1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 140/15948/20

адміністративне провадження № К/990/1146/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мельник-Томенко Ж. М.,

суддів - Мартинюк Н. М., Соколова В. М.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Гуто-Боровенської об`єднаної територіальної громади в особі Гуто-Боровенської сільської ради до Волинської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Гуто-Боровенської об`єднаної територіальної громади в особі Гуто-Боровенської сільської ради на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.09.2021 (колегія суддів у складі: Хобор Р. Б., Сеника Р. П., Судової-Хомюк Н. М.),

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їхнє обґрунтування

У листопаді 2020 року Гуто-Боровенська об`єднана територіальна громада в особі Гуто-Боровенської сільської ради (далі - позивач, Гуто-Боровенська ОТГ) звернулась до суду з адміністративним позовом до Волинської обласної державної адміністрації (далі - відповідач, Волинська ОДА), в якому, з урахуванням заяви про зміну (уточнення) предмету адміністративного позову від 19.02.2021, просила:

- визнати протиправною бездіяльність Волинської ОДА під час розробки Перспективного плану формування територій громад Волинської області, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.05.2020 № 590-р (Урядовий кур`єр, офіційне видання від 17.06.2020 № 113) в частині включення Гуто-Боровенської об`єднаної територіальної громади Камінь-Каширського району Волинської області до складу Камінь-Каширської об`єднаної територіальної громади Камінь-Каширського району Волинської області, відповідно до пункту 1 "Графічна частина (карта Волинської області)" та пункту 2 "Перелік спроможних територіальних громад Волинської області" Перспективного плану формування територій громад Волинської області, що є додатком до розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.05.2020 № 590-р "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Волинської області";

- зобов`язати Волинську ОДА розробити проект змін до Перспективного плану формування територій громад Волинської області, якими включити до переліку спроможних громад Волинської області Гуто-Боровенську об`єднану територіальну громаду (код населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади згідно з КОАТУУ - 721483101), до складу якої увійшли територіальні громади: Гуто-Боровенська, Боровненська, Великообзирська, Верхівська, Олениненська, з адміністративним центром об`єднаної територіальної громади в селі Гута-Боровенська, та звернутися з відповідним поданням до Кабінету Міністрів України про затвердження відповідних змін до перспективного плану.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за поданням Волинської ОДА Кабінетом Міністрів України 13.05.2020 було прийнято розпорядження № 590-р, яким затверджено Перспективний план формування територіальних громад Волинської області, який у подальшому став підґрунтям для створення адміністративно-територіального устрою базового рівня Волинської області, і відповідно для проведення місцевих виборів 25.10.2020 на новій територіальній основі. Вказаним розпорядженням також було визнано таким, що втратило чинність розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.02.2019 № 65 "Про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Волинської області" в частині доповнення переліку спроможних територіальних громад Волинської області Гуто-Боровенською ОТГ (код населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади згідно з КОАТУУ - 721483101), з адміністративним центром територіальної громади в селі Гута-Боровенська.

Також зазначає, що загалом Гуто-Боровенська ОТГ наразі складається з 10 населених пунктів, а загальна кількість населення складає - 5264 особи. Площа території ОТГ складає 301,27 км2, на території громади функціонує 4 загальноосвітніх навчальних закладів І-ІІІ ступеня, 2 загальноосвітніх навчальних закладів І-II ступеня в яких навчається 814 осіб, 3 дошкільних навчальних закладів із зональною чисельністю 104 учні, 6 закладів культури, 6 фельдшерсько- акушерських пунктів та 1 амбулаторія. Також в громаді наявні 5 об`єктів в яких розміщені органи місцевого самоврядування, в тому числі соціального захисту населення, загальний обсяг доходів бюджету ОТГ за 2019 рік складає 42 133 649 грн, перевиконання бюджету склало 108,8%. Після утворення Гуто-Боровенської ОТГ було реалізовано ряд проектів з ремонту шкільних бібліотек, їдальнь, спортивних кімнат, фасадів загальноосвітніх навчальних закладів, які розташовані на території ОТГ, огородження ДНЗ "Сонечко" с. Гута-Боровенська, проводиться реконструкція адмінприміщення під ЦНАП, поточний ремонт вулиць тощо. В свою чергу за чотири роки, що передували утворенню Гуто-Боровенської ОТГ жодних важливих соціально-економічних проектів за рахунок коштів Камінь-Каширського району не було реалізовано.

Оціночний рівень спроможності Гуто-Боровенської ОТГ становить 2,8 відсотка, що згідно Методики формування спроможних територіальних громад визначається як середній, жителі Гуто-Боровенської ОТГ переконані в самостійній спроможності громади та проти включення до Камінь-Каширської ОТГ, у зв`язку із чим керівники комунальних установ, організацій і підприємств, підприємці Гуто-Боровенської ОТГ, жителі громади організували мирну акцію протесту біля будівлі Волинської ОДА. Окрім того, Гуто-Боровенська ОТГ в особі Гуто-Боровенської сільської ради зверталася до Волинської ОДА з листом-зверненням від 25.05.2020 № 2278 щодо виключення з перспективного плану Камінь-Каширської ОТГ Гуто-Боровенської ОТГ і внесення на розгляд Кабінету Міністрів України проекту щодо таких змін, однак відповідач на такі дії не відреагував.

Позивач указує, що проект Перспективного плану був розроблений без повідомлення Гуто-Боровенської сільської ради про початок процесу формування нового Перспективного плану, внесення до нього змін, проведення засідання регіональної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою та будь-яких інших дій, пов`язаних з його розробкою та Волинська ОДА прийняла рішення про включення Гуто-Боровенської ОТГ до складу Камінь-Каширської ОТГ з порушенням статті 2 "Принципи добровільного об`єднання територіальних громад" Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад".

Звертає увагу, що населені пункти Гуто-Боровенської ОТГ (крім с. Гута-Боровенська, с. Малі Голоби) знаходяться на відстані від 30 до 40 км від м. Камінь-Каширський та у разі приєднання до Камінь-Каширської ОТГ порушується пункт 6 Методики формування спроможних територіальних громад, відповідно до якого час прибуття для надання медичної допомоги та пожежної допомоги не повинен перевищувати 20 хв, а у даній ситуації (в залежності від розміщення населених пунктів Гуто-Боровенської ОТГ) він становитиме у кращому випадку 40-50 хв.

Окрім того, ключове обговорення пропозицій щодо внесення змін до Перспективного плану відбулося на засіданні регіональної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів Волинської області до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 № 34 "Про внесення змін до Методики формування спроможних територіальних громад", тобто рішення регіональної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів Волинської області приймалося 21.01.2020 на підставі старої Методики за відсутності будь-яких документів, що підтверджують розрахунки спроможності існуючих та утворюваних ОТГ, а уже до Кабінету Міністрів України ОДА подала паспорти підготовлені за новою методикою, (але без проведення засідання регіональної робочої групи та погодження (обговорення) таких документів із органами місцевого самоврядування, як того вимагає чинна Методика.

З наведених підстав уважає, що проект Перспективного плану був розроблений з допущенням ряду процедурних порушень, без урахування існуючої спроможної об`єднаної територіальної громади, думки її представників та мешканців, а також з порушенням принципів добровільного об`єднання/приєднання вже існуючої спроможної територіальної громади.

Наголошує, що Методика формування спроможних територіальних громад не передбачає можливості включення в Перспективний план і формування територій громад області вже утвореної ОТГ до іншої проектної територіальної громади, та вказує на обов`язковість формування проекту Перспективного плану з урахуванням вже утворених відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" ОТГ.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 14.05.2021 адміністративний позов задоволено. Визнано протиправними дії Волинської ОДА, що полягають у включенні Гуто-Боровенської ОТГ Камінь-Каширського району Волинської області до складу Камінь-Каширської ОТГ Камінь-Каширського району Волинської області у проекті Перспективного плану формування територій громад Волинської області, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.05.2020 № 590-р. Зобов`язано Волинську ОДА розробити проект змін до Перспективного плану формування територій громад Волинської області в частині включення до переліку спроможних громад Волинської області Гуто-Боровенську ОТГ до складу якої увійшли територіальні громади: Гуто-Боровенська, Боровненська, Великообзирська, Верхівська, Олениненська з адміністративним центром об`єднаної територіальної громади в селі Гута-Боровенська Камінь-Каширського району Волинської області та подати такий проект до Кабінету Міністрів України для затвердження.

Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України за поданням відповідача Перспективний план формування територій громад Волинської області безпосередньо впливає на права та обов`язки позивача, оскільки встановлює обов`язкову процедуру утворення об`єднаних територіальних громад і змінює правовий статус позивача, передбачає проведення виборів до місцевих рад.

Крім того, суд зазначає, що Волинською ОДА під час формування проекту Перспективного плану, направленого листом від 13.02.2020 № 1006/23/2-20 на затвердження Кабінету Міністрів України, не дотримано вимог пункту 4 Методики формування спроможних територіальних громад, оскільки замість включення до Перспективного плану вже сформованої Гуто-Боровенської ОТГ, відповідач включив Гуто-Боровенську, Боровненську, Великообзирську, Верхівську, Олениненцьку, Піщанську та Полицівську сільські ради. Встановлені обставини, на думку суду свідчать, про те, що внаслідок вчинення оскаржуваних дій створюється Камінь-Каширська ОТГ з територіальних громад позивача, всупереч волевиявленню мешканців відповідних громад, тобто у недобровільний спосіб, та поданий на затвердження Кабінету Міністрів України Перспективний план розроблений з порушенням вимог пункту 4 Методики, а саме без врахування того, що Гуто-Боровенська ОТГ є вже сформованою та діючою ОТГ.

Також, з посиланням на норми Закону України від 05.02.2015 № 157-VIII "Про добровільне об`єднання територіальних громад", наголошував на тому, що рішенням Гуто-Боровенської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області від 24.06.2020 № 15/3 "Про обговорення розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.05.2020 "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Волинської області" та розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 708-р "Про визнання адміністративних центрів та затвердження територіальних громад Волинської області" констатовано, що вказані розпорядження в частині включення до складу Камінь-Каширської ОТГ Гуто-Боровенської ОТГ порушують законні права та інтереси всієї Гуто-Боровенської ОТГ та Гуто-Боровенська сільська рада не надавала згоди на приєднання до Камінь-Каширської ОТГ чи будь-якої іншої громади.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов висновку, що віднесення Гуто-Боровенської ОТГ Камінь-Каширського району Волинської області до складу Камінь-Каширської ОТГ до Перспективного плану формування територій громад Волинської області, за встановлених у даній справі обставин, суперечить основному принципу об`єднання територіальних громад - добровільності.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.09.2021 рішення Волинського окружного адміністративного суду від 14.05.2021 скасовано та ухвалено нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог повністю, суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскільки на даний час закон про адміністративно-територіальний устрій України не прийнятий, Кабінет Міністрів України наділений повноваженнями щодо визначення адміністративних центрів територіальних громад та територій територіальних громад, шляхом затвердження перспективних планів територій громад. Суд вважає, що саме постанова Кабінету Міністрів України про затвердження перспективного плану є тим актом, який створює для позивача правові наслідки. Це пов`язано з тим, що Кабінет Міністрів України, в межах своєї дискреції, у будь-якому випадку, не позбавлений можливості відмовити у затвердженні перспективного плану, зважаючи на його не обґрунтованість та порушення законодавства України при його розробці. Тому, на думку апеляційного суду, позивач обрав невірний спосіб захисту порушеного права, звернувшись з позовом до відповідача, у якому просив визнати протиправною бездіяльності відповідача під час розробки Перспективного плану формування територій громад Волинської області. Щодо зобов`язання відповідача розробити проект змін до Перспективного плану формування територій громад Волинської області, то апеляційний суд зазначив, що вказане питання врегульоване належним чином нормами законодавства України та передбачає процедуру ініціювання питання щодо внесення змін у перспективний план формування територій. Вирішення питання про ініціювання внесення змін у перспективний план є компетенцією відповідача і суд не вправі втручатися у ці повноваження.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційних скарг

Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Касаційна скарга позивача подана на підставі пунктів 3, 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Також скаржник вважає, що наявні підстави, передбачені пунктом 2 частини п`ятої статті 328 КАС України для касаційного оскарження рішення суду апеляційної інстанції, оскільки предметом позову у даній справі є суспільні інтереси понад 5000 жителів Гуто-Боровенської ОТГ.

На обґрунтування касаційної скарги позивач зазначає, що він не погоджується з позицією суду апеляційної інстанції про те, що саме постанова Кабінету Міністрів України про затвердження перспективного плану є тим правовим актом, який створює для позивача правові наслідки, оскільки, на думку скаржника, виключно відповідач наділений правом вносити зміни до Перспективного плану формування територій та громад області, а Кабінет міністрів України лише розглядає такий Перспективний план та виключно на його основі затверджує новий територіально-адміністративний устрій області. Наголошує на тому, що саме бездіяльність відповідача призвела до того, що Кабінет Міністрів України затвердив новий Перспективний план та в подальшому затвердив новий територіально-адміністративний устрій. Разом з тим, Кабінет Міністрів України, на його думку, позбавлений можливості самостійно, усупереч Перспективному плану, змінювати територіально-адміністративний устрій, а тому виключно Волинська ОДА є тим належним відповідачем, дії якого можуть змінити територіально-адміністративний устрій області до такого, в якому Гуто-Боровенська ОТГ буде існувати як окрема одиниця.

Отже, позивач зазначає про відсутність судової практики Верховного суду, яка б чітко трактувала норми матеріального права у подібних правовідносинах та тим самим давала можливість застосовування виключно єдиного способу судового захисту як то, оскарження дій (бездіяльності) Кабінету Міністрів України та скасування розпоряджень про затвердження перспективних планів, або ж оскарження дій (бездіяльності) обласних державних адміністрацій та зобов`язання вчинити ті чи інші дії щодо перспективних планів.

Крім того, скаржник зазначає про те, що суд апеляційної інстанції залишив поза увагою докази у цій справі, які стали підставою для звернення до суду позивача з вимогою про зобов`язання вчинити певні дії, а саме: лист позивача від 25.05.2020 № 2278 та відповідь відповідача на нього від 18.06.2020 № 4178/44/2-20.

Позиція інших учасників справи

Відповідач у відзиві на касаційну скаргу позивача просить залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

Рух касаційної скарги

10.01.2022 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Гуто-Боровенської ОТГ на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.09.2021.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.01.2022 визначено склад колегії суддів, а саме: головуючого суддю (суддю-доповідача) Бучик А. Ю., суддів Мороз Л. Л., Стеценко С. Г. для розгляду судової справи № 140/15948/20.

Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 19.01.2022 № 80/0/78-22 призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 140/15948/20 у зв`язку з постановленням Верховним Судом 18.01.2022 ухвали № К/990/1146/22 про відведення судді-доповідача Бучик А. Ю. та суддів Мороз Л. Л., Стеценка С. Г. від розгляду матеріалів касаційної скарги Гуто-Боровенської ОТГ на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.09.2021 у справі № 140/15948/20.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.01.2022 визначено склад колегії суддів, а саме: головуючого суддю (суддю-доповідача) Мельник-Томенко Ж. М., суддів Жука А. В., Мартинюк Н. М. для розгляду судової справи № 140/15948/20.

Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 01.02.2022 № 192/0/78-22 призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 140/15948/20 на підставі службової записки судді-доповідача Мельник-Томенко Ж. М. від 01.02.2022 № 303/0/64-22 щодо настання обставин, які унеможливлюють розгляд судової справи, у зв`язку з відпусткою судді Жука А. В., який входить до складу постійної колегії суддів, з метою дотримання строків розгляду справи.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.02.2022 визначено склад колегії суддів, а саме: головуючого суддю (суддю-доповідача) Мельник-Томенко Ж. М., суддів Мартинюк Н. М., Соколова В. М. для розгляду судової справи № 140/15948/20.

Ухвалою Верховного Суду від 12.05.2022 відкрито касаційне провадження за скаргою Гуто-Боровенської ОТГ на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.09.2021.

Ухвалою Верховного Суду від 19.09.2022 закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд в порядку письмового провадження.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

На І сесії VІІ скликання Гуто-Боровенської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області 03.01.2019 прийнято рішення № 1/7 "Про початок реорганізації Боровненської сільської ради, Олениненської сільської ради, Великообзирської сільської ради та Верхівської сільської ради шляхом приєднання до Гуто-Боровенської сільської ради".

Розпорядженням голови Волинської ОДА від 03.08.2018 № 506 затверджено висновок щодо відповідності Конституції та законам України проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад в Гуто-Боровенську ОТГ з адміністративним центром у с. Гута-Боровенська Камінь-Каширського району Волинської області.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.02.2019 № 65-р "Про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Волинської області" (Офіційний вісник України, 2019 рік № 17, ст. 194) доповнено переліку спроможних територіальних громад Волинської області Гуто-Боровенскою ОТГ (код населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади згідно з КОАТУУ - 721483101), до складу якої увійшли територіальні громади: Гуто-Боровенська, Боровиепська, Великообзирська, Верхівська, Олениненська, Піщанськака, Полицівська, з адміністративним центром об`єднаної територіальної громади в селі Гута-Боровенська.

Відповідно до проекту Перспективного плану формування територій громад Волинської області, розробленого Волинської ОДА та надісланого відповідачем на розгляд Кабінету Міністрів України листом від 13.02.2020 № 1006/23/2-20, Гуто-Боровенська ОТГ була включена до складу Камінь-Каширської об`єднаної територіальної громади Камінь-Каширського району Волинської області.

На виконання пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 № 34 "Про внесення змін до Методики формування спроможних територіальних громад" щодо приведення затверджених перспективних планів формування територіальних громад у відповідність із зазначеною постановою Волинська ОДА від 13.02.2020 № 1006/23/2-20 подала на затвердження Кабінету Міністрів України проект перспективного плану формування територіальних громад Волинської області, яким Гуто-Боровенська ОТГ була включена до складу Камінь-Каширської об`єднаної територіальної громади Камінь-Каширського району Волинської області.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.05.2020 № 590-р затвержено перспективний план формування територій громад Волинської області.

Кабінет Міністрів України розпорядженням від 12.06.2020 № 708-р також визначив адміністративні центри та затвердив території територіальних громад Волинської області.

Не погоджуючись із бездіяльністю Волинської ОДА під час розробки Перспективного плану формування територій громад Волинської області, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.05.2020 № 590-р в частині включення Гуто-Боровенської ОТГ до складу Камінь-Каширської ОТГ Камінь-Каширського району Волинської області, позивач звернувся із даним позовом до суду.

Позиція Верховного Суду

Релевантні джерела права та акти їхнього застосування

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 140 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Відповідно до частини другої статті 6 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.

Статтею 2 Закону України від 05.02.2015 № 157-VIII "Про добровільне об`єднання територіальних громад" визначено, що добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: конституційності та законності; добровільності; економічної ефективності; державної підтримки; повсюдності місцевого самоврядування; прозорості та відкритості; відповідальності.

Частиною першою статті 4 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" визначено, що добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов: 1) у складі об`єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування; 2) територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об`єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об`єдналися; 3) об`єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області; 4) при прийнятті рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об`єднаної територіальної громади; 5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об`єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об`єднання.

Законом України від 05.12.2019 № 348-ІХ "Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей частину першу статті 4 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" доповнено пунктом 6 такого змісту: " 6) об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області".

Відповідно до частини першої статті 5 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

Згідно з частиною четвертою статті 7 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

Відповідно до частин п`ятої, шостої, сьомої статті 7 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" у разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад. У разі встановлення невідповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання у порядку, встановленому цим Законом. У разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішень про добровільне об`єднання територіальних громад, а також у разі підтримки добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі сільський, селищний, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об`єднання територіальних громад, звертається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.

Згідно з частиною восьмою статті 7 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об`єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку. Про таке звернення Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація одночасно інформує Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим, відповідні обласні ради, відповідні ради, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад.

Частиною першою статті 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" передбачено, що об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.

Згідно з частинами першою та другою статті 11 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області. Методика формування спроможних територіальних громад розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування, та затверджується Кабінетом Міністрів України.

Законом України від 05.12.2019 № 348-ІХ "Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей частину третю статті 11 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" викладено в такій редакції: "Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації".


................
Перейти до повного тексту