 204 274,45 грн.
14. На підставі вказаних висновків, 01 листопада 2018 року відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення № 0030251404 про збільшення позивачу суми грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб та за штрафними санкціями на загальну суму 693 074,06 грн.
15. Вважаючи зазначене податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
16. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, задовольняючи частково позовні вимоги, виходили з того, що відповідачем при проведенні перевірки були використані дані Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, які були сформовані некоректно та містили невірні дані, які, в свою чергу, мали наслідком формування неправомірних висновків щодо сплати позивачем орендної плати за землю за 2017 рік.
17. Щодо 2018 року, то суди зауважили, що позивачем не сплачено орендну плату за землю за період січень-липень 2018 року згідно уточнюючої декларації від 18 вересня 2018 року.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
18. Скаржник у своїй касаційній скарзі не погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог, вважає їх необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, оскільки судами неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень у справі.
19. Підставою касаційного оскарження судових рішень у цій справі скаржником зазначено пункти 1, 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
20. Зокрема в доводах касаційної скарги відповідач зазначає, що суди попередніх інстанцій не врахували висновки Верхового Суду викладені у постановах від 06 лютого 2020 року по справі № 820/3488/16, від 14 травня 2020 року по справі № 826/13115/16, від 24 листопада 2015 року по справі № 21-2352а15, від 26 червня 2018 року по справі № 826/10930/13-а, від 07 серпня 2018 року по справі № 826/1209/14, від 09 квітня 2019 року по справі № 826/9300/16, від 27 січня 2020 року по справі № 804/886/18.
21. Скаржник наголошує, що ТОВ "Ягуар-СТГ" користується вказаними вище земельними ділянками без оформлення документів на них у зв`язку з чим Підприємством занижено суму нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,1397 га в податковій декларації з плати за землю за 2017 рік на суму та земельної ділянки площею 1,6887 га в податковій декларації з плати за землю за 2017 рік на суму 324 495,09 грн.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
22. Верховний Суд, переглянувши оскаржувані судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права у спірних правовідносинах, відповідно до частини першої статті 341 КАС України (тут і далі, в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року), виходить з такого.
23. Відповідно до підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу).
24. Землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди (підпункт 14.1.73. пункту 14.1 статті 14 ПК України).
25. Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
26. Особливості справляння орендної плати визначено у статті 288 ПК України.
27. Згідно з пунктом 288.1 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
28. Відповідно до пунктів 288.2, 288.3, 288.4, 288.5 статті 288 ПК України платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку, зокрема, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
29. У пункті 288.7 статті 288 ПК України встановлено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
30. Статтею 285 ПК України визначено базовий податковий (звітний) період для плати за землю, яким є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 01 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
31. Згідно з пунктом 286.1 статті 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.