1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2022 року

м. Київ

cправа № 904/7518/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Васьковський О. В. - головуючий, Картере В. І., Погребняк В. Я.,

за участю секретаря судового засідання Аліференко Т. В.

розглянувши касаційну скаргу Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області

на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 26.07.2022

та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 26.04.2022

у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕСК"

до 1) Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області

2) Інгулецького відділу Державної виконавчої служби у місті Кривому Розі Криворізького району Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції

3) Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області

про стягнення 2 216 157,30 грн

за участю представників:

від ТОВ "ЕСК" - не з`явився;

від ГУ Держпраці - не з`явився;

від відділу ДВС - не з`явився;

від ГУ ДКС України - не з`явився;

1. Короткий зміст заявлених вимог

1.1. Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕСК" (далі - ТОВ "ЕСК", позивач) звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області (далі - ГУ Держпраці, відповідач-1), Інгулецького відділу Державної виконавчої служби у місті Кривому Розі Криворізького району Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (далі - відділ ДВС, відповідач-2) та Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області (далі - ГУ ДКС, відповідач-3), в якому просив суд стягнути з Державного бюджету України на користь позивача:

- 2 010 420,00 грн штрафу, нарахованого відповідно до постанови ГУ Держпраці № ДН1738/255/АВ/ТДП-ФС/710 від 15.11.2018; 201 042,00 грн виконавчого збору та 300,00 грн витрат виконавчого провадження;

- 3723,00 грн штрафу, нарахованого відповідно до постанови ГУ Держпраці №ДН1738/255/АВ/ІП-ФС/709 від 15.11.2018; 372,30 грн виконавчого збору та 300,00 грн витрат виконавчого провадження.

1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у зв`язку з неправомірним накладенням штрафу на позивача відповідно до постанов ГУ Держпраці та відкриття виконавчих проваджень на виконання вказаних постанов, позивачеві було завдано збитків, які підлягають стягненню з Державного бюджету України згідно зі статтями 1173, 1174 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).

2. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2.1. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 26.04.2022, яке залишено без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 26.07.2022, позов задоволено. Присуджено до стягнення з Державного бюджету України на користь позивача заподіяну шкоду в сумі 2216157,30 грн та 33 242,35 грн судового збору.

2.2. Судові рішення мотивовані тим, що неправомірність дій ГУ Держпраці підтверджено рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2019 у справі №160/9405/18, а тому наявні підстави для захисту порушеного права позивача згідно із статтям 1173, 1174 ЦК України.

2.3. Доводи позивача про неправомірність дій відділу ДВС, які пов`язані з примусовим виконанням спірних постанов ГУ Держпраці, відхилені судами з огляду на те, що пред`явлені до виконання постанови виконувались виконавчою службою відповідно до вимог, встановлених Законом України "Про виконавче провадження", що не заперечується і самим позивачем. Отже, виконавча служба не може оцінювати правомірність рішень, які нею виконуються.

3. Встановлені судами першої та апеляційної інстанцій обставини справи

3.1. За результатами проведеного інспекційного відвідування ТОВ "ЕСК", ГУ Держпраці на предмет додержання вимог законодавства про працю в частині оформлення трудових відносин, 15.11.2018 було прийнято постанови про накладення штрафу на позивача, а саме за постановою №ДН1738/255/АВ/ІП-ФС/709 нараховано штраф у розмірі 3723,00 грн за постановою №ДН1738/255/АВ/ТДП-ФС/710 - 2010420,00 грн.

3.2. Зазначені постанови були пред`явлені до примусового виконання до відділу ДВС, яким 03.01.2019 відкрито виконавче провадження № 58004051 про стягнення з ТОВ "ЕСК" на користь Державного бюджету України штраф у розмірі 2010420,00 грн та стягнення виконавчого збору у розмірі 20042,00 грн.

3.3. 10.01.2019 відкрито виконавче провадження № 58039518 про стягнення з ТОВ "ЕСК" на користь Державного бюджету України штраф у розмірі 3723,00 грн та стягнення виконавчого збору у розмірі 372,30 грн.

3.4. За твердженням позивача, з нього в межах вищевказаних виконавчих проваджень в повному обсязі було стягнуто штраф на загальну суму 2014143,00 грн, виконавчий збір в сумі 202014,30 грн та витрати виконав чого провадження у сумі 600,00 грн, що разом становить 2216157,30 грн, на підставі платіжної вимоги №58004051 від 30.01.2019.

3.5. Стягнуті кошти відділом ДВС були перераховані до Державного бюджету, що підтверджується наступними платіжними дорученнями:

- № 482 від 12.02.2019 про перерахування коштів в сумі 3723,00 грн на р/р 31112106004023 Управління ДКС України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу /Інгул.р/21081100, код ЄДРПОУ 38031632, банк: Казначейство України, код банку 899998;

- № 481 від 12.02.2019 про перерахування коштів в сумі 2010420,00 грн на р/р 31112106004023 Управління Державної казначейської служби України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу/Інгул.р/21081100, код ЄДРПОУ 38031632, банк: Казначейство України, код банку 899998.

3.6. 14.02.2019 постановами державного виконавця Інгулецького ВДВС м. Кривий Ріг Калугіної А.Г. закінчені виконавчі провадження № 58039518 та № 58004051 відповідно до пункту 9 частини першої статті 39 Закону України "Про виконавче провадження" (фактичне виконання в повному обсязі рішення).

3.7. В подальшому, рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2019 у справі №160/9405/18, яке набрало законної сили 01.10.2019, постанови ГУ Держпраці від 15.11.2018 №ДН1738/255/АВ/ТД-ФС/710 та №ДН1738/255/АВ/ІП-ФС/709 визнані протиправними та скасовані.

3.8. 28.11.2019 позивач звернувся з заявою (вих.№192/03) про повернення коштів з бюджету до ГУ ДПС у Дніпропетровській області.

3.9. В листі від 28.12.2019 №48586/20/04-36-56-50-41 ГУ ДПС у Дніпропетровській області відмовило у задоволенні вказаної заяви, з посиланням на відсутність компетенції у органів ДПС по контролю за справлянням стягнутих з позивача штрафів.

3.10. Позивач звернувся до ГУ Держпраці з заявою № 07/01 від 15.01.2020 щодо формування подання до Управління ДКС України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу на повернення з бюджету сплаченого штрафу.

3.11. Листом №1253-16/04 від 19.02.2020 ГУ Держпраці відмовило у задоволенні вказаної заяви, у зв`язку з тим, що резолютивна частина рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2019 у справі №160/9405/18 не містить зобов`язання управління щодо повернення коштів, стягнутих з ТОВ "ЕСК" на виконання вищевказаних постанов.

3.12. У зв`язку з відмовою ГУ Держпраці у здійсненні дій щодо поверненню коштів, стягнутих з ТОВ "ЕСК" до Державного бюджету як штрафу на виконання його постанов, позивач був змушений звернутися до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до ГУ Держпраці про визнання його бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

3.13. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.07.2020 у справі №160/2744/20, яке набрало законної сили 18.11.2020, визнано протиправною бездіяльність ГУ Держпраці та зобов`язано скласти подання до Управління ДКС України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу Дніпропетровської області на повернення помилково або надмірно зарахованих до бюджету коштів, стягнутих з ТОВ "ЕСК" та перерахованих до Державного бюджету згідно з платіжними дорученнями №481 та №482 від 12.02.2019 на загальну суму 2 014 143,00 грн, у термін протягом 20 (двадцяти) календарних днів з моменту набрання даним судовим рішенням законної сили.

3.14. У вказаний строк ГУ Держпраці судове рішення не виконало, у зв`язку з чим позивач був змушений звернутися з заявою про примусове виконання рішення до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.

3.15. 22.03.2021 вищезгаданим Відділом примусового виконання рішень було відкрито виконавче провадження № 64905744 щодо примусового виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду у справі №160/2744/20 від 02.07.2020.

3.16. В ході виконавчого провадження №64905744, ГУ Держпраці направило позивачеві подання на повернення помилково або надмірно зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджету за № 1 від 07.05.2021.

3.17. 14.05.2021 позивач вказане подання з відповідною заявою про повернення коштів з Державного бюджету передав до ГУ ДКС України у Дніпропетровській області.

3.18. Листом від 02.06.2021 №05.06.06/8213 ГУ ДКС у Дніпропетровській області вказане подання повернуло без виконання, у зв`язку з тим, що інформація, яка викладена у поданні не відповідає даним платіжних доручень, що підтверджують зарахування коштів до бюджету. Крім того, вказано про те, що платником коштів до бюджету відповідно до платіжних доручень від 12.02.2019 №481, №482 є Інгулецький відділ ДВС м. Кривий Ріг.

3.19. Позивач звернувся з заявою від 16.06.2021 вих.№101/04 до ГУ Держпраці про виконання належним чином судового рішення та складання подання на повернення ТОВ "ЕСК" сплачених до бюджету коштів в новій редакції, з урахуванням зауважень ГУ ДКС України у Дніпропетровській області, яка останнім залишена без задоволення.

3.20. У відповіді від 02.07.2021 №4613-16/04 ГУ Держпраці зазначило про те, що подання на повернення коштів з бюджету має право скласти лише Інгулецький відділ ДВС м. Кривий Ріг, який є платником коштів відповідно до платіжних доручень від 12.02.2019 №481 та №482.

3.21. 23.06.2021 позивач надіслав відділу ДВС заяву №105/01 про повернення коштів з Державного бюджету (стягнутих сум штрафу та виконавчого збору), шляхом оформлення та подання до відповідного органу ДКС України на повернення з Державного бюджету стягнутих з ТОВ "ЕСК" в межах виконавчих проваджень №58039518 та №58004051 сум грошових коштів, а саме 2014143,00 грн штрафу та 201414,30 грн виконавчого збору.

3.22. Листом від 13.07.2021 вих.№17.12-34/21978 відділ ДВС повідомив позивача про відсутність правових підстав для повернення сум виконавчого збору з огляду на те, що виконавчий збір був стягнутий при відкритті виконавчого провадження правомірно, а в рішенні Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2019 у справі №160/9405/18 відсутні вимоги про повернення на користь позивача виконавчого збору.

3.23. Враховуючи, що орган стягнення (ГУ Держпраці) в установлений законом порядку не надає відповідний висновок органу Державного казначейства, платник (позивач) вправі скористатись своїм правом на судове оскарження бездіяльності шляхом звернення з позовом про стягнення відповідної суми коштів (повернення надміру сплаченої суми) з Державного бюджету.

4. Короткий зміст касаційної скарги

4.1. 16.08.2022 ГУ Держпраці звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просило скасувати постанову Центрального апеляційного господарського суду від 26.07.2022 та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 26.04.2022, ухвалити нове рішення про відмову у позові.

5. Узагальнені доводи касаційної скарги

5.1. Оскаржувані судові рішення ухвалені з неправильним застосуванням положень статей 1173, 1174 ЦК України за відсутності висновку Верховного Суду щодо їх застосування у подібних правовідносинах.

6. Позиція інших учасників щодо касаційної скарги

6.1. Відзиви від учасників справи на касаційну скаргу не надійшли, що відповідно до частини третьої статті 295 ГПК України не перешкоджає перегляду судових рішень.

7. Касаційне провадження

7.1. Ухвалою Верховного Суду від 02.09.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ Держпраці на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 26.07.2022 та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 26.04.2022, призначено її до розгляду в судовому засіданні на 20.09.2022 о 15:15.

7.2. В судове засідання 20.09.2022 сторони не забезпечили явку своїх представників. Про дату, час та місце розгляду касаційної скарги учасники справи були повідомлені належним чином.

7.3. До визначеної дати проведення судового засідання від учасників справи не надійшло заяв чи клопотань, пов`язаних з рухом касаційної скарги, із вказівкою на наявність обставин, які б об`єктивно унеможливили розгляд справи у судовому засіданні 20.09.2022.

7.4. Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною передумовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників учасників справи, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

7.5. Враховуючи, що явка представників сторін не була визнана обов`язковою, з метою дотримання принципу розумності строків розгляду справи, суд касаційної інстанції дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутністю повноважних представників учасників судового процесу, які не з`явились.

8. Позиція Верховного Суду

8.1. Предметом розгляду у цій справі є вимоги про стягнення з Державного бюджету України на користь позивача 2216157,30 грн майнової шкоди, завданої внаслідок неправомірного накладення штрафу на позивача відповідно до постанов ГУ Держпраці.


................
Перейти до повного тексту