ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 вересня 2022 року
м. Київ
справа № 813/739/18
адміністративне провадження № К/9901/26211/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 05 березня 2019 року (головуючий суддя Брильовський Р.М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2019 року (колегія суддів у складі: Гуляка В.В., Гудима Л.Я., Ільчишин Н.В.) у справі за позовом Трускавецької міської ради Львівської області до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними дій, скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
У лютому 2018 року Трускавецька міська рада (далі - позивач) звернулась з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі - відповідач, ДАБІ України) в якому просила: 1) визнати протиправними дії головних інспекторів будівельного нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області ДАБІ України Якимець Г.В. та Хар М.І. щодо прийняття рішення №3-пз від 23.01.2018 у частині скасування постанов посадових осіб відділу державного архітектурно будівельного контролю Трускавецької міської ради від 05.10.2017 №1-6/8, від 22.11.2017 №11/70, від 22.11.2017 №10/69; 2) скасувати рішення головних інспекторів будівельного нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області ДАБІ України Якимець Г.В. та Хар М.І. від 23.01.2018 №3н/пз у частині, якою скасовано постанови посадових осіб відділу державного архітектурно-будівельного контролю Трускавецької міської ради: від 05.10.2017 №1-6/8, від 22.11.2017 №11/70, від 22.11.2017 №10/69.
В обґрунтування позовних вимог зазначалось, що відповідач діяв не у спосіб, передбачений законодавцем, і як наслідок вийшов за межі наданих йому повноважень.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 02 травня 2018 року, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 19 липня 2018 року, у задоволенні позову відмовлено повністю.
Однак, постановою Верховного Суду від 28 листопада 2018 року рішення Львівського окружного адміністративного суду від 02 травня 2018 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 19 липня 2018 року у справі №813/739/18 скасовано, а справу направлено на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, залишеним без змін Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2019 року, позов задоволено в повному обсязі.
Не погодившись з указаними судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.
Касаційну скаргу, окрім іншого, обґрунтовано тим, що відповідач мав передбачені законодавцем права не тільки на проведення перевірки, а й на скасування постанов, прийнятих підконтрольним йому суб`єктом з порушенням вимог законодавства.
У відзиві на касаційну скаргу позивач просив відмовити у задоволенні касаційної скарги.
Ухвалою Верховного Суду від 15 листопада 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.
У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Як установлено судами попередніх інстанцій, 05.10.2017 відділом державного архітектурно-будівельного контролю Трускавецької МР Львівської області винесено постанову №1-6/8 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою визнано ОСББ "Дністер" винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п.2 ст.2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 57600 грн.
22.11.2017 відділом державного архітектурно-будівельного контролю Трускавецької МР Львівської області винесено постанову №1-10/69 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою визнано ОСББ "Дністер" винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абз.3 п.1 ч.6 ст.2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 84200 грн.
Крім цього, 22.11.2017 відділом державного архітектурно-будівельного контролю Трускавецької МР Львівської області винесено постанову №11/70 по справі про адміністративне правопорушення, якою визнано керівника ОСББ "Дністер" винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.188-42 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 5100 грн.
Також встановлено, що керівник ОСББ "Дністер" звернулась до Департаменту ДАБІ у Львівській області зі скаргою від 03.11.2017 на дії відділу державного архітектурно-будівельного контролю Трускавецької МР Львівської області, у якій просила вжити відповідних заходів контролю по викладених у скарзі фактах та скасувати, зокрема, постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №1-6/8 від 05.10.2017.
На підставі вищезгаданої скарги від 03.11.2017 головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту ДАБІ у Львівській області ДАБІ України проведено документальну перевірку відділу державного архітектурно-будівельного контролю Трускавецької МР, за наслідками якої складено довідку від 21.12.2017, у якій запропоновано подальше здійснення заходів державного архітектурно-будівельного нагляду, а саме призначити позапланову перевірку відділу державного архітектурно-будівельного контролю Трускавецької МР щодо дотримання вимог законодавства при здійсненні заходів державного архітектурно-будівельного контролю.
У подальшому, головними інспекторами будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту ДАБІ у Львівській області ДАБІ України Якимець Г.В. та Хар М.І. проведено позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил Відділом державного архітектурно-будівельного контролю Трускавецької МР, за результатами якої складено Акт перевірки №3-н/пз від 23.01.2018, відповідно до висновків якого виявлено порушення вимог містобудівного законодавства, зокрема, постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 05.10.2017 №1-6/8, постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 22.11.2017 №10/69, постанова по справі про адміністративне правопорушення від 22.11.2017 №11/70 прийняті з порушенням вимог містобудівного законодавства.
На підставі вказаного Акту перевірки від 23.01.2018 головними інспекторами будівельного нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України Якимець Г.В. та Хар М.І. винесено рішення №3-н/пз від 23.01.2018, яким скасовано: постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №1-6/8 від 05.10.2017; постанову про справі про адміністративне правопорушення №11/70 від 22.11.2017; постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №10/69 від 22.11.2017.
Вважаючи протиправним оскаржуване рішення, позивач звернувся до суду з позовом за захистом прав та законних інтересів.
Приймаючи рішення про задоволення адміністративного позову, суд першої інстанції, з позицією якого погодилась колегія суддів апеляційного суду, дійшов висновку, що рішення, прийняті ДАБІ України, є протиправними, а відтак підлягають скасуванню.
Дослідивши спірні правовідносини, суд касаційної інстанції зазначає таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Повноваження ДАБІ у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Законом № 3038-VI, Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 698 (далі - Порядок № 698).
Так, згідно з положеннями статті 41-1 Закону № 3038-VI державний архітектурно-будівельний нагляд - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.
Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
З метою здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду головні інспектори будівельного нагляду: 1) перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об`єктами нагляду; 2) витребовують від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета нагляду, одержують інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади; 3) мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів, приміщень, документів та матеріалів, необхідних для здійснення нагляду; 4) вимагають від органів державного архітектурно-будівельного контролю проведення перевірок у разі наявності ознак порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; 5) залучають у разі потреби до здійснення нагляду фахівців підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів.
У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об`єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право: 1) видавати обов`язкові до виконання об`єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; 2) притягати посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону; 3) ініціювати притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності; 4) вносити подання про звільнення посадової особи об`єкта нагляду до органу, який здійснив його призначення; 5) вносити подання про позбавлення права виконувати певні види робіт посадової особи об`єкта нагляду до органу, яким таке право надавалося; 6) скасовувати чи зупиняти дію рішень, прийнятих об`єктами нагляду відповідно до визначених цим Законом повноважень, які порушують вимоги містобудівного законодавства, з одночасним складанням протоколу відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення та подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Механізм здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду визначений Порядком № 698.
Пунктами 2 - 3 указаного Порядку закріплено, що нагляд здійснюється Держархбудінспекцією через головних інспекторів будівельного нагляду шляхом проведення планових, позапланових, документальних і камеральних перевірок. Перевірки проводяться головним інспектором будівельного нагляду або кількома головними інспекторами будівельного нагляду.
Основними завданнями нагляду є:1) виявлення, припинення та запобігання порушенню уповноваженими органами містобудування та архітектури, визначеними відповідно до статті 13 Закону України "Про архітектурну діяльність", органами державного архітектурно-будівельного контролю, визначеними відповідно до статті 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності; 2) скасування чи зупинення дії рішень, прийнятих з порушенням вимог містобудівного законодавства об`єктами нагляду, зокрема щодо документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування або анулювання зазначених документів; 3) притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності відповідно до закону.
Аналізуючи наведене в сукупності можна дійти до висновку про те, що державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється посадовими особами ДАБІ (суб`єкт нагляду) з метою перевірки дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, іншими органами (об`єкт нагляду), що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності, вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.
Разом з цим, колегія суддів Верховного Суду зазначає, що згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Поняття "суд, встановлений законом" зводиться не лише до правової основи самого існування суду, але й до дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність, тобто охоплює всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.