ф
ПОСТАНОВА
Іменем України
15 вересня 2022 року
м. Київ
справа №П/857/8/22
адміністративне провадження № А/990/12/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Губської О.А.,
суддів: Білак М.В., Загороднюка А.Г., Калашнікової О.В., Шевцової Н.В.,
за участю:
секретаря судового засідання Андрійчук Т.В.,
представників позивача Адам Ю.В., Росохи С.В.,
представника відповідача Котенко Ю.Ю.,
представника третьої особи Сучкової А.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні
апеляційну скаргу Політичної партії "ІНФОРМАЦІЯ_62"
на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року у справі №П/857/8/22
за позовом Міністерства юстиції України до політичної партії "ІНФОРМАЦІЯ_62", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Служба безпеки України про заборону діяльності політичної партії,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
Міністерство юстиції України звернулося до Восьмого апеляційного адміністративного суду, як суду першої інстанції, з позовом до Політичної партії "ІНФОРМАЦІЯ_62", у якому просило суд:
- заборонити діяльність політичної партії "ІНФОРМАЦІЯ_62";
- призначити комісію з припинення (ліквідаційну комісію) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи;
- передати майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Обставини справи
Установчою конференцією від 03.10.1999 прийнято рішення про створення політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Центр".
XІХ позачерговим З`їздом політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "ЦЕНТР" від 26.02.2017 прийнято рішення про зміну найменування політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "ЦЕНТР" на політичну партію "За життя".
Позачерговим ХХІ З`їздом політичної партії "За життя" від 23.12.2018 прийнято рішення про зміну найменування політичної партії "За життя" на політичну партію "ІНФОРМАЦІЯ_62".
Згідно з відомостями Єдиного реєстру громадських формувань ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62" зареєстрована Міністерством юстиції України 09.12.1999, свідоцтво № 1276, ідентифікаційний код юридичної особи 21709375, співголови Партії: ОСОБА_1 та ОСОБА_2, місцезнаходження: 01024, м. Київ, вул. Велика Васильківська, буд. 23Б.
Відповідно до листа Департаменту захисту національної державності Служби безпеки України від 26.03.2022 № 5/1-229 "Щодо призупинення діяльності політичних партій" Міністерство юстиції України повідомило про виявлення фактів антиукраїнської діяльності, зокрема, ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62".
Враховуючи вказану обставину, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
Короткий зміст рішення суду попередньої інстанції
Рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року позов задоволено.
Заборонено діяльність політичної партії "ІНФОРМАЦІЯ_62".
Передано майно, кошти та інші активи політичної партії "ІНФОРМАЦІЯ_62", її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Короткий зміст та обґрунтування вимог апеляційної скарги. Позиція інших учасників справи.
13 липня 2022 року до Верховного Суду як суду апеляційної інстанції надійшла апеляційна скарга від політичної партії "ІНФОРМАЦІЯ_62" на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року у цій справі.
У поданій апеляційній скарзі заявник, із посиланням на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване судове рішення та ухвалити нове про відмову у задоволенні позовних вимог повністю.
На обгрунтування вимог апеляційної скарги заявник зазначив, що ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62" рішуче засуджує збройну агресію Російської Федерації проти України як суверенної і незалежної, демократичної, соціальної правової Держави. Діяльність Партії ніколи не була спрямована на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, пропаганду війни, насильства на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення. Відповідач ніколи не поширював відомості, які містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України. Викладені у позовній заяві твердження Позивача про зворотнє є вигаданими, надуманими та абсолютно безпідставними.
Програма Партії була затверджена XIX З`їздом Політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "ЦЕНТР" 26.02.2017 року і залишається незмінною до сьогодні (незалежно від змін кадрового складу керівних органів Партії). Програма передбачає, що фундаментальною основою Партії є такі цінності, як справедливість, свобода і рівність.
Метою Партії є побудова справедливого суспільства рівності вільних людей в незалежній Україні.
Вибором Партії є проукраїнська політика, позаблоковий статус та міжнародне партнерство.
Відповідно до Програми незалежна, вільна та благополучна Україна - це гарантія спільного майбутнього, збереження національної ідентичності у всьому її різноманітті.
Програма не містить жодних положень, які підпадають під заборони, встановлені статтею 5 Закону України "Про політичні партії в Україні", до неї немає жодних зауважень у державних органів.
Відповідач вважає, що позивач не навів жодного доказу того, що Програма чи інші партійні документи Відповідача містять положення, які підпадають під заборони, встановлені статтею 5 Закону України "Про політичні партії в Україні".
Будь-які дії ОСОБА_3, які на думку правоохоронних органів можуть створювати загрозу державному суверенітету, можуть бути предметом незалежного кримінального провадження і судового розгляду.
Посилання лише на наявність певних кримінальних проваджень (навіть у підозрі за такими особливо тяжкими кримінальними провадженнями) чи застосування щодо ОСОБА_3 персональних санкцій не підтверджує того, що саме Партія вчинила дії, які відповідно до статті 5 Закону України "Про політичні партії в Україні" ведуть до заборони її діяльності.
Більше того, часові події інкримінованих кримінальних правопорушень датуються слідством 2014-2016 роки у період, коли ОСОБА_3 не був членом Партії та не входив до керівних органів Партії.
Партія засуджує висловлювання та діяльність колишнього народного депутата України ОСОБА_6.
Його позиція суперечить позиції та ідеології Партії, іде всупереч думки членів Партії.
Також скаржник зазначив, що позивач не навів доказів вчинення ОСОБА_1 дій, які посягають на територіальну цілісність і недоторканість України і пов`язаність із такими діями Партії.
Відповідно до усіх партійних програмних документів основною метою Партії є досягнення миру в Україні. Партія готова вчиняти усі необхідні кроки для того, щоб в Україні через військові дії перестали гинути люди (в тому числі, вести перемовини з усіма учасниками війни, зокрема Російською Федерацією).
ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62" та її члени допомагають зміцнювати обороноздатність України, всіляко підтримують осіб, постраждалих від збройної агресії РФ.
Орім того, Венеціанська комісія у Керівних принципах щодо заборони і розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених на 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), наполягає, що: "Жодна політична партія не повинна нести відповідальність за поведінку її членів. Будь-який обмежувальний захід, вжитий щодо політичної партії на підставі поведінки її членів, повинен бути підтверджений доказами, що відповідна особа діяла за підтримки цієї партії або що така поведінка була наслідком партійної програми чи політичних цілей. Якщо такий взаємозв`язок відсутній або не може бути встановлений, уся відповідальність повинна покладатися цілком лише на членів партії".
Міністерство юстиції України подало відзив на апеляційну скаргу, в якому вказало на безпідставність та необґрунтованість доводів скаржника, якими не спростовано законність оскаржуваного рішення суду першої інстанції.
Зокрема, позивач вказує про те, що Указом Президента України від 19.03.2022 № 153/2022 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України (далі РНБО України) від 18.03.2022 "Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій".
Вказане рішення прийняте в умовах прямої військової агресії з боку Російської Федерації, з урахуванням антиукраїнської політичної та організаційної діяльності, пропаганди війни, публічної заяви та закликів до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальної загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дій, спрямованих на незаконне захоплення державної влади, демонстрації проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України окремими політичними партіями.
Також вказаним рішенням доручено Міністерству юстиції України вжити в установленому порядку вичерпних заходів щодо заборони діяльності політичних партій, зокрема, ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62", а відповідно до статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України, означене Міністерство є належним позивачем про заборону політичної партії.
Оскільки на адресу Міністерства юстиції України надійшов лист Департаменту захисту національної державності Служби безпеки України від 26.03.2022 № 5/1-229 "Щодо призупинення діяльності політичних партій" із повідомленням про виявлення фактів антиукраїнської діяльності, зокрема ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62", вважає вказане свідченням того, що діяльність вказаної політичної партії спрямована, зокрема на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової чи релігійної ворожнечі.
Служба безпеки України подала пояснення на апеляційну скаргу, в яких зазначила, що вважає викладені у ній доводи необґрунтованими та безпідставними. Служба безпеки України підкреслила, що звернення Міністерства юстиції України до суду з цим позовом обумовлене Указом Президента України від 19 березня 2022 року № 153/2022, яким введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 березня 2022 року "Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій". На виконання його вимог, Служба безпеки України надала Міністерству юстиції України задокументовані факти антиукраїнської діяльності ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62". Також у поясненнях висловлено думку щодо правильності рішення суду першої інстанції, що є підставою для залишення його без змін, а апеляційної скарги без задоволення.
Рух апеляційної скарги
Ухвалами Верховного Суду від 03 серпня 2022 року відкрито апеляційне провадження за вказаною апеляційною скаргою та призначено зазначену адміністративну справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 11 серпня 2022 року на 10 год 30 хв.
У вказаному судовому засіданні оголошено перерву до 14 год 15 вересня 2022 року.
У судових засіданнях представник відповідача Котенко Ю.Ю. підтримала позицію, висловлену в апеляційній скарзі, просила задовольнити її вимоги і скасувати рішення суду першої інстанції з ухваленням постанови про відмову у задоволенні позову повністю.
Крім іншого, представник відповідача звернула увагу на те, що суд першої інстанції не досліджував доказів, якими обгрунтував своє рішення, що є порушенням процесуального закону. Зауважила про те, що частина доказів, що надані суду позивачем є неналежними та недопустимими, оскільки зібрані не у спосіб, встановлений нормами КПК України. Зауважила, що факти антиукраїнської діяльності політичної партії, поставлені їй за провину, мали існувати на дату подання позову до суду, а також на час воєнного стану у державі, а не у попередні періоди. На стадії апеляційного перегляду судового рішення подання додаткових доказів має бути обґрунтоване відповідно до приписів КАС України.
Наголосила також на тому, що публікації в інтернет-виданнях не можуть бути доказом діяльності політичної партії усупереч заборон, визначених у статті 5 Закону № 2365-ІІІ. Водночас вказала на недоведення позивачем того, що особи, які вчиняли такі дії, є членами партії та діяли від її імені чи за її згодою.
Також акцентувала увагу на тому, що зазначені позивачем дії, в тому числі кожна окремо, становлять самостійний склад злочину, визначений Кримінальним кодексом України, однак жоден член партії, в тому числі ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_2, ОСОБА_6 та решта членів партії, її місцевих осередків до кримінальної відповідальності за такі злочини не притягнуті, обвинувачення за відповідними статтями КК України їм не оголошене. Докази, які перевіряються в межах кримінальних проваджень, не можуть оцінюватися за правилами адміністративного судочинства, особливо ті, які зібрані з порушенням встановленого порядку.
З погляду представника відповідача, висловлювання ОСОБА_4, ОСОБА_8, ОСОБА_2, ОСОБА_6 не містять закликів до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, незаконного захоплення влади чи закликів до інших дій, які заборонені відповідно до статті 5 Закону № 2365-ІІІ. Вважає таке твердження суб`єктивним судженням позивача та третьої особи. Критика чинної державної влади не може свідчити про заклики до її захоплення чи повалення конституційного ладу у неконституційний спосіб. Висловлювання своїх думок, поглядів, навіть у критичній формі, стосовно політичного курсу країни, діяльності державних органів та/чи їхніх представників є проявом демократії і за це не можна засуджувати політичну партію, тим більше забороняти її діяльність. Такий захід, відповідно до Керівних принципів щодо заборони і розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеціанською Комісією на 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), має застосовуватися з крайньою стриманістю.
7. Представники Міністерства юстиції України у судовому засіданні просили відмовити у задоволенні апеляційної скарги. Пояснення представників позивача за змістом аналогічні тим, які викладено у відзиві на апеляційну скаргу.
Щодо додаткових доказів, які надано під час апеляційного розгляду, представники позивача пояснили, що надати їх раніше не було можливості, адже процес виявлення порушень членів партії є триваючим і динамічним, докази продовжують виявляти та документувати. Крім того, щодо листа Центральної виборчої комісії та відповідного списку членів партії пояснили, що нагальна потреба у його наданні суду виникла після першого судового засідання, у якому представник відповідача поставила під сумнів членство та належність до партії згаданих в оскаржуваному судовому рішенні осіб.
На запитання представника відповідача представники Міністерства юстиції України уточнили, що підставами позову та підставами для заборони ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62" є приписи пунктів 3, 4, 5, 6 частини першої статті 5 Закону №2365-ІІІ.
8. Представник Служби безпеки України у судовому засіданні також просила відмовити у задоволенні вимог апеляційної скарги і залишити рішення суду першої інстанції без змін. Вважає, що обставини, які слугували підставою для заборони діяльності зазначеної політичної партії, встановлені і підтверджені належним чином, підстав для скасування рішення суду першої інстанції немає. Доводи представника третьої особи за змістом аналогічні тим, які викладено у поясненнях на апеляційну скаргу.
Обставини, що встановлені судом попередньої інстанції
Установчою конференцією від 03.10.1999 прийнято рішення про створення політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Центр".
XІХ позачерговим З`їздом політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "ЦЕНТР" від 26.02.2017 прийнято рішення про зміну найменування політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "ЦЕНТР" на політичну партію "За життя".
Позачерговим ХХІ З`їздом політичної партії "За життя" від 23.12.2018 прийнято рішення про зміну найменування політичної партії "За життя" на політичну партію "ІНФОРМАЦІЯ_62".
Згідно з відомостями Єдиного реєстру громадських формувань ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62" зареєстрована Міністерством юстиції України 09.12.1999, свідоцтво № 1276, ідентифікаційний код юридичної особи 21709375, співголови Партії: ОСОБА_1 та ОСОБА_2, місцезнаходження: 01024, м. Київ, вул. Велика Васильківська, буд. 23Б.
Відповідно до листа Департаменту захисту національної державності Служби безпеки України від 26.03.2022 № 5/1-229 "Щодо призупинення діяльності політичних партій" Міністерство юстиції України повідомлено про виявлення фактів антиукраїнської діяльності, зокрема, ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62".
З мотивів наведеного, Міністерство юстиції України звернулося з цим позовом до суду.
Нормативне регулювання та позиція Верховного Суду
Відповідно до статті 1 Конституції України Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.
За статтею 2 Конституції України суверенітет України поширюється на всю її територію. Україна є унітарною державою. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.
Відповідно до статті 15 Конституції України суспільне життя в Україні ґрунтується на засадах політичної, економічної та ідеологічної багатоманітності. Жодна ідеологія не може визнаватися державою як обов`язкова. Цензура заборонена. Держава гарантує свободу політичної діяльності, не забороненої Конституцією і законами України.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За статтею 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України.
За статтею 37 Конституції України утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. <…>
Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.
Статтею 64 Конституції України встановлено, що в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.
Відповідно до частини другої статті 102 Конституції України Президент України є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.
Частиною третьою статті 106 Конституції України Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов`язковими до виконання на території України.
Відповідно до Указу Президента України від ІНФОРМАЦІЯ_56 № 64/2022 "Про введення воєнного стану" із змінами, внесеними Указом Президента України від ІНФОРМАЦІЯ_58 № 133/202 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", та Закону України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" у зв`язку із повномасштабним вторгненням Російської Федерації на території України запроваджено воєнний стан.
Згідно з пунктом 3 вказаного Указу Президента у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, зокрема, можуть вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" (далі - Закон № 389-VIII).
Водночас, пунктом 9 частини першої статті 8 Закону № 389-VIII встановлено, що в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, порушувати у порядку, визначеному Конституцією та законами України, питання про заборону діяльності політичних партій, громадських об`єднань, якщо вона спрямована на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про політичні партії в Україні" (далі також - Закон №2365-ІІІ) політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян-прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Згідно зі статтею 3 Закону №2365-ІІІ політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Обмеження щодо утворення і діяльності політичних партій визначені статтею 5 Закону №2365-ІІІ, згідно з якою утворення і діяльність політичних партій забороняється, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на:
1) ліквідацію незалежності України;
2) зміну конституційного ладу насильницьким шляхом;
3) порушення суверенітету і територіальної цілісності України;
4) підрив безпеки держави;
5) незаконне захоплення державної влади;
6) пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової чи релігійної ворожнечі;
7) посягання на права і свободи людини;
8) посягання на здоров`я населення;
9) пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки;
10) виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації та/або Республіки Білорусь проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України;
11) глорифікацію, виправдання дій та/або бездіяльності осіб, які здійснювали або здійснюють збройну агресію проти України, представників збройних формувань Російської Федерації, незаконних збройних формувань, банд, найманців, створених та/або підпорядкованих, та/або керованих, та/або фінансованих Російською Федерацією, а також представників окупаційної адміністрації Російської Федерації, яку складають її державні органи та інші структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та представників підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України, у тому числі шляхом їх визначення як "повстанці", "ополченці", "ввічливі люди" тощо.
Згідно зі статтею 21 Закону №2365-ІІІ у разі виявлення порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим Законом та іншими законами України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, невідкладно звертається до суду з адміністративним позовом про заборону політичної партії, у тому числі в разі виявлення фактів вчинення політичною партією дій, спрямованих на:
- ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
- порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;
- поширення відомостей, що містять виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.
Заборона діяльності політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно.
У разі якщо в рішенні суду про заборону діяльності політичної партії не призначена комісія з припинення (ліквідаційна комісія) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи, в рішенні про припинення політичної партії, її структурних утворень визначається як голова комісії з припинення (ліквідаційної комісії) політичної партії, її структурних утворень керівник органу управління або особа, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, якщо інше не встановлено рішенням суду.
У разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Окрім того, відповідно до пунктів 3-5 Керівних принципів заборон і розпуску політичних партій, прийнятих Венеціанською комісією 10-11 грудня 1999, заборона або насильницький розпуск політичних партій може бути виправданий тільки в тому випадку, якщо ці партії проповідують насильство чи повалення демократичного конституційного ладу, тим самим підриваючи права і свободи, які гарантуються Конституцією.
Згідно з пунктом 10 Пояснювального меморандуму до Керівних принципів заборони політичних партій і аналогічних заходів заборона або розпуск політичних партій можуть здійснюватися тоді, коли є конкретні докази, що партія займається діяльністю, яка несе загрозу демократії та основоположним свободам.
Указом Президента України від 19.03.2022 № 153/2022 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 "Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій".
Вказане рішення прийняте в умовах прямої військової агресії з боку Російської Федерації, з урахуванням антиукраїнської політичної та організаційної діяльності, пропаганди війни, публічної заяви та закликів до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальної загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дій, спрямованих на незаконне захоплення державної влади, демонстрації проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України окремими політичними партіями.
Так, пунктом 2 вказаного рішення Міністерству юстиції України доручено вжити в установленому порядку вичерпних заходів щодо заборони діяльності політичних партій, зазначених у пункті 1 цього рішення, зокрема ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62".
Відповідно до абзацу 2 частини першої статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) право звернутися з адміністративним позовом про заборону політичної партії має центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань.
Підпунктом 83-15 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі - Положення), встановлено, що Міністерство юстиції України, зокрема, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії.
Відповідно до частини четвертої статті 21 Закону №2365-ІІІ у разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України".
Аналогічне передбачено пунктом 8-1 частини другої статті 245 КАС України, яким встановлено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про заборону політичної партії та передачу майна, коштів та інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Підставою для застосування до політичних партій заходів адміністративного впливу є в установленому порядку задокументовані факти її (партії) діяльності, що направлені на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.
Виявлення порушень Конституції та законів України у діяльності політичних партій здійснюється відповідними правоохоронними органами.
Суд першої інстанції встановив, що протоколом Установчої конференції політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Центр" від 03.10.1999 року ухвалено створити політичну партію та затвердити її назву політична партія "Всеукраїнське об`єднання "Центр"; затвердити Статут та Програму Партії; обрано Голову Партії та членів Ревізійної комісії Партії.
07.10.1999 року засновники ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 звернулися із заявою до Міністерства юстиції України та подали установчі документи на реєстрацію політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Центр", що поширює свою діяльність на території України.
Міністерством юстиції України 09.12.1999 року видано свідоцтво про реєстрацію об`єднання громадян № 1276.
XІХ позачерговим З`їздом політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "ЦЕНТР" від 26.02.2017 прийнято рішення про зміну найменування політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "ЦЕНТР" на політичну партію "За життя", а керівником обрано Вадима Рабіновича.
Позачерговим ХХІ З`їздом політичної партії "За життя" від 23.12.2018 прийнято рішення про зміну найменування політичної партії "За життя" на політичну партію "ІНФОРМАЦІЯ_62", співголовами партії обрано ОСОБА_12 та ОСОБА_2 .
На підставі рішення другого етапу Позачергового ХХІІІ З`їзду Партії від 11.06.2019 року, заяви політичної партії, поданої до Міністерства юстиції України 11.06.2019 року, Міністерством юстиції України складено правовий висновок від 12.06.2019 року про відповідність вимогам Конституції та законів України документів, поданих для державної реєстрації змін до відомостей про ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62" та прийнято рішення про державну реєстрацію змін до відомостей про ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62" від 12.06.2019 року №291/19.4.
Відповідно до правового висновку Міністерства юстиції України Програма та Статут ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62" відповідають вимогам Конституції та законів України.
Судом першої інстанції встановлено, що на адресу Міністерства юстиції України надійшов лист Департаменту захисту національної державності Служби безпеки України від 26.03.2022 № 5/1-229 "Щодо призупинення діяльності політичних партій" із повідомленням про виявлення фактів антиукраїнської діяльності, зокрема, ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62" (Том 2 а.с.1-12, 1).
Відповідно до листа Державного бюро розслідувань від 01.04.2022 № 10-5-05-435 у межах досудового розслідування у кримінальних провадженнях, що здійснюється щодо народних депутатів України ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62", проведено ряд слідчих та процесуальних дій, під час яких встановлено факти заперечення окремими її членами незалежності України, суверенітету і її територіальної цілісності, які створюють загрозу безпеці держави, пропагандують війну, насильство, розпалюють міжетнічну, міжнаціональну ворожнечу. Тому подальша діяльність цієї партії може становити реальну загрозу для сучасної незалежної української державності, створювати сприятливий грунт для мобілізації та об`єднання антиукраїнських сил, які прагнуть зруйнувати демократичний конституційний лад та незалежність України.
Суд апеляційної інстанції враховує, що доводи позивача про те, що діяльність ПП "ІНФОРМАЦІЯ_62" спрямована на порушення суверенітету і територіальної цілісності України, підрив безпеки держави; незаконне захоплення державної влади; пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової чи релігійної ворожнечі (пункти 3, 4, 5, 6 частини першої статті 5 Закону № 2365-ІІІ) ґрунтуються переважно на інформації в електронній (цифровій) формі, а також на скрінах вебсторінок, які Міністерству юстиції України надала Служба безпеки України в контексті подій, які спричинили подання цього позову.
Водночас відеозвернення і текстові повідомлення, розміщені в мережі Інтернет, які надала Служба безпеки України, і які є предметом дослідження в цій справі, не є єдиним (вичерпним) підтвердженням публічної діяльності лідерів та членів партії. Надані Службою безпеки України і Міністерством юстиції України відеофайли і публікації з відкритих і загальнодоступних джерел в Інтернеті в сукупності, як вбачається з доводів представників цих органів, мали на меті проявити, продемонструвати антиукраїнську спрямованість діяльності партії та її лідерів, членів, що в умовах повномасштабної збройної агресії з боку Росії становить реальну загрозу конституційному ладу, суверенітету і територіальній цілісності України, її національній (державній) безпеці.
В судовому засіданні учасники справи дійшли згоди про те, що з урахуванням обізнаності обох сторін та третьої особи із електронними доказами достатнім буде дослідження скріншотів веб-сторінок у паперовій формі та доказів, задокументованих відповідними актами огляду, наявних у матеріалах справи.
Враховуючи наведене вище, Суд встановив таке.
Відповідно до матеріалів справи з червня 2019 року ОСОБА_3 перебуває на посаді Голови Стратегічної Ради та Політичної Ради Політичної партії.
Водночас останній є підозрюваним/фігурантом у щонайменше 9 кримінальних провадженнях, 4 з яких відкриті за наступними кваліфікаціями кримінальних правопорушень:
- частина перша статті 110 Кримінального кодексу України (далі - КК України) (посягання на територіальну цілісність і недоторканність України);
- частина перша статті 111 КК України (державна зрада);
- частина перша статті 2583 КК України (створення терористичної групи чи терористичної організації).
Окрім того, ОСОБА_4 оголошено дві підозри за двома епізодами:
- у скоєнні злочинів, передбачених ст. 111 ("Державна зрада") та ст. 438 ("Порушення законів та звичаїв війни", в частині "розграбування національних цінностей на окупованій території") КК України;
- у скоєнні злочинів, передбачених ст. 111 ("Державна зрада") та ст. 258-3 ("Створення терористичної групи чи терористичної організації", в частині "організаційного чи іншого сприяння створенню або діяльності терористичної групи чи терористичної організації") КК України.
Суд апеляційної інстанції вважає правильним висновок суду першої інстанції про безпідставність посилання представника відповідача, що часові події інкримінованих кримінальних правопорушень датуються слідством 2014-2016 роки у період, коли ОСОБА_3 не був членом Партії та не входив до керівних органів Партії, оскільки члени Партії, обираючи ОСОБА_3 до керівних органів, були проінформовані щодо діяльності останнього, його поглядів та зв`язку з країною-агресором.
Крім цього, Суд апеляційної інстанції бере до уваги, що відповідно до протоколу огляду слідчого від 17-19 березня 2022 року, складеного в межах досудового розслідування кримінального провадження №42022000000000375 від 14 березня 2021 року (Том 7, а.с. 3), встановлено такі публікації.
ОСОБА_4 обговорив з ОСОБА_7 та ОСОБА_33 створення міжпарламентського об`єднання (публікація від ІНФОРМАЦІЯ_31, Т. 7, а.с. 87).
ОСОБА_7 підтримав ініціативу ОСОБА_4 про міжпарламентський діалог між Україною, Росією, Германією та Францією (публікація від ІНФОРМАЦІЯ_30, Т. 7, а.с. 100 зворот).
ОСОБА_4, відповідаючи на питання журналістів, зазначив про те, що націонал-радикали в Україні відчувають вседозволеність (публікація від ІНФОРМАЦІЯ_29, Т. 7, а.с. 130 зворот-130а).
ОСОБА_4 опублікував статтю "ІНФОРМАЦІЯ_27" (публікація від ІНФОРМАЦІЯ_28, Т. 7, а.с. 131-132).
ОСОБА_4 опублікував статтю "ІНФОРМАЦІЯ_26" (публікація від ІНФОРМАЦІЯ_24, Т. 7, а.с. 149 зворот-150).
ОСОБА_4 надав інтерв`ю телеканалу "Россия-1", програма " ІНФОРМАЦІЯ_33", у якому зазначив: "ІНФОРМАЦІЯ_23" (публікація від ІНФОРМАЦІЯ_22, Т. 7, а.с. 180 зворот-180в).