1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 вересня 2022 року

м. Київ

справа №826/12903/17

адміністративне провадження № К/9901/11550/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів - Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 вересня 2018 року (колегія суддів: Амельохін В.В., Пащенко К.С., Чудак О.М.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 березня 2019 року (колегія суддів: Шурко О.І., Василенко Я.М., Кузьменко В.В.) у справі № 826/12903/17 за позовом Публічного акціонерного товариства "Укргазвидобування" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправними та скасування наказів та приписів,

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство "Укргазвидобування" звернулося до суду із позовом до Державної служби геології та надр України в якому просило визнати протиправними та скасувати накази від 26.09.2017 №№425, 426, 427, 428 "Про здійснення позапланової перевірки", визнати протиправними та скасувати приписи від 29.09.2017 № 9/12/5410 та №8/11/5914.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.09.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 25.03.2019, позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що згідно ст. 3 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (до 31 грудня 2017 року) передбачено, що проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) здійснюється органами державного нагляду, зокрема, за рішенням суду. Оскільки ухвала слідчого судді є судовим рішенням, відповідно до ст. 110 КПК України, остання є належною підставою для прийняття оскаржуваних наказів. Вказує, що позивач протиправно не допустив уповноважених осіб відповідача до проведення перевірки, оскільки відсутня жодна із перелічених підстав, наведених в статті 10 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Внаслідок недопущення до здійснення позапланового заходу державного геологічного контролю, відповідачем винесено оскаржувані приписи, якими зобов"язано надати запитувані в ухвалі слідчого судді документи.

Ухвалою Верховного Суду від 14.05.2019 відкрито касаційне провадження.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

У зв`язку з відсутністю клопотань про участь в судовому засіданні, справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Судами встановлено, що 26.09.2017 в зв`язку з надходженням ухвали слідчого судді Печерського районного суду м. Києва Москаленко К.О. від 11.09.2017 у справі № 757/52593/17-к, на підставі статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", пункту 3 частини першої статті 3 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Державною службою геології та надр України прийнято накази №№ 425, 426, 427, 428 "Про здійснення позапланової перевірки" (далі по тексту - оскаржувані накази).

Відповідно до оскаржуваних наказів Департаменту державного геологічного контролю необхідно провести перевірку діяльності ПАТ "Укргазвидобування":

- у сфері видобування вуглеводнів під час промислової розробки Березівського та Копилівського родовищ в період з 28 вересня по 11 жовтня 2017 року (наказ № 425);

- у сфері видобування вуглеводнів під час промислової розробки Східно-Полтавського родовища в період з 12 по 25 жовтня 2017 року (наказ № 426);

- у сфері видобування вуглеводнів під час промислової розробки Веснянського та Розумівського родовищ в період з 26 жовтня по 08 листопада 2017 року (наказ № 427);

- у сфері видобування вуглеводнів під час промислової розробки Східно-Полтавського родовища в період з 09 по 22 листопада 2017 року (наказ № 428).

28.09.2017 Державною службою геології та надр України складено акти про недопущення до проведення перевірки № 11/5914 щодо родовища Березівське (Харківська область, Краснокутський район, 20 км. на північний захід від с. Краснокутськ (площа 48, 7 км.2) та № 12/5410 щодо родовища Копилівського (Полтавська область, Полтавський район (2 км. На схід від м. Полтави).

29.09.2017 Державною службою геології та надр України складено приписи № 9/12/5410 та № 8/11/5914, якими було зобов`язано позивача у строк до 09.10.2017 усунути порушення статті 6, 10, 11 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", ст. 3 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду контролю) у сфері господарської діяльності" та ст. 5 Угоди № 5410 від 18.07.2016 про умови користування надрами з метою видобування вуглеводів, що мало прояв у недопущенні посадових осіб відповідача до здійснення заходів державного нагляду контролю (далі по тексту - оскаржувані приписи).

Також вказаними приписами зобов`язано подати у письмовій формі матеріали, що підтверджують факт усунення порушень.

Вказані акти про недопущення до проведення перевірки та приписи було направлено на адресу позивача 29.09.2017 та отримано останнім 02.10.2017 року.

Вважаючи оскаржувані накази та приписи протиправними та таким, що підлягають скасуванню, позивач звернувся з позовом до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.

Приймаючи рішення про задоволення адміністративного позову, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що ПАТ "Укргазвидобування" правомірно не було допущено службових осіб Державної служби геології та надр України до проведення позапланової перевірки, що в свою чергу свідчить про протиправність приписів Державної служби геології та надр України від 29.09.2017 №9/12/5410 та №8/11/5914 та необхідності їх скасування.

Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини, зазначає таке.

Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження Держгеонадра України у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Кодексом України про надра, Законом № 877-V, Положенням про Державну службу геології та надр України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 (далі - Положення № 1174).

Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.

Згідно з положеннями частини першої статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до підпункту 12 пункту 4 Положення № 1174 Держгеонадра України, згідно із покладеними на неї завданнями, зокрема, здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр та раціональним і ефективним використанням надр України.

Повноваження органу державного геологічного контролю щодо здійснення контролю за геологічним вивченням надр визначені статтею 62 Кодексу України про надра.

Відповідно до преамбули Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон України №877-V) цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно статті 2 цього Закону його дія поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного контролю, митного контролю на кордоні, державного експортного контролю, контролю за дотриманням бюджетного законодавства, банківського нагляду, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного нагляду (контролю) в галузі телебачення і радіомовлення.

З огляду на те, що Держгеонадра України відсутня у даному переліку, відтак, при здійсненні державного нагляду за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр цей орган керується правилами, визначеними вказаним Законом з урахуванням особливостей, встановлених Кодексом України про надра.

У справі, яка розглядається суди встановили, що підставою для проведення перевірок слугувала ухвала слідчого судді Печерського районного суду м. Києва Москаленко К.О. від 11.09.2017 у справі №757/52593/17-к.

Згідно з ухвалою слідчим суддею надано дозвіл на проведення документальної позапланової перевірки з питань дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування службовими особами ПАТ "Укргазвидобування" (ЄДРПОУ 30019775) під час виконання угод на виконання робіт з ГРП та капітального ремонту свердловин на родовищах ПАТ "Укргазвидобування" іноземними компаніями Tacrom Services S.R.L. (Румунія) та ДП "РУП "ВО "Белорусьнефть" (Республіка Белорусь).

Під час проведення перевірки підлягали з`ясуванню питання, зокрема, щодо наявності проектів на розробку ділянок Березівського, Копилівського, Східно-Полтавського, Веснянського, Розумівського, Східно-Полтавського родовищ.

З 01.01.2017 набрав чинності Закон України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" №1728-VIII від 03.11.2016 (далі - Закон №1728-VIII).

Закони №877-V та №1728-VIII визначають правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю), зокрема і у сфері контролю за користування надрами, тобто містить вимоги щодо користування надрами у частині здійснення державного нагляду за їх використанням.


................
Перейти до повного тексту